Bird of Time lost in space ....

Dat er afgelopen zondag thermiek was, werd een van onze clubleden wel duidelijk. Hij verloor zijn Bird of Time in die thermiek. Foetsie. Nu maar hopen dat iemand m terug wil brengen. Verloren omgeving Woerden.

Ja, dat kan gebeuren. Lijkt me flink balen en hopelijk vinden ze hem vrij intact en wordt je medeclublid binnenkort gebeld.

Heb zelf ook wel eens flinke capriolen uit moeten halen om een toestel niet kwijt te raken.
Zeker als je reeds op flinke hoogte bent en het toestel al lastiger waarneembaar is kan het je wel eens verrassen.
Daarom vind ik o.a. een remstand van de ailerons of butterfly al een prio 1 op mijn toestellen die hoog kunnen.

Hoor trouwens dat het zondag in de rest van Nederland zulk lekker thermiek-weer was terwijl hier in het zuidwesten 's middags geen zonnetje te zien was :(

Heeft de eigenaar toevallig ook een sticker of iets dergelijks in het model met het adres van de eigenaar er op? Was op mn oude club verplicht....

en als je geen spoiler functie hebt op de rolroeren ,kun je altijd een ouderwetse vrille doen ,langzaam meer hoogte trekken tot hij overtrekt en dan vol rudder inleggen ,knuppels vast houden tot hij weer op hoogte is gezakt .

maar ik zal hier mijn ogen open houden en mijn oor te luisteren leggen .

Serge, misschien een rare vraag. Maar is daar toevallig geen filmpje van op Youtube of iets Dergelijk? (zodat ik het wat beter kan begrijpen) EDIT, zelf even gezocht... e.e.a. is nu duidelijker...

Verder wel balen dat je zo je toestel moet verliezen...

Laatst bewerkt:
Afgelopen zondag heb ik alweer bewezen dat een vrille soms niet genoeg is. Hij ging gewoon omhoog!

Was het een 2-asser? Ik heb ook een bird en heb ook al vaker in bellen gehangen die andere zwevers niet konden vinden. Hij vliegt fantastisch en kan mij voorstellen dat hij soms niet te houden is! Jammer, hopelijk wordt hij heel gevonden!

Afgelopen zondag heb ik alweer bewezen dat een vrille soms niet genoeg is. Hij ging gewoon omhoog!
als je idd een vrille in die bel blijft doen .....................

beter is om dan dwarswinds 100meter verder te steken en dan je vrille te doen . en als een vrille dan ook niet helpt . is er maar 1 optie over aan duiken en loopings draaien .of je gooit hoogte en richting in een hoek rol tegen gesteld,dan dwarrelt je kist wat raar ,maar hoogte verliezen doe je wel degelijk ,maar nooit en dan ook nooit in die sterke bel proberen je hoogte te verliezen , eruitvliegen is dan de 1e keus ,dat jedan op die hoogte zeer makkelijk in een andere bel komt is begrijpelijk ,maar die sterke bel moet je uit .

het is verlijdelijk om zo lekker hoog te gaan ,maar als je dan op het punt zit dat je hem slecht begint te zien en hij blijft doorstijgen ,ben je eigenlijk al te laat . je moet hoogte verliezen zolang je je toestel nog goed ziet (dwz stabilo is nog herkenbaar )zodra je stabilo uit je zichtveld verdwijnt is het toestel al vaak niet meer als een vage streep in de lucht herkenbaar ,3 seconden wegkijken en toestel is weg omdat je je niet kunt focussen op die afstand en zo'n klein dingetje valtdan niet meer op (zienswijze )

voor 2 weken terug zelfs gestopt met vliegen met de condor strak blauwe lucht met vage plekken er in ,dan is een wit vliegtuig zeer slecht herkenbaar .

maar een toestel zo kwijtraken is lullig ,je kunt je dan beter verknuppelen bij een landing ,kun je tenminste je zelf echt de schuld geven .

