Tja, dat hangt er natuurlijk vanaf hoe groot het verschil is. Twee gram is voldoende om de vleugel op de grond naar één kant te laten leunen, maar zal aan het vlieggedrag niet te merken zijn. Merk je nu dat-ie niet rechtuit wil vliegen? Zo niet, dan zou ik me er geen zorgen over maken. Zo ja, snij dan een klein stukje bespanning weg bij een tip, lijm er wat lood in tot de vleugel in balans is, en plak er weer een stukje folie overheen...
Het verschil tussen de twee vleugels is toch redelijk groot. Het is wel iets meer dan enkele grammen denk ik. Zou eigenlijk een briefweger moeten hebben om het verschil te wegen. Ikzelf weet niet precies waar dit aan ligt. De vleugels zijn exact even groot en de onderdelen (ribben etc.) zijn simultaan voor beide zijden tegelijk gemaakt uit hetzelfde materiaal. Ook de bussen in de vleugel zijn even lang etc. Mogelijk zie ik iets over het hoofd, maar ik zal een klein gaatje boren in de massieve vleugeltip en hier een klein staafje verenstaal in verlijmen met het benodigde gewicht.
Bird of Time ARF Zijn er forumleden die ervaring hebben met de ARF versie van de BOT?Met de huidige lage dollarkoers wordt dat voor mij een interessante optie, veel tijd om te bouwen heb ik niet en de kit is een aardige klus.Ik blijf het een prachtig model vinden heb in mijn collectie nog geen licht weer drie meter zwever dus deze zou er wel bij passen . Met name ben ik benieuwd naar hoe de ervaringen zijn met de sterkte van de vleugel in de ARF versie.Op internet staan een paar Amerikaanse filmpjes waar een BOT (ogenschijnlijk de ARF versie) met een lier lekker vlot omhoog gejankt wordt.Groeten, Maarten
Wanneer je de amerikaanse forums goed doorspit kun je vinden dat iedereen eigenlijk erg tevreden is over de vliegeigenschappen. Enige punt wat regelmatig terugkomt is de wat beperkte (lees niet onbeperkte) sterkte van de vleugel, wanneer je een zwaar elastiek of lier gebruikt is het mogelijk om hem te breken. Hierover staat ook een waarschuwing op de site van Dynaflite. Denk ook niet dat dit een tekortkoming is maar meer een aandachtspunt, een superlichte zwever hang je tenslotte ook niet aan een zware electrische lier
Een aantrekkelijke kant van de ARF versie lijkt me de kunststof romp, die vind ik wel mooier dan de houten versie.
Bird of Time ARF Huibert en Bart bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik er voor ga. Alternatieven voor mij waren een Riser 100 of een Spirit 100. De BOT vindt ik gewoon een mooiere kist. Om te thermieken schijnen de eigenschappen ook beter te zijn dan de ander twee opties. Ik zal nog nader berichten over mijn ervaringen. Groeten, Maarten
van de prestaties weet ik niets af, maar wat ik vind is dat de BOT veeeel meer karakter toont en die andere 2 maar "gewone" zwevertjes zijn.
Wat de thermiek eigenschappen aangaat kan ik je vertellen dat zelfs ik al een paar keer goed thermiek mee gepakt heb. Dus wat dat aangaat val je je zeker geen buil
HEAR-HEAR !!!!!!! That's my man !!!!! Een lekkere eigewijze vormgeving ! Dat ding pikt zowat elke thermiekbel, groot of klein. Bij m'n laatste vlucht,enkele weken geleden, zat zij op zoeen,pak 'm beet. 300 meter en wilde maar doorstijgen,ondanks het extra gewicht van een MVVS-motor+ accu-pakket Heb de spoilers gebruikt om haar wat lager te brengen,nog enkele rondjes gedraaid waarna het mis ging. Totaal geen besturing meer. Cel defect ! Gevolg: stijle duik,aansluitend looping. Dat was fataal voor de vleugel. Voor de rest hoef ik er geen tekeningetje bij te maken van de daarop volgende puinhoop.:cry: Restauratie loopt "smooth" Zal binnenkort eens wat prentjes op de site zetten. Voor de orginele kist ; kijk maar eens in mijn foto-album. Ben blij dat er weer een BOT-fan bij is. Groet. Robèrt
Hey Maarten. Het is niet alleen een mooiere kist maar ook een betere. 'k Heb de Riser en de Spirit bij mij in de club zien vliegen en moet zeggen dat de BOT een absoluut betere keuze is. Wens je veel succes. Robèrt
nu, de bird of time is gewoon strak en sexy, dat is zoals een ford GT40 (heb em vandaag nog zien racen ) dat is misschien een oud ding, maar ooooh zo sexy.
BoT goedenavond heren, ik ben binnenkort jarig en overweeg mij een BoT cadeau te doen, en wel van deze man SKYBENCH AEROTECH Little Bird 100". Zijn er lieden die misschien ook belangstelling hebben voor een bouwdoos? Samen bestellen etc.? ik hoor/lees wel groet Peter
Hoi, het kan nog kleiner dan Little Bird, een Franse Mini Bird Of Time genaamd Le Tyk'eï , inclusief tekeningen zelfs : Ty'keï planeur de voyage Guus
Hey Huibert. Om even duidelijk te zijn: die "stickers" zijn niet in de handel verkrijgbaar. Wat heb ik gedaan? De contouren van een vleugelhelft op transparant-papier overgebracht,daarna een schetsontwerp gemaakt en op deze vleugel-layout. Dat overgebracht op dunne etalage-karton en vervolgens uitgesneden. Vervolgens op de Coverite gelegd en weer uitgesneden. Daarna op de vleugel leggen en in een richting vast-strijken. Een kind kan ook de was doen. That's it. Groet Robèrt
Vleugelbevestiging Hey Peter, Alvast een heel dikke proficiat met jouw aanstaande verjaardag. LANG ZAL HIJ LEVEN (VLIEGEN) Ter verduidelijkiking en antwoord op jouw vraag, een tekeningetje bijgevoegd. Groet. Robèrt
Fijn dat je de vleugel weer gerepareerd hebt, en blijf het knap, en mooi, vinden zoals je de decoratie hebt gemaakt