Binnenvaartschip: Spits, schaal 1:20 (scratch build)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door KlaasKamstra, 14 okt 2010.

  1. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Hallo collega-bouwers,

    Laat ik mij om te beginnen even voorstellen: Mijn naam is Klaas, ik woon in Friesland.
    Ik kom uit een binnenvaart geslacht, dus dat verklaart ook meteen mijn interesse op het gebied van wat ik op schaal aan het bouwen ben.
    Op het moment ben ik bezig met een project waarbij ik uit het niets een 38 meter spits bouw.
    Ik heb gekozen voor een vrij behoorlijke schaal, 1:20.
    Gewoon omdat dit straks lekker gedatailleerd uitgevoerd kan worden.
    Bijkomend voordeel van de grootte is dat ik straks alle ruimte heb voor motoren en elektronica en accu's die aan boord geplaatst moeten worden om het schip te laten varen.
    Maar zo ver is het nog lang niet, ik ben nu bezig met het afronden van de ruwbouw, dus de eerste details gaan aan de beurt komen.

    Voor de puristen onder u: Dit schip is geen waar bestaand schip, ik bouw een scheepstype na, geen specifiek schip.
    Dit omdat ik dan lekker vrij kan proberen zonder beperkt te worden door het schip wat ik na bouw.

    Enkele foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  2. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Hallo Klaas,

    Die koorts heb ik ook haha.

    Mooi zo met die houten stuurhut, wel leuk detail dat u alluminium luikens heeft.
    De kop is zeker lijkend op een echte, kont trouwens ook hoor.

    Ik ben een volger van dit draadje..

    bouwze
     
  3. Adriaan

    Adriaan

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Nijkerk (Gld)
    Hallo Klaas,
    Kijk eens onder het bouwverslag van mijn Asterix en Obelix.
    Dat zijn 2 spitsen in 1:20 als "pousseur" en dat moet voor jou natuurlijk een bekende kreet zijn.

    1 op 20 is inderdaad een "lekkere" schaal om gedetailleerd te kunnen werken. Bekijk mijn foto´s bij het bouwverslag maar eens.

    Op 5 september heeft de combinatie gevaren in Amersfoort. Dus je kunt ook nog even kijken in het Schipperscafe bij de foto´s van dat Amersfoortse evenement. Daar zitten ook foto´s bij van mijn pousseur al varende.

    Maar ik heb daarvan nog meer foto´s specifiek van die spitsen. Als ik je met raad kan helpen dan laat je het maar weten.
     
  4. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Wat een reacties! Leuk! Dank daarvoor, dat motiveert!

    Ja, die luiken zijn erg mooi, maar ik ben bang dat ze veel te zwaar zijn. (2,4 kg weegt de hele kap) Het is namelijk 2mm plaatstaal, het was vroeger een beplating van een gaskachel, (gewoon gerecycled) maar als het te zwaar blijkt overweeg ik dezelfde kap nog eens te maken maar dan van aluminium. Om de vraag over de lengte te beantwoorden: 1,93 meter... dat is 38,60 meter, gedeeld door twintig. Ik kom dan met die lengte uit bij een breedte van 25,3 cm (5,05 meter in 't echt) en een holte van 12,2 cm. (2,24 meter in werkelijkheid)

    Aan Adriaan: Je bouwwijze verschilt van de mijne, het is grappig om te zien dat iedereen zijn eigen manier van bouwen heeft. Je detaillering spreekt mij aan, erg mooi. Ik zou er zelf niet snel voor kiezen om een pousseur (uiteraard was ik al bekend met deze effectieve manier van schaalvergroting) te gaan varen. Ik ben met dit enkele schip al bang dat de wind er mee aan de haal wil gaan, ik bouw er in eerste instantie namelijk geen kopschoef (zelfs geen koproer) in. Ook voor mij is de auto een probleem. Ik zou liefst een Astra of een Golf op het roefdek hebben staan, maar waar vind je dat op een vrij juiste schaal? 1:20 is een ongebruikelijke (maar gemakkelijk werk- en rekenbare) schaal.

