Bizar gedrag zender dx8 i.c.m blade 130X

Goedemorgen,

Randinfo:
Heli had ik in november 2012 gecrash/tailbladegrip afgebroken. Gister toch maar eens gerepareerd. zender aan heli aan. Servo's wiebelde behoorlijk, maar dat kan 3 maanden stil staan en wat stof drop. Dus maar wat roeren met de sticks en daarna was het zo goed als weg. Nah ik in de achtertuin eens gehovert. Heli gedroeg zich perfect. Nah wat geflipt en pitchpumps gegeven. ging allemaal prima, daarna had ik hem even in een tailin hover.

En ineens: heli vol pitch naar boven en naar achter. Dit terwijl ik helemaal niets deed op de zender dan die hover. Heli zat al vrij snel boven mij. dus trottlehold (die werkte want toeren vielen weg) Nah de heli van het dak geplukt. Skid stuk, nahgoed zo erg allemaar nog niet.

Maar de vraag: WTF gebeurde daar.
En nog belangrijker, is dit mijn zender of mijn blade 130X

En nog erger, ik heb ook een trex 550 een trex 700 en dit weekend komt mijn logo800. En als het mijn zender is dan wordt ik bang!

IK heb ook nog een blade mcpX dus ik kan daar ook eerste met testen als het daar ook is. Of nog eens met de blade 130X testen.

Mvg, René

Het eerste wat ik me bij dit soort gebeurtenissen waarbij een toestel niet-gestuurde bewegingen maakt, is "Hoe staat de fail-save ingesteld".

Als er zich een hikje is de transmissieweg tussen zender en ontvanger voordoet hebben de servo's twee opties. Als servo-hold is ingesteld blijven deze in de laatst ontvangen geldige positie staan. Als een fail-save positie is ingesteld gaan de servo's naar deze vooraf gedefinieerde posititie.

Als een toestel er plotseling vandoor gaat, zou er sprake kunnen zijn van fout ingestelde fail-save posities.

De wijze waarop dit wordt ingesteld verschilt per merk. In de handleiding is daar zeker iets over terug te vinden.

Oke, dat klopt inderdaad.
En ik heb dat ook niet vermeld, Maar bij deze kleine heli's heb ik failsafe altijd op vol negatief.

De heli ging echter vol omhoog.

Maar dat is inderdaad wel een goede! Maar het trottle kanaal bleef reageren. Want ik zat trottlehold erop en die reageerde meteen.

Werken alle servo's normaal als je ze nu test?

Klinkt alsof de elevator servo plots de geest gaf en in een rare positie ging staan.

De impulsen op de uitgangen van een moderne 2.4 GHz ontvanger hebben slechts twee opties. Of ze volgen de de stickpositie, of ze staan in fail safe (hold of vooringestelde positie). Een andere optie is er niet. Dat het ene kanaal in fail-save gaat en het andere nog werkt is ook onwaarschijnlijk.

Van de week nog 4 accu's gevlogen zonder problemen.
Enige wat ik gedaan heb is dat ik hem opnieuw gebind heb. Zeer vreemd.

Zelfs mijn trex 550 vloog probleemloos.

Ik gooi het erop dat het kwam doordat ik hem 4 maanden op de kast heb laten staan er royaal stof op zat (dus ook op de microservo's en dus ook op die banen die binnen in lopen die de servo positie doorgeeft aan het mainbord) en dat dit het probleem is geweest.

Maargoed. zeker weten doe ik het niet.

Back