bixler, eerste vluchten, ervaringen

Hoi daar, ik heb sinds een paar weken een bixler1 in het bezit en heb na voldoende moed opgebouwd te hebben de bixler in de lucht gegooid en ben gaan vliegen met het mooie stille weer van de afgelopen dagen.

Super spannend zo'n eerste keer vliegen, maar het gaat eigenlijk best goed. Wat ik wilde vragen is of het normaal is dat de vleugels zo ver doorbuigen bij een wat snellere bocht? Tevens heb ik de vleugels maar vastgeplakt met ducttape, want die schoven wel heel gemakkelijk uit de romp.

Tevens zou ik een wat meer gedempte besturing willen hebben. Ik gebruik een Graupner mx16 hott. Hoe pak ik dat het beste aan?

Sturen jullie het meest met ailerons of met de rudder?

that's it for now.

Vleugels die doorbuigen... je hebt denkelijk een tweedehands Bixler, heb je er wel een carbon staaf bij voor in de vleugel? Zonder die is het toestel niet echt luchtwaardig...

In je MX16 HoTT kan je de besturing dempen via Dual Rate of Expo. Met dual Rate maak je de uitslagen kleiner. Met expo kan je het zo instellen dat een kleine uitslag kleiner wordt, maar de maximale uitslag behouden blijft. Is wel iets voor te zeggen vind ik... met de manual van de MX16 HoTT moet je daar uit kunnen komen...

Ja de staaf zit er in hoor. De bixler was een gebruikte, maar ziet/zag er prima uit. Mooie was dat alles netjes geïnstalleerd was. Ze hadden ook de originele esc van hobyking vervangen want die scheen niet helemaal top te zijn.

Tevens zou ik een wat meer gedempte besturing willen hebben. Ik gebruik een Graupner mx16 hott. Hoe pak ik dat het beste aan?
Zoals Bart hierboven zegt.. je kunt de uitslagen van de roeren kleiner maken en/of je kunt expo instellen. Ik ben persoonlijk voorstander van kleine uitslagen en weinig expo omdat je dan wanneer je je knuppels in de hoek gooit in een paniekreactie, niet een extreme reactie van het vliegtuig krijgt. Ik heb altijd net genoeg uitslagen om al mijn figuren te kunnen vliegen (aerobatics). Niets meer. Dat betekent dus dat wanneer ik bijvoorbeeld een snelle rol maak, ik gerust de knuppel in de hoek kan zetten en dan een mooie rolsnelheid heb. Niet te veel / niet te weinig. precies goed. En elke keer hetzelfde.

Aan de andere kant zijn er ook vliegers die dol zijn op hele grote uitslagen en heel veel expo. Dat is een persoonlijke voorkeur en je moet er zelf achter komen wat je prettig vindt.

Sturen jullie het meest met ailerons of met de rudder?
Je stuurt met rolroeren (ailerons) de kist de bocht in en dan met een beetje hoogteroer trek je hem de bocht door.

Je stuurt met rolroeren (ailerons) de kist de bocht in en dan met een beetje hoogteroer trek je hem de bocht door.

Dat lijkt me niet zo'n zorgvuldige uitspraak, bovendien vroeg TS meer naar wat "men" zoal doet... @Fraggy, waar heb jij eigenlijk een richtingsroer voor?
Hoe groter de rolhoek, des te meer het hoogteroer de rol van richtingsroer overneemt (een heel steile bocht kan je zien als een looping op z'n kant). Bij een kleine rolhoek komt het hoogteroer er niet of nauwelijks aan te pas, wel het richtingsroer. Bij een paar toestellen (zwevers) heb ik bij richting een beetje rol gemixed, dan kan je kleine koerscorrecties met één hand af (zweefvliegers zijn vaak nogal lui, maar vliegen meestal langere vluchten dan acropiloten...) Ik hou er níet van om het omgekeerd te doen (richting bijmixen bij rol) omdat ik, bijvoorbeeld op final, een plotselinge tip die omhoog komt wil kunnen terugsturen zonder dat het rudder meedoet.

Bart zoals jij stuurt klopt het echt niet, dat is absoluut verkeerd! Een bocht begin je met de rolroeren en je helpt met het richtingroer, ook een flauwe bocht! Je moet dus ook richtingroer mixen met het rolroer en niet omgekeerd zoals jij omschrijft. Ga de boeken en beschrijvingen van de besturing van een vliegtuig nog maar eens goed doorlezen.

