Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Walpot, 9 feb 2023.

  1. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Hoewel ik liever model machines bouw ben ik begonnen aan een model van de DORDRECHT 11, het schip waarop mijn ouders voeren in mijn schooltijd en waarop ik dus menige vakantie heb doorgebracht. Het was een binnenvaart tanker van Gebr. Broere.
    Lengte 67 meter en breedte 8,2 meter. 881 ton en hoofdmotor 500 pk Deutz. Ik heb gekozen voor een lengte van 1 meter dus schaal 1:67.
    20221105 02.jpg
    Spanten overgenomen van de tekening ( deze is verkrijgbaar bij de NVM )
    20221126 02 Losse onderdelen.jpg
    20221212 02 Schroef solderen.jpg
    20221212 03 Schroef.jpg
    Om de schroef te maken heb ik het hulpstuk dat ik destijds maakte voor de schroef van de Maarten aangepast.
    20230105 03.jpg
    Schroef en roeren geplaatst.
    20230203 02 Bolders geplaatst.jpg
    20230209 03.jpg
    20230209 05.jpg
    De romp is behandeld met impregneer epoxy.

    Groet, Jan.
     
    MicropropSport, ozy, P Voogt en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi werk Jan! Wordt het een statisch model en heb je de spanten opgevuld met schuim? Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Klaas, tussen de spanten is de ruimte opgevuld met balsahout. Van de spanten tekening heb ik alleen de oneven nummers gebruikt waardoor er ongeveer 1 cm tussenruimte bleef. Jan Blonk zei al, jij bouwt schepen waarmee je dan toch niet gaat varen, maar bij deze heb ik er voor gekozen dat het wel moet kunnen.
    Groet, Jan.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met die dikke spanten kan die wel een stootje velen Jan. Mooie "Deutz" erin en varen maar! Gr. Klaas.
     
  5. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    In dit geval is de Deutz een Robbe geworden. Het was de kleinste motor die ik zag liggen in de modelbouwwinkel.
    De roeren zijn van het Hitzler patent. Het middelste staat verder naar achter en omdat er in het achterschip maar weinig ruimte is was het even puzzelen hoe ik die kon bedienen. Voor de aansturing met de servo heb ik een stukje binnen / buitenkabel bij de lokale fietsenmaker uit de afvalbak gebruikt. Door de geringe inbouwhoogte ligt de servo op de zijkant.
    20230121 01 Aanpassing roerbediening.jpg
    Om later nog bij de roeren te kunnen komen blijft het achterste stukje van het dek uitneembaar.
    Vandaag bij de motor een randje op het dek gemaakt zodat bij eventueel water aan dek dit niet naar binnen loopt.
    20230210 03.jpg
    Groet, Jan.
     
    MicropropSport, Zeiler, ozy en 11 anderen vinden dit leuk.
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    De omtrek van de voor en achter roef uitgezaagd.
    20230211 04.JPG
    De eerste delen voor de achter roef uitgesneden en los erop gezet voor een eerste indruk.
    20230213 02 Delen voor de roef uitgesneden.jpg
    20230213 03 Alles los erop.jpg
    De trunk moet afneembaar zijn en daardoor dus stevig. Ik heb besloten deze te maken van aluminium hoeklijn en 0,5 mm plaat.
    20230215 03 Trunkdek erop gelijmd.jpg
    Groet, Jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 feb 2023
    MicropropSport, Ronk, Herby63 en 8 anderen vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi hoor Jan! Wat gaat ze wegen? Een dikke 4 kg? Ben benieuwd hoe ze wil draaien met die Hitzler roeren. Het zijroer sluit aan op het middenroer, dus is er geen of weinig escape voor het schroefwater. Om haar beter te laten draaien heb ik bij mijn tankertje (avatar) 4 mm aan de voorkant van het roer gezet. Nu draait ze voor een "zeeboot" veel te kort. Maar dat heb je met die binnenschippers. Die willen op de plek kunnen draaien. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  8. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Dankjewel Klaas. Zoals ze nu op de foto staat met accu en alles erin is het gewicht 1640 gram. Volgens mij dus mogelijkheden genoeg. Het punt waar het zijroer aansluit op het middenroer is ook de maximale slag van de servo. Daarop heb ik het armpje van de servo aangepast. Zelf ben ik ook benieuwd hoe het zelfgemaakte schroefje werkt, de diameter is maar 22 mm.
    Groet, Jan.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je staat versteld hoe weinig energie er nodig is om een schip in beweging te krijgen/houden. In het tankertje ligt een heel klein brushless motortje. Trekt op 7,2 Volt 0,25 Amp, wat neerkomt op 1,8 Watt. Het schroefje is een 30 mm 4 blads messing eigenbouw. Koppeling motor schroefas met 2 rubber slangetjes en een tussenasje. Denk dat jouw 22 mm schroefje het goed zal doen. Belangrijk is dat de schroef niet teveel toeren maakt en dol slaat. Vooral belangrijk als het schip weinig vaart loopt. Enig idee hoeveel spoed de schroef heeft? Stel dat de spoed gelijk is aan de diameter dan legt de schroef bij 5.000 toeren 6,6 km af. De theoretische rompsnelheid is 4,5 km/uur. De formule voor de schaalsnelheid heb ik niet bij de hand. Kan ik je eventueel mailen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2023
  10. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Wat een mooie romp Jan. Vooral dat kontje met die verschansing.
    Normaal heb ik weinig met de binnenvaart maar onlangs heb ik de rijnsleepboot Pieter Boele gemaakt.
    Hebben we toch wat gemeen.

