binnen kort op de test bank

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door janhein, 13 jun 2005.

  1. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    Motor Designation N4734
    Total Impulse Rating 72% of a full N
    Grain Type BATES
    Number of Grains 7,00
    Maximum Kn Ratio 308,68
    Throat Diam 29,00
    Maximum Thrust(N) 5192,30
    Maximum Pressure(Psi) 1110,90
    Burn Time (sec) 3,10
    Total Impulse(Ns) 14675,37
    Propellant Loadings 78,2%
    Max Kc Ratio 136,69

    alle onderdelen zijn binnen en nu moet ik grains gaan maken. Als die klaar zijn dat gaat er op "t Harde de brand er in, en weet ik of ik geen rekenfouten heb gemaakt :)

    blijft alles in elkaar zitten dan ga ik er natuurlijk ook mee vliegen.

    foto's volgen zo spoedig mogelijk
     
  2. Muismans

    Muismans Guest

    Wel, als je die potentiƫle staaf dynamiet wilt testen zonder al teveel risico's voor omstanders, weet ik bij mij in de buurt wel een geschikte plek. Als je ergens anders ook nog wat weet en je zit om hulp verlegen, Muismans is ready for action :D
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    Gisteren even een testje gedaan met de nieuwe brandstof formule.

    En het geeft een vreselijk helder witte vlam :-D.

    Nu even wachten tot mijn 12 kilo roest binnen is (fe2o3 ) en dan hoop ik dat ik de boel onder cotrole hou tijdens de test.

    Casing is besteld de liners en casting tubes heb ik ook binnen. Grafiet voor de nozzle komt er ook aan.

    Nu alleen nog de tekening afmaken voor de after closure en dan kan ik die ook laten maken.

    En dan maar hopen dat alles ook echt past.
    8O
     
  4. Muismans

    Muismans Guest

    Wat dat roest betreft voor de snellere ontbranding. Kan ik daarvoor ook bijvoorbeeld een paar spijkers een tijdje buiten laten roesten en daarna even een veil erover halen? Zo kom ik denk ik ook wel aan m'n 1% roest voor het brandstofmengsel.
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    de brandstof bevat nu 5 % roest.
    10 % alu en 20 % binder. Rest is potasium nitraat.

    Gisteren de eerste test grains gegoten en vanmorgen de spindel er zonder problemen uit getrokken .

    Nu de blokken op lengte snijden en dan gaat de brand er in

    In Natte toestand brand het ook al dus dat belooft veel goeds voor de volgende tests.

    Als er dus binnenkort een sateliet uit de lucht valt dan is mijn motor uit de test bank geschoten ;-D :wink:
    en heb ik iets geraakt.
     
  6. als je wat roest wilt produceren
    maak dan een bakje met water en een heel klein beetje zweavezuur
    (accuzuur) en zorg voor een acculadertje (kan gewoon een oude tel. lader zijn) 1 pool komt een stukje koper in het water te hangen andere kant een ijzeren spijker o.i.d. ik weet zogauw niet meer of de spijker nu de annode kant of de kathode kant moet zijn maar met dit electrolise proces komt er van een klein spijkertje een enorme lading roest af

    (wel ff denken aan de giftige gassen) voor in een sas als dit is het misschien verstandiger om in plaats van zwavelzuur gewoon tafelzout te nemen maar dan komt er wel glorine gas vrij wat asl je het inademt in je longen reageert tot hcl oftewel zoutzuur (afzuigen gebruiken dus !!! )

    de roest kun je daarna heel simpel in de zon drogen ..
    suces

    vliegt er ook al iemand met kalium(potassium) nitraat en suiker ??
    als je een verwarmingsmanteltje hebt kun je het smelten tot een moii homogeen sas en dan in tubes laten stollen ....
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    Ja hoor suiker motoren worden ook gemaakt :)

    Die hebben een nadeel dat je ze niet lang kunt bewaren, tenzij je ze in een droogkamer opslaat.

    leuk vna deze motoren is wel dat je er een enorme berg info over kunt vinden, op het wereld wijde

    web

    zoek maar eens naar
    Nakka Rocket engines
    Basterd Rocket engines

    of gewoon op KNO3 rocket engines

    verder kun je ok op de site van de navro kijken

    www.navro.nl

    staan foto's op vna een PVC twee traps raket, met suiker motor.
     
  8. ik heb het verschillende malen geprobeerd in de reageerbuis boven een gasvornuis ....

    de zwarte plekken zitten nu nog op het plafond !!!

    een verwarming die goed en nauwkeurig te regelen is , is wel noodzakelijk ..

    misschien is au bain marie een optie in olie ofzo ..
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    Als je dat spul boven open vuur maakt mag je blij zijn dat je al je vingers nog hebt. (geen geintje)

    Ik heb op de laatse lanceerdag van de navro een raket van 3.5 kilo met meer dan 65 G uit de toren geschoten.en dan zie je wat er een kracht in een blijkbaar onschuldig mensel zit

    DWZ ik had meer dan 1850 N stuwkracht. (meetsysteem kon niet meer meten dan dat. Dus denk ik dat ik nog een beetje meer had.

    Hier zat ongeveer 150 gram brandstof in en das een half kofie bekertje vol. Ik weet niet precies hoeveel er in een Reageerbuis past maar in alle gevallen meer dan je om je oren wilt hebben als het mis gaat. Kijk er dus heel goed mee uit.


    Wil je echt proeven er mee doen. dan kun je het beste een RVS pan gebruiken (blokker) en een electrish kookplaatje. (kringloop)

    Roeren met een houten spatel en buiten werken.