    Ik zal eerdaags weer even wat foto's maken. Ik ben nu doende met het gieten van loden ankers. Want zoals adriaan ook al opmerkte in het bouwverslag van zijn twee spitsen: Een fatsoenlijk klipanker zul je zelf moeten fabriceren. (Wat hem ook erg mooi is gelukt.)

    Groet, Klaas
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2010
  5. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Tot mijn grote blijdschap vond ik op mijn camera nog een paar foto's van de bouw van mijn spits.
    Ik wil jullie deze niet onthouden, dus bij deze:

    [​IMG]
    De kop

    [​IMG]
    De roef van achteren gezien

    [​IMG]
    De roef van voren gezien

    [​IMG]
    Stuurhut

    [​IMG]
    De kop

    [​IMG]
    De kont

    [​IMG]
    Van bovenaf gezien

    [​IMG]
    De nieuw gebouwde voor roef

    [​IMG]
    Dit is zoals het schip en nu bij staat.

    Nu moet ik nog altijd beginnen aan de ankers en het stuurwerk...
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  6. Adriaan

    Adriaan

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Nijkerk (Gld)
    Hallo Klaas,

    Jouw bouwwijze verschilt inderdaad van de mijne. Maar dat maakt niet uit, als het maar werkt.
    Overigens heb ik in de achterste ook geen boegschroef en in de voorste (Asterix) heb ik 2 pompjes liggen van ruitensproeiers, maar die hebben nog niet goed gewerkt. Desondanks was het varen tijdens de vaardag in Hoogland (Amersfoort) op 5 september, eigenlijk tegen mijn verwachting in, verrassend gemakkelijk.
    Er stond die dag best wat wind, maar de hele combinatie was goed te sturen en luisterde goed. Wegwaaien heb ik eigenlijk niet echt bemerkt. Natuurlijk moet de kop wel een beetje naar de wind gecorrigeerd worden, maar dat is in het echt ook zo. Wel moet je het schip goed ballasten, zodat deze diep genoeg in het water ligt, dan valt wegwaaien best wel mee. Met de kap ben je al aardig op weg. En ik zou eerst stabilisatieproeven houden voordat je de kap opnieuw gaat maken. Want let op; ik heb er dus een grote autoaccu in staan waarvan de bovenkant net onder de kap zit en dan verder naar achter nog eens 3 halve stoeptegels en dan kan er eigenlijk nog meer ballast in. Ook mijn motor is geen speelgoed gevalletje, maar de motor van de koelvinaandrijving van een auto. Als je het zwaartepunt van je ballast maar laag kunt houden, dan zou ik me over die paar kilo "kap" geen zorgen maken.

    Verschil is wel dat ik twee roeren heb en dat kan ik bij jou nog niet zien.
    Ander verschil is dat jouw schroef erg klein is. Ik had gekozen voor een schroef van 6 cm en 2Brothers in Bussum raadde mij toen aan om deze toch iets groter te nemen, zeker gezien de lengte van de combinatie. Het werd toen 8 cm en dat kostte wat aanpassingen aan de achtersteven, maar ik ben wel blij met het resultaat want hij krijgt bijna 4 meter combinatie nu prima vooruit en dan is de aandrijving ook nog eens via tandwielen omdat ik de motor niet "in lijn" kon krijgen met de schroefas omdat die te diep zit als je de dikte van de spanten in het achterschip meetelt.

    V.w.b. de auto, moet je een compromis sluiten. Er zijn heel weinig auto´s te koop in 1 op 20. Het is 18 of 24. Ik kwam toen bij ACTION voor 2,95 deze VW tegen in 1 op 24. Heel mooi gedetailleerd. Het waren waarschijnlijk ooit relatiegeschenken van VW, maar als het model overdue is, dan wil ACTION ze wel opkopen voor een zacht prijsje. Op dit moment hebben ze in ongeveer dezelfde schaal ook weer modellen te koop, die er aardig uitzien. Ga eens kijken, zou ik zeggen ?
    Ga je echt voor 1 op 20 dan kom je in de bouwdozen terecht. Ik meen dat ik eens een VW kever heb gezien maar daarvan is de prijs dan ook ineens fors hoger.

    Tenzij je ankerkettingen "tijdelijk" zijn, dan anders een kleine opmerking. De kettingschalmen die ik op de foto´s zag zijn naar verhouding veel te groot. Meet ze maar eens na en vermenigvuldig dat eens met 20, dan kom je op een ketting voor een zeeschip. Een goeie ketting met schalmen waarin in het midden nog een dwarsverbindiging zit tegen het "kinken" kun je beter kopen. Voor iets meer dan 10 euro is zo´n ketting van een meter in de handel in de ongeveer juiste schaal. ALs je de lier niet werkend maakt (heb ik bij deze modellen ook niet gedaan, maar wel bij de HECTOR) dan heb je eigenlijk maar een klein stukje nodig en dat waren voor mij dus 5x een klein stukje en dat paste prima uit die meter.

    Bij een "treffen" zou je eigenlijk eens zo´n stel Spitsen naast elkaar moeten zien. Dan wordt het net echt. En ik ben het met je eens. 1 op 20 zou veel vaker gebruikt moeten worden, maar je hebt wel al snel een transportprobleem. Ik heb een Toyota busje met achterbank en ik heb het tussenschot moeten "verbouwen" en ik moet de bank eruit halen en dan krijg ik net de hele vloot er in. Dus dat probleem maakt 1 op 20 niet zo populair denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2010
  7. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Het liefst zou ik ook de stalen luiken houden, omdat deze niet snel wegwaaien, ik heb hier wel verhalen gelezen over treurige bouwers die hun aluminium luiken één voor één overboord zagen waaien en ze ook echt kwijt waren. Ik kan het met de luiken nog eens met een magneet proberen. ;)

    Ik ga inderdaad maar eens kijken wat het schip in het water precies doet qua drijven.
    (Ik ben bijna klaar met het aflakken van het vlak)
    Volgens mij onderschat ik het drijf vermogen nogal als ik jouw ballast programma zo bekijk. Onze spitsen verschillen qua waterverplaatsing naganoeg niet, alleen is de mijne waarschijnlijk als kaal schip iets zwaarder
    (ik ben van zware bouw, soms niet handig bij schepen)

    Mijn schroef is inderdaad aan de kleine kant, ook deze ga ik testen, voldoet het niet, dan verbouw ik de tunnel en komt er een iets grotere schroef onder. De roeren ben ik nog niet aan begonnen, dus die ontbreken inderdaad nog.

    De auto is een ding waar ik mee wacht tot ik iets moois tegen kom, het is ook niet erg noodzakelijk. (wel mooi) Maar bouwdozen had ik nog niet aan gedacht! Ik ben bang dat ik ook in deze wereld weer een keuze moet maken: 1:24 of 1:18... Ik zoek gewoon rustig door, komt vanzelf een auto op mijn pad die op dat schip past.
    Ik ben blij dat er op mijn volgende schip geen auto hoeft, dat probleem is dan weer opgelost.

    Over de motor, ik zit te spelen met het idee er een motor uit een accuboormachine in te zetten, en dan af en toe even langs de kant varen om de accu te wisselen (roefdek omhoog, klik-klik: nieuwe accu.) Daarbij is een accuboormachine vrij sterk en dat lijkt me wel nodig in een twee meter lang schip. Ik zal ook aan de tandwielen moeten, maar dat is niet zo erg, want dan kan ik meteen een vertraging aanbrengen, zodat het langzaam varen wat makkelijker gaat.

    Ik vond de ankerkettingen wel mooi eigenlijk, maar nu je ze me hebt laten meten zie ik dat ze inderdaad te groot zijn, maar dat is zo opgelost zie ik in je reactie. Dank daar voor. Ik moet nog altijd beginnen aan mijn ankers. Ik wil deze gieten met lood, maar ik moet nog altijd een mal maken.

