Biogasinstallatie (en windmolen) bouwen

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Olap, 22 jan 2011.

  1. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik ben bezig om een huis-tuin-en-keuken biogasinstallatie te bouwen. Nadat ik heb gemerkt dat er hier op het forum wel wat interesse is voor een bouwdraadje, heb ik besloten er één bij te bouwen.

    Als eerste versie heb ik er één van twee liter gebouwd, en deze bleek op mijn slaapkamer wel te werken. Nadat deze lek was gegaan (in huis dus) heb ik maar besloten om hier afscheid van te nemen. Ik loop al een aantal jaren met het idee in het rond om een biogasinstallatie te bouwen, dus ik heb maar eens wat materiaal bij elkaar gesprokkeld.

    Om te beginnen heb ik een klein vat gekregen met een afsluitbare deksel. Het is een soort olievat, maar er heeft carbid in gezeten. Ik gok de inhoud op zo'n 70-100 liter, al ben ik hier niet helemaal zeker van. Daarna ben ik maar eens bij de Wildkamp langsgegaan om wat PVC buis en andere stukjes op te halen om in het deksel te schroeven. Zo kan ik afval toevoegen aan de installatie. Van familie heb ik wat kranen en koppelstukjes gekregen waar het gas straks doorheen moet gaan lopen.
    [​IMG]
    Nu zal bij sommigen de vraag naar boven komen: 'Wat moet je ermee?'. Ik denk dat dit een erg belangrijke toekomstige energiebron wordt, omdat de brandstof gewoon natuurlijk materiaal is. Het afvalproduct kan gewoon over het land verspreid worden. Het doel van het project is natuurlijk om methaangas te winnen, en dat methaangas op te slaan en als brandstof te gebruiken voor bijvoorbeeld mijn zitmaaier. Het lijkt me geweldig om op m'n grasmaaier rond te rijden met eigengemaakte brandstof.

    Ik ben op het moment druk bezig met de ontwikkeling van het apparaat, en foto's zullen (waarschijnlijk morgen) volgen. Ik ben er al redelijk ver mee.

    Ik heb heel wat uurtjes op youtube naar biogasinstallaties gekeken, en ik ben uiteindelijk door deze installatie geïnspireerd geraakt en deze gebruik ik ook als inspiratie voor mijn eigen versie ervan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    Heel tof projectje maar volgens mij moet je andersom werken.

    je moet een conische bodem hebben, daar je residu uit extraheren en bovenaan je vers afval toevoegen.
    Je neemt een verhouding van 9/10 residu en 1/10 afval.
    Zorg dat je afval zo goed mogelijk verkleind is <40mm.
    en anaeroob werken :)
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2011
  3. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dat is altijd mooi, zo'n expert erbij voor een beetje ondersteuning.

    Het probleem van van bovenaf afval toevoegen is, dat als ik de klep open draai, het gas al 'gevlogen' is. Dat is niet het geval als ik het door de buis naar beneden druk en het dan in de drap laat zwemmen. Verder weet ik dat er geen lucht bij mag komen, maar dat van die verhouding snap ik eigenlijk niet helemaal. Bedoel je dat ik er gewoon altijd voor moet zorgen dat er zoveel in zit, dat er 10% vers, nog niet verrot afval in zit? Het residu haal je er eigenlijk nooit uit. Er komt aan de zijkant nog een aftapkraan om de uitgewerkte vloeistof eruit te laten lopen.
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dit ziet er interessant uit ... Ook ik ga dit volgen.

    Cor
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooi project.
    Doe je in de vulpijp onderaan nog een terugslagklep?
    Ik kan me als leek op dit gebied me zo voorstellen dat door de wet van de communicerende vaten het nivo in de vulpijp sowieso zal stijgen en door de gasdruk in het vat ook nog.
    Lijkt me best wel dat die drab er dan uit wil als je gaat bijvullen.
    Of is het geen continu proces en ga je vullen als de gasdruk nul is geworden?
    Verder wordt het nog een kunst om een goede gascompressor te maken, zodat je het (in een kleiner volume) kan opslaan tot er genoeg is voor gebruik.

    Ik heb een abo genomen.
     
  6. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Er komt geen terugslagklep onder in de vulbuis. Bovenaan de vulbuis zit een deksel met een rubber afdichtingsring. Als er wat afval in de buis gedaan is, wordt het met een stok naar beneden gedrukt zodat het afval niet meer in de buis zit. Dan zou het tenslotte in de buis gaan vergassen en zou het gas wegvliegen als je de vuldop opent.

    De druk in het vat zal niet zo hoog worden, dat de vloeistof in de buis omhoog wordt gedrukt. Als 'expansievat' komt er bovenaan het vat bij het kraantje een (latex) ballon. Hier kan zich dan druk gaan vormen en als er genoeg in zit, kan het gas eruit gehaald worden. Ik weet nog niet of ik het gas samengeperst ga gebruiken of gewoon zo uit het vat. Op Youtube heb ik een filmpje gezien van iemand die gewoon een vuilniszak gevuld met methaangas aan een tuinslang heeft verbonden. Deze heeft hij aan de carburateur van zijn grasmaaier bevestigd.

    Filmpje:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Leuk project, maar ik krijg sterk de indruk dat je jezelf niet bewust bent van het gevaar van het werken met gas.

