Binnen en buiten vliegen: advies gevraagd!

• Topicstarter Topicstarter maessen
  • Startdatum Startdatum
M

maessen

Guest
Tja ik heb al veel gelezen, maar kan nog geen keuze maken.

Ik heb enige ervaring met kleine 3 kanaals machientjes(speelgoed)

Ik zoek iets waarmee ik in de kamer, maar ook met zeer weinig wind buiten kan vliegen.

Ik las e.e.a. over de Esky Lama 3 & 4

Welke is het beste als je ander typen in aanmerking neemt.

Moet ik een coaxiale nemen of iet anders?

Budget tot € 140

Wie heeft advies?

JOhn

Zoals je kunt lezen in div draadjes is een coaxiaal de stap na het speelgoed,
maar deze kan niet echt buiten vliegen.
De stap daarna is een FP, maar daar geld hetzelfde voor.
De stap daarna is een CP.

Hangt er denk ik ook vanaf wat dat je wil, wil je een heli voor niet al te veel geld waarmee je gemakkelijk kan vliegen en ook plezier van hebt: Coaxial

Wil je beter buiten vliegen: Fixed Pitch heli

Wil je Ondersteboven vliegen/meer stunts uithalen: Collective Pitch heli

Wil je echt goed worden? investeer het geld in een simulator :rolling: en ga daarna pas op aanschaf van een (goede) CP heli over.

Maar als je die drang niet hebt dan volstaat een coaxial heli voor het beginnen / leuk vliegen. Ik heb zelf ook een lama4 die mij GOED bevalt, onderdelen goedkoop (30 reserve bladen nog liggen, maar toen stopte ik met crashen) en vrij degelijk wanneer je crasht.

Success met je zoektocht :D

Met een esky lama v3 of v4 kan je precies wat je wil: leuk in de kamer vliegen en ook bij windstil weer buiten vliegen. Maar let op: het moet echt windstil zijn. Bij een zuchtje wind waait je lama al weg. En dan kan je nog maar 1 kant op vliegen :)

DaMiGe zei:
Wil je beter buiten vliegen: Fixed Pitch heli

Waarbij je moet vermelden dat dat dan gaat tot windkracht 2... Ik heb wel eens een FP micro met wkr. 5 gevlogen ter demo, maar das niet echt leuk.

Als je binnen en buiten wil vliegen, is dat afhankelijk van je woonruimte mogelijk met een rotor tot 500mm, dus DF4, piccolo etc. De makkelijkste binnenheli's zijn imho zonder twijfel allemaal FP, omdat je weinig energie in je rotor hebt en dus weinig schade aanricht aan je heli en zijn omgeving als tie weer is in de gordijnen vliegt ;) Verder is een FP zo moeilijk te vliegen dat als je dat beheerst een grotere heli veel makkelijker vliegt. Voordeel van de FP's vind ik is dat je elke dag kan vliegen, en je het dus veel sneller leert dan 1x per week naar het veld met je kist.

Ik zou lekker een FP kopen (DF4, Piccolo, Carboon, vul maar in) en leren vliegen. Als je het dan kunt kan je altijd nog een grotere kopen. En vind je het niks dan verkoop je het ding weer...

Groetjes,

Ton.

Voordeel van de FP's vind ik is dat je elke dag kan vliegen, en je het dus veel sneller leert dan 1x per week naar het veld met je kist.

Hier ben ik het niet mee eens...

Ik heb een tijdje FP gevlogen, maar je bent heel erg weersafhankelijk. Mijn woonkamer is geen balzaal, dus wat hoveren gaat wel maar rondvliegen sowieso niet. Zelfs in een dubbele garage is dat bijna niet te doen zonder brokken te maken, je hebt geen reserveruimte om je te herpakken als je een stuurfout maakt. En enkel hoveren kan je niet bepaald vliegen noemen...en bij gebrek aan ruimte ben je ook niet geneigd om bij te leren, zoals side-in en nose-in.