    Lijkt me inderdaad een mooi gezicht een stel spitsen op een rijtje te zien liggen. (Komt snel genoeg, ik hoop met dit schip deze winter nog klaar te zijn)
     
  8. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Op de echte schepen hebben ze ook alluminium luiken, als we/ze deze niet vast zetten waaien die ook weg als het tekeer gaat. Wat je vaak zit bij stapel luiken is dat ze die aan de zijkant vergrendelen dmv een soort van hoekprofiel wat ze eroverheen zetten..

    Zal eens een foto zoeken.
     
  9. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    @ Stephan: Ja, ik snap wat je bedoelt, vroeger werd een friese kap (de echte, van hout) aan de den gehouden door verzegelklepje, die zie je nog steeds terug onder aluminium friese kappen. Mijn vader heeft een ronde aluminium kap op het schip liggen, die luiken worden vast gehouden door een aluminium hoekprofiel, de klapt over de randen van de luiken heen en zo kunnen de luiken nergens heen.

    Like so:
    [​IMG]
    (Want inderdaad: Hou ze maar eens tegen bij windkracht 8 )

    Op het spits model wil ik twee lijntjes maken die eigenlijk precies het zelfde doen als de hoekprofielen van mijn vader (alleen zijn mijn draadjes nagenoeg onzichtbaar, daar het om de funtie gaat)
    Bij het model van het schip van mijn vader (die ik dus nu aan het tekenen ben) maak ik de hoekprofielen natuurlijk wel exact na, omdat ze nogal in het zicht zitten en het zien er stom uit als ze zouden missen.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  10. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Zondag wilde ik even kijken naar hoe het drijven van mijn schip gaat.
    Zoals ons allen bekend kan dit enge moment maar op één manier: Schip > Sloot > Schietgebedje en dan Plons...
    Na het openen van mijn angstig dichtgeknepen oogjes zag ik dat het geheel beter drijft dan ik aanvankelijk verwachtte.
    Voor de oplettende volger: Op de foto's staan de luiken in het ruim, twaalf voor en twaalf achter in het ruim. Dit om te kijken hoeveel invloed dat heeft op de diepgang.
    Conclusie voor 't effect van de luiken: Nagenoeg geen.
    Pas met een rol lood van een kilo of drie aan boord kwam het schip een beetje op de gewenste diepte.
    Ik had ook even twee halve stoeptegels meegenomen maar toen ik die in het schip legde gebeurde er bijster weining, dus ik heb een flink laadvermogen. Tijdens de proefvaart maar eens kijken hoeveel er precies mee kan.
    Belangrijkste feit: We zijn waterdicht.

    @Adriaan: Ik heb (bij toeval) een iets fijner ketting gevonden, maar nog steeds iets te groot. Het ziet er wel iets natuurlijker uit in vergelijking met de kettingen die ik eerst had. Maar ook deze zijn nog te groot...

    De foto's gemaakt tijdens het "proefrijven":

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  11. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Na een tijd van stilstand in de bouw van mijn spits, heb ik nu eindelijk de roeren onder de kont hangen.

    Enkele foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de oplettende lezer: De roeren steken een halve centimeter onder het schip uit, dit heb ik expres gedaan voor een betere bestuurbaarheid. (in het echt is dit natuurlijk nooit zo)
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  12. Adriaan

    Adriaan

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Nijkerk (Gld)
    Hallo Klaas,

    Mooie roeren. Ik begrijp de reden voor de halve cm onder het vlak, maar als ik de foto "recht op de kont"bekijk, dan lijkt het mij dat de bovenkant van de schroeftunnel boven je roeren uit komt. Dan zou kunnen betekenen dan een deel van je schroefwater over de roeren heen kan gaan, hetgeen je bestuurbaarheid negatief zou kunnen beinvloeden. Als je dan ook nog eens aan een grotere schroef zou moeten, dan zal dit misschien nog versterkt worden (in negatieve zin). Tijdens mijn eerste vaarproef had ik achter onvoldoende geballast en daardoor was de bestuurbaarheid en de voortstuwing bar slecht (mede door vrij veel wind). Met enkele halve tegels achterin, kwam de schroeftunnel geheel onder water en daardoor werd ineens de voortstuwing en de bestuurbaarheid echt enorm veel beter (hetgeen in het echt overigens net zo is). Ik heb er een 4 blads schroef onder zitten en dat scheelt ook in de voortstuwing. De meeste "moderne" spitsen hebben ook 4 blads eronder hangen.
    Ik blijf je vorderingen volgen.
    groet,
     
