Black horse harmon rocket dle20

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 18 jun 2019.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.194
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Beste,

    We hebben een black horse harmon rocket die we graag vliegklaar willen maken.
    Misschien dat we hier en daar enkele vraagjes zullen hebben.

    black_horse_harmon_rocket-500x500.jpg
    Specificaties:
    -Spanwijdte: 1660 mm
    -Lengte:1575mm
    -Gewicht: 4800 gr
    -Matriaal romp: houtbouw en gefolied
    -Matriaal vleugel: houtbouw en gefolied
    Motorisering:
    -2 takt Benzine va 20 cc
    -Electro va 1500 watt


    Normaal gaan we voor deze kist hitec 645mg servo's gebruiken.
    Voor throttle misschien een 625mg.
    Hier komt een dle20 op.
    Graag zou ik jullie mening vragen over de batterijen van ontsteking en ontvanger.
    Voor de ontsteking lijkt me een life-po 2cell van 1600mah ok. (gebruik ik ook in mijn 3dhs slick 89)
    Zou het nodig zijn om met 2 ontvanger batterijen te werken in dit formaat vliegtuig??? Dit samen met een jeti max bec2. Of is dit overkill?
    Indien jullie opteren voor 1 ontvangerbatterij welke simpele bec zouden jullie dan aanraden om het voltage iets naar beneden te brengen zodat deze perfect is voor de servo's?
    Alvast bedankt.
    Mvg Wes.
     
  2. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.756
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet heb je voor 2 cel LiFe(po) geen spanningsregelaar nodig. Naar mijn idee is 1600 mAh voldoende voor de ontvanger en servo's, al voel ik me altijd blijer met 2000 mAh of meer.
    Zelf zou ik gewoon vier cel NiMH of Eneloopjes gebruiken, 2000 mAh. En nog zo'n pakketje voor de ontsteking.

    In mijn Saphir heb ik twee van die Eneloop pakketjes permanent parallel geschakeld voor 4000 mAh, en voed ik ontsteking en besturing vanaf dit gezamenlijk pakket.
    Plenty belastbaarheid, en plenty capaciteit.
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.194
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Voor de besturing dacht ik ook aan een 2200 mah. Ik weet dat die eneloop pakketjes zeer goed zijn maar waarom geen liFe(po)? Is sneller opgeladen dan nimh pakketjes.
    En de spanning van een LiFe(po) 2cell is 6.6V. Misschien dat de servo's dit kunnen hebben maar toch liever een beetje minder spanning naar mijn gevoel.
     
  4. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.756
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom geen LiFePo? omdat ik bekend ben met NiMH, en het bevalt me goed. Dat het sneller opgeladen is, vind ik redelijk onbelangrijk: Ik laat NiMH altijd met rond de 0,5C, en dan is een lege accu in 2 uur vol, maar gezien ik altijd ruim overbemeet met capaciteit, zijn mijn ontvanger accu's zelden leger dan 50%. Ofwel een uurtje laden, tops. Ik laad de boel meestal op zodra ik thuis kom van het vliegen, en ik hoef er nooit lang voor wakker te blijven....
    En ik hoef me geen zorgen te maken over de spanning naar de servo's, want die zijn juist uitgerekend voor die vier NiMH celletjes.
    Niet neerbuigend bedoeld, maar ik ben van mening dat als servo's berekend zijn op vier NiMH, je er ook maar beter 4 NiMH aan kunt hangen. Hoef je ook geen vragen te stellen, of zo'n knagend gevoel in je achterhoofd te hebben van "kan dat wel?"....
     
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.194
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok dit lijkt me duidelijk. Zullen er eens over nadenken. Ook geen 2x ontvangerbatterij gebruiken? Ik dacht om dit te doen puur voor extra zekerheid. Als 1 ontvangerpakketje faalt de andere nog verder de servo's/ontvanger kan voeden.
     
