BlackHorse Spitfire MK IX BH136 2000mm

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door timmybeetle, 10 jun 2021.

1. timmybeetle

timmybeetle

Lid geworden:
    3 sep 2010
    Spitfire Black Horse 2000mm span.

Heb deze met een Benzine motor de OS GF 40 4T.
    Maar heb hem dus ook elektrisch.

Motor: Turnigy SK3 6374-192
    ESC : TURNIGY Sentilon100A HV 5-12S BESC (Ver4)
    Prop : Mezjlik 18 X 10 3 blad
    Lipo : 10S

Gemeten vermogen met Lipo 70% is 80 A X 37.5 Volt = 3000 Watt
    Een vleugel (rechter) was tijdens een start ongeval zwaar beschadigd , heb ik weer kunnen herstellen.

zie hier

https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=45593383&postcount=23

Groet Hans

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 10 jun 2021
    MicropropSport, Arnold 85 en E.hof vinden dit leuk.
  2. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
  3. timmybeetle

timmybeetle

Lid geworden:
    3 sep 2010
    Test gegevens Ramoser propeller 17 x 24 3 blad.

Ramoser data:
    3 blads propellor 17,2 inch ( 43,7 cm ) diameter.
    Spoed verstelbaar tussen 6 en 24 inch
    Naaf nummer 16D , asgat 12 mm , gat-diepte 25 mm
    3 stuks propellor-blad 16D – CFK – 17,2 inch / 43,7 cm

Stroom: 82.5 A
    Spanning: 36.6 V
    Power : 3020 watt (2750 volgens motor gegevens)
    Static trust: 6.97 Kg ( had ook 7,5 gezien dus ruim voldoende)
    Dit is gemeten bij mij achterom op het terras, weet dat op het veld tijdens de start en de vlucht deze waardes wat lager zullen zijn.
    Vlieg dan ook niet constant vol gas en zal het tijdens mijn eerste testvlucht monitoren.
    Zal de propeller spoed aanpassen mocht de stroom te hoog zijn, en afhankelijk van vlieg gedrag en start en landing.
    Kan eventueel ook nog de timing van de regelaar op "low" zetten, staat nu op "med".

Groet Hans

ps deze setup is een andere motor en regelaar als in mijn andere elektro Spitfire die ik verkocht heb!

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 11 jun 2021
  4. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Ik heb intussen ook de 18" blades toegevoegd aan mijn bestelling bij Ramoser, kwestie van ook wat metingen te doen hiermee.
    Bij het uittesten en afstellen vond ik ook dat de retracts op 5V veel te hard kreunden om de wielen te kunnen intrekken. Ik ga alles op 6V doen op dit model, alle servo's kunnen dit aan. Van zodra ik de telemetrie ingesteld heb ga ik eens metingen doen qua stroomverbruik van alles.
    Alle pull-pull kabels moeten ook wat aangespannen worden, want daar zit nu wat veel speling op.
    In afwachting van de levering van de prop kan ik nog wat draden en connectoren solderen voor de batterijen, mijn RB-20 en ontvangers een goed plekje geven (wat een luxe aan ruimte binnen in de romp!), en alle kabeltjes ordenen.

AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Ik heb snel even een test gedaan met 5V versus 5,5V en 6V voeding.
    Ik gebruik de Yep 20A SBEC, waarbij je de uitgansspanning kan instellen met stappen van 0,5V.
    Op de afbeelding van de telemetrie log zie je de eerste set testen aan 5V, waarbij het ophalen van het landingsgestel een piek trok van 1,45A aan 5V, vergeleken met 1,32A bij 5,5V.
    Bij 5,5V klonken de retracts al duidelijk minder alsof ze werden gewurgd en gefolterd. Het geleverde koppel is duidelijk al een stuk beter.
    De andere stroompieken zijn bij het bewegen van de andere servo's. Zoals te verwachten zijn die ook iets kleiner bij 5,5V.

BH spit 5V 6V.png

Op de stand voor 6V krijg ik echter ineens zeer andere waardes:
    BH spit 6V.png
    Ongeveer een verdubbeling van de stroom!
    Toen ik gisteren een meting deed met de voltmeter, kreeg ik op de 6V stand een goeie 6,2V aan de uitgang, en dat is duidelijk net iets teveel van het goede voor de servo's en de retracts.
    Ik denk dat ik toch maar voor de stand 5,5V ga kiezen.

AHoogendijk vindt dit leuk.
  6. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Nog steeds vol ongedud wachtend op de propeller, heb ik dan ineens maar een aantal kleinere noodzakelijke klusjes gedaan op de Spit.
    • er was wat veel speling gekomen op de pull-pull kabels van richtingsroer en staartwiel. Altijd een leuk werkje om die aan te spannen en de boel ook ineens te centreren.
    • alle uitslagen en expo geprogrammeerd op de zender, volgens de aanbevelingen in de handleiding
    • nieuwe connectoren solderen voor de 10S combinatie van 6S (XT150) en 4S (XT90) naar XT90 van de stroomsensor. Ben blij dat ik deze winter heb geïnvesteeerd in een degelijk Weller soldeerstation; dat maakt het solderen van zulke dikke draden ineens een plezier
    • Toevoegen van twee 20A SBECs; eentje op een aparte 3S batterij (950 mAh) en eentje op de 10S motor batterij. Beide staan nu ingesteld op 5,5V (in realiteit is dat dan 5,7V)
    • De RB-20 heb ik wat naar achteren verplaatst, zodat die minder dicht bij de batterij connectoren zit.
    • alle telemetrie geconfigureerd; zowel voor de RB-20 parameters, als voor de stroomsensor. Ineens ook 2 "berekende" sensoren toegevoegd in OTX: eentje voor verbruikte capaciteit, en eentje voor opgenomen vermogen. Verbruikte capaciteit wordt afgeroepen om de 500 mAh.
    Intussen zijn de kabels al wat netter geleid en alles wat beter gerodend, maar zo zag de binnenkant er dan uit:
    P1100513.JPG
    P1100514.JPG
    Volgende stap is om de tweede ontvanger te binden aan dit model, en aan te sluiten op de RB-20, en dan een 360-graden range test doen (om eventuele "dode hoeken" van ontvangst te detecteren)
    En vooral niet vergeten om de failsafe posities in te stellen.
    Propellers heb ik nog niet, maar vandaag kwam wel al de spinner toe, en dat geeft al een heel ander zicht:
    P1100515.JPG
    Het was alleen effe zoeken naar de juiste bout om de spinner op de motor-as te bevestigen, want de bout en moer die erbij waren pasten niet. Ik vond nog een draadstang M4 en een inbus-M4 bout, zodat ik die kon combineren tot een M4x80 bout.
    De regelaar eindpunten zijn ook ingesteld, en dus is het nu (on)geduldig wachten op een propeller om eens echt te gaan testen.

Deel Deze Pagina