Veruit de meeste pioniers, onder andere ook Otto Lilienthal, werkten alleen maar met het richtingroer en hoogteroer. Dat maakte hun vliegmachines slecht bestuurbaar en omdat ze vaak ook instabiel waren kon men ze slecht in de lucht houden als men een bocht probeerde te maken. Lilienthal heeft heel veel pogingen gedaan en zolang hij rechtuit bleef vliegen ging het wel maar bochten maken was vrijwel onmogelijk. Het heeft hem uiteindelijk ook zijn leven gekost toen hij probeerde een bocht te maken. Hij viel over één vleugel weg en stortte neer. Zwaar gewond is hij in het ziekenhuis terecht gekomen waar hij de volgende dag overleed.

De gebroeders Wright hebben Lilienthals bevindingen grondig bestudeerd. Zij waren het die met hun experimenten op de fiets en met vleugelprofielen in hun zelfgemaakte "windtunnel" ontdekte dat de rolbeweging zeer belangrijk was om een goede en controleerbare bocht te kunnen maken. Zij waren de eerste die de rolbeweging als de primaire besturing voor het maken van bochten gingen gebruiken en waren daardoor succesvol. Hun vliegtuig was dan strikt gezien niet het eerste gemotoriseerde vliegtuig maar wel het eerste dat echt bestuurbaar was en dat weer kon terugkeren naar het punt van vertrek en daar landen.

Ik weet dat er veel modellen waren, en nog zijn, die alleen met richting en hoogteroer worden gestuurd. Die hebben echter vrijwel allemaal een belachelijk grote V stelling zodat het model door de gierbeweging toch ook gaat rollen. "Het werkt" maar het is niet echt de juiste methode en als je een model zo ziet vliegen lijkt het wel een zwangere eend. ;)

Als je zo met een mandragend vliegtuig gaat vliegen kan het makkelijk verkeerd aflopen. Er is op 12 november 2001 een Airbus A300 neergestort in New York doordat het verticale staartvlak afgebroken was. Onderzoek heeft uitgewezen dat veel te felle bewegingen van het richtingroer, door de copiloot, zulke enorme krachten heeft veroorzaakt dat er meer dan twee keer zo veel druk op het staartvlak kwam te staan dan waar het voor was berekend. De piloot bleek tijdens trainingen geleerd te hebben dat hij met dergelijke bewegingen hun vliegtuig weer onder controle konden krijgen als het door turbulentie in problemen was gekomen. Ze vlogen op dat moment door turbulentie van een 747 die voor hen vloog. Verkeerde veronderstellingen en ideeën bleken de grondslag voor die training te zijn geweest. American Airways heeft de training toen ook danig veranderd.

Als je bijvoorbeeld DIT STUKJE leest staat daar heel duidelijk in dat het richtingroer NIET bedoeld is om een bocht te maken. Net onder de eerste foto staat letterlijk:
The rudder is attached to the vertical stabilizer. Controlled by the rudder pedals, the rudder is used by the pilot to control the direction (left or right) of yaw about the airplane's vertical axis for minor adjustments. It is NOT used to make the airplane turn, as is often erroneously believed. Banking the airplane makes it turn.
Ook in het VOLGENDE STUK wordt heel goed uitgelegd waar de rolroeren en het richtingroer voor dient en waarom (ook bij mandragende vliegtuigen) soms het richtingroer wordt gekoppeld aan de rolroeren.
Vooral het onderstaande stukje is heel duidelijk en is in tegenspraak met wat jij schrijft.
All turns are coordinated by use of ailerons, rudder, and elevator. Applying aileron pressure is necessary to place the airplane in the desired angle of bank, while simultaneously applying rudder pressure to counteract the resultant adverse yaw. During a turn, the angle of attack must be increased by applying elevator pressure because more lift is required than when in straight-and level flight. The steeper the turn, the more back elevator pressure is needed.

......... Ik hou er níet van om het omgekeerd te doen (richting bijmixen bij rol) omdat ik, bijvoorbeeld op final, een plotselinge tip die omhoog komt wil kunnen terugsturen zonder dat het rudder meedoet.
Dan heb je juist het richtingroer nodig om te zorgen dat je vliegtuig netjes rechtuit blijft gaan. Bij lage snelheden en grote rolroer uitslagen zal de neus van je vliegtuig sterk in de tegenovergestelde richting gaan gieren. Om dat te compenseren heb je dus het richtingroer nodig. Jij wil dat richtingroer niet gebruiken daar waar het juist voor is bedoeld. ;);)

Laatst bewerkt:
Meesturen met rudder is inderdaad een "must" als je nette bochten wilt maken.
Anders kom je door het "haakeffect" heel slippend door de bocht, zoals een krab beweegt .....vandaar de bocht met rudder altijd meesturen.
(hoe groter de spanwijdte (relatief) hoe meer last je daarvan hebt, bij een zwever merk je er dus veel meer van dan bv bij een jet)

Grtz,
Jan

Tijdens een proef-vliegles in een ultra micro dit geleerd:
-Bocht inzetten door met aileron het toestel in een helling te zetten
-Gelijktijdig rudder geven.
-De neus zal wat zakken, dus beetje up gaan geven.
-Doordat je aileron blijft geven, zal het toestel steeds een steilere helling aannemen, verminderen/tegensturen met aileron zodat de helling hetzelfde blijft.

