Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zeg toch niet dat je perse futaba moet nemen, geef enkel een voorbeeld, maar uiteraard is spektrum ook wel goed, ben er zelf geen liefhebber van.
Het enigste voordeel van Futaba dat de T6J goedkoper is, en qua ontvangers betaal je de helft dan van een spektrum ontvanger, 40 euro tegenover 80 euro. En als je 3 vliegtuigen met spektrum ontvangers á 80 euro wilt hebben , vind ik dat een beetje te duur, terwijl Futaba/Robbe al jaren lang, gaat terug tot de jaren 60 of 70, toen was er nog geen spektrum . betrouwbaar en goede kwaliteit levert.
Heb zelf ook eerst spektrum gehad, heeft me een kist gekost, storing in de ontvanger, nu , 6 vliegtuigen verder, met Futaba allemaal, nooit een probleem gehad, hoogstens dat de zender even een kleine reparatie had.
Snap niet waarom iemand een beginner meestal een Futaba of spectrum aanraad. De ontvangers zijn erg duur om een beetje leuk met de hobby te starten.
Je kan ook een Turnigy 9XR met FrSky module kopen.
Of meteen een FrSky Taranis, kost iets meer maar dan heb je wel een top zender.
Daar kan die Spektrum en Futaba echt nog niet een klein beetje aan tippen.
FrSky heeft zeer betaalbare ontvangers, kwaliteit en functionaliteit is zeer hoog.
Doet echt niet onder voor Futaba, Spectrum is bedenkelijk want je hoort vaak over problemen. De Orange ontvangers voor Spektrum zijn goedkoop maar ook niet echt kwaliteit.
Iedereen kijkt altijd eerste naar een zender, maar eigenlijk maak je daarmee een fout en kan je veel beter eerst naar de mogelijkheden van de ontvangers kijken.. en daarna dan een zenderkeuze bij maken.
Een Graupner HOT zender is op zich ook een mooie zender met goede mogelijkheden, maar je betaald je scheel indien je wat meerdere ontvangers nodig hebt. Een stuk of 3 - 4 vliegtuigen heb je al snel.. ik zit na bijna 3 jaar op ruim 25 vliegtuigen, da's onbetaalbaar met Graupner, Futaba of Spectrum ontvangers. Om maar een voorbeeld te noemen.
De clubs zitten over het algemeen wat vastgeroest in Futaba / Spectrum. Ik ben destijds na wat onderzoek mijn eigen weg gegaan, Hitec vond ik toen de beste keuze, hoewel het vreemd genoeg in NL helemaal niet veel gebruikt wordt is het in andere landen wel populair.
Vlieg zelf dus met een Hitec Aurora 9, is een super systeem, zender en de Optima ontvangers goedkoop online via de UK, en werkt tevens met FrSky "minima" ontvangers van Hobbyking. Ik heb de keuze tussen een tiental verschillende ontvangers, variërend van een tientje tot maximaal zo'n 60,- Euro voor een 9ch full range dual boda.
Maar indien ik morgen zou moeten beginnen kocht ik misschien toch de Taranis omdat de telemetrie van Hitec wat achter loopt nu. Hoewel, de SPC functie van Hitec is uniek en wil ik eigenlijk niet missen. En programmeren via het grote touch-screen is een zegen. Voor ca. € 250,- vanuit de UK na jaren nog steeds een heel interessante zender! Spektrum en Futaba zou ik persoonlijk niet eens overwegen.
FrSky heeft gewoon het beste aanbod momenteel, betrouwbaar voor de beste prijs.
De full range FrSky Delta 8ch werkt overigens met Futaba en kost minder als 2 tientjes. Maar da's dan ook de enige goedkope ontvanger voor Futaba voor zover ik weet.
Een 6 kanaals ontgroei je overigens ook vrij snel en dan zit je met een beperkte aankoop, maar de vraag blijft of een beginner de hobby leuk blijft vinden.
Maak ik er toch gewoon ff stiekem een Hitec / FrSky <-> futaba / spectrum draadje van![]()
Lastig, zoveel leuke dingen terwijl een dag maar 24 uur heeft...Ik heb vrij weinig tijd voor deze hobby,