normaal hoort een heli op de hoofdas in evenwicht te zijn.
zo niet, kun je een beetje schuiven met de accu om het goed te krijgen.
al is dat bij de kleintjes soms lastig.
qua safe opstijgen: ik zou zonder gaan oefenen...
IEDERE heli gaat een kant op met opstijgen. zowieso links of rechts, omdat de staart nu eenmaal een kant op blaast.
voor en achteruit meestal niet zo erg. bij die kleintjes is het doorgaans niets meer dan een klein tikje op de elevator om het te verhelpen.
wil je het testen, gladde vloer opzoeken, voorkeur in een hal/schuur/loods
langzaam gas opbouwen, heli licht maken.
langzaam opbouwen, de heli gaat een kant opschuiven.
probeer dat te corrigeren.
steeds wat meer gas.. blijven corrigeren.
op een gegeven moment is de heli los, en hangt hij stil.
waar je waarschijnlijk last van hebt, is het grondeffect.
ongeveer tot ong 50 cm boven de grond, heeft de heli last van zijn eigen neerwaartse luchtstroom.
dus in die regio is hij dubbel zo gevoelig, en dit wordt erger dichtbij de grond.
kleine correcties.
heb je bovenstaande schaatsoefening onder de knie, zul je merken dat wanneer je dit iedere keer doet, het steeds makkelijker wordt.
tot je er weinig meer van merkt.
en dat is beter voor een eventuele volgende heli, die waarschijnlijk het safe gebeuren niet heeft..