Binnenloper 660kV?

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
R

robert zeeland

Guest
Gezien op:
http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?ktg=158
afb6532.jpg

Innenläufer brushless Neuheit mit 16 poligen Anker, Drehmomentstark mit Super-Leistung, 340 g , Motorwelle 5mm, Länge 68mm, Durchmesser 40mm, Umdrehungen pro Volt 660 . Geeignet für alle E-Segler von 3,5 bis 5 Kg , Hotliner bis 3 Kg, Funflyer bis 2,5 Kg, Motormodelle bis 4 Kg. 10-16 Zellen. REglerempfehlung JETI JES 70-3PA oder JES 70-3POA
107,-EURO

Heren e-heads :wink:
Ongehinderd door enige kennis van zaken verbaas ik me over bovenstaande motor; ik dacht dat binnenlopers per definitie hoogtoerig' waren en dat ze het in grote modellen van vertragingen moesten hebben om op een gunstig prop.rendement te komen.
1-Is dit een geschikt alternatief voor bijv. de Kontronik Fun 500-27 5,2:1??
2-Beetje vaag wat nu het vermogen is van deze betaalbare binnenloper; iemand een idee??
3-Kan je elke willekeurige draaistroom ESC voor deze motor gebruiken, mits 'ie de stroom aankan?
4-Heeft iemand een idee hoe de verhouding vermogen/motorgewicht zich verhoudt tot andere brushless' krachtpatsers in deze klasse?
5-Hoeveel vermogen kan ik behalen i.c.m. met 3s3p7500mAh www.tarabat.com Ik zou 'm willen toepassen in een speedzwever/hotliner tussen de 190-240span/max.2200gram
6-Het lijkt een alround motor net als de eerder genoemde Kontronik Drive 502combi, wel een stuk zwaarder. In hoeverre gaat de vergelijking op? see: http://www.flyware.de/download/AntriebstabelleMAX650.pdf

Groeten, robert :)

De Freestyle 24 op mijn Swift is ook een (14 polige) binnenloper, langzaam draaiend en direkt. Het zit 'm in het grote aantal polen dat blijkbaar niet gebruikelijk is om als binnenloper te konstrueren.

Zie ook modelbouw-faq.

1. 500-27 5.2 Heeft 2700 RPM gedeelt door 5.2 van de vertraging = 519 RPM/V aan de as. Die flywar 660 RPM/V. Wel meer dus, maar nog steeds vrij laag. Iets kleinere prop dan.
2. Max vermogen wordt voornamelijk bepaald door hoeveel restwamte een motor kan verwerken Bij hoog rendement 3x gewicht in watt. 2x kan altijd.
340g, dus max 700 - 1000 watt.
3. Omdat dit een "veelpool" motor is (LRK binnenstebuiten) zijn 2 dingen belangrijk: Timing moet kloppen (veel graden, liefst automatisch) en het draaistroom toerental moet heel hoog kunnen. Het draaiveld draait 7 keer zo hard als de as. Met een 70.000rpm regelaar kan je maar tot 10.000rpm op de as.
4. Vermogen naar gewicht. Vergelijk dus met moteren die even zwaar zijn en zelfde rpm/V. Grote axi's bijvoorbeeld.
5. Volgen tarabat kan die 3s3p 45A leveren. 3s = 11.1V
11.1 x 45 = 500 watt. Bij 2200g zwever heb je dan iets meer dan 200watt/kg ingangs vermogen. Volgens die meetgegevens kan je tot ongeveer 14x9 prop gaan.
6. Ietsje zwaarder, stuk goedkoper. Lijkt wel bruikbaar.

Overweging: Je geeft een hoop geld uit aan dure lipo's om zo licht mogelijk te zijn, vervolgens een motor die 100g zwaarder is dan mogelijk zou kunnen zijn.

Hallo, bedankt voor het rekenwerk. :pc:

Harold zei:
Zie ook modelbouw-faq.
Reeds 'van buiten' geleerd :mrgreen: Nuttig!