Daarna heb ik me ff beziggehouden met 450-size heli's, en toen ben ik overgestapt naar een T-Rex500. Sinds ik die heb is mijn vooruitgang spectaculair ! Ik vlieg zowat elke dag ! Enkel regen en héél sterke wind houden me tegen. Maar de laatste 4 weken heb ik toch een 50-tal lipo's leeggevlogen. Als ik een half uurtje niets te doen heb ga ik naar een veldje in de buurt en vlieg ik 2 lipo's leeg. (Daarom dat ik ook electro vlieg - weinig geluidsoverlast, kan overal vliegen)

Mijn advies : heb je een grote ruimte ter beschikking (minimaal iets van 10m op 6m) dan kan je met FP beginnen. Of als je de kans hebt om regelmatig in een sporthal te gaan vliegen is dat ideaal.

Heb je die ruimte niet, begin dan met een simulator tot je daar je heli volledig onder controle hebt, en ga dan voor een CP, en hoe groter hoe stabieler. Ik heb gekozen voor de T500 op 5S lipo's, waarmee ik meer dan 8 minuten kan vliegen met een 14T pinion. Als ik beter word komt er een 15T-pinion op (meer toeren) en als dat niet meer volstaat ga ik misschien over op 6S lipo's, maar dat is nog veraf. Het is in elk geval een heerlijke heli om mee te vliegen.

Idd word rondvliegen een beetje lastig met weinig ruimte, en daar had ik geen last van aangezien ik de beschikking had over een enorme (bollen) schuur die leeg stond en een gymzaal 2x in de week. Verder was voor mij de voldoening te vinden in het leren hooveren, voor je alle orientaties door hebt ben je wel een weekje of wat verder en hooveren doe je in het begin op 3x3 meter toch?

Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen toch?

Ik heb er (nog niet) echt kaas van gegeten maar ben tot nu toe zeer tevreden met m'n Robbe Co-Axial G4. Heb het dingetje nu een week of 2 en kan er heerlijk mee door de kamer vliegen, het is nog niet echt windstil geweest de laatste dagen dus dat buitenvliegen heb ik nog niet geprobeerd.
Erg stabiel en zeer crashbestendig, is al vaak licht gecrasht door mijn onervarenheid (lees stuurfouten) en hangt na het vervangen van wat (goedkope) bladen nog elke dag heerlijk stabiel in de lucht.

Succes met je keuze !

Ontdanks dat ik nu met 450 maat CP heli vlieg, gister met dat drup drup weer weer
leuk met mn coaxiaal in de huiskamer aan t raggen geweest.

Ho, nu ik er over terugdenk,

Een fp zoals een hupelepup 4 heb ik buiten zien vliegen in beste wind.
Hoe: minder hoek op de bladen (nagenoeg 0), die witte stevige picco blaadjes
(kun je bloemen mee snoeien) borstelloos, op ca 3000 toeren..

Geen autolager gebruiken, vanwege het centrifugaal effect
wil 'naar beneden' dan niet zo geweldig ;)

Boem is met deze toerentallen wel erg Ho

Vraag gebruiker konyn eens na.

Laatst bewerkt:
Was jij ook niet op de meimeeting vroegah in Utrecht? Daar heb ik in 2003 hetzelfde gedaan, Marcobosch wilde weten of je met wk 5 nog kon vliegen met een Pic ;) Wel commentaar op gekregen, de 'dikke brandstofvliegers' toen vonden het best link zo'n bromvlieg voor je neus ;) Ook witte M24 bladen, brushless en 3k op de kop...

Ik zou voor een co-axiale heli gaan:

- Iedereen kan ermee vliegen, zelfs met HEEL weinig ervaring, wat de motivatie zeker ten goede komt.
- De besturing is hetzelfde als voor een "echte" heli (FP of CP) maar makkelijker. Dus mocht je ooit iets beters/anders willen, dan is je tijd niet voor niets geweest.
- Klein model: Ideaal voor binnen, altijd fun gegarandeerd.
- Bij windstil kan je ermee buiten vliegen, deed ik vroeger ook.. Zeker mogelijk.

Mijn eerste heli was de Graupner Jet Ranger. Ik was ook twijfelachtig in het begin, maar ben blij dat met een co-ax begonnen ben.

4492_MICRO-JET-RANGER_3.JPG

Back