Voordeel van de FP's vind ik is dat je elke dag kan vliegen, en je het dus veel sneller leert dan 1x per week naar het veld met je kist.
Hier ben ik het niet mee eens...
Ik heb een tijdje FP gevlogen, maar je bent heel erg weersafhankelijk. Mijn woonkamer is geen balzaal, dus wat hoveren gaat wel maar rondvliegen sowieso niet. Zelfs in een dubbele garage is dat bijna niet te doen zonder brokken te maken, je hebt geen reserveruimte om je te herpakken als je een stuurfout maakt. En enkel hoveren kan je niet bepaald vliegen noemen...en bij gebrek aan ruimte ben je ook niet geneigd om bij te leren, zoals side-in en nose-in.
Daarna heb ik me ff beziggehouden met 450-size heli's, en toen ben ik overgestapt naar een T-Rex500. Sinds ik die heb is mijn vooruitgang spectaculair ! Ik vlieg zowat elke dag ! Enkel regen en héél sterke wind houden me tegen. Maar de laatste 4 weken heb ik toch een 50-tal lipo's leeggevlogen. Als ik een half uurtje niets te doen heb ga ik naar een veldje in de buurt en vlieg ik 2 lipo's leeg. (Daarom dat ik ook electro vlieg - weinig geluidsoverlast, kan overal vliegen)
Mijn advies : heb je een grote ruimte ter beschikking (minimaal iets van 10m op 6m) dan kan je met FP beginnen. Of als je de kans hebt om regelmatig in een sporthal te gaan vliegen is dat ideaal.
Heb je die ruimte niet, begin dan met een simulator tot je daar je heli volledig onder controle hebt, en ga dan voor een CP, en hoe groter hoe stabieler. Ik heb gekozen voor de T500 op 5S lipo's, waarmee ik meer dan 8 minuten kan vliegen met een 14T pinion. Als ik beter word komt er een 15T-pinion op (meer toeren) en als dat niet meer volstaat ga ik misschien over op 6S lipo's, maar dat is nog veraf. Het is in elk geval een heerlijke heli om mee te vliegen.