Blade 150S micro Heli

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Dylan sys150, 28 mrt 2021.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo beste Heli piloten.
    Zijn er hier toevallig nog piloten die net als ik vliegen met een Blade 150S micro Helikopter?
    Sinds een aantal maanden vlieg ik er rond met ene en kan niet anders zeggen naar meer dan volle tevredenheid.
    Sterker nog, ik heb nog nimmer zo’n fijne en goed vliegende micro Helikopter mogen ervaren.
    Vlieg zelf inmiddels 21 jaar rond met wentelwiekmachines en moet zeggen dat ik persoonlijk het vliegen met RC helikopters het leukste vind om te doen.
    Ben een echte losvlieger in tegenstelling tot een aantal vliegkameraden die FPV vliegen met Drones.
    Ik zat daarnet even te sneuzen op dit Forum en het viel me op dat er nog niets was geplaatst omtrend een Blade 150S micro Helikopter.
    Ik kan toch onmogelijk de enige zijn in Holland die rondfladdert met deze super goed vliegende micro Heli.
    Hoop dat er nog andere Blade 150S piloten zich melden hier.
    Altijd leuk en leerzaam om ervaringen uit te wisselen en te delen.
    Vr gr E
     
  2. Jet

    Jet

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Nederland
    Hey, Ik vlieg een Blade 230S V2. Die is net iets ouder en groter dan de 150S, maar conceptueel gezien een identieke helicopter. Je leest er niet zoveel over omdat dit soort heli's over het algemeen als vanzelf vliegen. Je koopt het, je bind met je zender en je vliegt. Als het crashed, dan repareer je het met de onderdelen die daarvoor bedoelt zijn. Je eigen inbrengen of smaakje er aan geven is mogelijk, maar niet echt nodig. En in tegenstelling tot zo'n linear pad, zie je op een forum vaker projecten of problemen voorbij komen waarbij het einddoel nog niet vaststaat of de weg erheen op meerdere manier kan.

    Letterlijk tips of enthousiasme over de 150S kan ik helaas niet met je delen. Wel over de heli-hobby in het algemeen. Veel vliegplezier in ieder geval nog met je 150S

    Groeten Sander
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Sander, bedankt voor je reactie.
    Wat fijn dat jij content bent met jouw Blade 230S V2.
    Ik heb het eerste type Blade 230S nog, maar heb daar vanaf de eerste vlucht jaren geleden helaas problemen mee gehad.
    In hoover vliegt het toestel snaarstrak en doet wat het doen moet.
    Maar.....zodra er mee rondgevlogen wordt dan treed er spontaan een soort van dolfijnen-wobbel op.
    Niet extreem maar het ziet er niet mooi uit omdat de helikopter als met een soort van golfbeweging zich door het luchtruim verplaatst.
    Heb toenertijd werkelijk van alles geprobeerd met afstellingen maar ook met rubberen grommets plaatsen op de kop en Swashplate om speling eruit te halen.
    Niets van dit alles hielp en heb op een gegeven moment de moed maar opgegeven.
    Heb de helikopter nog wel staan maar vlieg er niet meer mee.
    Mag ik vragen of jij met jouw Blade 230S V2 dit probleem ook hebt?
    Ik vraag me echt af of ze het probleem van die wobbel op doorvlucht inmiddels hebben opgelost met dit model.
    Overigens vliegen mijn Blade 150S heli’s zo strak als een snaar.
    In hoover maar ook op doorvlucht geen centje last van vreemd vlieggedrag.
    Vr gr
     
  4. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Ik heb een blade 130x voorzien van nieuw frame geschikt voor normale servos , vliegt goed en is betrouwbaarder dan de lineaire Servos
     
  5. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi hoi, een Blade 130X zoals jij die hebt met normale servo’s is wel bijzonder en zeldzaam lijkt me.
    Mijn toenmalige Blade 130X had van die lineaire servo’s en die zijn bij veelvuldig vliegen inderdaad knake op den duur door het vervuilen van die sleepbanen.
    Ik vloog vroeger veel met een Blade mcpX en moest daarbij regelmatig de sleepbanen van die lineaire servo’s schoonmaken met alcohol om de boel weer maximaal te laten presteren.
    Ansich geen rotklusje ofzo, maar welk beetje jammer en een gemiste kans van de fabrikant om zulk soort servo’s te gebruiken vond ik.
    Ben daarom zo blij met mijn huidige Blade 150S die normale servo’s erop heeft zitten.
    Tot op heden nog geen gedonder mee gehad en zit toch wel op de 100 vluchtjes die ik ermee gevlogen heb.
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Leuk te lezen dat er nog iemand met een 130 X vliegt . Was voor mij de slechtste van alle Blades destijds en ik heb ze allemaal gehad : Msr - Mcpx(brushed - Mcpx brushless -Nano cpx en de fameuze 130X . Later kwam dan de eerste 230S uit en die vloog out of the box super , geen enkel probleem mee gehad alhoewel dat ik ergens gelezen heb dat er problemen waren met de start en lift off ? Nu heb ik zijn opvolger en wederom geen problemen . De opvolgers zoals de 150s zijn kleinere versies dus ik veronderstel ook top .
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Ben denk ik van dezelfde generatie als jij bent.
    Ook ik heb vroeger bijna alle modellen gehad waaronder dus ook de Blade 130X en vond dat technisch gezien een drama toestel.
    Maar inderdaad de meeste toestellen erna deden het vele malen beter en ik vlieg regelmatig rond met mijn Blade 150S en die doet het werkelijk super.
    Op een 3S 450Mah Lipo packje ook nog eens een vlotte dame.
    Laatst Carbon bladen erop gezet en vliegt nu nog prettiger.
    Zit wel eens te denken aan die nieuwe generatie Blade 230S maar heb lichte twijfels of die net zo strak vliegt op doorvlucht als mijn Blade 150S.
     
