Hey Huibert. Bedankt voor de bloemen,had toevallig net een vaas in mijn handen. hi hi. Van de romp heb noodgedwongen de hele neus moeten afzagen en heb een nieuw stuk gemodeleerd in roofmate. Het zaakje is bekleed met glasmat en zit alweer op de juiste plaats aan de romp. Nu alleen nog effekes wat kleine putjes uitvullen met auto-plamuur , nat slijpen en dan het zwikkie gespoten worden. Zo nu ben je up to date met de vorderingen. Groet. Robèrt.
Is er iemand die nog een originele bouwtekening heeft van een houtbouw BOT? Ikzelf heb hem een paar jaar geleden gebouwd, maar kan de enveloppe met tekening nergens meer vinden. Ik wil namelijk weten waar het zwaartepunt precies ligt (hoeveel centimeter achter de neuslijst)?
Hey Discus 2 CT Het zwaartepunt van het gehele toestel ligt op 107 mm uit de voorlijst. Het balanceerpunt van elke vleugel ligt op 422 mm uit de wortelribbe. Succes ermee en de "garoetjes". Robert Gee
Hey Huibert. Indien je geintereseerd bent in de crash-puinhoop en de daaruit voortvloeiende herstellingswerkzaamheden,ga dan maar naar mijn foto-album. Zit nog alleen te wachten op een nieuwe aandrijf-as voor mijn MVVS motor. Dan kan deze ook weer ingebouwd worden en is de pijn alweer verleden tijd. Groet. Robert Gee
Net even gekeken zit er weer keurig uit Vind dat je voor diverse toestellen zeer aansprekende afwerkingen hebt gemaakt
Alweer bedankt voor de bloemen. Precies bouwen en een leuke afwerking zijn voor mij vanzelfsprekend. Een zelf gemaakte kist is voor mij méér dan een bouwdoos omdat je er iets van jezelf insteekt. Zelf ontwerpen,uit-tekenen,construeren,afwerken en vliegen geeft zóveel voldoening !! Ik probeer toestellen te maken met karakter, dat wil niet zeggen dat confectie-modellen minder zijn, oh nee! bijlange niet !!:teacher: Bedankt voor de aangename discussies in 2009 en wens jou en alle forumvrienden : "Many happy landings in 2010"roost:
Zo zijn nu 10 jaar verder en de Bird vliegt nog steeds en is ondanks de china folie nog steeds netjes. Vandaag nog gevlogen en een voor mij nieuw hoogte en tijd record bereikt, vluchtduur ruim een half uur en hoogte vanuit 100 mtr. naar 486 mtr. Mag wel zeggen dat ik nog steeds veel plezier heb van de Bird. Heb nu toch besloten om weer een nieuw groot bouwproject te starten, heb vandaag de Sunny Bird bij Lenger besteld, lijkt me een heel mooi model naast de Bot. Heeft ondank grofweg dezelfde vleugelbouw een modernere uitstraling spanwijdte is 370 cm.
Is voor mij niet interressant maar hoop wel dat je een geinterresseerde bouwer vindt. Zo'n toestel verdient het om gebouwd te worden.
Pakket is deze week binnengekomen, heb ook een nieuw bouwverslag gestart. http://www.modelbouwforum.nl/threads/sunny-bird-lenger.261321/
Na afgelopen wat kleine herstel werkzaamheden uitgevoerd te hebben mocht de BOT gisteren weer buiten spelen. Was weer een geslaagde middag, ondanks dat hij weer opnieuw getrimt moest worden was de eerste vlucht er gelijk een van een half uur.
Ben ik weer met de ervaringen van een onderhand behoorlijk gebruikte BOT, tuigje is onderhand 13 jaar in gebruik Tijdje terug voor het eerst serieuze schade gevlogen, tijdens de landing door de stevige wind weggeblazen en tegen het hek beland met een gekneusde D box als resultaat. IMG-20220805-WA0004 door Huibert geplaatst op 20 nov 2022 om 15:28 Dit in het weekend weer vlot weer gerepareerd IMG_20221106_140802 door Huibert geplaatst op 20 nov 2022 om 15:28 Mazzel was dat de ribben en liggers wonderbaarlijk genoeg geen schade hadden opgelopen. Wat toen wel heel erg opviel was dat de kleur van vooral de transparante folie enorm verscoten was. IMG_20221106_144634 door Huibert geplaatst op 20 nov 2022 om 15:28 Keuze werd voor mij of afdanken, zonde want hij vliegt zo goed, of grondig opknappen en op enkele punten verder naar mijn zin maken. Het is dus het laatste geworden, aanpassingen zijn het vergroten van de rolroeren en het fors verminderen van de V stelling. De oude versie bleek zeer effectief als landings hulp maar bij bochten kwamen ze niet verder dan ondersteunen. Plus is wel geweest dat ik erg goed heb geleerd om het richtingroer te gebruiken.
Model is nu geheel gestript en begonnen met de aanpassingen. IMG_20221113_131025 door Huibert geplaatst op 20 nov 2022 om 15:28 Op deze foto kun je zien hoeveel het rolroer groter wordt IMG_20221113_131234 door Huibert geplaatst op 20 nov 2022 om 15:28 En dan ook nog een van de nieuwe rolroeren, deze hebben nu een tweezijdige indekking om de stijfheid te verbeteren. IMG_20221116_191501 door Huibert geplaatst op 20 nov 2022 om 15:28
Geen nieuwe foto's gemaakt maar wel rustig verder gegaan. Hele model is uitgebreid nagekeken en eigenlijk ook tot mijn verbazing bijna niets gevonden wat aandacht vraagt. Enkel hele kleine dingen zoals paar lijmverbindingen van de achterljst van de linker tip ook is zijn de bevestegings steuntjes voor de accu plank nu van grenen ipv balsa. Ben ook begonnen met het folien, dus weer op weg naar een vliegklaar model
Folien is nu klaar op het stabilo en richtingsroer na, folie was op maar komt vanmiddag binne volgens tante pos. Heb de motor en besturing ook weer geplaatst dus na het laatste folie werk kan alles afgesteld worden en dan is het wachten op mooi weer. IMG_20221228_190554 door Huibert geplaatst op 30 dec 2022 om 15:11
IMG-20230707-WA0000 door Huibert geplaatst op 15 jul 2023 om 18:28 De Bot heeft na de revisie eindelijk weer gevlogen. Hierbij is buiten de nieuwe folie en de vergrote rolroeren ook het zwaartepunt weer wat naar achteren gebracht. Resultaat is een wat vlotter en actiever vliegend model vergeleken met hoe het was. Eerste start was eigenlijk verder zoals gewend, geen gekke dingen en gelijk weer wat kruimels thermiek mee kunnen pakken. Kan ik weer veel plezier mee hebben.