  6. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.756
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar is niets op tegen, alleen heb je dan wel een extra schakelprintje nodig, want gewoon twee accu's tegelijk aansluiten werkt niet, tenminste, niet als back-up (als dan een van beide pakketjes faalt, trekt hij de ander gewoon mee onderuit). Dus dan komt dát er weer bij, en dan kun je je weer zorgen gaan maken over of je wel de allerbeste back-up schakelaar gekocht hebt of niet....

    Ik zie daar het voordeel niet zo van, niet op een kist van die afmetingen, prijs en uitrusting. Alweer, niet neerbuigend bedoeld, maar als je werkelijk bezorgd bent om een absolute betrouwbaarheid, dan zijn er andere servo's dan Hitec, en betrouwbaardere motoren dan DLE, om maar wat te noemen.
    Niks neerbuigends of denigrerends, gewoon pure logica zegt dat het weinig zin heeft je te focussen op één stukje van de keten, terwijl er meer, en zwakkere schakels in de keten zijn. Da's een beetje net zoiets als geld investeren in hele goede remschijven en remblokjes, maar op versleten banden blijven rijden.

    Begrijp me niet verkeerd: Niks mis met Hitec servo's (ik gebruik er ook een aantal) en niks mis met DLE motoren (gebruik ze zelf niet maar hoor er niks slechts over). Maar het is ook geen "absolute topkwaliteit, niks beters te vinden"....

    Voor een kist van nog geen 2 meter en nog geen 5 kilo, zie ik er gewoon het nut niet van in om op sommige dingen "gewoon" spul te zetten en dan een superdeluxe ingewikkelde ontvangervoeding te gaan gebruiken. Maar als je je er prettiger bij voelt, moet je het ook niet laten alleen maar omdat iemand op een forum dat zegt.
    Want dat ik het overbodig vind, is slechts mijn persoonlijke mening...

    Je vroeg naar onze mening,
    en de mijne heb je nu.... ;)
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.475
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Persoonlijk zou ik voor de ontsteking een iets groter pakket nemen.
    Wat gewicht betreft maakt dat niet heel veel uit.
    En wat ontvangerpakket ben ik zelf niet voor Eneloops, ik heb er slechte ervaringen mee, ligt deels aan mezelf omdat ik ze te snel wil laden.
    Daarom zou ik zelf, wat ik ook de laatste jaren gedaan heb, gaan voor LiFePo's.
    Daar dan een spanningregelaar tussen, zelf gebruikte ik de Castle Creations Bec 10A.
    Heeft het nooit opgegeven.
    Capaciteit, 2200 mAh moet genoeg zijn om 3 dagen te kunnen vliegen, zoveel trekken servo's niet.
    Als je slim bent neem je dezelfde capaciteit als die van je ontsteking, dan heb je uniformiteit.
    Ook dezelfde connectors gebruiken.
    2 ontvanger batterijen is onzin en niet nodig.
    Als ie nou 2,5 meter was geweest met een 100cc motor dan zou ik bepaalde circuits gaan scheiden maar dit is gewoon nog een klein kistje.

    GJ
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.431
    Locatie:
    Rotterdam
    Grappig.
    Ik zou juist nergens nimh in duwen, puur omdat ik zelf vind dat die dingen er nog wel eens opeens mee ophouden.
    voor mij zijn juist de LI serie accu's makkelijker, en ligt in mijn gevoel beter :D

    Qua ontsteking: dit verbruik zal niet anders liggen dan in je andere kist.
    vonk is vonk. en zolang er niet opeens 2 cilinders zijn, zal dat verbruik vergelijkbaar zijn.
    1600 mah is dan zat. maar qua gewicht maakt het erg weinig uit of je 1600 of 2200 pakt, probeer gelijkheid te houden tussen de accu's.
    of maak het erg verschillend, voorkomt fout aansluiten of fout opladen.
    of je voor lipo, life of wat anders gaat, moet je zelf weten.
    de nieuwe ontstekingsunits kunnen rechtstreeks 2 cel lipo aan.. wel ff navragen, er zijn oude in de omloop :D

    ik zou wel ff kijken naar een kill switch, zodat je de boel op afstand uit kan zetten.

