Bix3

Een goede keuze, dan heb je gelijk het idee van een hoogdekker trainer, tevens is het ook een staarwiel toestel, een tail-dragger. Het landen er mee is iets lastiger maar daar wen je wel aan.

Ik zou wel, als ik jou was, een andere zender bij nemen. Neem bijvoorbeeld de Futaba T6J zender, prima beginners zender en betrouwbaar. Kost wel iets meer dan het toestel zelf, maar dan ben je wel voorbereid op het moment dat je met meer toestellen gaat vliegen.

Ik zeg toch niet dat je perse futaba moet nemen, geef enkel een voorbeeld, maar uiteraard is spektrum ook wel goed, ben er zelf geen liefhebber van.

Het enigste voordeel van Futaba dat de T6J goedkoper is, en qua ontvangers betaal je de helft dan van een spektrum ontvanger, 40 euro tegenover 80 euro. En als je 3 vliegtuigen met spektrum ontvangers á 80 euro wilt hebben , vind ik dat een beetje te duur, terwijl Futaba/Robbe al jaren lang, gaat terug tot de jaren 60 of 70, toen was er nog geen spektrum . betrouwbaar en goede kwaliteit levert.

Heb zelf ook eerst spektrum gehad, heeft me een kist gekost, storing in de ontvanger, nu , 6 vliegtuigen verder, met Futaba allemaal, nooit een probleem gehad, hoogstens dat de zender even een kleine reparatie had.

Gister ging ik naar een modelvliegclub en daar gebruikte de meeste ook futuba t6j, dus het liet me wel twijfelen.

Welke ontvanger is het beste geschikt voor de t6j?

Ik zeg toch niet dat je perse futaba moet nemen, geef enkel een voorbeeld, maar uiteraard is spektrum ook wel goed, ben er zelf geen liefhebber van.

Het enigste voordeel van Futaba dat de T6J goedkoper is, en qua ontvangers betaal je de helft dan van een spektrum ontvanger, 40 euro tegenover 80 euro. En als je 3 vliegtuigen met spektrum ontvangers á 80 euro wilt hebben , vind ik dat een beetje te duur, terwijl Futaba/Robbe al jaren lang, gaat terug tot de jaren 60 of 70, toen was er nog geen spektrum . betrouwbaar en goede kwaliteit levert.

Heb zelf ook eerst spektrum gehad, heeft me een kist gekost, storing in de ontvanger, nu , 6 vliegtuigen verder, met Futaba allemaal, nooit een probleem gehad, hoogstens dat de zender even een kleine reparatie had.

Maar laat dit draadje aub niet verzanden in een zoveelste spektrum <-> futaba draadje.
Wel nog: een eenvoudige full range 5 of 6-kanaals spektrum ontvanger kost geen 80 euro hoor.

Snap niet waarom iemand een beginner meestal een Futaba of spectrum aanraad. De ontvangers zijn erg duur om een beetje leuk met de hobby te starten.

Je kan ook een Turnigy 9XR met FrSky module kopen.
Of meteen een FrSky Taranis, kost iets meer maar dan heb je wel een top zender.
Daar kan die Spektrum en Futaba echt nog niet een klein beetje aan tippen.

FrSky heeft zeer betaalbare ontvangers, kwaliteit en functionaliteit is zeer hoog.
Doet echt niet onder voor Futaba, Spectrum is bedenkelijk want je hoort vaak over problemen. De Orange ontvangers voor Spektrum zijn goedkoop maar ook niet echt kwaliteit.

Iedereen kijkt altijd eerste naar een zender, maar eigenlijk maak je daarmee een fout en kan je veel beter eerst naar de mogelijkheden van de ontvangers kijken.. en daarna dan een zenderkeuze bij maken.

Een Graupner HOT zender is op zich ook een mooie zender met goede mogelijkheden, maar je betaald je scheel indien je wat meerdere ontvangers nodig hebt. Een stuk of 3 - 4 vliegtuigen heb je al snel.. ik zit na bijna 3 jaar op ruim 25 vliegtuigen, da's onbetaalbaar met Graupner, Futaba of Spectrum ontvangers. Om maar een voorbeeld te noemen.