Nog een voordeel van een vario....je kunt horen of je uit de bel vliegt, ook al zie je het niet meer. En je kunt bij slecht zicht toch redelijk gelijkmatig hoogte eruit drukken.
Ik hoop dat hij weer tevoorschijn komt. Ik las laatst ergens een verhaal dat een F3J na enkele jaren in een bos werd teruggevonden, bij Deelen meen ik. Vliegtuig vrijwel intact, alleen de servo's waren er wat minder aan toe :-) Zelfs de eigenaar was nog opgespoord :-)

Of nog even wachten op de link tussen de nieuwe Weatronic D V4 2,4 GHz zendmodule en Skynavigator.
Dan komt die vanzelf weer terug naar het baasje. 8-)

@ Arjan
Ja, dat verhaal had ik een hele tijd terug ook gelezen. Ik meen zelfs op dit forum.
Kistje had 2 jaar of zo in een boom gehangen ergens op de heide.

een hoogtemeter heeft dan als voordeel dat je niet verrast wordt en eerder merkt dat je in moet grijpen

klopt volledig , maar ik vindt ze nog al prijzig .
zoek nog wel zoiets ,maar ik hoef geen logger enkelt eigenlijk een akoestische die me via geluiden laat horen of ik zak of stijg (hoogte via stem mag ook ,hoeft niet )
ben al wel sparende .

en hij moet makkelijk over te zetten zijn van de ene naar de andere kist .

liefst in het totaal niet groter dan een lucifer doosje en rond de 30 gram max wat in het toestel bij gevoegd wordt.

en ja ,ik heb wat rondgekeken ,maar niet echt gezocht .

naam en adres

Heeft de eigenaar toevallig ook een sticker of iets dergelijks in het model met het adres van de eigenaar er op? Was op mn oude club verplicht....

Dit is bij onze club ook verplicht, en ja die zat erop! Het was één van de eerste die ik aan hem vroeg.

klopt volledig , maar ik vindt ze nog al prijzig .
zoek nog wel zoiets ,maar ik hoef geen logger enkelt eigenlijk een akoestische die me via geluiden laat horen of ik zak of stijg (hoogte via stem mag ook ,hoeft niet )
ben al wel sparende .

en hij moet makkelijk over te zetten zijn van de ene naar de andere kist .

liefst in het totaal niet groter dan een lucifer doosje en rond de 30 gram max wat in het toestel bij gevoegd wordt.

en ja ,ik heb wat rondgekeken ,maar niet echt gezocht .

Ja, is prijzig maar ik ben er zeer content over en is vrij simpel over te zetten in een ander model.
GPS Modul | Telemetrie
Voor zo'n initieel 350,- euro kun je klaar zijn en op Weatronic 2,4GHz fhss draaien.
Zit je wel alleen met je 35MHz spul dus uiteindelijk zal het meer gaan kosten.
Hoe het met andere systemen prijstechnisch zit (HoTT, Fasst e.d.) weet ik niet.
Recent stond ik op het punt om en compleet uitgebreidde Datavario duo van WStech te kopen.
Wat mij betreft 1 van de betere vario's te koop.
Echter vertelde een clubgenoot mij nog even over Weatronic, hun site had ik al een tijdje niet bezocht en ik was nog in de veronderstelling dat ze wel mooie 2,4 GHz technologie hadden maar nog geen goede vario.
Daar las ik dat zij in samenwerking met WStech al enige tijd terug de LinkVario duo hadden uitgebracht. Dit is een kopie van de DataVario duo die ik eigenlijk wilde kopen enkel op 2,4GHz protocol.
Dus ja, twijfel wat te doen. Nu nog meer dan 500 euro uitgeven voor eigenlijk 'verouderde' technologie die je later voor een appel en een ei moet verkopen omdat je verder wilt gaan met de technologie of nu iets meer uitgeven en gelijk een goede basis hebben?
Lastige beslissing want al met al ga je al snel over de 750 euro voor een complete ombouwset en uitgebreiddde vario uitrusting.
En nee, bij mij groeit het ook niet aan een boom in de tuin en ik kan het ook maar 1 keer uitgeven.