    Qua besturing:
    in mijn ultimate van 5,5 kilo zitten toevallig ook hitec 645's, en een 3001 op gas.
    werkt top.
    en met mijn standaard 2200 2 cel lipo pakket (wat ik in alle toestellen gebruik), kan ik daar volgens mij een jaar op vliegen.
    je zal er alleen een bec of terugregelunit tussen moeten zetten, die hitecs vinden 8,4 volt niet leuk. 6 gaat goed.

    bij mij zit er een 10 ampere bec in (toevallig ook de castle bec)..
    kost ook de wereld niet..
    en is bomproof bij zo'n laag verbruik :D
     
  9. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.756
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen persoonlijk gericht commentaar, maar dit is dus een redelijk probleem bij advies-vragen zoals van topicstarter: Iedereen heeft een andere mening, en wat goed of slecht is hangt niet af van de accu's, maar van hoe je er mee omgaat: Ik heb juist heel goede ervaringen met Eneloops, en dat zegt helemaal niks over de Eneloops, en ook niks over mij, of over GJ, het zegt alleen maar dat we verschillend omgaan met accu's.
    Het betekent niks anders dan dat wat voor Pietje goed werkt, niet per se voor Jantje goed werkt.
    Daar moet je erg mee oppassen, denk ik, want tot mijn stomme verbazing trekken de Servo's in mijn Saphir gemiddeld een kleine 2A, en dat zijn vrij gewone Futaba analoge servo's.
    Ingeval ik gescheiden stroomkringen voor ontvangr en ontsteking zou hebben, zou ik stroom voor 5 uur motorloop hebben, en stroom voor max 1 uur vliegtijd....
    Andere vliegtuigen in mijn vloot springen heel wat spaarzamer om met hun mA-tjes.
    Daar ben ik het volledig mee eens.
    Er mee ophouden, willen ze inderdaad nog wel eens doen, maar naar mijn ervaring nooit "opeens"... Kwestie van regelmatig een capaciteitscheck doen, en dan kom ik tot de conclusie dat ik vaker LiPo's heb gehad die zonder enige waarschuwing er mee ophielden, dan NiMH of Eneloop....
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.431
    Locatie:
    Rotterdam
    @brutus
    En bij de batterijen gaat het dan precies waar je zelf het beste gevoel bij overhoud.

    Ik wordt door nimh's verrast als ze opeens halverwege er mee stoppen.. of maar 1/4 belastbaar zijn.
    maar, eerlijkerwijs: ik ben niet van plan iedere week/iedere 2 weken capaciteitschecks te gaan doen.
    collega
    de accu's moeten voor mij wat meer "foolproof" zijn.

    tegelijk zie ik vaak aan mijn lader al dat een accu aan het rommelen is.
    of ik hoor het al als ik aan het vliegen ben (toestel pakt minder goed op dan normaal)
     
  11. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.756
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wie heeft het over iedere week? Ik niet... ik doe dat ongeveer 1 keer in de vier maanden: als ik thuis kom van zee, als ik de spullen weer gereed maak voor twee maandjes intensief vliegen.
    Dan hebben die accu's 2 maanden stilgestaan, en dan trek ik ze "even" leeg en laad ze weer volledig op. Meer is dat ook niet. Dat deed ik al ver vóór ik laders met capaciteitsmeting had, gewoon om de accu's wakker te schudden en geheugeneffect te voorkomen.
    Vaker is ook volkomen onnodig, NiMH (en NiCd) houden er nooit van het ene moment op het andere mee op, lasbreuken/draadbreuken of opzettelijke mishandeling daargelaten.
    Doe ik alleen bij de ontvanger accu's want electrisch vliegen doe ik (nagenoeg) niet, en voor zover ik dat wél doe (indoor) merk ik het vanzelf als het vermogen inkakt.