De clubs zitten over het algemeen wat vastgeroest in Futaba / Spectrum. Ik ben destijds na wat onderzoek mijn eigen weg gegaan, Hitec vond ik toen de beste keuze, hoewel het vreemd genoeg in NL helemaal niet veel gebruikt wordt is het in andere landen wel populair.

Vlieg zelf dus met een Hitec Aurora 9, is een super systeem, zender en de Optima ontvangers goedkoop online via de UK, en werkt tevens met FrSky "minima" ontvangers van Hobbyking. Ik heb de keuze tussen een tiental verschillende ontvangers, variërend van een tientje tot maximaal zo'n 60,- Euro voor een 9ch full range dual boda.

Maar indien ik morgen zou moeten beginnen kocht ik misschien toch de Taranis omdat de telemetrie van Hitec wat achter loopt nu. Hoewel, de SPC functie van Hitec is uniek en wil ik eigenlijk niet missen. En programmeren via het grote touch-screen is een zegen. Voor ca. € 250,- vanuit de UK na jaren nog steeds een heel interessante zender! Spektrum en Futaba zou ik persoonlijk niet eens overwegen.

FrSky heeft gewoon het beste aanbod momenteel, betrouwbaar voor de beste prijs.

De full range FrSky Delta 8ch werkt overigens met Futaba en kost minder als 2 tientjes. Maar da's dan ook de enige goedkope ontvanger voor Futaba voor zover ik weet.

Een 6 kanaals ontgroei je overigens ook vrij snel en dan zit je met een beperkte aankoop, maar de vraag blijft of een beginner de hobby leuk blijft vinden.

Maak ik er toch gewoon ff stiekem een Hitec / FrSky <-> futaba / spectrum draadje van :)

Onur2000,

Bij de futaba t6j zit meestal standaard 1 ontvanger in het pakket, als je die aanschaft.
Dat is de Futaba R-2006GS FHSS ontvanger. Ik zag net bij verspaget in Einhoven dat ze een 2 tal pakketten hebben.

T6J & Ontvanger R2006GS

en
T6J & Ontvanger R2006GS & Zenderaccu & lader

Natuurlijk zullen ook andere ontvangers er op werken, maar je moet ook budget gezien kijken wat het beste voor je is.

Schaf ten eerste een goede zender aan, en in overleg met je vliegclub kan je dan kiezen welk toestel het beste is. Maar ga eerst eens les vliegen met een toestel van je vliegclub, dat scheelt je zowieso een hoop kosten en als dat toestel crashed, heb jij er in ieder geval geen pijn van in je beurs.

Snap niet waarom iemand een beginner meestal een Futaba of spectrum aanraad. De ontvangers zijn erg duur om een beetje leuk met de hobby te starten.

Je kan ook een Turnigy 9XR met FrSky module kopen.
Of meteen een FrSky Taranis, kost iets meer maar dan heb je wel een top zender.
Daar kan die Spektrum en Futaba echt nog niet een klein beetje aan tippen.

FrSky heeft zeer betaalbare ontvangers, kwaliteit en functionaliteit is zeer hoog.
Doet echt niet onder voor Futaba, Spectrum is bedenkelijk want je hoort vaak over problemen. De Orange ontvangers voor Spektrum zijn goedkoop maar ook niet echt kwaliteit.

Iedereen kijkt altijd eerste naar een zender, maar eigenlijk maak je daarmee een fout en kan je veel beter eerst naar de mogelijkheden van de ontvangers kijken.. en daarna dan een zenderkeuze bij maken.

Een Graupner HOT zender is op zich ook een mooie zender met goede mogelijkheden, maar je betaald je scheel indien je wat meerdere ontvangers nodig hebt. Een stuk of 3 - 4 vliegtuigen heb je al snel.. ik zit na bijna 3 jaar op ruim 25 vliegtuigen, da's onbetaalbaar met Graupner, Futaba of Spectrum ontvangers. Om maar een voorbeeld te noemen.

De clubs zitten over het algemeen wat vastgeroest in Futaba / Spectrum. Ik ben destijds na wat onderzoek mijn eigen weg gegaan, Hitec vond ik toen de beste keuze, hoewel het vreemd genoeg in NL helemaal niet veel gebruikt wordt is het in andere landen wel populair.

