Black Horse Spitfire MK IX 2000mm 33cc BH 136

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door timmybeetle, 9 sep 2016.

  1. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    De Spitfire is zo goed als gereed voor zijn eerste vlucht.
    Zal medio Maart/April plaats vinden.
    Tot die tijd geniet ik van het vliegen met mijn Kyosho Spitfire 1400mm.

    Wat betreft mij Static Trust 1:1 voel ik me prettig bij te weten dat ik voldoende vermogen heb.

    mvg Hans

    IMG_3332.JPG
    IMG_3333.JPG
    IMG_3334.JPG
    IMG_3331.JPG
     
    Beginner vindt dit leuk.
  2. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Mooie plaatjes Hans. :thumbsup:

    Wat betreft je trust, je zit er best goed bij hoor.
    Die van mij is ook bijna 1 op 1.
    Niet snel met deze prop maar veel power, trekt hem door naar boven..
    Als het weer een beetje mee werkt en je heb hem gevlogen moeten we maar eens wat afspreken om samen een paar vluchten te maken.
    Kunnen we zien wat de verschillen zijn tussen brandstof en elektra vliegen van deze mooie kist.
    Ik vlieg hem met een 18X10 drieblads prop van biela.
    Ziet er gaaf uit en geeft een mooi geluid.. ? elektra.. Bijna niet dus ha ha ..

    [​IMG]
     
  3. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Piloten

    eerste test met een Biela 19 X12 maar deze is te zwaar voor de DLE 30 Rpm 5400
    stationair van de DLE 30 met de graupner 18 X10 prop.





    grts Hans
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die klinkt helemaal niet verkeerd....
     
  5. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
  6. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Klinkt zeker niet slecht he.. En wat een smoel werk heeft een spitfire toch.. Heerlijk.. :thumbsup:
    Hoe zit het nu met je zwaartepunt ?
     
  7. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Zwaarte punt

    Heb nog contact gehad met de Piloot van deze kist die in Duitsland woont.
    Hij had het CG op 100mm en dat heb ik nu even aangehouden.
    Zelf vlieg ik warbird nose heavy, zeker bij de eerste vlucht.
    Staart lastig dat is pas een uitdaging.

    Eerste keer heb ik een houtje gemaakt met in het midden een gat voor het touw en daarmee in eerste instantie gekeken wat ik nodig zou hebben om het CG goed te krijgen,
    http://www.flyinggiants.com/forums/showpost.php?p=610854&postcount=5
    Heb daarna een programma gebruikt waarin je met een weegschaal het gewicht van je vliegtuig opmeet ahv je landing gestel.
    Kwam hierbij op 100-110mm, dit met de tank leeg.
    Helaas moet ik dus 1 kg lood in de neus erbij plaatsen om dit te bereiken.
    Mijn start gewicht komt dan op 8,5 Kg. Static trust is 6,5 - 7.0 Kg

    IMG_3328.JPG
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2017
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Dit : http://rcplanes.000webhostapp.com/cg_calc.htm al eens geprobeert ? Berekenen geeft een exakt beeld waar het zwaartepunt dient te liggen. Vaak kan het zwp een flink stuk naar achteren t.o.v. de opgave van de fabrikant. (Die nemen meestal een (te) grote veiligheidsmarge)
    1 Kg lood is wel heel erg veel ballast. Zonde om zo veel doodgewicht mee te slepen als het misschien niet nodig is.

    Succes en grt,

    Arnoud.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zou hem toch even op de "originele"manier controleren op zwaartepunt...
    op zn kop, op een tooltje of op de vingers..
    Met een weegschaal op het landingsgestel heb je best wat foutmarge, stel je pootje steekt wat verder naar voor/achter tov de berekening
    een kilo is wel een hele hoop..

    anders, misschien je accu's recht achter de motor plaatsen?
    scheelt toch weer iets in die kilo..
     
  10. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden

    geachte mede piloten.

    Voordat het hier losbarst met allemaal goed bedoelde hulp laat ik even mededelen dat ik alles heb uitgezocht en hulp van mede clubleden en piloten die deze kist al vliegen in ogenschouw heb genomen.

    https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=8220240&postcount=6

    De optie met de weegschaal is de meest nauwkeurige, de ontvanger en ontsteking accu kan ik niet voorin plaatsen omdat ik dan weer met het laden hiervan zit te kloten en dat wil ik niet.
    De 8,5 Kg die de kist gaat wegen is geen probleem volgens mijn mede vliegers van deze kist.

    groet Hans
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2017
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... dat is een keuze natuurlijk... makkelijk laden of een kilo zwaarder....

