BlackHorse Spitfire MK IX BH136 2000mm

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door timmybeetle, 10 jun 2021.

  1. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Spitfire Black Horse 2000mm span.

    Heb deze met een Benzine motor de OS GF 40 4T.
    Maar heb hem dus ook elektrisch.

    Motor: Turnigy SK3 6374-192
    ESC : TURNIGY Sentilon100A HV 5-12S BESC (Ver4)
    Prop : Mezjlik 18 X 10 3 blad
    Lipo : 10S

    Gemeten vermogen met Lipo 70% is 80 A X 37.5 Volt = 3000 Watt
    Een vleugel (rechter) was tijdens een start ongeval zwaar beschadigd , heb ik weer kunnen herstellen.

    zie hier

    https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=45593383&postcount=23

    Groet Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 jun 2021
  2. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
  3. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Test gegevens Ramoser propeller 17 x 24 3 blad.

    Ramoser data:
    3 blads propellor 17,2 inch ( 43,7 cm ) diameter.
    Spoed verstelbaar tussen 6 en 24 inch
    Naaf nummer 16D , asgat 12 mm , gat-diepte 25 mm
    3 stuks propellor-blad 16D – CFK – 17,2 inch / 43,7 cm

    Stroom: 82.5 A
    Spanning: 36.6 V
    Power : 3020 watt (2750 volgens motor gegevens)
    Static trust: 6.97 Kg ( had ook 7,5 gezien dus ruim voldoende)
    Dit is gemeten bij mij achterom op het terras, weet dat op het veld tijdens de start en de vlucht deze waardes wat lager zullen zijn.
    Vlieg dan ook niet constant vol gas en zal het tijdens mijn eerste testvlucht monitoren.
    Zal de propeller spoed aanpassen mocht de stroom te hoog zijn, en afhankelijk van vlieg gedrag en start en landing.
    Kan eventueel ook nog de timing van de regelaar op "low" zetten, staat nu op "med".

    Groet Hans

    ps deze setup is een andere motor en regelaar als in mijn andere elektro Spitfire die ik verkocht heb!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 11 jun 2021
    jmk1 vindt dit leuk.
  4. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik heb intussen ook de 18" blades toegevoegd aan mijn bestelling bij Ramoser, kwestie van ook wat metingen te doen hiermee.
    Bij het uittesten en afstellen vond ik ook dat de retracts op 5V veel te hard kreunden om de wielen te kunnen intrekken. Ik ga alles op 6V doen op dit model, alle servo's kunnen dit aan. Van zodra ik de telemetrie ingesteld heb ga ik eens metingen doen qua stroomverbruik van alles.
    Alle pull-pull kabels moeten ook wat aangespannen worden, want daar zit nu wat veel speling op.
    In afwachting van de levering van de prop kan ik nog wat draden en connectoren solderen voor de batterijen, mijn RB-20 en ontvangers een goed plekje geven (wat een luxe aan ruimte binnen in de romp!), en alle kabeltjes ordenen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik heb snel even een test gedaan met 5V versus 5,5V en 6V voeding.
    Ik gebruik de Yep 20A SBEC, waarbij je de uitgansspanning kan instellen met stappen van 0,5V.
    Op de afbeelding van de telemetrie log zie je de eerste set testen aan 5V, waarbij het ophalen van het landingsgestel een piek trok van 1,45A aan 5V, vergeleken met 1,32A bij 5,5V.
    Bij 5,5V klonken de retracts al duidelijk minder alsof ze werden gewurgd en gefolterd. Het geleverde koppel is duidelijk al een stuk beter.
    De andere stroompieken zijn bij het bewegen van de andere servo's. Zoals te verwachten zijn die ook iets kleiner bij 5,5V.


