Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Carribeans here we come:):)
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Gaaf Marc!!!
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Perfect Marc. :beer:
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bedankt heren scheepsbouwers
    ben ondertussen al flink opgeschoten met schuren, de grote vlakken zijn al klaar :)
    maar nu de hoekjes en kantjes nog thv de relingen, dit gaat waarschijnlijk wel wat meer tijd in beslag nemen.
     
    Hans Groenenberg en Pingu57 vinden dit leuk.
  5. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Hoeveel weegt de Black Pearl op dit moment?

    2.5kg is niet veel meer voor RCbenodigdheden , werkende kanonnen en zeilen enz.
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Luc, momenteel weegt de romp 1,7 Kg
    Bij de test was 4Kg te veel en 2 Kg te weinig, ik heb niet meer moeite gedaan en ben er van uitgegaan dat het gewicht van de kiel ongeveer 2.5KG zal gaan bedragen.
    Ik heb er niet verder bij nagedacht maar nu jij het aanhaalt, .......
    Het was niet de bedoeling om alle zeilen te gaan plaatsen en het schip alleen zeilend te maken.
    Maar ik ga zeker op het gewicht van de afwerking moeten gaan letten, gelukkig dat je me er even op attent hebt gemaakt.
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ondertussen zijn we alweer 1,5 maand verder , hoog tijd om iedereen terug op de hoogte te brengen van onze activiteiten.
    Helaas hebben we nog steeds geen vurend kanon al zijn we wel weer enkele stapjes verder in de juiste richting.
    Wel hebben we de eerste stapjes gezet in de uitvoering van de aandrijving , deze zal naast enkele zeilen ook bestaan uit een elektro motor ingewerkt in de valse zeilkiel.
    Na enig zoekwerk en enkele schetsen heb ik de nodige materialen gevonden om een aanvang te maken met het uiteindelijke ontwerp.
    op de eerste foto het basis idee en daarop volgend mijn eigen ontwerp.
    laatste foto heb ik omgedraaid zo dat het wat natuurlijker oogt.
    in de achterste ring komt de schroef en onderaan de vin nog een gewicht uit lood.
    het is nog even wachten op de schroefas waarna we we verder kunnen met afwerken.
    ondertussen gaan we al wat plaat zagen (want het karton gaat niet echt doeltreffend zijn vermoed ik) en de doorgangen in de kiel prepareren.
    tot later , Marc
     
    E.hof, janzwart, ISOLA2 en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ga jij je motor naast de vin monteren Marc?? Gaat dat niet ten koste van je vaareigenschappen??
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    De motor komt in de vin te zitten Peter, ik had misschien mijn eigen schets ook moeten toevoegen voor de duidelijkheid.
    De verschillende onderdelen zullen doormiddel van epoxy en glasvezelmat met elkaar verbonden worden tot een geheel.
    Laat mijn artistieke krabbel meer duidelijkheid scheppen :)
     
    Pingu57 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  10. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    de vin lijkt me wel breed te zijn marc ga je toch moeten testen of ze dan nog goed draait met het roer ( misschien is aan rené vragen of dit wel kan want daar ken ik te weinig van, maar ik vermoed met een brede vin dat je draai cirkel groter word maar kan er naast zitten hoor
     
  11. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    33 (2).JPG ik zit meer in deze richting te denken maar kan er naast zitten hoor hier ga je bij de experts moeten zijn
     
  12. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Voor de wendbaarheid zou je idd een smal vlak willen hebben naar het gewicht toe.

    Even wat creatieve bubbels:

    Eventueel de onderste bulb anders maken, als een vlakke vleugel zodat je 'm er ook op kunt laten steunen bij het in/uit het water halen. En afneembaar natuurlijk (slot in de romp, boutje erdoor), voor op de showtafel.


    zoiets:
    [​IMG] [​IMG]
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Traag schip brede vin, snel schip smalle vin
    Denk dat Marc goed zit, zo een schip mag niet om zijn as draaien
     
    Marc w vindt dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bedankt alvast iedereen voor het mee denken.
    heb net ook een vraagje in het zeil forum hierover geplaatst.
    Ga dus zeker tot de juiste oplossing komen, en anders zal het testen worden.
     
  15. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Eigenlijk is de breedte van je fin ook afhankelijk van hoeveel zeil je gaat monteren.

    Hoe meer zeil , hoe meer kans dat bij rukwindjes je dwarsgetuigd schip kan gaan platliggen. Bij de eerste vaart van de santisima gingen de toppen van de ra's bijna het water in.
    Hoe breder de fin hoe meer weerstand ze heeft om haar eigen plat te leggen. Dit is geen windklieffer, het liefst heb je de boot zo recht mogelijk op water en niet met de kannonslopen onder water.