    Kan me niet voorstellen dat een intern laadkabeltje zo'n probleem is...

    Maar goed, het is jouw kist natuurlijk, je moet het doen zoals je zelf het prettigst vind.
     
  12. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    De waarde B is lastig te bepalen met de Spitfire vleugel, heb de rolroeren als referentie aangehouden.
    Alle maten zijn in mm ingevoerd.

    Fabrikant geeft op 118mm na aanleiding van mijn Duitse collega piloot heeft hij hem op 100 mm gelegd

    upload_2017-2-17_22-9-13.png
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2017
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk ook niet dat 8,5 kilo per se een probleem zal worden. Denk zelfs dat het makkelijk kan bij een kist van 2 meter.
    Maar om alleen vanwege een zwak punt in de vleugel gewoon een kilo erop te hangen, vind ik ook zo wat.

    Goed is goed..
    en als het werkt, vooral niet veranderen.

    Maar je gooit er zomaar even 13% extra gewicht in.
    Dat ga je straks wel merken met vliegen, stall zal een stuk hoger liggen, vervelende nukken worden uitvergroot.
    Hoeft geen punt te zijn natuurlijk... maar kan het verschil maken tussen een geweldige kist, en een kist waarbij je standaard je shirt doorzweet tijdens het vliegen.

    De maiden zal het uitwijzen.

    En begrijp me goed..
    Ik ben niet anti lood, ik bouw doorgaans aan de zware kant. Waardoor vaak wat lood nodig is
    Soms heb ik ook gewoon geen zin om het hele binnenwerk van een kist aan te passen om wat lood uit te sparen.
    Dat is mijn keuze..
    vliegt het ding niet goed, weet je in ieder geval wat je aan kunt passen.

    Het is een overweging :D
    Geen verplichting
     
  14. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Heren

    Vandaag de aansluiting van de MPX pluggen voor de vleugels in orde gemaakt, wilde toch een extra beveiliging hebben.
    Klittenband is daar makkelijk voor te gebruiken zie foto's.
    Dit aangezien ik met een brandstof motor vlieg en dat trilt wat meer dan elektro.
    Better save than sorry.

    grts Hans

    IMG_3339.JPG IMG_3341.JPG IMG_3342.JPG
     
  15. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    En heeft de Spitfire al gevlogen ?
     
    Beginner vindt dit leuk.
  16. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Maandag 3-4-2017 eerste vluchten gemaakt geen problemen vliegt perfect.
    1 kg Lood dus geen probleem Cg is correct zo, 110mm voor mij.




    vidoe's zeggen meer dan woorden he

    grts Hans
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar mag je rete-trots op zijn!

    Klinkt ook absoluut mooi, die motor!

    Gefeliciteerd met de maiden...
     
  18. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Ziet er goed uit he... Vliegt als op rails... net als die van mij.. Jij heb er alleen meer geluid bij dan ik.. ha ha ..
    Maar gefeliciteerd met en mooie eerste vlucht..
    Ik hoop dat er nog heel veel zullen volgen..
     
  19. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Vliegen

    Gisteren vrijdag 7-4-2017 nog gevlogen met de spitfire.
    Na de eerste paar vluchten bleek mijn lood toch los getrild te zijn, opgelost nu met tiewraps.
    De afstelling van de motor gedaan, en loopt nu perfect.
    Tevens was een bout van mijn landingsgestel los getrild dus opnieuw met meer locktite vastgezet nu blijft hij wel vast zitten.
    Vanmiddag weer vliegen weer ziet er perfect uit.
    Dus genieten van deze mooie kist.

    grts Hans
     
  20. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Ik had zaterdag geluk bij een ongeluk.
    De regelaar fikte door. geen motor meer., gelukkig vlieg ik met een aparte ontvanger accu.
    De kist heel aan de grond gezet, maar wat stinkt dat he als zoiets door fikt...
    De motor trekt 75 amp. de regelaar was een 100 amp.Er zit nu een ICE HV 120 op van Phoenix.
    Ik hoop dat deze het wel vol gaat houden.
    De koeling is goed. Dus dat kon het niet zijn geweest.
    Maar goed we hopen op mooi weer om het te kunnen testen. Ik ben wel weer bezig met een andere kist.
    De P47 ook van Black Horse. 215 spw, hier gaat een 55CC DLE op.
    Zal eens kijken of ik foto's kan plaatsen.

    Gr Wil
     

Deel Deze Pagina