  8. Jet

    Jet

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Nederland
    Hey Dylan, die dolfijnen wobbel waar jij het over hebt is mij totaal onbekend. Was dit na een crash? Of had je er last van vanaf de allereerste vlucht? En had je dit alleen in normal-modus, of ook in idle-up-1 en idle-up-2? En bedoel je dat de staart op en neer beweegd en niet van links naar rechts? Want dat klinkt als de elektronische stabilisatie die zit in te grijpen terwijl jij naar voren probeerd te vliegen. Over mijn 230S V2 niets anders dan lof.
     
  9. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi hoi.
    Die dolfijnen wobbel op mijn Blade 230S ( eerste generatie ) treed op in alle verschillende vliegmodussen.
    Het zat er al in vanaf het begin want toestel is nimmer gecrasht en ik vlieg al mijn helikopters alleen maar in Acro mode.
    Het betreft echt een dolfijnen wobbel in doorvlucht dus in de lengte richting en niet van links naar rechts.
    In hoover vliegt de heli snaarstrak maar zodra ermee wordt rondgevlogen dan treed het fenomeen op.
    Met of zonder wind maakt dan niet uit en het gedrag van het toestel ziet er dan niet uit omdat het duidelijk zichtbaar is dat het een golvende beweging maakt zodra er snelheid inkomt.
    Toenertijd alle eventuele speling op de kop weggehaald door grommets te plaatsen maar ook dat mocht helaas niet baten.
    Headspeed verhoogt bood ook geen uitkomst.
    Main Blades gebalanceerd bleek ook geen verbetering.
    Ik was op een gegeven moment ten einde raad wat dit probleem betrof en ging steeds minder met het toestel vliegen omdat het er gewoon niet uitzag zodra ik ermee rond ging vliegen.
    Al mijn andere toestellen hebben dat niet dus daarom ging mijn Blade 230S in de ruststand en staat daardoor al jaren stil en vliegt niet meer.
    Mijn andere heli’s zoals de Thunder Tiger Mini Titan, Blade 300X, Blade 180 en Blade 150S vliegen allemaal snaarstrak op doorvlucht en hebben totaal geen last van dat dolfijnen wobbel fenomeen.
    Zoals jij begrijpt ben ik dus best wel huiverig om weer een Blade 230S te kopen zelfs van de 2e generatie omdat ik liever niet weer teleurgesteld wil worden met een slecht vlieggedrag.
    Heb helaas tot op heden nimmer een laatste generatie Blade 230S in het echt zien vliegen.
    Vandaar mijn twijfel.
    Vr gr
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat "dolfijnen" is eigenlijk wat er gebeurt wanneer de stabilisatie te weinig gain op de elevator as heeft.
    de natuurlijke reactie op een draaiende rotor tov de wind, is dat het naar voren gaande blad iets meer lift geeft dan het naar achter draaiende blad.
    Dus geeft de rotor eigenlijk een beetje scheve lift, niet helemaal recht omhoog. afhankelijk van wind.

    Dolfijnen is eigenlijk het teken dat de stabilisatie te laat ingrijpt.
    neus gaat omhoog door de wat hogere wind/vliegsnelheid.
    Stabilisatie corrigeert dit met een elevator actie.
    Neus gaat weer omhoog. correctie.
    normaal zie je dit niet, omdat de stabilisatie deze beweging al heel vroeg stopt, en daarna in bedwang houd.

    vroegah deed men dit met de flybar.
    geef de flybar een heel licht vleugeltje, of kort hem in, dan wordt zijn corrigerend vermogen minder.
    lagere centrifugale kracht.
    dan gaat ie dolfijnen, op een bepaald punt.
    Een flybar heli wordt er wel heel erg actief van. goed voor 3d.

    Nu kun je in die wat kleinere heli's niet altijd de instellingen aanpassen.
    gelukkig kun je in de hardware ook wel iets doen..
    Software gain, en hardware gain..
    in de staart is dit duidelijker. grotere staartbladen = meer vermogen op de staart = de gyro moet kleinere reacties geven
    dus de hardwaregain is omhoog gegaan (gevoeliger), dus in de software moet hij omlaag om weer een kloppend evenwicht te krijgen.

    Wat kun je hier mee?
    Speling weghalen is altijd een goed begin, want dat hoort er zowieso niet.
    maar qua dolfijnen, maakt het in feite niet uit.
    dus zou je moeten gaan spelen met de hoofd rotorbladen.
    zwaarder, lichter, tikkie langer of korter.

    Je kan eens 5 wikkelingen tape om de punt van de bladen doen. of meer. wel balanceren..
    kijken of het vlieggedrag veranderd.

    Of er zit domweg een stabilisatie in van een kleiner/groter type, waardoor er in de software een verkeerde gain waarde is ingevoerd.
     
  11. Claude

    Claude

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    795
    Locatie:
    West-Vlaanderen - België
    Hier nog een Blade 150S eigenaar, samen met de OMPHobby M2

    20210407_214242.jpg

    PXL_20210721_154305430.PORTRAIT.jpg
     

Deel Deze Pagina