    Heb je genoeg gewicht over nadat het schip volledig af is, kan de bulb zwaarder maken en de breedte van de kiel verminderen. Of je speelt met de afstand tussen bulb en kiel.

    Wendbaarheid van het schip, vroeger duurde het soms 2 uur voordat een schip gedraaid was. Als ze rond haar eigen as kan draaien is het niet meer echt.

    Ik persoonlijk zou een motor monteren op het roer. Kijk is bij Dan bij rcgroups. Ik dacht dat hij hiervoor gewoon een borstelloos motortje gebruikt rechtstreeks in het water.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Marc, bedankt voor de verdere uitleg, nu snap ik je gedachtengang
     
    Marc w vindt dit leuk.
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    oeps.... en ik maar bouwen,testen, afbreken, opnieuw bouwen,testen en dan vergeten hier alles een beetje bij te houden.
    na een dikke maand zijn we al weer een stukje verder.
    Laat ik beginnen met de vin en motor die ik onder het schip wou hangen.

    Na de proef versie het echte werk, meteen maar wat gaten in de romp geboord om de kiel te kunnen bevestigen en om de motor van stroom te voorzien.
    Het eerste gat was natuurlijk knal verkeerd maar gelukkig in de kiel zelf. Dit is vrij simpel te dichten door het vol te laten lopen met epoxy.
    Hierna hebben we enkel buisjes hierin gelijmd. Voor en achter in de kiel een messing buisje dat tot boven het dek reikt om de kiel vast te zetten met enkele vleugelmoeren. Buisje dient later nog ingekort te worden tot net boven het dek. de vleugelmoer gaan we verbergen in een tonnetje.
    Vooraan nog een 2de buisje met hierin een 12V pen stekker tot net onder het dek maar een stuk boven de waterlijn. Dit laatste is enkel om een dubbele zekerheid te hebben want de stekker is met epoxy vast gegoten in het buisje.
    aan de onderzijde buiten het schip zit dan de zeil vin met motor tegen de kiel geklemd. en zien we de tegengestelde verlengde pen stekker uit het andere buisje steken. Dit zal straks aan de vin vast komen te zitten zodat er automatisch een elektrische verbinding ontstaat op het moment dat de zeilkiel word gemonteerd.
    op deze basis is dan de koker met motor schroefas en schroef gemonteerd met nog een stuk vin waaraan straks nog een loodgewicht aan gemonteerd word.
    Het lood gewicht houden we helemaal tot op laatste omdat dan pas het definitieve gewicht kan bepaald worden.
    Na alles mooi uitgelijnd te hebben en vast gelijmd word de uiteindelijke vorm goed zichtbaar.
    Hierna is het nog een kwestie om het geheel te verstevigen met epoxy en weefsel en een kleurtje te geven.
    Ik moet toegeven dat ik misschien wat meer had kunnen schuren om een strakker uitzicht te bekomen, maar laat ik dat houden voor bij de montage van het lood gewicht.
    op de laatste foto eveneens de bevestiging van de pen stekker aan het geheel.
    Ondertussen zijn we reeds ver gevorderd met het roer, zodra het volledig klaar is krijgen jullie de volgende update.
    tot later, Marc
     
    TIMBERWOLF, pietsan, Building Mouse en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Marc, dit is een mooie vooruitgang, wat betreft de kanonnen die je werkend wilt hebben, dan moet je eens goochelen op Wim Moonen ( juiste spelling weet ik niet precies meer)
    Die heeft dat gemaakt, maar op een gegeven moment mocht hij die niet meer gebruiken geloof ik.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Peter,
    ik heb een sterk vermoeden dat Wim ergens half 2017 is overleden, mocht ik het fout hebben corrigeer me dan.
    Tot op heden is het enige probleem dat ik een vergunning nodig heb om (bus)kruit te mogen opslaan en transporteren. Hiervoor moet ik enkel over een brandvrije kluis beschikken die groot genoeg is voor de hoeveelheid kruit in mijn bezit. Met de wapenwet is er verder geen probleem.
    Ik moet enkel nog gaan horen of ik een vergunning nodig heb om lawaai ( Herrie) te mogen maken zoals voor vuurwerk afsteken wat in de meeste gemeente in Belgie noodzakelijk is.
    De NL wetgeving hieromheen is dan eventueel de volgende te nemen hindernis.

    Het grootste probleem als je ergens info vraagt is dat niemand het precies weet en je steeds verder word gestuurd naar een andere instantie of dienst.
    vgr Marc
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Vroeger kon je in de fopwinkel zogenaamde trektouwtjes kopen.
    Tegenwoordig koop je dat via internet (wat soms net zo'n fopwinkel is...).

    Dat geeft een leuk knalletje zonder dat het meteen zwaar vuurwerk is.

    Of is dat niet zwaar genoeg?
     

Deel Deze Pagina