Vlieg zelf dus met een Hitec Aurora 9, is een super systeem, zender en de Optima ontvangers goedkoop online via de UK, en werkt tevens met FrSky "minima" ontvangers van Hobbyking. Ik heb de keuze tussen een tiental verschillende ontvangers, variërend van een tientje tot maximaal zo'n 60,- Euro voor een 9ch full range dual boda.

Maar indien ik morgen zou moeten beginnen kocht ik misschien toch de Taranis omdat de telemetrie van Hitec wat achter loopt nu. Hoewel, de SPC functie van Hitec is uniek en wil ik eigenlijk niet missen. En programmeren via het grote touch-screen is een zegen. Voor ca. € 250,- vanuit de UK na jaren nog steeds een heel interessante zender! Spektrum en Futaba zou ik persoonlijk niet eens overwegen.

FrSky heeft gewoon het beste aanbod momenteel, betrouwbaar voor de beste prijs.

De full range FrSky Delta 8ch werkt overigens met Futaba en kost minder als 2 tientjes. Maar da's dan ook de enige goedkope ontvanger voor Futaba voor zover ik weet.

Een 6 kanaals ontgroei je overigens ook vrij snel en dan zit je met een beperkte aankoop, maar de vraag blijft of een beginner de hobby leuk blijft vinden.

Maak ik er toch gewoon ff stiekem een Hitec / FrSky <-> futaba / spectrum draadje van :)

Volgens mij kan je de frysky alleen in het buitenland (hobbyking) kopen.
Persoonlijk koop ik mn zender en ontvanger liever in een winkel.

mijn budget voor een zender en ontvanger ligt rond de 100/150 en aangezien de mensen van de vliegclub merendeels futuba gebruiken, denk ik dat ik ook voor de futuba t6j ga.

Wasp250,

Die eerste lijkt me erg interessant, maar als ik naar die tweede kijk, zit er een zenderaccu en lader bij. Wat heb je aan zo'n accu en oplader? Moet je dat ook kopen om de zender en ontvanger te kunnen gebruiken? of is het meer een ''extraatje''?

Nou, wat denk je? Een zender gebruikt stroom, dus de accu moet ook geladen worden.

Dus die heb je altijd wel nodig, want ik laad mijn zender altijd op na minimaal 10 vluchten gedaan te hebben, daarbij gebruik ik de zender ook voor mijn simulator, dus dan gebruik je ook stroom. En in het 2e pakket zit dat als extra erbij, dus gewoon nemen. Gebruik altijd wel de originel lader voor je zender, die is daar op afgestemd namelijk.

Voor de ontvanger kan je een 4,8 volts 2000 mAh accu gebruiken, dat is meer dan voldoende. Ook deze accu's moet je regelmatig opladen, sterker nog, het liefst na elke gevlogen middag , dan weet je zeker dat je accu's altijd goed zijn. Ik heb het dan over de ontvanger accu's. Tip : neem er altijd een paar extra mee naar het veld, want al kunnen ze vol zijn, een accu is een accu die er ineens spontaan mee kan ophouden, ook al onderhoud je ze zo goed.

FrSky is niet van Hobbyking, bij zeer veel online winkels ook in de EU verkrijgbaar.

Maar als je het in een winkel wil kopen (waarom niet online?) en je wil hebben wat ze bij de club gebruiken kan je natuurlijk voor Futaba gaan. Realizeer je wel dat je een beperkte zender koopt en het kan zo een dure hobby gaan worden. Zelf even uitzoeken hoe een zender werkt is niet zo moeilijk. De tijd dat je aan de kabel moet is niet lang, kan je ook even een Futaba van iemand anders gebruiken.

Je zegt dat je een beperkt budget hebt, maar kiest voor één van de duurste systemen.
Lijkt me niet zo slim..?

En in tegenstelling wat Wasp250 verteld: Gebruik gewoon een Lipo of Life in de zender, een losse lader voor je zender heb je dus helemaal niet nodig. Je kan makkelijk een weekje vliegen op een lipo.

