Bizar...

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Ben geen LB specialist of enthousiast in het bijzonder, maar dit kwam ik zojuist tegen op YT, en vond ik toch bizar genoeg om even te delen...


Bewonderenswaardige combinatie van bouwen, je motoren precies in de vingers hebben, en vliegvaardigheid.

De startprocedure is mij onduidelijk, maar het is bizar hoe, nadat het startsein gegeven is, er vier (4!) motoren in min of meer evenzoveel seconden met de hand gestart worden... Dan heb je je spullen voor elkaar, zou ik zo zeggen...
 
Ik heb deze kist zien vliegen op het WK van 2008.
Heel knap. maar ik krijg er geen warm, fuzzy feeling door, je vliegt geen kunstvlucht met een WW bomber..
Ik ben meer van de semi schaal Aerobatics of WW2 Fighters.
Om die goed te laten vliegen als F2B model komt veel talent en inzicht kijken...

In de tijd van de verbrandingsmotoren leverde airborne zijn binnen de minuut 10 punten extra op (kon je 10 plaatsen schelen op de ranglijst).
Mijn motoren prepareerde ik altijd zo:
3 tot 5 x choken, plug aansluiten, met vastgehouden prop ronddraaien tot de onmiskenbare "bonk" er was, startsein geven -klok loopt-, eerste of tweede tik starten...
Dat dit vrijwel altijd werkt geeft vertrouwen :
full
 
Ik stond er bij en ik keek er na! Het lukte Paul inderdaad elke keer om elk van de 4 OS 15's met 1 tik te starten. Met een grotere stuntmotor (Super Tigre 46, 51 of 60) lukt me dat ook, maar 4 van die kleine krengen achter mekaar? Maar afijn, Paul is dan ook wereldkampioen geweest, en ik slechts 13e.... van de 65, dat wel.
Het was me het wereldkampioenschap wel! Stel je voor, op een sportveld in een klein plaatsje in Noord Frankrijk de mooiste en meest gespecialiseerde modellen te vinden (vergeet de P-47 van Bill Werwage niet!), allemaal door de deelnemers zelf gebouwd. En dan ze met 90 km/u recht naar beneden te laten storten en op anderhalve meter op de rug afvangen, zonder een hobbel. En in weer en wind ook.
 
Qua weer herinner ik mij alleen 1978 en 2000 als slechter... En natuurlijk de 5 Bft. in 2004.

Wat ik nog weet van die OS .15's is, dat ze gevoed werden met per motor een tank, drukvoeding en een brandstofdrukregelaar.
Ik meen dat Harold Rush daar toen ook succesvol aan meegedacht had.

Hier een tipje van de sluier over de huidige stand van zaken, incl. commentaar en info door Paul zelf: https://stunthanger.com/smf/open-forum/the-b-17/
 
Laatst bewerkt:
Back
Top