Binnendraai beitel vario 180

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Peter58, 15 nov 2019.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo heren draaiers,
    Ik heb bij mijn vario 180 een 6 mm binnen draaibeitel met een bijpassende houder van rond naar vierkant
    https://www.hbm-machines.com/produc...ts-1/hbm-binnendraaibeitel-met-hm-wisselplaat
    Als ik deze vast zet in de klem licht hij veel te laag. Ik neem aan dat deze op de centerlijn met het beiteltje moet liggen. Heb er nu een vulplaatje onder om hem op hoogte te zetten,
    Nu vraag ik me af waarom je de beitel door zijn ronde vorm hem kan draaien en wat daar het nut van is?

    Verder heb ik een mesbeitel er bij 10mm die keurig op hoogte ligt, en prima zijn best doet.
    De afsteekbeitel die ik gekocht heb ben ik niet te vrede mee, deze hakkeld en het mes schuift terug in de houder. Ondanks hij goed aangedraait is met het klemmetje, en op center hoogte ligt.
    https://www.hbm-machines.com/produc...houders/hbm-afsteekhouder-met-hss-mes-model-2
    Wat doe ik hier verkeerd, of is de kwalteit van dit ding niet goed?
    Bij niet goed, wat raden jullie mij aan?

    Verder zijn de beitels erg lang, waardoor het verdraaien van de houder plaat erg lastig is, heeft de lengte van deze beitels (mesbeitel) enig nut? Of kan ik hier gewoon een stuk afhalen?
    Grt, peter
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2019
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik denk, dat dit zeker een probleem is met de steekbeitel.
    Zelf gebruik ik al jaren een gelijksoortige beitel, tot volle tevredenheid.
    De uitstekende lengte van de beitel is de straal van het af te steken werkstuk vermeerderd met max. 5 mm. Indien langer, dan gaat het relatief dunne mes vibreren, lees hakkelen..

    Je gebruikt een binnen draaibeitel met wisselplaatjes.
    Door de ronde schacht kan je door verdraaien de goede spaanhoek instellen. De spaanhoek is de hoek van de bovenkant van de snijplaat ten opzichte van de horizon, Deze dient tussen de 3 en 5 graden te zijn. Dus indien je de beitel enigszins met de beitelpunt schuin naar boven hebt, dan staat de spaanhoek vast.
    Nu nog op hoogte brengen.
    Met vulplaatjes net zolang toevoegen, totdat de beitelpunt gelijk staat met het center.
    Vergeten te zeggen, de vierkante klem heeft aan één zijde een zaagopening, Deze zaagopening moet aan de buitenkant van de beitelhouder zitten.
    De vierkante houder MAG niet buiten de beitelhouder op het support uitsteken!
    Het geheel goed vastzetten. Daar de zaagopening nu te zien is, kan dit gecontroleerd worden.
    Verder belangrijk:
    Ook bij deze mag de uitstekende lengte niet meer zijn, dan de insteekdiepte plus 5 mm. Indien onnodig langer, dan gaat de beitel vibreren of verbuigen.
     
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank jullie wel voor de prima uitleg, leer ik veel van :) :yes:
    Grt peter
     

Deel Deze Pagina