Ontvanger accu's heb je voorlopig al helemaal niet nodig, pure onzin.. tenzij je (brandstof) kisten boven de 3,5KG gaat vliegen? Je ontvanger wordt gewoon van stroom voorzien via de interne BEC van de ESC.

En vergeet een simulator niet!

Jongens, als TS een futaba wil kopen mag hib toch zeker? Op zijn club zijn het blijkbaar futaba mensen. Dat is dus de belangrijkste parameter. Hij zal er in ieder geval een goede zender aan hebben.

TS wilde eerst een Spectrum kopen volgens mij.

Ik vind het feit dat een club Futaba gebruikt geen reden om het dan ook te moeten doen.

Zelf vlieg ik bij 2 clubs, de grootste heeft veel Futaba en Spectrum gebruikers, maar ook Multiplex, Graupners en nog wat merken. Andere club is wat kleiner met vrij veel beginners, daar wordt veel FrSky gebruikt, maar ook Spectrum, Turnigy etc. Ik ben zelf met Hitec een buitenbeentje, maar heb daar nooit nadelen van ondervonden.

Futaba heeft goede zenders, ik zeg niet dat het slecht is. Wel is het een feit dat je voor veel minder geld een systeem kan kopen wat net zo goed is.. en veel meer mogelijkheden bied.

Zeker voor een 14 jarige beginner ijkt het mij dus een beter advies om naar iets anders te kijken, het geld wat hij over houd kan hij in een volgend model stoppen.

Neen, niet mee eens.
Geholpen worden als beginners vereist dikwijls dat clubmensen kunnen helpen met de zender.
Taranis etc is waarschijnlijk een fantastische zender maar kan je toch moeilijk een beginnerszender noemen? Hoeveel mensen op de club die zelf geen taranis hebben kunnen 'eventjes snel de expo wijzigen' in een Taranis?
TS is een beginner. Moet dus nog alles leren over uitslagen, expo en differentieel. Als hij dat onder de knie krijgt is hij al een hele stap verder.

Statistisch gezien kom je dan uit bij 'bekendere merken'.
Ik spreek me hier niet uit over 'de volgende zender' want dat kan vanalles zijn.

Een voorbeeld: een beginner op onze club komt af met een Graupner. Er vliegt bij ons gewoon niemand met Graupner. Die beginner kan zelfs niet geholpen worden op z'n eigen zender. Knap vervelend voor hem.

Ik heb geen graupner, geen futaba, geen yeti, geen Turnigy, geen FrSky en geen Multiplex en noem maar op.

Al deze zenders werken net iets anders wat programmeren betreft.

En toch zal het niet al te moeilijk zijn om op al deze zenders gewoon basic dingen in te stellen als dual-rates, sub-trims, expo, differentieel en noem maar op. Met een beetje gezond verstand weet ik zeker dat ik een functie op een vreemde zender binnen drie minuten gevonden. Als dat op jullie club niet mogelijk is vind ik dat vreemd.

Ieder merk auto heeft de knoppen ook net op andere plaatsen zitten, als je merk gebonden bent en niet met alles weg durft te rijden dan doe je jezelf te kort.

Ik heb zelf geen Taranis, maar het zijn naast de goedkopere Turnigy's momenteel wel de meest populaire zenders, in combinatie met FrSky.

En ik zie niet in waarom een beginner er niet mee uit de voeten kan.
Een beginner zender met slechts 6 kanalen en zeer beperkte mogelijkheden vind ik eerder een slechte investering, heb het zelf ondervonden dat ik binnen 6 maanden opnieuw geld moest stoppen in een zender. Had liever meteen mijn Aurora gekocht destijds.

Lees ook eens de grotere forums als RCGROUPS, daar zit wat meer kennis.
Het is maar een goedbedoeld advies, wat de TS er mee doet moet hij zelf weten.

TS is volgens mij verstandig genoeg om zelf dingen uit te zoeken op een nieuwe zender, hij weet zich als 14 jarige hier op het forum immers ook aardig uit de voeten te maken.

Gewoon tijd maken , is toch niet zo moeilijk, en anders ga je met piepschuim iets maken, het is toch winter cq bouwtijd :)

Back