Een modelmotor op (bio)diesel laten lopen zal niet eenvoudig zijn. Ik heb tot nu toe nog nooit van een echte model dieselmotor gehoord. Het zou best kunnen zijn dat er ooit wel eens iemand één gebouwd heeft. Het grootste probleem is de brandstof inspuiting. Een verstuiver zo klein zal heel erg moeilijk te maken zijn net als de hogedruk pomp die hier voor nodig is.
Ik ben bang dat je een beetje op het verkeerde been bent gezet door de "dieselmotor" die wel als modelmotor bestaat. Dit is eigenlijk geen echte dieselmotor. Ik zal proberen het uit te leggen.
De meest gangbare modelmotoren gebruiken methanol met olie, en al dan niet nitromethaan, als brandstof. De brandstof wordt in de carburateur met lucht vermengd en de motor ingezogen. De gloeiplug dient hier als katalisator die de ontsteking inzet als de druk hoog genoeg opgelopen is door de compressie. Wanneer de motor draait zal de gloeiplug heet genoeg blijven om ook zonder stroom de ontsteking te verzorgen dus kan de gloeispanning weg. Zolang er voldoende brandstof is en de gloeidraad van de plug heel blijft zal de motor blijven draaien.
Een echte dieselmotor zuigt schone lucht rechtstreeks de cilinder in, dus zonder brandstof! Een dieselmotor heeft dus GEEN carburateur. De zuiger gaat omhoog en pers de lucht samen (compressie). Hierdoor wordt de lucht heet! Op het juiste moment wordt met een hogedruk pomp via een verstuiver een kleine hoeveelheid dieselolie in de cilinder gespoten. In de hete samengeperste lucht zal die vernevelde brandstof ontbranden en de lucht verhitten. Vanaf hier is de werking verder hetzelfde als een benzine of methanol motor.
De model "dieselmotor" gebruikt een mengsel van peterolie, wonderolie en ether als brandstof. Dit mengsel wordt in een carburateur met lucht vermengt en de motor ingezogen. Precies hetzelfde dus als bij een methanol motor. Het enige verschil is dat de model dieselmotor geen gloeiplug heeft. De ontsteking wordt hier verzorgd door de compressie en de ether in de brandstof. Een model dieselmotor heeft een contrazuiger bovenin de cilinder. Deze kan met een schroef omhoog en naar beneden gedraaid worden om de compressie te verlagen of te verhogen.
De compressie verwarmd het brandstof lucht mengsel en samen met de hoge druk zorgt dat ervoor dat de ether ontbrandt. De ether zal de peterolie ontsteken en zo verbrandt alle brandstof. Het enige wat een model dieselmotor dus gemeenschappelijk heeft met een echte dieselmotor is dat de brandstof helemaal door zelfontbranding verbrandt. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van een bougie of gloeiplug.
Dieselolie (biodiesel of niet) heeft een veel te hoge ontbrandings temperatuur om in model dieselmotor gebruikt te kunnen worden. De enige manier zou zijn om een echte dieselmotor te bouwen. Dat zal een hele klus worden want de compressie moet meer dat 2x zo hoog worden. De motor moet dus behoorlijk steviger worden om die veel grotere krachten te kunnen verwerken. Dan moet er een hele kleine verstuiver gemaakt worden net als een hele kleine hogedruk pomp die de brandstof met een druk van ongeveer 100 atmosfeer door de verstuiver moet persen. Die hoge druk is nodig om de brandstof echt te vernevelen.
Ik heb het idee dat dit allemaal een beetje teveel van het goede is, maar ik zal nooit zeggen dat het onmogelijk is. 20 Jaar geleden was een modelstraalmotor ook nog een hersenspin. Velen haden het geprobeerd en faalden. Kijk nu eens, een modelstraalmotor zie je nu op bijna elke show. Op heel veel velden bij vele clubs is er wel iemand die met een straalmotor op z'n model vliegt. Nu de echte dieselmotor nog!