    Dat, en een dubbel bemeten capaciteit (ik heb nog nooit een NiMH meer dan 50% van zijn capaciteit zien verliezen zonder dat ik dat in de gaten had) verzekert mij dat ik niet zonder ontvangervoeding kom te zitten.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.475
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bert,
    Elke accu valt of staat met de manier waarop je hem behandeld.
    Ik heb ook wel eens een gloednieuwe lipo binnen 30 seconden om zeep geholpen door hem zonder opwarmen direct vol te belasten.
    En de Eneloopjes, ik heb er tientallen gehad en allemaal gingen ze veel te snel stuk.
    Waarschijnlijk kan je ze niet met 5C laden..
    Daarna ouderwetse Nicad cellen op de kop getikt en 1 pakket doet het nog steeds, dat is zeker 8 jaar oud.
    LiFePo's zijn betrouwbaar, licht en kan je 100% ontladen, dan zijn ze niet om zeep.
    Ook dat hebben we uitgebreid getest in leskisten.

    Wat betreft je Saphir, zet er eens een stroommeter tussen want als ze echt 2 Ampere trekken dan loopt er iets zwaar.
    Digitaaltjes vreten over het algemeen meer stroom en 5 servo's, tegelijk aangestuurd bij 2-300 km/u kwamen niet verder dan 1,5 Ampere piek bij vol up op volle snelheid.
    Gemeten in de vlucht met een Unilog en shunt.
    Met 300 mAh lipo kon ik makkelijk 3 wedstrijdvluchten maken van 15 minuten.
    Misschien wel meer maar dat heb ik nooit geprobeerd want de modellen en inhoud waren nogal prijzig.
    Ik ben er ooit 1 verloren omdat ik iets niet doorgesoldeerd had, wat ik altijd deed, maar om te testen even een stekkertje van Hobbyking gebruikt had.
    Dat liet los en ik was alles kwijt, 1200 Euro schade door een stekkertje van 25 cent.
    Dat kan dus ook met een slechte ontvangeraccu gebeuren, dus daar absoluut niet op bezuinigen,
    Grote capaciteit nemen en goede connectors, de groene MPX zijn betrouwbaar.

    GJ
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.194
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt iedereen voor zijn mening. Voor mij is het nu duidelijk dat het inderdaad niet nodig is om 2 batterijen te gebruiken voor ontvanger/servo's.
    Het is idd nog geen groot model.
    Eneloop heb ik zelf altijd goede ervaring mee gehad op de kleinere modellen.
    Kill switch ging er zoiezo op komen. Waarschijnlijk de gewone van dle.
    Wat denken jullie over de inhoud brandstoftank voor een dle20.
    Ik dacht minimum 250ml tot max 350ml voldoende moet zijn.
    Mvg Wes.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2019
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.431
    Locatie:
    Rotterdam
    voor het gevoel: ik heb op een 35cc DA een tank zitten van 500 ml.
    die heb ik, met vluchten van 8 minuten, nog nooit onder de helft leeggetrokken...
    bijna altijd komt hij terug met 1/3 eruit of een tikkie meer.

    Dus voor een 20 cc zou +/- 300 cc zat moeten zijn.
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.194
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Nu nog beslissen of we voor de nimh pakketjes gaan of met lifepo4 pakketjes.
    Even een andere punt hierover.
    Zou eventueel als we voor de lifepo4 gaan een schakelaar nemen die een ingebouwde regulator heeft.

    https://aerobertics.be/en_be/electronics-1/bec-switches-powerdistributors/pb001

    Maar deze heeft een max load current van 3A en ik weet niet of dit voldoende is voor de 7 servo's die we gaan gebruiken.

    Stel dat we voor gewone eneloop nimh pakketjes gaan welke goede schakelaar zouden jullie nemen? Dit rekening houdende met de trillingen van een benzine motor.

    Mvg Wes.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.475
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou die digiswitch niet kopen.
    Ten eerste omdat ie maar 3A levert en dat is te weinig.
    Ten tweede voor de prijs, die is belachelijk.
    Als je dan toch van je geld af wilt koop dat echt iets goeds.
    Jeti Max BEC, die kan 20A aan en heeft een magnetische switch.
    https://www.lindinger.at/at/rc-elek...s-ex-5-5-8-4-volt-12-20a-rc-switch-kompatibel
    Heel veel grote modellen hebben deze switch/bec ingebouwd.
    Of als je geen magneet wilt.
    https://aerobertics.be/en_be/jeti051

    Maar zelf zou ik gewoon voor de Castle Bec gaan
    https://www.lindinger.at/at/rc-elek...ler-bec/castle-creation-cc-bec-max.10a-25v-6s

    Daar zet je dan een normale dubbelpolige schakelaar op, van Futaba, Graupner dat is net zo betrouwbaar.
    Als voordeel heb je ook dat er geen stroom loopt als je vliegtuig uit staat.
    Dat is bij de Jeti Bec wel zo, ook al staat die uit, dan loopt er toch nog een stroompje.

