Bart zoals jij stuurt klopt het echt niet, dat is absoluut verkeerd! Een bocht begin je met de rolroeren en je helpt met het richtingroer, ook een flauwe bocht! Je moet dus ook richtingroer mixen met het rolroer en niet omgekeerd zoals jij omschrijft. Ga de boeken en beschrijvingen van de besturing van een vliegtuig nog maar eens goed doorlezen.
Veruit de meeste pioniers, onder andere ook Otto Lilienthal, werkten alleen maar met het richtingroer en hoogteroer. Dat maakte hun vliegmachines slecht bestuurbaar en omdat ze vaak ook instabiel waren kon men ze slecht in de lucht houden als men een bocht probeerde te maken. Lilienthal heeft heel veel pogingen gedaan en zolang hij rechtuit bleef vliegen ging het wel maar bochten maken was vrijwel onmogelijk. Het heeft hem uiteindelijk ook zijn leven gekost toen hij probeerde een bocht te maken. Hij viel over één vleugel weg en stortte neer. Zwaar gewond is hij in het ziekenhuis terecht gekomen waar hij de volgende dag overleed.
De gebroeders Wright hebben Lilienthals bevindingen grondig bestudeerd. Zij waren het die met hun experimenten op de fiets en met vleugelprofielen in hun zelfgemaakte "windtunnel" ontdekte dat de rolbeweging zeer belangrijk was om een goede en controleerbare bocht te kunnen maken. Zij waren de eerste die de rolbeweging als de primaire besturing voor het maken van bochten gingen gebruiken en waren daardoor succesvol. Hun vliegtuig was dan strikt gezien niet het eerste gemotoriseerde vliegtuig maar wel het eerste dat echt bestuurbaar was en dat weer kon terugkeren naar het punt van vertrek en daar landen.
Ik weet dat er veel modellen waren, en nog zijn, die alleen met richting en hoogteroer worden gestuurd. Die hebben echter vrijwel allemaal een belachelijk grote V stelling zodat het model door de gierbeweging toch ook gaat rollen. "Het werkt" maar het is niet echt de juiste methode en als je een model zo ziet vliegen lijkt het wel een zwangere eend.
Als je zo met een mandragend vliegtuig gaat vliegen kan het makkelijk verkeerd aflopen. Er is op
12 november 2001 een Airbus A300 neergestort in New York doordat het verticale staartvlak afgebroken was. Onderzoek heeft uitgewezen dat veel te felle bewegingen van het richtingroer, door de copiloot, zulke enorme krachten heeft veroorzaakt dat er meer dan twee keer zo veel druk op het staartvlak kwam te staan dan waar het voor was berekend. De piloot bleek tijdens trainingen geleerd te hebben dat hij met dergelijke bewegingen hun vliegtuig weer onder controle konden krijgen als het door turbulentie in problemen was gekomen. Ze vlogen op dat moment door turbulentie van een 747 die voor hen vloog. Verkeerde veronderstellingen en ideeën bleken de grondslag voor die training te zijn geweest. American Airways heeft de training toen ook danig veranderd.
Als je bijvoorbeeld
DIT STUKJE leest staat daar heel duidelijk in dat het richtingroer NIET bedoeld is om een bocht te maken. Net onder de eerste foto staat letterlijk:
The rudder is attached to the vertical stabilizer. Controlled by the rudder pedals, the rudder is used by the pilot to control the direction (left or right) of yaw about the airplane's vertical axis for minor adjustments. It is NOT used to make the airplane turn, as is often erroneously believed. Banking the airplane makes it turn.
Ook in het
VOLGENDE STUK wordt heel goed uitgelegd waar de rolroeren en het richtingroer voor dient en waarom (ook bij mandragende vliegtuigen) soms het richtingroer wordt gekoppeld aan de rolroeren.
Vooral het onderstaande stukje is heel duidelijk en is in tegenspraak met wat jij schrijft.
All turns are coordinated by use of ailerons, rudder, and elevator. Applying aileron pressure is necessary to place the airplane in the desired angle of bank, while simultaneously applying rudder pressure to counteract the resultant adverse yaw. During a turn, the angle of attack must be increased by applying elevator pressure because more lift is required than when in straight-and level flight. The steeper the turn, the more back elevator pressure is needed.
......... Ik hou er níet van om het omgekeerd te doen (richting bijmixen bij rol) omdat ik, bijvoorbeeld op final, een plotselinge tip die omhoog komt wil kunnen terugsturen zonder dat het rudder meedoet.
Dan heb je juist het richtingroer nodig om te zorgen dat je vliegtuig netjes rechtuit blijft gaan. Bij lage snelheden en grote rolroer uitslagen zal de neus van je vliegtuig sterk in de tegenovergestelde richting gaan gieren. Om dat te compenseren heb je dus het richtingroer nodig. Jij wil dat richtingroer niet gebruiken daar waar het juist voor is bedoeld.

