Bixler 2 setup en vliegen

motor:Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
propeller:Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
is dus geen goede setup voor een bixler op 3S? scheelt 2000 toeren minder van de aangeraadde setup van hobbyking maar zet er ook een veel grotere prop op. met die prop erop kom ik op 1,08kg stuwkracht, dus als de bixler 1200 gram gaat wegen kan hij de kist net niet verticaal laten klimmen. lijkt me toch wel goed toch? zo niet, wie kan mij aan een goede setup voor een Bixler 2 helpen?

Gr. Sam

Een 11x7 prop op een Bixler? Ik denk dat die je staartboom doorzaagt...
Ik waag me niet aan een setup, er zijn mensen die dat prima kunnen, en ik heb al ervaren wat er kan gebeuren als het niet klopt!
Heus, het is goedkoper (en leuker) om met de standaard setup te beginnen, of anders een setup te laten uitkiezen door iemand die er iets van af weet. Je hebt niks aan een Bixler die verticaal kan klimmen, zeker niet als-ie onderweg zijn eigen staart afzaagt.

tja dan hou ik me aanbevolen voor suggesties voor een degelijke setup. de rtr versie is helaas geen optie vanwegen de hoge verzendkosten en de hoge douanekosten en Btw waardoor je minder krijgt voor meer geld.

Gr. Sam

Maar er staat op de HK website bij iedere Bixler versie wat je er nog bij nodig hebt, kompleet met specificaties! Bijvoorbeeld hier Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 

Nog nodig:
1 x 26~28 Size 1300kv Brushless Motor
1 x 20~30A ESC
4~5 Channel Transmitter and Reciever
1800mAh~2200mAh 3s Lipoly Battery (advies: koop er meteen 2)
4 x 9g Servo for Ailerons, Elevator and Rudder

Ik heb het niet nagerekend, maar ervan uitgaande dat je al een zender en ontvanger hebt (en een lader?) en dat je de flaps even vergeet, dat je onder de honderd dollar blijft, ex verzendkosten (laag, binnen Nederland). Trouwens, voor vijf euro extra werken de flaps óók.

Idd alleen een 28mm motor met 1300KV in het eu warehouse? Kon ik niet vinden tenzij ik naar een kleinere motor ga kijken, maar die lijken mij veel te klein

Nou als je naar 1200 of 1400 gaat zal dat geen probleem opleveren hoor. Wat misschien een probleem kan zijn is de bevestiging van de motor; ik weet niet precies hoe dat zit met een Bixler en sommige motoren zijn daarin nogal afwijkend, het zal wel kunnen maar dan moet je relatief veel improviseren... dat wil je als beginnende modelvlieger niet te veel doen.
De specifieke Bixler motor is ook al out of stock, jammer.

Ik lees nogal ongelooflijke cijfertjes hierboven: 1200 gr voor een Bixler? 1 kg stuwkracht ?? 11 inch prop ???

Een 'normale' Bixler weegt iets van een 800 gr vliegklaar.

Vliegen is snelheid omzetten in draagkracht. Stuwkracht hoeft zeker niet evenveel te zijn als het gewicht. Het gaat over een trainertje... met een stuwkracht gelijk aan de helft van het gewicht kan je ook loopings maken. En een 11 inch prop krijg je er inderdaad nooit op.

Kijk naar de standaard setups die opgegeven worden en ook naar die van gelijkaardige modellen. Meer dan voldoende.

er staat op de site dat de bixler zelf 760 gram weegt, of is dit echt het gewicht met elektronica meegeteld?
motor 1350KV en dan op de standaard prop (7x5E) en een bijpassende ESC en een standaard kan ik zelf wel maken van een 2mm epoxy plaat. of zou aluminium beter zijn?

Een paar jaar geleden, toen de EasyStar bon ton was, waren er op dit forum meerdere druk bezochte EasyStar draadjes, waar te lezen viel wat je allemaal kon improviseren aan een EasyStar. Inmiddels vliegen er naar mijn idee meer Bixlers, maar hoewel ze hier en daar wel genoemd worden (zoekfunctie) is er geen echt Bixlerdraadje, gek is dat. Je zou denken dat er hier genoeg mensen moeten zijn die uit ervaring weten wat je wel of niet voor motor in de bixler kan bouwen.

