Blade 450 3d start in iddle up fast start

hallo mensen,

Ik vroeg me af of iemand wist hoe ik mijn blade 450 in iddle up modus een langzame start laat maken?
Nu start hij zo snel op dat de heli dit niet lang zal overleven en gevaarlijk is.

Alvast bedankt!!

hallo mensen,

Ik vroeg me af of iemand wist hoe ik mijn blade 450 in iddle up modus een langzame start laat maken?
Nu start hij zo snel op dat de heli dit niet lang zal overleven en gevaarlijk is.

Alvast bedankt!!

Volgens mij start je niet in de iddle up modus, maar schakel je deze pas in als je in de lucht bent, of ben ik nu:rolleyes:

Volgens mij start je niet in de iddle up modus, maar schakel je deze pas in als je in de lucht bent, of ben ik nu:rolleyes:

Midstick in normale modus betekent dat je al in de lucht hangt..
Midstick in idle-up betekent nagenoeg geen lift...
Je moet wel heel goed weten waar je mee bezig bent wil je in de lucht overschakelen en ik zie daar ook t nut niet van in.
N heli moet gewoon n soft start kunnen maken.
Ik kwam deze post tegen omdat ik aan t googlen was naar een manier om de ESC in de blade450 te programmeren. In de manual staat nix. Ik zit toevallig net met de topicstarter aan tafel:yes:

Normaal zit er toch echt iets bij over de regelaar...
Hier moet gewoon een soft start op zitten..

Maar je moet wel even weten wat de opties en de methode is om in te stellen
Wat voor regelaar is het?

Verder, ik start mijn e heli's gewoon op in idle up...
Throttle hold erop, neerzetten, idle up aan, midstick zetten en throttle hold eraf
De soft start zorgt ervoor dat alles heel blijft

En bij de brandstof heli toer ik even op in normal tot midstick, dan zet ik hem in idle up, dan pas ga ik de lucht in

hallo mensen,

Alvast bedankt!!

Als ie RTF uit de doos komt staat de ESC in soft start... bij mij toch.
Ik start hem ook op in idle up... zonder problemen, en hij is nog steeds heel.

manual van de ESC vind je onder de link in dit bericht
[153179] een-400-450-size-cp-heli-temmen-voor-een-beginner-3

Laatst bewerkt door een moderator:
Midstick in normale modus betekent dat je al in de lucht hangt..
Midstick in idle-up betekent nagenoeg geen lift...

Ik weet niet hoe jouw pitch en throttle curves ingesteld staan, maar ik dacht dat het net de bedoeling was om rond midstick positie te kunnen overschakelen tussen normal en idle up zonder al te veel bokkesprongen... zo staan in ieder geval met curves ingesteld.

Midstick in idle up is niet nagenoeg geen lift... midstick in idle up is net genoeg lift om je heli in de lucht te houden.
Midstick in normal mode is ook net genoeg lift om je heli in de lucht te houden... hoe krijg je je heli anders weer terug aan de grond?

Das de handleiding van de gyro

Blijkbaar zit er inderdaad geen enige vorm van instelbaarheid op de standaard esc
Alleen de keuze tussen 5 en 6 volt

Ik weet niet hoe jouw pitch en throttle curves ingesteld staan, maar ik dacht dat het net de bedoeling was om rond midstick positie te kunnen overschakelen tussen normal en idle up zonder al te veel bokkesprongen... zo staan in ieder geval met curves ingesteld.

Midstick in idle up is niet nagenoeg geen lift... midstick in idle up is net genoeg lift om je heli in de lucht te houden.
Midstick in normal mode is ook net genoeg lift om je heli in de lucht te houden... hoe krijg je je heli anders weer terug aan de grond?

Je hebt 2 manieren van vliegen:
Schaal
3d

Schaal is het hooverpunt van de heli rond midstick
3d is bij midstick 0 graden, hooverpunt zit dan op 3/4 stick omhoog ong

Als de heren de schaal curve hebben, klopt het toch wel een beetje wat ze zeggen?

Als de heren de schaal curve hebben, klopt het toch wel een beetje wat ze zeggen?

De vraag van topicstarter gaat om idle up en programmeerbaarheid van esc.
T klinkt vreemd maar deze esc maakt er n potje van. De ene keer kan je m 5x opstarten en pakt ie softstart en bij n volgende keer gaat ie vol in de toeren.
Uit veiligheidsoverwegingen toch maar n andere regelaar op zetten waar n handleiding bij zit. Mocht iemand toch weten hoe je de blade esc instelt horen we dat uiteraard graag!

Link verwijst naar gyro?

Ja klopt...iets te snel geweest...

De heli terugbrengen naar de verkoper en onder garantie een andere vragen/eisen, er is duidelijk iets mis met de ESC...

@Student:
dus je 'stickresolutie' is verschillend naar boven en naar beneden bij 3D? Ik ben nog lang niet aan 3D toe, maar dat zou ik net niet willen...