  13. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    De roeren zijn inderdaad iets lager dan de tunnel, ik heb ze even dwars gedaan dan zie je dat het gat zo'n 3 mm groot is:
    [​IMG]

    De schroef is vervangen, ik vond zelf ook dat een vierblads gepaster is, en omdat ik de dingen graag goed doe, heb ik er meteen een messing exemplaar onder geschoefd, ziet er ook meteen heel chique uit:
    [​IMG]

    Nu ben ik onder de kont eerst klaar, op wat verfwerk na, maar dat komt later in één keer met de rest. Nu stoor ik mij al heel lang aan dat lelijke naadje om de voor roef heen, ik weet eerlijk gezegd ook niet meer waarom ik dat op deze manier gemaakt heb, maar het ontneemt me veel vrijheid, ik kan er op deze manier geen ramen en dergelijke in maken omdat het half afneembaar is.
    [​IMG]

    Nu heb ik de zaag er in gezet (ik doe iets goed of ik doe iets niet) en ik bouw de voorroef overnieuw, nu wil ik alleen het roefdek afneembaar maken zodat ik er ramen in kan zetten, én nog steeds bij de plek kan waar ooit een kopschroef komt.
    [​IMG]

    Tot zo ver de vorderingen.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Als ik goed heb gekeken
    Dan hangen je roeren: ook niet zuiver:eek:nweer:
    Want als ze dwars staan, dan zit de bovenkant roeren dichter bij elkaar dan de onderkant daar staan ze uit elkaar.
    Dus of ik zie het niet goed.
    Of er klopt hier iets niet.
    mvg
    Frederik :D :D :D :D
     
  15. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    @ Frederik: De roeren hangen losjes in hun bussen, ik moet het stuurwerk nog maken, als dat er in zit dan hangen ze er een stuk mooier bij, ik heb de roeren er nu onder zitten voor de mooi, ik heb het model in de huiskamer op de kast staan, en zonder roeren lijkt het maar bloot. Dus mocht u een bril dragen, dan is deze dik in orde. ;)

    De voorroef is deze ochtend al weer mooi opgeschoten, de grove lijnen zijn al zichtbaar. Een beetje figuurzagen lukt nog wel met een griepje onder de leden.
    Lekker warm bij de kachel, en het schiet nog behoorlijk op ook.
    Ik hoop dit vanavond of morgen klaar te hebben.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  16. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Na wat zagen en lijmen ben ik er aan toe om een potje plamuur open te trekken, het roefdekje staat een tikje krom, ik trek er even een paar spantjes onderdoor zodat deze mooi recht blijft, die spantjes vindt niemand. ;)

    Nu ga ik het luik en de deur zagen, ik wil dat deze ook werkelijk open kunnen, het lijkt wel zo realistisch dat er een luik en een deur op een kier (kunnen) staan.

    De voorroef, vlak voor het plamuren en afwerken:
    [​IMG]

    En een detailfoto van de mast steun:
    [​IMG]

    Tot zo ver de vorderingen.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  17. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Hoi,

    Dit ziet er ook erg netjes uit, is een mooi project ;)

    Ga zo door :D
     
  18. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Erg leuk, die interesse in mijn project. Het feit dat ik medebouwers over mijn schouder mee kan laten kijken is erg fijn en motiverend. Dat geeft nét even een extra'tje aan het bouwen.

    Over dat bouwen gesproken, ik heb de voorroef nu grofweg af, ik heb een deur gemaakt die werkelijk open kan, ik ben even met de scharnieren aan het knoeien geweest omdat ik deze zelf wilde maken. En dat is gelukt, nu het luik nog.