    Mvg. Paul Burghoorn
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  11. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Paul, jouw Pieter Boele is ongetwijfeld ook prachtig. Binnenvaart schepen zijn altijd platte bakken maar aan deze heb ik veel goede herinneringen. Mijn vader haalde de D11 in 1956 nieuw van de werf.
    Groet, Jan.
     
  12. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Klaas, ik weet de spoed niet precies maar komt wel ongeveer overeen met de diameter. Als ik zover ben moet een praktijkles maar uitwijzen wat een goed toerental is.
    Groet, Jan.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zal best wel goedkomen Jan! Kom anders gezellig een keertje varen in Maasdam. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    MicropropSport, hans materman, Ronk en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    De Pieter Boele is prachtig Paul maar dat was gezien jouw andere modellen te verwachten. Toevallig heb ik gisteravond al foto’s gevonden op internet. Zo te zien waren de bemanningsleden ook enthousiast. In het scheepvaart museum te Ehrenbreitstein staat een prachtig model van de Pieter Boele zoals deze is gebouwd als Wacht am Rhein VIII.
    Misschien kom ik zondag in Goes kijken.
    M.v.g. Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2023
  16. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    De eerste houten delen van de achter opbouw zitten vast gelijmd.
    Om de brug in de goede vorm te krijgen en ook nog een beetje stevig is deze van 0,4 mm messing plaat.
    Met definitief vast zetten wacht ik nog tot het bovendeel van de stuurhut erop staat.
    20230218 02 Scharnieren machinekamerdeur.jpg
    Voor mij hoort bij het bankje tegen de achterkant van de stuurhut een verhaal dat ik nooit vergeet en wat aangeeft wat voor domme dingen je als kind soms doet.
    Tijdens een schoolvakantie waren mijn broer en ik aan boord. We lagen in het weekend bij Broere en nadat we onze nettere kleding aan hadden gekregen mochten we niet meer de wal op. We hebben ons toen verstopt in de bank in de stuurhut. Onze schoenen, die in de stuurhut altijd uit moesten, hebben we meegenomen in de bank.
    Toen onze ouders ons misten gingen ze zoeken en naar ons roepen. Wij gaven echter geen kik. Van onze ouders kregen we nooit klappen maar wel toen pa opeens het bankdeksel opende. Ze waren doodongerust geweest.

    Groet, Jan.
     
    Herm, Jan Blonk, Rene Witteman en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Van messing een stuurwiel en kompas gemaakt en gemonteerd in de stuurhut.
    20230220 05 Gemonteerd in de stuurhut.jpg 20230220 07 Met 20 eurocent .jpg
    Groet, Jan.
     
    Wump, Ronk, Herm en 9 anderen vinden dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan, je bent en blijft een fantastische metaalbewerker.
    Complimenten.
    Henk.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij Jan ligt de lat altijd hoog! Wordt toch een werkschip Jan? :) Gr. Klaas.
     
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Dankjewel Henk.
    Klaas, het wordt een werkschip maar ik wil wel dat het herkenbaar is.

    Groet, Jan.
     

Deel Deze Pagina