    Gas in een plastic zak?????? Lijkt me geen goed idee. Evenmin dat je het binnenshuis produceert. Ik zou eens goed nadenken over de risico's die je neemt!

    Groet,
    Theo
     
  8. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dit grote vat komt sowieso niet binnenshuis. Dat ding in huis was een 2 liter frituurvetemmer.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Schoonebeek is diep gezonken :D
    Desondanks, wordt een mooi project :)

    Toch niet in onderhoud/service hoop ik? 'Drie onderschijtingen' doet het ergste vermoeden.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
  10. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    expert ben ik niet hoor, van de biologie errond ken ik geen fluit.

    je kan wel voeden op de manier die ik zeg, je moet dan intern of extern een buis monteren en je duwt of pomp van onder naar boven afval in je vergister, zorg ervoor dat er geen lucht(zuurstof) meekomt.
    lucht+gas+vonkje= boem
    gas+vonk zonder zuurstof = veilig
    je moet het geheel ook op temperatuur houden, ik denk tussen 40 en 60° je moet je vergister dus goed isoleren.
    ook je drogestof gehalte moet je onder controle houden, ik dacht 60%droge stof.
    Er bestaan ook natte vergisters maar dat zijn horizontale vergisters die mengpeddels vereisen.
    Op het werk hebben we ook massa's minivergistertjes om testen op uit te voeren voor de échte modellen van 3000m³.
    Hoe wij die kleintjes uitvoeren weet ik niet, ook niet het volume. Allemaal labo en ik zit op engineering.
    Meer details kan en mag ik je echt niet geven, volgens mij heb je nu wel de basis.
    ohjah, zorg ook voor een overdrukbeveiliging :) Er zijn van onze concurrenten al vergisters ontploft....
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
  11. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik zal even een paar foto's plaatsen. Ik vind het erg leuk dat er mensen meedenken, dat helpt er wel aan om dit project tot een goed einde te brengen. Aan overdruk heb ik al gedacht: als de druk te hoog wordt, knapt de ballon eraf. :p

    Proefmodel:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Huidige model:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het op de goede temperatuur houden van het vat wordt denk ik nog wel redelijk lastig. Ik heb eraan gedacht om het vat helemaal zwart te verven, zodat het zonlicht zijn werk kan doen op het vat. Dit helpt echter niet echt meer als ik er isolatie omheen ga vouwen. Ook heb ik eraan gedacht om water door een zwarte radiator te pompen en dat dan rond te leiden door leidingen in het vat. Dit water zou het mengsel in de vergister dan verwarmen.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
  12. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    je kan stoom injecteren of je residu verwarmen bij het recirculeren :)

    trouwens, knap dat je dit op je 17e al probeert/kan!
    (ik heb op m'n 18e als eindwerk biodiesel gemaakt :p)
     
  13. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Stoom injecteren? Het rendement moet wel boven de 0 blijven hè. :D

    En over dat andere: Ik heb al een trekker gerestaureerd/gereviseerd, en ik ben altijd aan het prutten met van alles en nog wat, dus het leek me leuk om dit ook eens te proberen. Over die biodiesel heb ik ook al eens wat filmpjes gezien op Youtube. Mijn grote held :)p) Kipkay heeft het ook al eens gemaakt.

    Even een foto van m'n grootste project tot nu toe:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
  14. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    oei ja vergeten, kleinschalig :D haha
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja Cooper, soms vergeet je wel eens dat zoiets simpels als druklucht thuis niet zomaar uit de muur komt.
    Over stoom maar helemaal te zwijgen.
     
  16. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Was het maar zo.:(
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    nog even doorleren, geld verdienen, eigen huisje kopen en dan kan je alles (bijna alles) doen wat je zou willen.
    niets overhaasten.
     
  18. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    Kan je een perslucht- en stoomaansluiting door je hele huis leggen, kan je stofblazen en de vloer stomen. =D.

    ontopic: als je de motoren niet om zeep wil helpen ook je condensaat uit je gas halen :)
     
  19. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Oké. Kan dat door het door een waterafscheider te laten stromen?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.943
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Briljant project! Respect!

    Gewoon een vraagje uit interesse: hoeveel gas verbruikt zo'n maaier ongeveer?
    Ik bedoel: in dat filmpje zie je een grote vuilniszak als brandstoftank zitten, maar volgens mij zie je die zak bijna met de seconde slinken, ofwel, lijkt me stug dat je met een zak je hele gazon kunt maaien.

    Want zo'n "vuilniszak-brandstoftank" lijkt me inderdaad gevaarlijk, maar een idee van de benodigde hoeveelheden is altijd handig om te weten hoe dat dan wél op te lossen....

    Ik neem aan dat het de bedoeling is, om bijvoorbeeld je biogas installatie enige tijd brandstof te laten produceren, en dan een keer in de zoveel tijd je gras ermee te maaien?

    Kun je niet een windmolentje een heel klein compressortje aan laten drijven om het gas op die manier onder druk op te slaan?
    Bijvoorbeeld zo'n klein 12V bandencompressortje modificeren dat het rechtsstreeks door de molen aangedreven word?
    Het hoeft per slot van rekening niet snel te gaan: als je in twee weken tijd 1 kuub gas produceert, heb je ook twee weken de tijd om het te comprimeren.....

    Gewoon een gedachten expiriment....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina