Vanmiddag met nog meer gewicht in de neus een aantal vluchten gemaakt. Het gewenste vliegbeeld begint er nu in te komen. Zal zien of ik morgen nog wat filmmateriaal kan plaatsen, kun je zien dat ik ook netjes kan landen
Hey Huibert. Met grote interesse je eerste clip bekeken en moet zeggen dat mijn confrater Bart gelijk heeft als hij zegt dat het een F3B-bak (oneerbiedig hè?) is welke voorbij komt scheuren in de landing. Overigens een TOF gezicht jouw troetelbeest. Je sprak over "V"-stelling van 3,72 graden bij de wortel en 1,78 aan de tip.......Mag ik je adviseren om dat om te draaien? Elk vleugelpaneel aan de wortel 1,5 tot 2 graden "V"-stelling en voorde tippen elk 4,5 tot 5,5 graadjes. Als je het zo doet krijgt de kist een grotere vliegstabiliteit. Indien je de rolroeren als flaps wil gebruiken, kan dat! Denk er wel om dat je niet meer dan 3 graden flapt. Waarom? omdat je zo een grote reserve kweekt voor de toepassing van de functie van de rolroeren en niet voor verrassingen komt te staan. Denk eraan dat de grootste stabiliteit bij langzaam vliegen,dus bij een laag Reynoldsgetal,uitsluitend plaatsvindt aan de tippen. Nog iets: als de kist bij de landing goed "ligt"; gooi de combiswitch plat en stuur alleen nog maar met het richtingsroer. Je dient dan wel zoeen,pakweg, halve meter boven de baan te vliegen en de kist vervolgens met een kushandje neerzetten. Doe je voordeel met vorenstaande. Ben stik nieuwsgierig naar de volgende clip. Succes en ferme groet. Robèrt.
Hey Huibert. Als je rolroerdifferentiatie toepast, zoals het eigenlijk ook hoort, doe dan 30% omlaag en 70% omhoog. Probeer dat verschil maar eens uit t.o.v. jouw 50%. Je zult het reactieverschil wel merken ! Groet. Robèrt
Even voor de duidelijkheid over de V stelling, wanneer ik de vleugel horizontaal houd boven een horizontale lijn dan heeft het binnenste deel een V van 1,75 graad en de tip een V van 3,7 tov. die horizontale lijn. De differentiatie is nu 50% omlaag en 100% omhoog (bij MPX is de eind uitslag van de servo automatisch begrensd) heb dus al een verschil van 50%. Hier een filmpje van een lowpass http://www.vimeo.com/4852610
De vlieg eigenschappen komen aardig op het gewenste niveau Hierbij dan nog wat filmpjes. Vlucht met landing Landing
Vliegbeeld ziet er inderdaad al een stuk beter uit dan op het VGG treffen. Pas je wel op dat die paaltjes in het landingsgebied niet teveel aantrekkingskracht op die mooie kist gaan uitoefenen?? In beide filmpjes lijkt de landing echt heel dicht bij zo'n paaltje....:shock: 1 windvlaagje vlak voor de landing kan resulteren in::bad-words:
Diegene recht naar de paaltjes toe vertekend behoorlijk, de andere was inderdaad ietsje strakker erlangs zag ik na de landing
Een paar jaar geleden heb ik ook een BOT gebouwd aan de hand van een bestelde set tekenening uit Duitsland. Bij de eerste elastiekstart heb ik het vliegtuig helaas te snel up getrokken waardoor hij in een stall met een bocht de grond is in geramd (elastiek kwam niet los). Vervolgens vol frustratie en vers enthousiasme direct de vleugels helemaal opnieuw gebouwd (waren geheel aan puin). Helaas ben ik toen bij het schuren van de tweede neuslijst en het folien blijven steken. [img=http://img260.imageshack.us/img260/126/botg.th.jpg] Inmiddels al wel nieuwe folie gekocht en zal het vliegtuig dus snel afbouwen en weer voorzien van servo's etc. Verder het idee om een brushless motor toe te voegen middels een carbon frame tussen / boven de vleugels zodat deze zowel met als geheel zonder motor gevlogen zal kunnen worden. Eigenlijk zonde om de neus eraf te zagen...
Waarom met een losse motoropzet werken? Bij die van mij is er zelfs nog een klein beetje lood noodzakelijk om op de goede balans te komen. Betekend dus dat zij met de motor er niet zwaarder op is geworden.
Hello Discus2CT. Met het voornemen om een motor-opzetgeval toe te passen geef ik helemaal gelijk. Lekker eten van twee walletjes, alleen het zwaartepunt goed in de gaten houden. 14 Dagen geleden heb ik mijn Botje helemaal aan barrels gevlogen. Dat was grijze zakken werk ! Spijtig maar je doet er niets tegen als een cel van de acht het begeeft. Totaal geen besturing meer mogelijk. Vleugel doormidden,neus van de gfk-romp 5 cm korter, 5 mm aandrijfas van de MVVS 4.6 zo krom als een banaan. Jeti-regelaar naar de Philistijnen,accu-pakket totaal uit elkaar,servos met ontvanger volledig uit de romp gerukt enz. enz. Het is maar een idee om een beeld van de puinhoop te geven. Ben al weer druk bezig met restaureren maar dat wordt een hele klus. Blijven lachen en dan komt het wel weer goed. Je ziet maar dat je er niet helemaal alleen voor staat met een ongelukje. Groet.