    En als je alleen Eneloopjes gaat gebruiken dan ook gewoon die Futaba of Graupner schakelaar.
    Zo min mogelijk zooi tussen batterij en ontvanger, dat is het veiligst.
    Alhoewel ik geen Eneloopjes zou nemen als je ruimte hebt voor een LiFePo.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2019
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.194
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dan bedoel je een gewone schuifschakelaar?Ik dacht dat deze niet zo betrouwbaar waren met benzinemotoren. Voor de kleinere methanol motoren is dit ok.
    Of bedoel je een andere schakelaar?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.475
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik bedoel de gewone schuifschakelaar.
    Niet zo'n 1 euro ding uit China maar een goede, van Futaba of Graupner.
    En dan moet je hem niet aan de uitlaatkant zetten, het beste is binnenin, op een plankje met een stangetje vanaf buiten bedienen.
    Beste is gewoon een connector, dus dat je de draden met een stekker doorverbind en als je klaar bent met vliegen de stekker lostrekken.

    GJ
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.194
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Is nog een idee met zo'n stekker die je doorverbind.
    Ik stuit nog op een ander probleem.
    De zender van de persoon in kwestie is een hitec eclipse 7 pro
    Dus ik vrees ervoor dat we met y-kabels gaan moeten werken.
    De ontvanger is een 7kanaals.
    Waarvan er al 1eigenlijk is voor de batterij maar kan ook als kanaal gebruikt worden.
    Dus nog 6 over.
    Daarvan nog 1 nodig voor de kill-switch. Nog 5 over.
    Dus zo ga ik het ver nog moeten doen:
    1 kanaal voor gas (1 servo)
    1 kanaal voor hoogte (1servo)
    1 kanaal voor richting (1 servo)
    1 kanaal voor rolroer (2 servo's) wat ik simpel met een y-kabel kan doen.
    Maar heb nog maar 1 kanaal over voor de flaps (2servo's)
    Ik weet nu niet of de servo's zo gemonteerd kunnen worden zodat de draairichting dezelfde blijft.
    Indien niet dacht ik dat er y-kabels bestonden die 1 kant reversen. Klopt dit?
    Iemand ervaring daarmee?

    Maar een 2de optie is ook om de 7de kanaalsingang van de ontvanger waar de batterij inzit te gebruiken voor de 2de flap.
    Maar dan moet ik de ontvangerbatterij via een y-kabel tussen een servo steken.
    Wat zouden jullie doen? De eerste manier of optie2?

    Alvast bedankt.
    Mvg Wesley.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.475
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan een Y-kabeltje maken voor accu en een functie.
    Dus gas en batterij op 1 kanaal, dat is geen probleem en binnenin de ontvanger zitten toch alle minnen en plussen met elkaar doorverbonden dus dan heb je meteen je 7 kanalen terug.
    Flaps kan je op een Y-kabel zetten, er zijn programmeerbare Y-Kabels te koop.
    En een andere optie is een Powerbox.
    Daar prik je je ontvanger in en dan heb je allemaal aansluitingen die je redelijk vrij toe kan wijzen en samen kan voegen.
    Dat is ook meteen een stukje veiligheid, dan kan je 2 accu's aansluiten die apart afgezekerd zijn.
    Het begint bij 199 Euro, de Evolution.
    Ik had en paar Cockpit en Professional boxen en dat werkt echt geweldig.
    Er zijn ook andere merken die dit hebben maar de support van Powerbox systems is erg goed.

    GJ
     

Deel Deze Pagina