    Enkele foto's:

    De voorroef tot zover, geplamuurd en met deur.
    [​IMG]

    En de deur van dichtbij:
    [​IMG]

    Zodra ik het roefdek mooi vast heb zitten op een wijze dat ik er toch nog onder kan voor de toekomstige boegschroef ga ik even stoppen met het voorschip.

    Ik ga in de komende fase het bestek zetten langs de gangboorden en de bolders veranderen op het middenschip, ook moeten er nog spanten en een keggenbank langs de den komen, anders kan mijn toekomstige luikenwagen nergens rijden.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  19. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Eindelijk krijgt mijn spits de kop die ik voor ogen had.
    De ankers, of beter het missen ervan maakte dat het hele schip er niet "af" uitzag. Ik heb er voor gekozen ze van hout te maken om twee hoofdredenen:
    1. ik ga ze toch niet werkelijk gebruiken, ik heb geen werkende ankerlier en dat laat ik ook maar zo.
    2. Het gewicht van loden ankers zou te groot zijn, de kop heeft een tikje teveel inzinking, dus voorop moet alles licht zijn.

    Foto van de drijfankers:cool::
    [​IMG]

    Grappig is dat achterop alles lekker zwaar mag om de kop nóg verder omhoog te krijgen. Het biedt wel weer veel vrijheden zoals de keuze voor een zwaardere motor en meer accu's aan boord...

    Over accu's gesproken, ik stond laatst bij de modelbouwwinkel met zo'n gel accu van 12 volt in mijn handen en het viel me meteen op dat die dingen verbazingwekkend weinig wegen.
    Heeft iemand zulke accu's aan boord? Zo ja, is het een aanrader qua prestaties? Of kan ik toch beter ouderwetse (lood)accu's nemen?
    (Deze vraag in verband met het ballast programma)

    Groet, Klaas Kamstra
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011
  20. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Ik heb een nieuwe drijftest gedaan, ik wist dat ik lekken had, enkel was ik twee dingen vergeten: Ik was vergeten te markeren waar ik onder de lege waterlijn lek was, en ik had nog niet gekeken of ik tussen de lege en geladen waterlijn lek ben. Ik heb een heel klein lekje in de kop. en een wat groter lek in de kont.
    En ik heb ergens een lek in het achterste ruimschot, maar dat kan ik niet vinden.

    Deze zaken ga ik eerst maar eens verhelpen, sinds electronica en water geen vrienden zijn, lijkt me dat wel belangrijk.
    Overigens ziet mijn schip, ondanks dat ie nog lang niet af is er al wel eng echt uit in het water. Ik vergis me ook telkens weer in het grote drijfvermogen.

    Leeg: 6 kilo ballast. (nu in de vorm van 6 liter lekwater in de kont.)
    [​IMG]

    [​IMG]

    En geladen: 32 kilo (22 kilo bakstenen, 4 kilo luiken en 6 kilo ballast achterin)

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ik heb het nog even uitgerekend: ik kan nu nog zo'n kleine 17 kilo hebben.
    Dus kom ik uit op 49 kilo. (dit is met de luiken erop en zonder ballast aan boord.)
    dus ik heb na het plaatsen van de motor en accus nog gemakkelijk mijn beoogde 45 kilo laadvermogen over.

    Tot zover de resultaten van het drijven.

    Mijn to do lijst voor de komende tijd:
    -zetten van bolders achter.
    -zetten van boeiing achter
    -dichten van de drie lekken.
    -luik op voorroef maken.

    En de grootste klus:
    Een nieuwe luikenkap maken, want deze luiken vind ik veel te zwaar en niet echt mooi, een houten friese kap staat ook nog eens veel chiquer op dit schip.

    De klus behelst het maken van:
    - 3 tussendekken
    - 4 scheerbalken
    - 38 merkels (en dus ook 38 uitparingen in de den te vijlen)
    - 40 houten luiken

    Werk genoeg dus voor voorlopig. Het blijft hobby en bouwen is leuker dan varen, vind ik persoonlijk.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2011

Deel Deze Pagina