Binnenvaart modelschepen

• Topicstarter Topicstarter ingmar
  • Startdatum Startdatum
I

ingmar

Guest
Ik ben op zoek naar mensen die binnenvaart modelschepen bouwen / bezitten om wat ervaringen te delen en indien de afstand niet te groot is (woon in hoogezand) samen te varen, heb zelf een binnenvaarder van 220cm x 22,8cm welke al wel vaart maar nog niet af is. Kijk ook op www.modelbouwwerf.come2me.nl

Groet, Ingmar

Ik heb de tekeningen in huis van de Oder, ook deze tekening is afkomstig van NVM.
Nog niet begonnen met het bouwen, ben eerst op zoek naar meer info.
Helaas kan ik weinig, tot nu toe niets, vinden.

Pendelaar

Heb je ook meer gegevens van het schip zoals bv een ex naam, eigenaars naam, bouwplaats en europanummer?
Wat voor schip is het?

Gr, Ingmar

Oke, ik wacht het af. graag ook even de nationalitiet van het schip indien bekend.

Ingmar

Via de NVM de volgende informatie ontvangen:

In 1937 omgebouwd van stoomschip tot motorschip bij scheepswerf Bodewes te Millingen.
Na ombouw is de naam de Oder, oorspronkelijke naam was Werner.
Lengte 53 meter
Breedte 7.35
Tonnage 565 ton
Motot: Carels 320 pk
Later omgebouwd als beunschip en omgedoopt tot Oderia.

Via:http://www.debinnenvaart.nl/index.html heb ik getracht om wat meer informatie te verkrijgen. Helaas zonder resultaat.

Misschien heb jij enkele bronnen die wat meer weten over de Oder(ia)

Pendelaar

Hoi Ingmar

Je hebt een erg mooi modelschip gemaakt.

Ik wil er zelf ook een bouwen maar dan nog een slag groter dan de jouwe, namelijk een 135 x 15 m. In schaal 1:50 word dat 2.70 x 30 cm.

Van wat voor een materiaal heb jij je model gemaakt? En heb je misschien nog wat meer bouw foto’s dan er op je site staan? Met name de romp. Dan kan ik misschien wat ideeën op doen hoe ik de mijne kan gaan bouwen.

Hoi Xander,

Ik heb het middenschip gemaakt van 10mm dik hout door het vlak en de zijden te verlijmen en kwart ronde latjes als kimmen te gebruiken.
De spanten voor kop en kont zijn van trieplex en die heb ik beplakt met latjes balsahout van 1,5mm dik en +-5mm breedt.
Toen alles beplakt was alles geplamuurd, geschuurd en toen in de polyester gesmeerd wat een mooi stevig geheel geeft.
Woningen, boeiing,stuurhut en den zijn ook allemaal van 1,5mm balsahout gemaakt. Je zou denken dat het te slap is maar als je het goed verft en goed laat drogen is het toch behoorlijk sterk.
Ik zal proberen wat foto's van de binnenkant te maken en zal die op m'n site zetten.

MvG, Ingmar

Back