Heb me dit zo met modelvliegen aangeleerd en maak er mooie lange doordraaiers mee zonder hoogte verschil.
heb overigens helemaal geen mixen op de stuurvlakken.

@Ernst: je mag het dan niet eens zijn met Bart Doets, maar dit kan ook echt niet:
Ik weet dat er veel modellen waren, en nog zijn, die alleen met richting en hoogteroer worden gestuurd. Die hebben echter vrijwel allemaal een belachelijk grote V stelling zodat het model door de gierbeweging toch ook gaat rollen. "Het werkt" maar het is niet echt de juiste methode en als je een model zo ziet vliegen lijkt het wel een zwangere eend.
Oftewel: wat is een ''belachelijk" grote V-stelling? en wanneer is een methode de juiste??? Het is simpelweg een stuurconcept met voor bepaalde modellen (thermiek-zwevers, het RES concept) zekere voordelen en voor andere typen (Acro) duidelijk niet.
Overigens vlieg ik al mijn aileron kisten zonder rudder maar met vast kielvlak: ook niks mis mee.
Zie verder mijn motto:

Bart zoals jij stuurt klopt het echt niet, dat is absoluut verkeerd! Een bocht begin je met de rolroeren en je helpt met het richtingroer, ook een flauwe bocht!
Dat ben ik met je eens en ik heb denk ik niet geschreven dat het anders is...
Als zeilvlieger weet ik dondersgoed wat haakeffect is (niets haakt zo pittig als een zeilvlieger). En toch, als mijn zwevers op final een tip omhoogsteken en ik counter dat met alleen ailerons, dan gaat-ie echt niet draaien. (Ja natuurlijk heb ik wel differential geprogrammeerd).
Ik ben het globaal met je beschrijving eens, behalve dan waar Peter Den het ook al niet eens is - er zijn zat eenvoudige zwevers die je prima kan sturen met hoogte en richting (Easystar bijvoorbeeld, en die heeft ook geen "belachelijke" V-stelling).

Edit - met ieder vliegtuig kan je een heel ruime, semi vlakke bocht maken met een klein beetje rol en verder rudder. Elevator zou echt heel weinig effect hebben bij een rolhoek van tien graden of zo. Natuurlijk zou er uiteindelijk ook wat Up bij moeten.
Ik heb gevlogen met (1:1) zwevers, ultralights, motorzwevers en zeilvliegers. Een bocht zet je doorgaans in met rolroer en (als het er op zit) rudder synchroon, gevolgd door elevator.

Laatst bewerkt:
Nou de eerste bixler is goed gebruikt, maar naar een landing in de sloot, een gebroken vleugel en gebroken carbon staaf vliegt hij toch minder dan voorheen. Ook de cockpit zijn we ergens verloren.
bixler_oud.jpg

We hebben daarom een nieuwe body gekocht en zijn vandaag aan het bouwen gegaan.
Alle servo's en electronica moest worden overgezet en alles weer in elkaar gelijmd. Mijn zoon van 11 was een beste hulp en staat te popelen om weer te mogen vliegen met zijn pa.
bixler_2.jpg

Vlak na het lijmen
bixler_3.jpg

En voila bijna klaar voor een nieuwe vlucht.
Enkel nog wat kabels wegwerken. Maar de nieuwe cockpit met mannetje past al wel.
Wel jammer dat het alweer 17:00 was (zomertijd) en dat we eigenlijk geen tijd meer hadden voor wat vluchten op deze perfecte zonnige windloze vliegdag.
bixler_4.jpg

bixler

Las dat de bixler in de sloot heb gelegen en dat je de electronica heb overgezet in de nieuwe kit.
Zonder degelijke controle van electronica wat nat is geweest is vragen om moeilijkheden.
Test eerst uitgebried de servo,s en regelaar met de ontvanger of ze goed reargeren VOOR je je eerste vlucht gaat maken .
Gr, vogelman

Thnx voor de tips, had na de natte vlucht alweer wat keren gevlogen. Alles functioneerde naar wens. Inmiddels met de nieuwe bixler gevlogen. Wat een verschil. Vele malen rustiger te besturen, geen doorgebogen vleugels. Gewoon super leuk. Prachtige lang zweven. Zoonlief heeft hem keurig aan de grond gezet. Gewoon top, deze hobby.

Back