Blade 450 vibreert te hard (of niet)?

Hallo,

Na bijna 20 jaar fixed wing vliegen heb ik me begin dit jaar een blade 450 aangeschaft als eerste heli.

M'n eerste stapjes (wat rondschuiven) doe ik normaal gezien op een basetbalterrein een paar honderd meter verder.

Vanavond was het perfect windstil, maar ik was net te laat om nog tot dat terrein te gaan. Daarom heb ik m'n Blade maar even in de achtertuin neergezet.

Nu ging vlak voor het loskomen de staart nogal stevig tekeer. Op m'n normale oefenterrein (verhard, beton) merk ik hier bijna niets van. Komt dit nu omdat ik vanop nogal vrij hoog gras ben vertrokken, of is er wat anders aan de hand?

Omdat beelden meer zeggen dan woorden, heb ik een video gemaakt. Eenmaal licht op de skids verdwijnt die vibratie volledig.

[URL="
- YouTube[/URL]

Graag jullie advies.

Laatst bewerkt door een moderator:
Interessant, nooit eerder zoiets gezien...
Het zou misschien kunnen liggen aan het trainingskruis. Dat blokkeert de heli in zijn beweging in het gras, waardoor de gyro misschien niet goed zijn werk kan doen.
Je zou, mits je dat durft, het kruis er even af kunnen halen en dan voorzichtig optoeren en 'proberen' op te stijgen/licht op de skids.

Tim

Gyro op heading hold staan ???
Dan wil hij ook nog wel eens heftig bewegen,a ls hij niet echt vrij kan bewegen......

Even op rate mode zetten en weer proberen...
Lijkt idd iets me tje kruis te maken te hebben, dat die de resonantie veroorzaakt, op een of andere reden...

Jup, het kruis...

Door die lange stokken in het gras kan de staart geen beweging maken, en als die dan gemaakt wordt, veren de stokken in waardoor de staart opeens dubbel zo hard terug komt
Dat is wat je ziet

Oplossing: van iets hards opstijgen
Een houten plaat oid

Zelfs het gras kort maaien kan al een hoop helpen

Jup, het kruis...

Door die lange stokken in het gras kan de staart geen beweging maken, en als die dan gemaakt wordt, veren de stokken in waardoor de staart opeens dubbel zo hard terug komt
Dat is wat je ziet

Oplossing: van iets hards opstijgen
Een houten plaat oid

Zelfs het gras kort maaien kan al een hoop helpen

Dat is dan meteen ook de reden waarom ik niets merk wanneer ik naar m'n normale oefenterrein ga (verhard).

De instellingen nog eens nagekeken in de manual en gecheckt op de zender.
Gain bij intermediate settings staat op 77,5% in normal mode, en 76% in stunt mode (idle up). Gain is gekoppeld aan flight mode switch.

Gain in HH mode staat vrij hoog voor een snelle heckservo,
in der tat remmt het gras de bewegingen,
zou het verder in de lucht ook nog zijn, bedenk, dat het kruis ook een extra gewicht is en een drage deel van je Heli uitmaakt.

Back