Bixler 1.1 ARF

Is het nuttig/leuk/whatever dat ik de build van mijn Bixler 1.1 hier neerzet?

  • Ja!

    Votes: 19 90,5%
  • Neen!

    Votes: 0 0,0%
  • Arrogant hoor, zo'n enquête...

    Votes: 2 9,5%

  • Total voters
    21
Ik heb vrijdag een ARF Bixler 1.1 in ontvangst genomen, dus binnenkort ga ik die plakken!

Nu, ik heb heel lang gezocht, maar elke build log die ik van de Bixler vond leek me van een andere versie te zijn (de originele of de 2). Indien er iemand een duidelijk gedetailleerde build log weet staan van de 1.1 (dus met transparante canopy met piloot), deel dan gerust!


Is er interesse voor mijn build van de Bixler? Vote dan even, ik ga geen moeite doen als het toch niemand wat interesseert :cool:

Grtz,
S.
 
Laatst bewerkt:
De interesse is er dus duidelijk wel, dus bij deze het begin van het afbouwverslag. Ik heb niet echt haast en heb mij voorgenomen om het heel rustig aan te doen, liever van de eerste keer alles goed hebben dan fuonet maken.


Deel 1: unboxing & eerste indrukken

Dubbele doos:
Box1.jpg


De Bixler-doos is ongebeschadigd:
Box2.jpg


De inhoud ook:
Inhoud.jpg


De -overkill- esc die ik koos:
Esc.jpg

Deze gekozen voor eventuele motor-upgrades, dan kan ik ze veilig wegwerken zonder ze later te moeten vrij snijden. De reeds gesoldeerde connectors beschouw ik als een bonus!

De 2 props en de motor met mount:
Motor-props.jpg


De diverse vlakken:
Vlakken.jpg


Kleine deeltjes:
Smaldelen.jpg


De fuse, de motor-pod was een klein beetje vast gelijmd, al de rest is nog clean:
Fuse.jpg


De vleugelfixatie van dichtbij (wordt vastgezet met boutjes):
Wing+fixation+%2528bolt%2529.jpg


Ander deel van de fixatie:
Wing+fix+2.jpg


De vleugelaansluiting:
Detail+vleugel.jpg



Al bij al ben ik blij verrast, ik dacht dat het een ok toestel ging zijn, maar het overtreft elke verwachting, de pluspunten:
-De foam is zeer glad en nergens vervormd
-Alle delen sluiten perfect aan, ik ga nergens moeten snijden of buigen
-Mooi afgewerkt toestel, slank van vorm en zeer stevig gebouwd (extra schuim in de neus bvb)
-De bijgeleverde onderdelen ogen compleet en van werkbare kwaliteit, foto van het samengesteld geheel (houdt heel goed zonder enige lijm):
Dry+assembly.jpg

-De carbon spar is weliswaar kort, maar er zit een carbon buis in beide vleugels, dus vermoedelijk een stevig systeem vergeleken met eerder versies. Foto van de inwendige buis (zwarte schijn onder de servo):
Carbon+rod.jpg


De minpunten:
-De handleiding is voorzien voor de RTF, niet voor de ARF, dus plan trekken
-De vleugelfixatie laat nooit zomaar los bij een crash, dus meer schade (ga ik wel veranderen denk ik)
-Geen lijm meegeleverd
-Er is 1 magneet voor canopy meegeleverd, maar er is plaats voor 3 magneten:
De meegeleverde magneet komt hier:
Canopy+magnets.jpg

Hier kan er ook nog 1, idem voor de andere kant:
Possible+magnets.jpg

-De hinges lijken stevig (nipt) genoeg, maar toch maar slordig met veel zwakkere punten:
Hinges.jpg


Hinges2.jpg
 
Een beetje duiding bij waarom de Bixler 1.1 en niet de Bixler 2?

Goede vraag, mijn argumentering:
-Geen flaps (ik heb een DX6i, om flaps goed te gebruiken heb je liefst 7+ kanalen nodig: crow, hyper-rolroeren etc; knopjes op de dx6i zijn ook te beperkt eigenlijk hiervoor + ik heb geen flaps nodig, flapperons met een mix van elevator werkt ook wel als je dan toch bij 6 kanalen wilt blijven)
-Iets goedkoper, ook achteraf voor een nieuwe body als dat nodig blijkt
-Mooiere canopy (met mannetje )
-NL Whorehouse heeft notoir weinig lipo's op stock, 1500mah heb ik genoeg liggen, die kan ik voorlopig zonder meer in de 1.1 gebruiken. 2200mah is ook voor de 1.1 beter, maar 1500mah lukt ook wel.

+ het buikgevoel (= de voornaamste reden), naar wat ik lees op het alwijze internet is de 2 beter voor FPV maar voldoet de 1.1 perfect voor normaal vliegen. Kan mij vergissen, maar wat boeit het, voor €60 met esc en verzending inclusief moet je ook niet wenen achteraf.
 
Lijmen ga ik zo veel als mogelijk met het lijmpistool doen, die droogt eigenlijk net iets te snel maar dat lukt wel. Heel veel lijm heb ik toch niet nodig, de onderkant en neus wordt ingepakt met Extreme Tape dus zorgt ook al voor een stevige verbinding.

Controlhorns, kwiklinks enzo moet ik nog eens heel goed bekijken of ik die zo ga laten, ga vervangen of verstevigen.


FPV begin ik voorlopig nog niet aan, maar als er fpv-gerelateerde vragen zijn dan kan ik wel eens kijken of ik het antwoord vind.