    BH spit 5V 6V.png

    Op de stand voor 6V krijg ik echter ineens zeer andere waardes:
    BH spit 6V.png
    Ongeveer een verdubbeling van de stroom!
    Toen ik gisteren een meting deed met de voltmeter, kreeg ik op de 6V stand een goeie 6,2V aan de uitgang, en dat is duidelijk net iets teveel van het goede voor de servo's en de retracts.
    Ik denk dat ik toch maar voor de stand 5,5V ga kiezen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  6. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Nog steeds vol ongedud wachtend op de propeller, heb ik dan ineens maar een aantal kleinere noodzakelijke klusjes gedaan op de Spit.
    • er was wat veel speling gekomen op de pull-pull kabels van richtingsroer en staartwiel. Altijd een leuk werkje om die aan te spannen en de boel ook ineens te centreren.
    • alle uitslagen en expo geprogrammeerd op de zender, volgens de aanbevelingen in de handleiding
    • nieuwe connectoren solderen voor de 10S combinatie van 6S (XT150) en 4S (XT90) naar XT90 van de stroomsensor. Ben blij dat ik deze winter heb geïnvesteeerd in een degelijk Weller soldeerstation; dat maakt het solderen van zulke dikke draden ineens een plezier
    • Toevoegen van twee 20A SBECs; eentje op een aparte 3S batterij (950 mAh) en eentje op de 10S motor batterij. Beide staan nu ingesteld op 5,5V (in realiteit is dat dan 5,7V)
    • De RB-20 heb ik wat naar achteren verplaatst, zodat die minder dicht bij de batterij connectoren zit.
    • alle telemetrie geconfigureerd; zowel voor de RB-20 parameters, als voor de stroomsensor. Ineens ook 2 "berekende" sensoren toegevoegd in OTX: eentje voor verbruikte capaciteit, en eentje voor opgenomen vermogen. Verbruikte capaciteit wordt afgeroepen om de 500 mAh.
    Intussen zijn de kabels al wat netter geleid en alles wat beter gerodend, maar zo zag de binnenkant er dan uit:
    P1100513.JPG
    P1100514.JPG
    Volgende stap is om de tweede ontvanger te binden aan dit model, en aan te sluiten op de RB-20, en dan een 360-graden range test doen (om eventuele "dode hoeken" van ontvangst te detecteren)
    En vooral niet vergeten om de failsafe posities in te stellen.
    Propellers heb ik nog niet, maar vandaag kwam wel al de spinner toe, en dat geeft al een heel ander zicht:
    P1100515.JPG
    Het was alleen effe zoeken naar de juiste bout om de spinner op de motor-as te bevestigen, want de bout en moer die erbij waren pasten niet. Ik vond nog een draadstang M4 en een inbus-M4 bout, zodat ik die kon combineren tot een M4x80 bout.
    De regelaar eindpunten zijn ook ingesteld, en dus is het nu (on)geduldig wachten op een propeller om eens echt te gaan testen.
     
    jmk1 en Cnn vinden dit leuk.
  7. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Piloten

    Mijn 2de Spitfire van BlackHorse die ik op Elektro heb is nu klaar voor zijn vlucht.
    Ben benieuwd hoe hij zal vliegen, ervaring met de brandstof en de andere Elektro die ik verkocht heb zie verslag in dit thread van de eigenaresse, heb ik wel.
    Spinner heb ik weer wit gespoten, mijn ervaring dat je die goed ziet tijdens de vlucht en past ook bij de witte band achter op de romp.

    De invasie strepen heb ik gemaakt met witte oratex folie en zwarte verf van Tamiya XF-1