Ik heb de Weatronic spullen binnen gekregen en het werkt perfect, ik ben er zeer content over, de vario werkt perfect en heb nog geen spijt van deze diepte investering.
Dus in jouw geval kan ik alleen maar aanraden om verder door te sparen, wellicht even af te wachten en gelijk door te gaan voor een goed platform i.p.v. low budget of halfslachtige oplossingen waar je op terug moet komen.

Let wel, het moraal van mijn verhaal is zeker niet dat Weatronic alles is en de rest crap maar dat als je toch aan het sparen bent je het beste alle opties 3x kan bekijken en dan pas een keuze maakt.
Er wordt een hoop ontwikkeld en er zal nog een hoop gebeuren waardoor wellicht 'verouderde' systemen zoals de Skyassistant, DataVario in prijs kunnen gaan zakken. Deze laatste is bijv. goed uit te breiden met modules van SM-modellbau.

Om terug te komen op het topic, laatst zat ik aardig hoog en was de thermiekbel flink breed en sterk. Ik heb de sterkte van het Easystar-schuim flink moeten testen voordat ik weer uit de bel was.
Was een lelijke thermiekbel en de kist ging omhoog als een heliumballon.:o
Een vario vertelt inderdaad precies wat er speelt en bevestigd of ontkracht wat je denkt te zien.

weatronic is goed spul.
maar ik vlieg spectrum en wil dus een los moduul welke zo mee te nemen is (mijn portemonai is niet weatronic bestendig )

Een vrille blijft een zeer effectieve manier om uit een bel te komen, zonder dat je het risico loopt dat je de zwever overbelast. Essentieel is wel dat je niet teveel up trekt. Hoe meer up, des te vlakker de vrille en des te lager de daalsnelheid. Da's dus een kwestie van experimenteren om de juiste instellingen te vinden.
Pas echter wel op dat je niet te scherp gaat zitten met de afstelling, de marge tussen een steile vrille en een spiraalduik is klein, en de laatste kan je de kist kosten.

Als ik mijn datalogger mag geloven is de daalsnelheid van mijn (f3j) zwevers in een steile vrille ca. 8 m/sec.
Moet je dus echt een hele beste thermiekbel hebben wil je niet met een vrille uit een bel kunnen komen.

ah oeps maar toch een beetje cool.
idd en eigenlijk wanneer er niks aan de hand is thermieknoodhandelingen uittesten.
ik heb eens een kist met een vastgegaan hoogteroer eens al loopingend en stallend zien stijgen.
je moet echt gecoordineerd handelen om voldoende dalen op te bouwen.
wat ook kan als de kist redelijk pitch stabiel is, is met een schakelaartje een vooraf bepaalde en geteste hoeveelheid laag trim toe te kunnen voegen (of héél goed de knuppelpositie leren) daalt hard en gaat snel weg van de thermiek. wel voorzichtig sturen en vooral voorzichtig afvangen :P
maar afhankelijk van de kist kan er nog sterkere thermiek zijn, maar je komt iig weg.
vrille kan het best om in niet te sterke thermiek op tijd wat hoogte af te bouwen en de bel niet te verliezen, rugvlucht met nog voldoende zicht voor orientatie.
spiraalduik kan idd bizar grote G-krachten opwekken.
en ja spoiler/butterfly + wat aanduiken daalt superhard; in de tientallen m/s desnoods.

idd bovenal proberen als het nog niet nodig is :P

wat ik met de blaster wil proberen is veel negatieve camber, puur voor snel dethermieken;
ruchtvlucht rechtop :P plus dat de projectie van de kist behouden blijft; niet erg op de neus, wat hoog slechter zichtbaar is.
zijn daar btw ervaringen mee?

Ik leg de kist op z'n rug en vlieg zo een tijdje door.
Stukken meer weerstand -en dus verliezen- dan rechtop.
Wel er voor zorgen dat je zeker 20% meer down uitslag hebt dan up.

Back