Blade 130S

Hallo allemaal.
Vraagje: vliegt er iemand van jullie met een Blade 130S helikopter?
Zoja, dan hoor ik dat graag opdat ik dan wat vragen kan stellen.
Vr Gr E

Bedankt kerel en geintje is geaccepteerd.No Problemo.
Klopt, genoeg info te vinden over de Blade 130S en Google is my best friend.
Maar had graag iemand willen horen uit eigen ervaring met deze machine, maar helaas dun bezaaid hier op dit Forum.
Wellicht tzt dat iemand zich hier nog aangesproken voelt en zijn vliegervaring met zijn Blade 130S deelt.
Prettig weekend.

Ik heb de 130s nu ongeveer 3 maanden en +/- 50 vluchten gemaakt zonder crashes. Eerste 10 vluchten in safe mode, daarna zonder safe mode. Ik ben geen 3d vlieger, maar kan aardig vliegen met een heli en Ik ben zeer tevreden. Vlieggedrag is heel mooi. Opstijgen is lastig buiten de safe mode, dus ik stijg op in de safe mode en haal deze er dan meteen af. Ik denk dat opstijgen zonder safe mode lastig is omdat de staart topzwaar is en bij het opstijgen de staartvin zakt en de grond raakt. Misschien moet ik bij het opstijgen wat nose down geven, nog niet geprobeerd. In de safe mode stijgt de heli recht omhoog.
Ik had een schaalromp op mijn 130x. Het kapje daarvan zit nu op de 130s. Past beter als het bijgeleverde kapje.

normaal hoort een heli op de hoofdas in evenwicht te zijn.
zo niet, kun je een beetje schuiven met de accu om het goed te krijgen.

al is dat bij de kleintjes soms lastig.

qua safe opstijgen: ik zou zonder gaan oefenen...
IEDERE heli gaat een kant op met opstijgen. zowieso links of rechts, omdat de staart nu eenmaal een kant op blaast.
voor en achteruit meestal niet zo erg. bij die kleintjes is het doorgaans niets meer dan een klein tikje op de elevator om het te verhelpen.

wil je het testen, gladde vloer opzoeken, voorkeur in een hal/schuur/loods
langzaam gas opbouwen, heli licht maken.
langzaam opbouwen, de heli gaat een kant opschuiven.
probeer dat te corrigeren.
steeds wat meer gas.. blijven corrigeren.
op een gegeven moment is de heli los, en hangt hij stil.

waar je waarschijnlijk last van hebt, is het grondeffect.
ongeveer tot ong 50 cm boven de grond, heeft de heli last van zijn eigen neerwaartse luchtstroom.
dus in die regio is hij dubbel zo gevoelig, en dit wordt erger dichtbij de grond.
kleine correcties.
heb je bovenstaande schaatsoefening onder de knie, zul je merken dat wanneer je dit iedere keer doet, het steeds makkelijker wordt.
tot je er weinig meer van merkt.

en dat is beter voor een eventuele volgende heli, die waarschijnlijk het safe gebeuren niet heeft..

De 130S hangt maar liefst 30 graden met de staart naar beneden en heeft een softstart. Pas bij halve rotorsnelheid gaat de staartrotor een beetje met wisselend toerental draaien en locked pas echt als de heli opstijgt. In de safe mode stijgt hij netjes recht op (vanaf een vlak bospad)

In de niet-safe mode gaat de heli bij opstijgen achterover hangen en de staart raakt de grond. De staart locked niet en de staartmotor draait haast niet. Geef je meer gas en corrigeer je de heli naar voren dan kantelt de heli heel snel naar links en volgt er een zwiep van de staart naar links. Bij snel gas terug komt de heli weer op zijn pootjes terecht.

Door de softstart kun je niet snel opstijgen om de staart meteen los te krijgen zoals bij de 130X en de MCPX. Met een heel gladde ondergrond gaat het wel beter maar het blijft tricky. Eenmaal een paar cm last van de grond is er geen enkele last van het grondeffect.

Zelfs met de accu 10 cm naar voren geplaatst hangt de staart nog steeds naar beneden maar dan past er geen kapje op. Opstijgen in de niet safe mode gaat dan wel beter.

Back