Hallo experts, Heb ook de bouw-kit gekocht van Dynaflite. Een meedenkende collega vlieger vond bij Dynaflite een "Tech Note" waarin een correctie op een bepaalde serie handleidingen werd bekend gemaakt : De V-stelling in de vleugels zou resp. 5-1/2 en 11 graden moeten zijn. Ik lees her en der inderdaad andere gebruikte waardes hiervoor. Welke waarden zijn volgens jullie het beste ? Zie : Dynaflite Bird of Time (DYFA4502) Tech Note Guus
Hai Robert, erg spijtig van je BOT. Komt er wel een nieuwe voor in de plaats? Guus, zou gewoon de waarden als in de Tech.note vermeld staan gebruiken. Wel stoorkleppen gaan inbouwen want die zijn echt noodzakelijk om een beetje in de buurt te kunnen landen Dat ik andere waarden heb gebruikt komt omdat ik gekozen heb voor rolroeren, welke er bij evt. een herbouw zeker NIET in gezet zullen gaan worden. Sturen over richting en hoogte is voor dit toestel het beste.
Haha die Guus, Je hebt het draadje van de BOT gevonden, mooi Hier kan je veel info vinden en Huibert is een ervaren bouwer, dat is altijd fijn als je tegen vragen aanloopt, wat zeker wel een keer zal gebeuren (zoals hierboven). Die meedenkende collega-vlieger was ik dus Ik zeg, komop ! Op de plank met die bouwdoos en beginnen Mooie kist Huibert ! Grtz, Menno
Hoi, Huibert : Toch lijken rolroeren mij aantrekkelijk, kun je toch net even meer corrigeren tijdens de landing. Heb jij nog iets gedaan met de ""meeuwen-look "" ? Ziet er leuk uit. Overigens, ben / ga in opleiding voor het vlieg-brevet, zal als de bouw gereed is, beslist niet direct vliegen met de BoT. Te kostbaar : weinig vlieguren tov veel bouwuren. Menno : jou kom ik nogal eens tegen Gezellig hier he ? Bouwplank ligt klaar. Nog even tekening laten copieeren en dan aan de slag. Je ziet, voorbereidingen zijn gestart. Guus
De rolroeren hebben bij mij erg weinig effect terwijl de uitslagen vrij groot zijn. Bij het vliegen stuur ik nu in hoofdzaak met richtingsroer en de rolroeren worden alleen voor correcties gebruikt Als spoiler werken ze redelijk maar denk dat remkleppen (verstoorders) een beter effect zullen hebben. Die meuwen look staat nog steeds erg hoog op mijn wensenlijst, misschien dat ze als extra vleugepaar nog een keer gebouwd worden.
Hoi Huibert. De restauratie van de BOT loopt als een tierelier. Ben nu achter een algemeen probleempje gekomen hetgeen velen een kist heeft gekost. De hoofdliggers hebben aan de voor en achterzijde triplex verbindings-stroken. Op het einde van de achterste strook,de kortere, doet zich bij hogere vleugelbelasting een breuk voor. Ik zou aanraden om de hoofdliggers,onder en boverligger,te voorzien van koolstofrovings.Wel voor de bouw van de vleugels aanbrengen a.u.b. Voor wat betreft het aantal graden van de vleugelpannen: binnenpan niet meer dan 2 graden, buitenpan: 5 graden. Ik heb het zelf zo gedaan en de "bak" vliegt er super bij ondanks het meergewicht van motor,boordbatterij en Bec-regelaar. Een aanrader !! Rolroeren op zoeen "roeispaanmodel" hebben zeer weinig effect, daarom laat het beestje zoals het is ! Zo en nu verder met repareren, Saluut de parapluu allemaal.
Als je graag een BOT-achtig model wilt maken met ailerons is er altijd nog een model van Lenger te koop: Flugzeuge > Segler/E-Segler > Holzbauksten > Elektro-Vogel 3000 Holz Het schijnt een kist te zijn met uitstekende vliegeigenschappen. Je moet wel forse bouw-ervaring meebrengen, want hij is niet makkelijk te bouwen. Succes met de reparatie. Groeten, JH
Inderdaad........... ........en heel wat geduld en creativiteit, want het is een erg ruwe bouwdoos. Ik heb van Huibert zijn tekening kunnen kopen ( copy ). Deze tekening is volgens mij van Dynaflite. daar is het model ook te koop. Gelukkig maar, want een fatsoelijke tekening zit er bij Lenger niet bij. Bijna het model verkocht, maar om zijn schoonheid toch besloten er het grote winterproject van te maken. Er komen stoorkleppen in, ik maak de V-Stelling wat minder en maak er rolroeren in. Verder natuurlijk een motor ( Mega 600/20/8 ) en 3S Lipo.
Ik ben zelf ook niet van plan mijn huidige houten BOT van rolroeren te voorzien. De v-stelling in de huidige vleugel maakt dat de werking ervan te minimaal is. Daarbij blijft het een model die origineel zonder is gebouwd. Houden zo dus. Daarbij zou ik van andere BOT bezitters willen vragen wat hun vlieggewicht is (zonder motor, dus de gewone 2 kanaals setup). Die van mij weegt 1400 gram vliegklaar. Daarbij heb ik ook mijn vleugels eerder kapot gevlogen en 2 jaar geleden de vleugels opnieuw gebouwd. Nu merk ik dat als ik de vleugels in elkaar heb gestoken de rechter vleugel een stukje zwaarder is. Hij is dus duidelijk niet in balans. Hier zal ik ook nog naar moeten kijken, of ga je dit niet echt merken tijdens het vliegen!?