Birel kart Kyosho

motorsports

Forum veteraan
weet niet of er een draadje bestond , kon hem hier niet vinden met de zoek termen, over de Birel Kart van Kyosho.

Nadat ik de M-auto had gelezen en daarin een verslag stond van de kart, ben ik een beetje opzoek gegaan naar deze kart.

Ik weet niet of er al ervaringen zijn met deze kart , maar wil dat wel eens weten.
Twijfel nog over de aanschaf, mede ivm de bodem vrij speling en ik nu op strak glad asfalt kan rijden en evt. circuit.

Dus wie heeft er ervaring met deze kart??

31315t1_1.jpg

31315t1_3.jpg

Tja, hoe zal hij rijden...of moet ik stuiteren zeggen (ik verwacht namelijk dat hij dat flink zal doen)? Starre achteras, weinig of geen vering.
Motor is een GZ15 die ook op een Fazer zit.

Ik heb hem wel een keer in mijn handen gehad maar nooit zien rijden, op het forum van rc-junkies heeft rcverslaafde er eentje gehad, je zou hem kunnen vragen of op rc-junkies een topic kunnen openen.

Op dit filmpje lijkt hij lastig te besturen: [media=youtube]DpovPSmrlx0[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hem wel een keer zien rijden en inderdaad bij gebrek aan vering ging deze niet als een zonnetje over de baan. Ook brak de achterkant steeds uit.
Ik denk dat je met deze kart gewoon anders moet rijden dan je normaal doet met je RC-wagen.

Bij gebrek aan een achterdiff is de achterkant niet vergelijkbaar met andere auto's. Aan de andere kant is dat juist weer de charme van dit model, hij is gebouwd zoals een echte kart en zal daarom qua "gevoel" hetzelfde zijn.

Bij gebrek aan een achterdiff is de achterkant niet vergelijkbaar met andere auto's.

Euh, in mijn 1:8 zitten ook geen diffs en ook gewoon een starre achteras? Alhoewel dat wel 4WD is en deze Kart een 2WD, maar dan zou het qua aandrijving vergelijkbaar zijn met de 235mm 2WD of een "Classic 1:8". Van die laatstgenoemde hebben enkele gerenomeerde merken overigens zeer moderne, nieuw ontwikkelde modellen in hun portfolio.

Als je het mij vraagt moeten er op de eerste plaats gewoon schuimbanden onder, dan zal de wegligging al een heel ander verhaal worden, en een 2,11cc motortje. Verder denk ik dat de creatievelingen onder ons genoeg mogelijkheden zien om vanuit de wielophanging de geometrie / afstelling te optimaliseren. Het lijkt mij juist wel een uitdaging om met zo'n ding hard over een circuit te gaan.

Kijk anders ook even naar de kart van Carson, die ziet er ook goed uit.

Kijk anders ook even naar de kart van Carson, die ziet er ook goed uit.

nadeel daarvan is de rijder , die is niet in verhouding tov de kart, dat heeft de Kyosho wel,wat in het verslag van M-auto staat is dat je de hardheden van de banden wel moet aanpassen, hard voor en iets zachter achter.

'de "handeling"zal zeker anders zijn dan een normale 1/10 of 1/8 auto, maar das idd ook wel weer een uitdaging.

maar waarom een 2,11 cc motor?

maar waarom een 2,11 cc motor?
Hierom:
Het lijkt mij juist wel een uitdaging om met zo'n ding hard over een circuit te gaan.
Aan de andere kant is het misschien ook juist wel heel leuk om met een groepje af te spreken alles qua aandrijving "stock" te houden. Lekker close racen, misschien een leuke clubklasse voor erbij? Met minimaal 5 man kan een competitie op clubniveau met dit soort funcars al heel leuk zijn.

Laatst bewerkt:
er is een keer een wedstrijd georganiseerd speciaal voor de Kart's of dit een suc6 is geworden ? geen idee.

Denk dat ie met de GZ-15 engine ook wel vooruit gaat, kan altijd nog andere motor monteren, alhoewel op de introductie film van Kyosho hij nu ook niet kneiter hard gaat , mooie snelheid en leuk weggedrag lijkt me zo.