Harold zei:
Volgens tarabat kan die 3s3p 45A leveren. 3s = 11.1V
11.1 x 45 = 500 watt. Bij 2200g zwever heb je dan iets meer dan 200watt/kg ingangs vermogen. Volgens die meetgegevens kan je tot ongeveer 14x9 prop gaan.
Harold, dit rekenwerk volg ik; maar wat is me dat ingangsvermogen? Stel dat ik in deze kist kies voor een kontronik 500-27 en een tarabat 4s2p 5000mAh, 14,8Volt X 30A=444W, hoe bereken je de propmaat om ook echt aan de 30A te komen?
Ik heb praktisch elk topic gelezen met jou kundig advies. Maar het kwartje valt nog niet helemaal, als het gaat over de bepalen vd propmaat. Bij m'n Soarus ben ik gewoon steeds een groter CamCarbon propje gaan nemen, en dan timen, en a.d.v. de accutemp weten wanneer je goed zit. En 45graden naar boven minstens 15maal....da's best goed!!
Maar om voor die Signal nu alle prop-bladen tussen 11-6 tot 17-16 in huis te gaan nemen :wink:

afb6788.jpg

In een eerdere posting hierboven heb ik het overigens over een model van 2200gram; eerlijk gezegd weet ik niet exact waarop ik ga uitkomen met deze kist. Leeg weegt 'ie 1170gram. Signal-FVK 2,4mtr, en het moet goed hard de lucht in, net als m'n Soarus :twisted:

Harold zei:
Overweging: Je geeft een hoop geld uit aan dure lipo's om zo licht mogelijk te zijn, vervolgens een motor die 100g zwaarder is dan mogelijk zou kunnen zijn.
Harold, nu je er toch bent :) , wat voor motor/accu/prop combi zou jij er zelf opzetten als binnen 12sec op stevige hoogte wilt komen?
En zou jij of iemand anders kunnen uitleggen/voorrekenen wat het verschil is vermogen tussen de 3s3p of 4s2p (9 resp. 8cellen, 7500mAh/45-piek85A resp. 5000mAh/30-piek50A) Of kan ik hier beter een nieuw draadje voor oppikken :lol:

Bedankt voor je (en ieders) input en de groeten,
robert :)

robert zeeland zei:
En zou jij of iemand anders kunnen uitleggen/voorrekenen wat het verschil is vermogen tussen de 3s3p of 4s2p (9 resp. 8cellen, 7500mAh/45-piek85A resp. 5000mAh/30-piek50A) Of kan ik hier beter een nieuw draadje voor oppikken :lol:

Het verschil zal in dit geval die 1 cel zijn, dus meer vermogen mogelijk omdat je een cel meer hebt.

Ik neem aan dat je eigenlijk wou vragen vragen waarom het interessanter is meer cellen is serie te hebben dan parallell. Het antwoord is simpel, omdat hogere spanning geen invloed heeft op verliezen. Enkel hogere stroom zorgt voor meer warmte(verlies), kwadratisch met de stroom I^2R.

Daarom is het interessanter bvb bij 20 volt en 10A (dus 200W) te werken, dan bij 10 volt en 20 amp, omdat bij de laatste configuratie viermaal zoveel warmte geproduceerd wordt.

Niels

Praktische overwegingen spelen ook een rol.

- Bij aantal cellen in serie kan ook meespelen gebruik van BES (max 3S) of grens waarbij regelaars duurder worden (5S).

- Als je losse pakketen samenschakeld kan het overige gebruik doorslag gevens zijn.
Vliegen andere (kleine) vliegtuigen met 3s1p, dan heb je 3 x 3s1p pakketje voor kleine vliegtuigen, en 3s3p voor je grote.

Met 4 2s1p pakketjes heb je:
- 4 keer pakketje voor sp400 maat vlietuig (bijv met typhoontje.
- 2 keer 5AH pakket voor je "7 cellen zwever"
enz...

Denk een beetje in systeem bruikbaar voor meerdere vliegtuigen.

Back