Grtz,
S.
 
Let wel een beetje op met lijmen voor een lijmpistool.
Men verkoopt diverse soorten lijmstiks, heb er al gehad waarvan de lijm bij 35 graden terug week werd en gewoon vergat de gelijmde delen bij elkaar te houden.
Een tweedelige romp die zich terug deelt in de lucht wil je zeker niet hebben.

Johan.
 
Tjah in hoeverre kan je een bouw verslag maken van zoiets.

Heb er ook 1 sinds een paar weken.

Paar probleempjes die ik had.
1 stuurstang was iets te lang. Nieuw Z je gebogen.
Achterste bevestigingsbus zit blijkbaar te laag want de schroef is te kort om hem te halen.
Kwam een roerhoorn te kort.

4 mm carbon buis in de staart geplakt en rondom getaped.
Canopy nog een paar korte pinnetje aan gemaakt bij de magneet. En servorubbers in het romp deel.
Reden was dat mijn fpv cam er aan vast zit en het magneetje niet krachtig genoeg is.

Verder is het gewoon plakken.

Meeste gelijmd met action hobby lijm. Creation.
Staartdelen deels met 5 min epoxy.


Motortje heeft voldoende power met 6*4 maar mag van mij meer. Echt vlot is ie niet
Vlieg op 3s3300 20c.
885 gram met fpv zonder OSD op het moment.
 
Laatst bewerkt:
@Johan: ga ik zeker eerst eens testen. Motormount zal ik ook wel extra verstevigen met een drupje bruislijm, de neus, onderkant en staart krijgt een laag Extreme tape. Qua stevigheid zal het dus wel lukken, maar toch, hele goede opmerking!

@Dennis: veel meer dan een plakverslag zal het niet worden, dat is waar.
Maar, op diverse internationale fora wordt de 1.1 beschreven als een goed toestel om mee te beginnen (hoewel ook veel contra) en toch vind ik nergens eens simpel verslagje terug.

Ik moet dringend toch eens naar de Action gaan, die lijm moet ik ook hebben...
 
Wing+fix+2.jpg


Bij mij blijkt 1 van deze houten plaatjes ( de achterste) net te hoog te zitten om de M4 bout in die plastic vleugel bevestiging met M4 moer aan te laten grijpen.

We hadden trouwens 2 kistjes en bij beide was dit, alleen ik kwam er pas te laat achter.
Ook had hij last van de te lange hoogteroer stuurstang.

We hebben de ArtF met alleen motor en servo's.
Zelf regelaartje en ontvanger in gestopt met accu. Met 3s 5000 vliegt ie ook nog maar hadden de vleugels wel al wat te lijden.

Zweven doen ze best goed.

Hier kort FPV vluchtje.

Live Feed opname zonder OSD


Met keycam.

1w4x58vhUAs[/media] 1.1 FPV @ DFS demo by BMC. - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1 van de vleugelbouten is te kort, dus de bevestiging aangepast:

Originele plaats bouten:
Wingmount+los.jpg

De wingmount (triplex) zat trouwens ook niet echt vast:
Wingmount+los+2.jpg

Idem voor de rondellen:
rondellen+los.jpg


Het plankje en het clipje heb ik met bruislijm (PU construct) vastgelijmd, de rondellen met een drupje hot glue.

Herwerkte versie bouten:
Eerst het clipje losgemaakt met een scheermesje:
Clip+verwideren.jpg

Clip+los.jpg


Daarna aan beide fusehelften een klein stukje schuim weggesneden:
wing+clip+andere+helft+fuse.jpg

En de clip teruggeplaatst:
Herwerkte+clip.jpg



Wel zo dom geweest om het buisje op de clip ook niet meteen korter te maken, de dremel erin en het was in orde:
rondellen+en+draad+hot+glue.jpg
 
Goed verlijmd met bruislijm en op de juiste plaats gefixeerd met wat tandenstokers:
Gelijmd+-+drogen.jpg


Idem voor de motormount:
Motormount+gelijmd+-+drogen.jpg


Ik heb een heel dun laagje bruislijm gebruikt, overdrijven heeft geen zin.

De draden van de motormount gefixeerd met een een drupje hot glue:
draden+hot+glue.jpg


Voor de zekerheid (na een opmerking van een Bixler-eigenaar) de lengte van de rods gecontroleerd:
Pushrods.jpg


Rudder lijkt te kloppen:
Pushrod+rudder.jpg


Hoogteroer ook of net te kort:
Pushrod+hoogte.jpg


Moeilijk te zien, maar ook de servo's even gefixeerd, de rudder & elevator met 3 drupjes:
Servo+hot+glue.jpg

Servo+hot+glue+2.jpg


Die van de ailerons met 1 drupje, waar de draad de servo binnengaat:
Ail+servo+hg.jpg


ail+servo+hg+2.jpg



Volgende stappen:
-Control horns (originele of andere) bevestigen en de lengte van de pushrods extra nakijken
-Servo-vijzen nakijken
-Esc & ontvanger een plaatsje geven
-Fuse verlijmen

Ik ga de fuse met bruislijm lijmen, die pakt goed op de foam en lijkt me veiliger dan enkel hot glue. De hot glue heb ik getest in de oven: bij 40° C houdt hij nog perfect, bij 80° C wordt hij weer vloeibaar.
Dus wel veilig genoeg denk ik, mogelijk gebruik ik de hot glue wel voor de neus (flexibeler dan bruislijm, kan ook geen kwaad gezien de neus het meest te lijden zal hebben).
 
Back
Top