    Grts Hans
    IMG_6744.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 jun 2021
    jmk1 en Phaedra vinden dit leuk.
  8. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Die invasion stripes zijn inderdaad geweldig, heb ze ook op mijn kleine Ripmax Spitfire, en dat is zeer goed zichtbaar in de lucht. Die komen zeker en vast ook op de grote broer.
    Na vrijdag ontelbaar keer mijn brievenbus gechecked te hebben, zonder succes, deed ik ze vandaag toevallig nog eens open, en zowaar, mijn varioprop zat er in. Vreemd dat er niet is aangebeld of zo, want er was continu iemand thuis de voorbije dagen.
    Anyway.
    Ben ze als een gek beginnen in mekaar klooien, om dan vast te stellen dat ik de 8mm versie besteld had, en nu pas merk dat mijn motor as 10mm is....:frustie:
    Het buisje waarrond de hub is opgebouwd is echter wel 10mm binnen diameter, alleen aan de motorzijde is dat en paar mm kleiner, en dus heb ik het erop gewaagd om dat te ruimen en bij te vijlen, tot het paste.
    Dat werd zo nipt, dat uiteindelijk dat buisje is losgekomen. Nogmaals :frustie:
    Na heel veel geklooi en zeer onchristelijke termen kreeg ik het dan toch in mekaar en gemonteerd, en was het tijd om te testen en te meten.
    Een eerste test, met de 17" bladen, was zeer teleurstellend. Bij volgas haalde ik met moeite 600W, 15A. Genoeg voor een schuimpje, maar niet voor een Spit van 8,5kg. Nog maar eens bijgesteld tot de naald op de indicator de maximale uitslag gaf, zelfde resultaat.
    Dan maar de 18" bladen erop, en dan ging ie wel over de 1200W, maar dat is nog steeds minder dan de helft van wat ik zoek.
    En dan de derde :frustie:was toen ik besefte dat er een schaal voor "links" is en "een andere" schaal (voor rechts?). Op de schaal voor links stond ie op maximum, maar als je de indicator omdraait, en meet voor rechtse props, dan stond ie op minimum. Aha-erlebnis, en terug gemeten: nu ging ie heeel vlotjes naar 3000W bij minder dan volgas.
    Terug naar de 17" prop, en na wat zoeken zit ie bijna goed (nog iets teveel, ik zit al aan maximaal vermogen bij iets meer dar 3/4 gas):
    Spitfire varioprop 17.png
    In de komende dagen zal het geen maiden-weer zijn helaas, maar morgen alvast wat testen in de tuin.
     
  9. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
  10. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Omdat het hier maar blijft waaien en regenen, moest ik van een korte droge periode profiteren om toch wat taxi tests te doen in de tuin.
    Het heel goede nieuws is dat deze Spit totaal geen neiging heeft om op de neus te gaan, zelfs niet op mijn ruigere gazon.
    Maar na enkele tientallen meters te hebben rondgebanjerd, merkte ik dat hij sterk naar 1 kant trok. Als ik dichterbij ging, zag ik meteen het probleem: aan 1 kant was de poot van het landingsgestel gewoonweg helemaal uit de veerpoot gekomen. Toen ik het model ophief, viel de veer er gewoon uit.
    Terug naar de tafel, en toen zag ik dat er een soort stop-bout (M4) ontbrak. Dat was makkelijk te fixen, doorr een ander boutje erin te schroeven, en flink wat Loctite erop.
    P1100517.JPG
    Op de andere poot zat dat boutje er nog netjes in, en dus kon ik terug wat gaan rondcrossen in de tuin. Ging terug goed, tot ik weer aan het einde van de gazon kwam, en de boel weer leek vast te lopen.
    Nu was het de andere poot die redelijk schuin stond, nog voor onduidelijke redenen. Ik voelde wel onmiddelijk redelijk wat speling op deze poot, meer dan op de andere. Er zit op allebei zoals gebruikelijk wel standaard wat speling op het mechanisme van de retract, dat is redelijk normaal. Maar er zat daar bovenop ook nog een speling tussen de poot en de retract.
    Na wat demontage en inspectie, vond ik het probleem: de opening in de retract was naar 1 kant toe wat uitgesleten/uitgehold:
    P1100518.JPG
    Ik heb nog zo'n problemen meegemaakt, dat is onvermijdelijk na intensief gebruik (en zo'n retract krijgt de hardste klappen te verduren). Ik heb het uiteindelijk opgelost door een halve-maanvormig stukje blik er bij in te proppen, en dat nam alle speling weg. Als nieuw. Morgen opnieuw wat testen.
    Bij demontage merkte ik ook dat een van de deurtjes wat ingescheurd is ter hoogte van de bevestigingsboutjes, dat is een klusje voor vanavond.
    P1100519.JPG
    Goed dat ik het op voorhand testte, want dit is niet het soort onnozele akkefietjes dat je op het terrein vlak voor een maiden wil tegenkomen, wegens te frustrerend.
    O ja, en de spinner heb ik ook moeten verwijderen; mijn oplossing met de "samengestelde" M4 bout was al wat losgekomen, met een onbalans tot gevolg. Eerst terug even nadenken over mogelijke oplossingen, voorlopig zonder spinner.
     