Er staat: Flying Weight: 760g, dat is dus kompleet met electronica en accu.

HobbyKing is soms best langdurig uitverkocht met allerlei dingen. Ik stel een bepaalde bouwklus soms een tijdje uit in afwachting; dan ga ik gewoon iets anders bouwen / repareren. Maar ja jij hebt nog niks anders hè...

aah dan is die 1200 gram idd veel te veel. had alle elektronica etc bíj die 760 gram, maar dat is dus onzin. ik zal idd ook nog even met de zoekfunctie aan de gang gaan, al denk ik niet dat zede motor die in gelinkt heb veel afwijkt van de standaard motor. misschien iets meer torsie, maar erg is dat niet.

Gr. Sam

Wat je zegt over die motor illustreert dat je nog niet de know how hebt om mogelijke problemen op te lossen. Misschien kan je beter even afwachten tot het spul dat je nodig hebt weer leverbaar is, meestal duurt dat niet heel lang (maar een enkele keer wel).

Een motor die plm. 10% weegt van de vliegklare Bixler zou goed moeten zijn. MAAR je weet nog niet hoe de bevestiging in de Bixler moet (en ik ook niet). De originele motor wordt geleverd met extra lange draden naar de regelaar; dat is ook nog een dingetje...

die draden vallen makkelijk te verlengen met een verlengkabeltje die ik zo even kan solderen. bevestiging is zoals eerder gezegd geen probleem. mocht het nodig zijn kan ik zelf een standaard maken, waarvoor ik al een idee heb.

misschien handig om een Bixler 1 en 2 topic te openen idd mocht de standaard motor weer leverbaar zijn als ik het vliegtugi ga kopen neem ik uiteraard die.

zit aan zoiets als standaard te denken en dan lijm ik het bovenste stuk na het inlijmen van de motor er weer op met epoxy:
(post 2) mijn motortje is denk ik trouwens ook wel vergelijkbaar met de motor die daar word aangeraden, al laat ik deze motor hier op 3S draaien.

over een vliegtuig prop balanceren, speedboot propjes(metaal) kan ik balanceren door ze te vijlen, maar begreep dat je deze plastic vliegtuig props met plakbandjes moet balanceren?

EDIT: deze motor zou ook nog kunnen is wel makkelijker monteren en werkt dus prima in een bixler 1.1 dus in de 2 moet het ook wel kunnen denk ik toch? en dan op deze esc:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__41750__HobbyKing_Red_Brick_50A_ESC_EU_warehouse_.html en 2S

Laatst bewerkt:
Ha Sam,

Als je de eerste keer gaat vliegen, is het wel handig om je toestel door een ervaren vlieger te laten vliegen en afstellen. Ik bied me bij deze aan :D.

Ik kan hem dan zo trimmen dat ie met sticks los mooi recht vliegt. Maakt het weer iets makkelijker.

Je mag trouwens ook wel eens met mijn Robbe Arcus vliegen voordat je jouw toestel hebt.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeej pieter! Lijkt me leuk om de Maiden met jou te doen! Mooi vliegtuigje heb je daar! Maar daar ga ik niet mee vliegen! Heb geen zin om jouw vliegtuig te laten crashen ;). Maar dat jij hem dan kan laten opstijgen afstellen en landen vind ik een goed plan. Als ik dan ook nog wel kan vliegen die dag :). Denk dat ik 2 accu's ga bestellen. Denk dat 1 accu genoeg is om hem aardig af te stellen denk ik?

Dan kan jij mij mooi de basiskneepjes leren:D
We mailen wel als het zo ver is ;)
Gr. Sam

Het afstellen is zo gebeurd hoor. Paar minuutjes is wel voldoende. Dan kan ik hem daarna op hoogte brengen en kun je zelf vliegen. Hoog = veilig. Als je het dreigt te verprutsen, heb ik genoeg tijd om de zender weer uit je handen te grissen ;)

Maar als je al geoefend hebt op de sim, is het wel een stuk makkelijker hoor! Dan heb je het vast zo door.

Ah top pieter! Heb er nu al zin in!
@taranis ziet er goed uit! Denk dat ik ook meteen die magneten erin bouw wel erg handig.

Gr. Sam

Back