Ik denk dat hij wel harder kan dan op het filmpje...maar het circuit is nogal bochtig. Motortje komt in ieder geval niet bijster hoog in de toeren.

re kart

Ik heb de kart zien rijden bij de superfinale van Kyosho in tsjechie.
Daar hadden ze wat nieuwe demo modellen en ook de Birel kart reed een demo rondje. De kart reed op foambanden en ze hadden een GXR 15 (oa FW 05/06 /Vone s3 )als motor erop gezet ipv de GZ motor die dus ook op de Fazer zit. De kart reed erg leuk en het lag als een echte kart op de baan. Volgens mij is er met de orginele banden slecht mee te rijden de (fazer)motor is niet echt slecht maar met bijvoorbeeld een GXR 15 rijd het allemaal wat beter.
Er is inderdaad sprake geweest om een kart wedstrijd serie te houden maar wegens te weinig animo is dit niet doorgegaan. Ook wij van de kyoshocup www.kwc-holland.nl zijn daar verledenjaar voor benaderd maar helaas niets meer van gehoord. Het lijkt mij een erg leuke klasse om te rijden dus als je een man of 10 hebt kan je al een kartklasse starten i.c.m een clubrace of Kyoshocup. De carsonkart heb ik geen ervaring mee maar volgens mij rijd dat prima samen met een Birel Kyosho;) .

Groetjes Gerlof

birel.jpg

Zoals ik al dacht, schuimbandjes eronder (weet iemand toevallig welke passen?) en een iets sneller torretje erop, en gaan met die banaan. Lijkt me best lachen met een groep karts op de baan. Ik denk ook dat de Kyosho en Carson heel goed samen kunnen rijden. Hier trouwens een foto van de Carson.

500103016_00-1.jpg

Inderdaad is bij de Carson de bestuurder niet helemaal op schaal. Grote voordeel is dan wel een lager zwaartepunt (!)

Voordeel is wel dat die Carson een tikkie goedkoper is...

Modelbouwbloemendaal is op de MACH ook met de birel kart wezen rijden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag de Kyosho Birel op internet nieuw voor € 200,- voor dat geld ligt ie al op je deurmat:D de Carson is volgens mij hier in Nederland al voor €155 te krijgen komt nog wel apart de bestuurder bij €25,-
Ik zou niet weten hoe de Carson rijdt maar op You tube staan wel wat filmpjes en daar zie je dat op de standaard rubber banden net als bij de Kyosho de wegligging niet veel soeps is.

Ik heb er zelf geen één maar als er nu meerdere mensen geintresseerd zijn in een kart dan lijkt het mij wel leuk om iets van een wedstijd er mee te rijden en er dus één aan te schaffen

Gr Gerlof

Ik heb er eentje van de eerste serie; en gezien het succes van de Kart modellen van Kyosho door de jaren heen (mijn is van begin jaren '80) en aangezien Kyosho al zo'n 30 jaar een Kart-model in het programma voert zal het concept goed doordacht en uitgewerkt zijn. Ik verwacht daarom dat de nieuwste Kyosho Kart veel beter zal rijden en sturen dan menigeen denkt!

kyosho_kart_10_008.jpg

Ik heb er eentje van de eerste serie; en gezien het succes van de Kart modellen van Kyosho door de jaren heen (mijn is van begin jaren '80) en aangezien Kyosho al zo'n 30 jaar een Kart-model in het programma voert zal het concept goed doordacht en uitgewerkt zijn. Ik verwacht daarom dat de nieuwste Kyosho Kart veel beter zal rijden en sturen dan menigeen denkt!

kyosho_kart_10_008.jpg

Ziet er zeer gaaf uit die kart uit mijn jeugd jaren:)
Heb je er wel eens mee gereden?

Met deze niet; hij moet nog gerestaureerd worden; o.a. de banden zijn uitgedroogd en de motor kan wel een nleine revisie beurt gebruiken (nieuwe lagers vooral). Hij is wel helemaal compleet en origineel. Dit model was het eerste model zonder zijpods...

nice, je moet natuurlijk wel rekening mee houden dat je een kart niet moet gaan rijden als een auto, vaarvan heel het koetswerk als een omgekeerde vleugel werkt, de auto op de weg drukt.
Je moet met een kartje veel voorzichtiger omspringen met het gas en niet verwachten dat het even scherp stuurt als een auto met downforcebody.
En daarbij rwd is zowiezo al moeilijker

Back