  11. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Vandaag de Spitfire gevlogen.

    Tijdens de eerste vlucht merkte ik dat ik het hoogte niet goed had staan, teveel hoog dus snel landen en herstellen.
    Tijdens de 2de start verloor ik dus mijn linker gedeelte van de landingspoot:hammer:, zelfde probleem als Phaedra hiervoor beschrijft alleen bij mij dus tijdens de start.
    Gear up en lipo op storage gevlogen en een buiklanding, de veer zat gelukkig nog in de poot en een m4 boutje erin en ik kon weer vliegen;)
    Tijdens de vluchten 1 keer volgas gegeven en bleek dat mijn instelling van de Ramoser prop op 23-24 inch spoed beetje te hoog is.
    Stroom max 92.3A en voltage LIPO is 37.7V dit geeft 3479 watt, motor is 2750 watt dus thuis nu de spoed ingesteld op 18 inch en dan de volgende keer weer testen.
    Tijdens mijn testvluchten vandaag tijdens een rustige start stroom 55 amp. , tijdens vliegen tussen de 15-25 amp.
    Verder fijn gevlogen, 5 vluchten.

    Grts Hans

    ps zo zie je maar dat met gebruikte kisten je dus echt alles goed moet nalopen en ondanks dat er toch kleine gebreken naar voren komen.;)

    IMG_6762.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jmk1, Cnn en Arnold 85 vinden dit leuk.
  12. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Phaedra's opmerking:
    O ja, en de spinner heb ik ook moeten verwijderen; mijn oplossing met de "samengestelde" M4 bout was al wat losgekomen, met een onbalans tot gevolg. Eerst terug even nadenken over mogelijke oplossingen, voorlopig zonder spinner.

    Hans:
    Ik heb een draadeind van M4 gebruikt, RVS op maat gemaakt en met een m4 moer en m4 zelf borgende moer afgesloten, werkt perfect.

    IMG_6763.JPG
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2021
  13. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Update vermogen na aanpassen Ramoser prop.

    Heb de prop nu op 18 inch spoed staan.
    Stroom 65.5 A, spanning 38.5 V : vermogen nu 2522 Watt.
    Vliegt prima stroom tijdens scale vliegen tussen de 18-22 A.

    Niets meer aan doen en gewoon nu genieten van het vliegen met deze mooie kist.

    Grts Hans
    Foto van de landing half flaps.

    BH Spitfire Landing 24-06-2021.JPG
     
  14. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Mooi, mooi!
    Zelf is de maiden bij mij weerom uitgesteld, dit keer omdat de wielen (de velgen) uit mekaar komen bij het taxiën. Dit wil ik niet voorhebben tijdens het opstijgen.
    Dat moet eens goed bekeken worden, hoe dat kan voorkomen worden in de toekomst. Ik heb al wat lijm- of siliconenresten kunnen verwijderen van de onderdelen, en nu klikken ze beter in mekaar, maar ik vertrouw het nog niet voldoende.
     
  15. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Piloten

    Heb vandaag de 4 blad spinner binnen gekregen.
    De 4 blad ramoser had ik eens gekocht voor mijn FMS F4U 1700mm, de originele prop van FMS wilde nog wel eens exploderen in de lucht.
    4-Blade-Hub-16D
    Size: 16D
    Shaft-Diameter (Hub) or
    Prop-Diameter (Blade): 12.0 Millimeter
    Weight: 47.3 gramm
    Item-No.: 41216

    CFK-Propellerblade HS
    Size: 16D
    Shaft-Diameter (Hub) or
    Prop-Diameter (Blade): 18.6" 47.30 cm
    Weight: 37.9 gramm
    RPM max (Blade) electr.| gas: 7000 | 5000 RPM
    Item-No.: 473-16

    Past goed bij de MK9 spitfire, die vliegt met een 4 blad prop.
    Volgende keer op het veld testen op trust en power.
    Als alles naar wens is, wordt hij ook wit gespoten.