    Maar blijf in alle gevallen vreselijk voorzichtig met het spul. Als het te heet word kan het spontaan ontbranden. En je blaast het dan niet meer uit :-(.

    Dus niet aan beginnen tenzij je heel goed weet wat je doet. En die indruk heb ik niet als je een dergelijk mengsel boven een gasbrander maakt.
     
  10. gasformuis
    waterpomptang
    gestrekte arm
    ongeveer 10 gram mengsel (eerst de suiker daarboven op kno3)

    en dan

    POEF in 1 x alles weg gebrand !!!

    als je zo`n pannetje vol doet adviseer ik er nog ff bij HOUD JE HOOFD EN ANDERE DELEN VAN JE LICHAAM NIET BOVEN DE PAN !!!

    maar mense wat een fun is die shit !!!

    trouwens waar haal jij je kno3 vandaan als ik vragen mag ???
    zelf aan de gang met kcl -> hno3 --> kno3 ???
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    gewoon bij het tuincentrum kun je dat bestellen.

    Haifa chemicals heeft het juiste type.

    en verder gaat er in mijn nieuwe motor ongeveer 3 kilo van dat spul :)

    kun je je ongeveer voor stellen wat een rookwolk dat geeft als ik er mee vlieg.

    Even op basterd rocket engine zoeken op google dan vind je wel wat foto's van mijn motoren.
     
  12. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    ja hoor gaat prima ;-)

    Hoe ben je overigens aan beelden van mijn test opstelling gekomen.

    :-D
     
  14. henrivdb

    henrivdb Guest

    JanHein,

    Je zegt dat de brandstof 5 % roest,
    10 % alu, 20 % binder en potasium nitraat bevat!
    Kan je hier specifieker over zijn welke binder bijv.
    Is dit mengsel brandstof in al je motoren 24 t/m 75 mm bruikbaar. Zijn de ingredienten bij jou verkrijgbaar of moet ik zelf shoppen? Kan je aangeven waar je eea van betrekt?
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Henri

    Ik plak de boel aan elkaar met Epoxyhars van Poly service. Gewoon lamineer hars.

    Het idee komt van de site van Richard Nakka. De roest heb ik nodig ondat ik anders de alu niet goed aan de gang krijg. Maar volgens mij kan je tot 30 % binder gaan en bij de laatste testen leek dat beter te branden. (minder residue) testen met HTPB waren geen succes omdat potasium niet voldoende zuurstof afgeeft.

    Als ik minder dan 20 % binder gebruik dan is het spul zo droog dat het bijna niet meer te verwerken is.

    Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog geen meet resultaten heb van de verschillende mengsels.

    Ik heb mijn eigen testen gedaan met een 38mm motor en het enige probleem waar ik tot nu toe tegen aanliep was dat het lastig te starten is.

    Bij de calculaties ben ik uitgegaan van een Ideale ISP van 180.

    De test bank zal moeten uit wijzen wat er werkelijk uit komt.

    Alle ingredienten heb ik zo voor je liggen.

    Potasium komt van de Welkoop.

    Alu en roest bestel ik in the UK bij een groothandel.

    Epoxy kan je bij poly service bestellen.

    Testen met AP IPV KP gaven een dusdanig hete vlam dat mijn RVS nozzles het niet leuk vonden. boven dien kom ik zeer moeilijk aan AP en het lijkt er niet opdat dat op korte termijn veranderd.

    Met een single use nozzle en AP gaat het waanzinnig ;-)
     
  16. henrivdb

    henrivdb Guest

    Hoi Jan Hein,

    Ik ken het werk van Richard Nakka, maar hij gebruikt alleen epoxy, KN en roest. Aluminium niet.

    Ik heb zelf al eens testen gedaan met epoxy en roest en het ene bleek beter te ontbranden dan andere mengsels. Tevens bleef er best wel wat residue achter. Dat was toen voor mij een reden om ermee te stoppen.
    Ondervindt jij deze problem ook?

    Aluminiumpoeder is niet zo gemakkelijk te krijgen, maar jij zegt dat je het zo voor mij hebt liggen. Ik heb al op je website gekeken, maar vind alleen ijzeroxide terug. Kan je me vertellen wat aluminium bij jou kost en hoe fijn het poeder is?
     
  17. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    De laatste versie van Nakka zijn recept gebruikt ook Fe en KP.

    http://www.nakka-rocketry.net/rnx_for.html

    zie linkje voor meer info. Hij heeft overigens pas weer meer info op zijn site gezet en zorgt weer voor veel lees plezier.

    De hoeveel heid residue die ik heb hangt heel sterk af van wat ik voor mensel heb. Maar het lijkt er op dat als je de hoeveel heid Epoxy flink verhoogd er veel minder residue achter blift en dus voor wat de motor betreft een schonere verbranding hebt. Het alu poeder wat ik heb is 200mu en dat is het fijnste wat ik kon krijgen.

    Kost 40 euro per kilo. en ik heb er goede resultaten mee gehaald.
     
  18. henrivdb

    henrivdb Guest

    Maar geen aluminium.

    Het alu poeder van 200mu kost 40 euro per kilo. Dat is voldoende voor zo'n 5 kg brandstof. Voor experimenten ermee heb ik aan een kwart hiervan meer dan genoeg. Is het ook in kleinere hoeveelheden verkrijgbaar? En verstuur je het per post?

    Overigens welk type van epoxy van PolyService gebruik je? Ik kan aan WestSystem komen maar deze heeft als nadeel dat je vacuum moet gebruiken, om geen bubbeltjes te krijgen in je grain.
     

Deel Deze Pagina