Blade 450 3D

Hallo iedereen,

gisteren ging ik voor het allereerst proberen modelbouw heli te vliegen. Ik heb ondertussen een paar honderd bladzijden cursus gelezen over hoe ik deze het beste kan instellen en vliegen e.d. Ook heb ik de phoenix rc sim op mijn pc zodat ik exact dit model kan vliegen.

Nu ik heb voor de veiligheid het trainingsgestel geïnstalleerd en begon dan de spool-up. Alles ging zoals verwacht (trillingen die weggaan naarmate het toerental verandert, a.k.a. transient vibrations...) maar dan plots ging de staart van het toestel heen en weer van links naar rechts enz... (wiggelend). Ik heb onmiddelijk gas geminderd. Niets speciaals te zien, en de daaropvolgende pogingen waren juist hetzelfde nl. als het toerental groter werd, begon de staart ineens te wiggelen (dit allemaal terwijl de heli nog op de grond stond). Nu heb ik iets gelezen over die gyroscoop die je kan instellen, maar doe je dit dan best via de zender en wie heeft er hier meer ervaring mee? Zolang ik die "trilling" (eigenlijk is het meer een dynamische onstabiliteit ipv trilling) niet wegkrijg, ga ik natuurlijk niet opstijgen.

alvast bedankt,

mvg

Zweefpiloot

Kun je niet met je Rudder het gewiggel eruit sturen? Met mijn Blade 450 3D probeer ik altijd 'tegen' te sturen met opstijgen. Eenmaal in de lucht, blijft die kaarsrecht hangen.

Ik heb vandaag opnieuw geprobeerd met een lagere gyro gain setting, en inderdaad dit heeft enorm geholpen. Ik ben slechts beginner, maar ik heb toch een paar minuutjes kunnen hoveren. Het enigste wat ik nog echt moet bijregelen is de dualrate, omdat de heli te snel reageert naar mijn zin. ook de throttle en pitch curve mag iets steviger, omdat ik deze te veel heb getemd. (had volle gas nodig om een héél klein beetje te kunnen klimmen).

Weet er iemand vanaf wanneer of welke setting het slecht kan aflopen voor de ESC? Heb horen zeggen als je een te laag toerental instelt voor een te grote pitch, dat deze kan doorbranden?

mensen met eventuele zenderinstellingen, alle info is welkom!!!
ik ben al blij dat ik niet gecrasht ben op de maiden flight vandaag ;-)

grtz

zweefpiloot

zender instellingen staan gewoon in de handleiding en verschillen per spektrum zender zelfs voor de 450 3D. Je kan als je geen handleiding hebt natuurlijk gewoon ook hem even downloaden. Een te laag toerental is niet goed voor je ESC , het toerental gewoon lekker op snelheid zetten, heeft niet veel met de bewegingen te maken hoor of het temmen van je heli.

Onder de 75% word de regelaar erg onrendabel, en gaat warmer worden dan nodig.
Dus de throttle curve mag niet lager dan 75%. MOet dit wel, kun je een ander tandwiel op de motor zetten.

Qua beweeglijkheid, probeer daar wel een beetje aan te wennen...
Je kan hem met windstil weer wel heel erg temmen, maar met de eerste windvlaag krijg je hem al niet meer gecorrigeerd. Een heli hoort een beetje vlot te kunnen reageren.
Probeer een beetje expo in te mengen.. Ook daar zit een bovengrens aan: 30%
Daarboven wordt het stuurgedrag erg raar.
Let ook even op of de expo wel de goede kant op staat. met expo bepaal je het stuurgedrag in het midden van je stick, je kunt hem er rustiger mee laten reageren rond midstick, of juist feller.

Maar het wil niet zeggen dat +30 altijd minder gevoelig is... Dus even testen door hem naar 100 te draaien, en gewoon ene beetje aan de stick te rommelen.
daarna, als je weet wat gevoeliger en ongevoeliger is, op 30 max zetten.

Pitch trouwens op 10 graden zetten ongeveer.

dit is wel een aardig grafiekje denk ik.

En voor die max 30 , tja zijn meningen en zender afhankelijk denk ik, toevallig de mijne vanmiddag is geprobeerd op 45% op ELE en AIL(vlieg normaal zonder) en aan de hand van de curve valt dit reuze mee en er mee vliegen vond ik ook eigenlijk wel meevallen, ook bij snelle bochten en bewegingen

5uuj.jpg

Rondvliegen is ook het punt niet. Gebruik je niet zo gek veel pitch

Punt is overcorrigeren.
Op een gegeven moment moet je wat meer corrigeren, en ga je meer pitch vragen.
Dan ga je opeens van een klein beetje beweging per mm stickbeweging naar alles in 2 mm
Gevaar is dat je in wind (waarmee je veel eerder veel pitch gebruikt) heel raar vlieggedrg krijgt

Een beginner moet eigenlijk gewoon leren vliegen met een beetje expo, dus tot 30%
een heli is nu eenmaal schichtig, daar moet je aan wennen
Liever vroeg dan laat..

yep mee eens wilde alleen vanmiddag is kijken wat het verschil in vliegen was:D en omdat ik normaal zonder vlieg was dit mijn eerste ervaring met exp. en dan is het net een vertraging of ja hoe moet ik het zeggen , je moet hem meer de bocht door trekken

In een DX6i staan de waardes van een 450 3D voorgeprogrammeerd, model 9 is intermediate settings, model 10 advanced settings ;)

leuk al deze positieve input :) ik heb ook een dx6i, maar omdat deze gekocht was voor een bepaald jaar, staan er geen instellingen standaard in voor de blade 450 3d, maar ik heb de instellingen wel overgenomen uit de handleiding met resultaat dat ik de gyro toch lager moest regelen (tail wag). ik ga jullie raad eens opvolgen en inderdaad ook eens op de simulator het verschil met expo proberen.

To do voor mij: toerental hoger en een beetje expo geven.

de pitch: is deze dan MAX 10°? ik veronderstel van wel... ik heb zo'n pitch gauge, maar ik heb toch moeilijkheden met het lezen ervan (is wel digitaal). Wat ik bedoel is dat mijn flybar veel beïnvloed van de lezing. Als ik de flybar beweeg verandert de pitch ook en ik veronderstel dat je de readings moet nemen tov een flybar die waterpas staat? of toch tenminste stil tov alle meetpunten hetzelfde?

Hoe kan ik deze waterpas vastzetten of juiste pitchhoeken lezen? iemand tips?

alvast enorm bedankt voor jullie input: het is héél handig, bedankt daarvoor!!! :grin::grin::grin:

grtz zweefpiloot

Het kan wel op die manier maar zo'n simpele verstelbare meter is misschien handiger. In bv deze video wordt e.a. uitgelegd.

(posted with a tablet)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back