    Grts Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 1 jul 2021
  16. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Wat vlucht foto's

    Spitfire MK9 in vlucht 4.JPG test.JPG

    Spitfire MK9 in vlucht 1.JPG test.JPG

    Spitfire MK9 in vlucht 5.JPG test.JPG

    Spitfire MK9 in vlucht 2.JPG test.JPG

    Spitfire MK9 in vlucht 3.JPG test.JPG

    Groet Hans
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  17. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Toch even opletten met dat max toerental dan. Je hebt een 192kv motor, die bij 42V (volle 10S batterij) aan 8000rpm draait, theoretisch. Misschien toch een toerentalmeting doen om zeker te zijn.
     
  18. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Hoi,

    Dat is correct, maar dan zou ik volgas moeten gaan de hele tijd.
    Zal zeker wel kijken wat mijn max rpm zal zijn met deze prop.
    Echter weten we dat de spanning onder last nooit de volle 42 volt zal zijn en dat alleen bij een volle LIPO.
    Ik laad mijn LIPO's nooit verder op dan 98% op de lader.
    Dus verwacht voltage zal gezien mijn telemetrie gegevens rond de 37-38 volt zijn, bij een verse LIPO, zou dus 7296 Rpm.
    Verwacht rendement motor 90-95%, kom je op 6931 Rpm en dat zit dan weer onder de 7000 Rpm die Ramoser opgeeft.
    En ook hier geld weer meten is weten he.
    Groet Hans

    ps bedankt voor het tot mijn aandacht te brengen
     
  19. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Update 4 blad prop.

    Helaas was ik mijn Rpm meter vergeten.
    Met de prop op 14 inch spoed trok hij dik 100A in de lucht ff vol gas.
    De prop nu op een spoed van 10 inch gezet en nu in de lucht 70 amp. bij een spanning van 37.5 volt.
    Vliegt er mooi op en een ander geluid dan de 3 blad prop.
    ook hier scale vliegen ampere verbruik tussen de 15 en 20 amp.

    groet Hans

    IMG_6821.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Heb dus een en ander geprobeerd om de wielen te fiksen, maar telkens kom ik terug op dit soort resultaat terug:
    P1100531.JPG
    Dat loopt gegarandeerd eens slecht af bij het opstijgen of landen. Blijkbaar loopt de as door een volledig plastic gedeelte, dat niet echt bestand is tegen het gewicht van dit model.
    Ik heb dan ook maar ineens besloten om andere wielen de bestellen bij de verzendchinees.
    Met de linkse retract blijf ik ook ellende hebben, qua speling. Ik dacht het opgelost te hebben met een soort blikken lagerschaaltjes er in te proppen
    P1100530.JPG
    Maar die blijken telkens opnieuw naar onderen te verschuiven, waardoor die speling terugkeert.
    Ik vond online dezelfde retracts, en heb dan maar een set reserve besteld, en nog maar eens mijn blikken schaaltjes erin gepropt.
    Gisteren mocht ik dan tot mijn grote verbazing al de nieuwe wielen in de bus vinden, en die zien er wel degelijker uit, de velg en "lagering" volledig in metaal.
    Enige problee mis dat ze iets groter zijn dan de vorige; ongeveer een halve cm in diameter groter. En dus hebben we een nieuw probleem: ze passen niet in de wielkasten :
    P1100533.JPG
    Dan maar wat opties overwogen. Kan ik de poot wat inkorten? Mogelijks, maar dan krijg ik misschien andere problemen met de wieldeuren.
    Na wat wikken en wegen besloten om de wielkasten wat ruimer te maken, door ze doormidden te snijden
    P1100535.JPG
    Daarna netjes afgetekend tot waar de wielen komen bij het intrekken
    P1100536.JPG
    Alles verder uitgesneden, en na wat testen en passen gaan de wielen nu netjes in en uit.
    Effe terug het model op zijn wielen gezet, en het verschil met de vorige is duidelijk;
    P1100537.JPG
    Dit geeft me vertrouwen, voelt een pak meer solide.
    Eens de nieuwe retracts toekomen vervang ik ook die linkse die uitgesleten is, maar met de tijdelijk fix zou ik toch wel een maiden moeten kunnen doen. Van zodra het weer het toelaat is het zover, maar nu staat de wind echt verkeerd op ons terrein.
    Alles is klaar, ready for departure.
     

Deel Deze Pagina