BL Outrunner sneller dan 540?

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje heb ik een Robbe Katja met een serie 540 motor erin. Hij vaart best wel lekker (zie filmpje: bUlb1bgUPv0[/media] - Robbe Katja first run!) maar ik wil hem toch nog wat sneller laten gaan. Nu heb ik op internet voor een mooie prijs een Brushless set gezien: 5200 kv motor en regelaar. Maar nu is mijn vraag aan iedereen hier of iemand weet of deze set mijn boot sneller zal maken, en hoeveel? Alvast heel erg bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Xander,

De eenvoudige manier is om gewoon een cel méér te nemen, van 7,2 naar 8,4V, dat scheelt gelijk 5-10 km/h.

5200KV op 7,2V (6 cellen) is 37440 toeren onbelast aan de prop, daar blijft onder last iets van 28.000 - 29.000 toeren van over, da's een mooie blender.

Je 35 mm prop zal aan de grote kant zijn, pas op met oververhitting en zorg voor goede (water)koeling van motor en regelaar!

Groeten, Jan.

Okee dankjewel voor de info! Ja voor de koeling heb ik gezorgd met waterkoeling en mn prop is 30 mm groot, dus ik denk dat hij het niet heel moeilijk zal krijgen. Nogmaals bedankt!

Outrunner kan je niet koelen hé.Regelaar daarentegen wel.
Ik heb in me'n wedstrijdboten ook wel outrunners zitten & heb nog geen problemen gehad met oververhitting van deze motoren,maar ik overbelast ze dan ook niet.

Okee, dat wist ik niet. Tnx! Weet iemand toevallig ook hoe je de motor en regelaar kunt aansluiten? Dit is namelijk de eerste keer dat ik brushless gebruik (set vandaag binnen gekregen).

Aansluiting is eenvoudig.

Aan de ene kant heb je 2kabels, aan de andere kant 3kabels.
- Die eerste 2kabels zijn voor je batterij. Zwarte (-) en Rode (+).
- Die 3andere kabels zijn voor de motor, deze heeft normaal gezien ook 3aansluit punten.
Het maakt niet uit hoe je die 3 aansluit, zolang je ze maar elk op 1 motorcontact aansluit. Let wel op de draairichting van de motor, als deze verkeerd draait kan je gewoon 2 van de 3kabels wisselen van plaats en hij draait de andere kant op.

Greetz Jos

Hee jos,
Bedankt voor de info. Gister alles aangesloten, ook op zender etc. Ik probeer gas te geven maar de motor 'piept' een soort code: |,|,||,||,|||,|||. Weet iemadn

(foutje) weet iemand wat dit betekent? snap er niks van want als ik het gas vol doe gebeurt er niks. dan laat ik het gas los en dan gaat hij 2 seconden daarna opeens draaien ?!
Dus kan iemand me s.v.p. helpen?
groeten

Misschien servo-reverse op je gaskanaal omzetten. Als een brushless regelaar denkt dat het gas vol open staat bij het aansluiten doet hij niks of hij gaat in setup-mode.

Hallo Xander,

Een brushless motor aansluiten op de ontvanger en regelaar levert alleen in uitzonderingsgevallen een werkend geheel op.

Als je de gebruiksaanwijzing gelezen hebt, dan zou je ook de gegevens moeten hebben om de regelaar te programmeren op de te gebruiken akku's.

Zonder die gegevens kan een regelaar niet goed functioneren, en zal dat luidkeels duidelijk maken (piep!).

Heb je deze motor regelaar set van Marktplaats?:

"motor 5200kv voor vliegtuig/helicopter met 30A regelaar"

In dat geval zou ik met een héél klein propje beginnen, anders zou de vreugde wel eens van zeer korte duur kunnen zijn...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hee jan,

Ik heb het setje idd van marktplaats gehaald. In het pakket dat ik gekregen heb zat alleen de motor en de regelaar, dus geen gebruiksaanwijzing. Het is een simpele regelaar van 30 ampere, is daar een standaard manier voor om die in te stellen? Ik heb inmiddels ook al contact opgenomen met de verkoper; van hem krijg ik morgen een nieuwe regelaar om te kijken of het daar aan ligt. Maar wat kan er volgens jou gebeuren dan? Doorbranden, in rook opgaan etc.? Ik ga het trouwens zometeen ook proberen met het omzetten van de knoppen van de servo reserve. Misschien dat dat helpt, het klinkt logisch.
Bedankt allemaal en ik laat nog van me horen.

Waarom heb je het idee dat hij kapot is? Dat van die servo-reverse is echt niet ongewoon. Zenders van verschillende merken werken op een verschillende manier. Voor servo's maakt dat niks uit, die bwegen dan gewoon de andere kant op. Voor een regelaar maakt het dus wel uit.
Nog iets; als het een vliegtuig regelaar is krijg je die enkel aan de praat met de gasstick helemaal dicht. Dat is dus anders dan bij regelaars met een achteruit (zoals bij auto's en sommige boten); die werken met een neutraalstand, dus een knuppel in het midden.

Hee PA AJH,
Bedankt voor de tip! Servoknop omgezet en gashendel naar beneden met aansluiten en hij reageerde op mijn 'bevelen'. Alleen hij doet de ene keer precies wat ik wil en de andere keer doet ie het niet. Dit kan ook komen doordat de accu nog met draadjes is aangesloten: vanavond tamiya stekkertje halen bij Hobma Modelbouw hier in t dorp. Dan nog eens proberen. Ik had by the way niet om een nieuwe regelaar gevraagd ofzo. Ik had een mailtje gestuurd en ik kreeg er een terug dat een nieuwe regelaar onderweg was;). En barry ook bedankt; zo heb ik het nu ook gedaan. Ik laat nog van me horen en nogmaals bedankt!

Groet

Als je nog moet gaan, neem dan GEEN Tamiya stekkers want die kunnen maar heel weinig stroom aan en smelten al gauw.
Beter kun je Deans (die rode met T-contact) of 3,5mm danwel 4mm goudstekkers nemen. Er staat veel over op het forum.

Succes!
Arjan

Hee,
Nogmaals bedankt dat wist ik niet. Dan ga ik voor de 4mm goudstekkers, doe ik dan nog krimpkous overheen. Ik ga ze nu halen.
Tnx!

De stekkers gehaald en aangesloten. Hij doet het als n trein :P. Alleen zit ik wel met een probleem: hoe moet ik mijn accu's nu opladen? Ben al aan het kijken naar een connectortje voor tussen de lader en de accu...

Groet

LOL
Nou...de stekker die je van je accu hebt gehaald kun je aan extra 4mm stekker zetten, dan heb je een verloopje.
Hoop ik alleen dat je Tamiya stekker nog bruikbaar is en je een extra 4mm hebt meegenomen :D

Back