Inverted zou dan 1/4 onderste stickpositie hoverpunt zijn (aangezien je een aantal graden neg pitch moet hebben om je heli inverted te hoveren...)

Dan heb je niet goed gelezen...
3d is midstick 0 graden.

Dus, stick helemaal omlaag is bv -12 graden, stick vol omhoog is +12
Juist om alles hetzelfde te houden als er inverted gevlogen word

Je bent in de war met de schaalcurve, midstick is daar 5 graden, dus ongeveer hoover
Inverted is daarbij eigenlijk niet voorzien, dus inverted is het stuurgedrag ook heel anders

In principe heb je dus ong 5 a 6 graden nodig om inverted te kunnen hooveren.
Beetje afhankelijk van toerental en gewicht van de heli, maar een normale trex achtige die gewoon in zijn toerengebied opereert waar hij voor bedoelt is, zal op 5 graden zitten
Dus ook bij een schaalcurve, als stick omlaag ong -7 is, kun je inverted hooveren (je hebt altijd wat meer nodig om hem op hoogte te kunnen houden met wat wind etc)
Of het ook handig is, is de volgende.. Voogens mij kun je dan beter meteen naar de 3d curve gaan..

Een symmetrisch vleugelprofiel (in dit geval van een rotor blad) levert géén lift, hoe hard het ook draait.

Je hebt dus wat + pitch nodig om voldoende lift te op te wekken om je heli te hoveren... ong. 720 gr lift moet je hebben voor een Blade 450 (het gewicht van een Blade 450).

Midstick = 0 graden pitch betekent dus dat je heli zakt, daarom dat het hoverpunt op 3/4 stick zit...
Zwaartekracht werkt maar in 1 richting (naar beneden)
Hover je inverted dan moeten je bladen (tov van je heli) wat - pitch hebben, op die manier lever je genoeg lift om de naar benden gerichte zwaartekracht te compenseren...

Maar ik kan wel andere redenen bedenken waarom het toch handig is om midstick op 0 graden pitch te hebben bij 3D (tic tocs bijv...)

De heli terugbrengen naar de verkoper en onder garantie een andere vragen/eisen, er is duidelijk iets mis met de ESC...

On topic:

Ik zou die heli dus onmiddellijk terugbrengen naar de verkoper...

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België heb je als consument recht op 2 jaar garantie op elektrische toestellen. Die garantie gaat uit van de verkoper, maar wordt in de praktijk onmiddellijk doorgeschoven naar de fabrikant van het toestel.

Dat is nu het interessante bij RTF heli's (elektrisch toestel). De garantie geldt dus op de complete heli en niet de op afzonderlijke onderdelen zoals dat bij kits wel het geval is.

In dit geval resulteert het 'slecht' functioneren van een onderdeel van het eindproduct tot een eindproduct dat niet voldoet aan de verwachtingen die door de fabrikant/verkoper beloofd worden. Meer nog, het slecht functioneren van een onderdeel leidt tot een gevaarlijk eindproduct.

Let wel op: de fabrieksgarantie vervalt als er ook maar het minste teken van herstelling, aanpassing, enz... is. Ook wanneer de verkoper op eigen houtje ('om te helpen') aanpassingen uitvoert aan de heli.

Een symmetrisch vleugelprofiel (in dit geval van een rotor blad) levert géén lift, hoe hard het ook draait.

Je hebt dus wat + pitch nodig om voldoende lift te op te wekken om je heli te hoveren... ong. 720 gr lift moet je hebben voor een Blade 450 (het gewicht van een Blade 450).

Midstick = 0 graden pitch betekent dus dat je heli zakt, daarom dat het hoverpunt op 3/4 stick zit...
Zwaartekracht werkt maar in 1 richting (naar beneden)
Hover je inverted dan moeten je bladen (tov van je heli) wat - pitch hebben, op die manier lever je genoeg lift om de naar benden gerichte zwaartekracht te compenseren...

Maar ik kan wel andere redenen bedenken waarom het toch handig is om midstick op 0 graden pitch te hebben bij 3D (tic tocs bijv...)

<edit> een symmetrisch vleugelprofiel met een invalshoek van 0° moet dat dus zijn voor alle duidelijkheid...

blade

bedankt voor jullie berichten on of off topic

Maar we zijn erachter gekomen dat de esc geen handleiding heeft en blijkbaar ook niet is af te stellen. Ik zal kijken voor een vervangende esc want als ik op e-flight moet wachten voor een vervangende esc dan vlieg ik volgend jaar nog niet.

Als je de ESC niet instellen kan op soft start,
moet je met N-mode opstarten, en zo gezegd van @Student:
Op de grond of in de lucht (niet te laag) omschakelen op idle 1, idle 2.
De Blade 450 tourt heel hoog, tenminste voelt dat zo,
vergeleken met de T Rex 450 sport van mij (een vriend vliegt die Blade, ik de T Rex).

Back