Blade 450x probleempje

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door fusuno, 29 sep 2020.

  1. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Hallo,
    Heb onlangs een blade 450x met ar7200bx overgenomen en zit met een klein raar probleem.
    Als ik de heli optoer zonder bladen is er niks aan de hand en werkt alles naar behoren.
    Zet ik de bladen erop en toer de heli op dan gaat bij iets meer als half gas de rechtse aileron servo ( van achteren gezien ) naar beneden waardoor de heli bijna op zijn zij beland.
    Alles dubbel door gelopen maar kan niks gek vinden.
    Bladen eraf ,optoeren ,niks aan de hand....
    Bladen erop,optoeren, heli duikt naar rechts !?
    Iemand een suggestie?

    Mvg.andre
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je werking van de gyro gechecked ? Dus bladen eraf, heli naar rechts kantelen, en dan moet hij zichtbaar naar links corrigeren. (kijkend naar de tuimelschijf) Je houd de heli dan even in de hand en maakt die bewegingen. De heli hoeft niet eens te draaien.
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Setup vd BX opnieuw doorlopen? Bladen even zwaar en in balans?
     
  4. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    @ rhelie, gyro werkt correct swashplate blijft horizontaal bij welke beweging van de heli,dus reageert/corrigeert goed.
    @ helikoper,wel 3x doorgelopen! Bladen zijn goed bij optoeren blijft de heli ook rustig op zijn plek zonder trillen of schudden.....
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Maar bij een bepaald toerental gaat ie wel bijna om. Kun je dan wel iets corrigeren? Bij mn 230S wil ie ook soms wat schuin gaan, maar dat is met wat beleid te corrigeren. En dan vlot de lucht in.
    Je hebt toch al vaker BX-en gehad, dacht ik?
     
  6. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Ik heb ooit zoiets gehad met een heli en het euvel was dat bij een vorige crash de binnen vertanding van de servo hevel beschadigd was en een tandje versprong zodra er kracht op de hevel kwam.
    Gelukkig dat ik heel rustig pitch gaf en zo weer een crash kon voorkomen.
    Nieuwe hevel arm en klaar.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Kapot servootje, dat klinkt aannemelijk. Mijn Logo deed dat soms ook maar kon ik makkelijk wegsturen. Dat kwam door het bewegen van de heli na aansluiten. De gyro wacht dan gewoon op een tegenreactie.
     
  8. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Wel te corrigeren maar blijft wel vol naar rechts trekken,moet dus constant vol links geven.
    Heb op al mijn heli's (2x logo en goblin) ar7200bx zitten, kan ze ook met ogen dicht afstellen, daarom snap ik dit ook niet :)
     
  9. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Zal de servo's eens apart checken...
     
  10. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Word vervolgd :)
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Simpel, je legt je vingers op de swash en geef rustig pitch (op throtle hold) en dan merk je het wel als het fout is.
     
  12. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Nou ,
    Conclusie linkse aileron servo kaduk !
    Wel vreemd dat de heli dan naar rechts trekt terwijl links kapot is.
    Eerst maar eens vervangen en dan zien we wel of het euvel verholpen is !
    Tot zover iedereen bedankt voor de tips en suggesties!
    Mvg.andre
     
    HeliKoper vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    soms trekt 1 kapotte servo de rest onderuit.
    borsteltjes in de servo versleten of doorgefakkelt, gaat 1 servo zoveel stroom trekken dat het voltage omlaag donderd.
    kan makkelijk dat die rechter servo bij net ff wat minder uitschakelt dan de linker.
    kan ook dat door het lage voltage, de andere servo's de borstels een beetje opgevreten hebben.

    wat je kunt testen:
    niet optoeren. stroom erop. throttle hold erop of 2 van de drie draden los.
    vingers op de linkjes van de bladhouders, zodat je eigenlijk de swash omlaag drukt.
    en nu flink roeren met de knuppels. snelheid en kracht zijn topprestaties voor een servo.
    onder belasting zal waarschijnlijk het fenomeen voorkomen..
    qua servo die stopt: ik vraag me af of hij dit bekrachtigd doet, of dat hij onder druk gewoon stopt met bewegen.
    en, wat doet de rest, blijven die doorgaan, of gaan die ook bijzonder doen?

    bij kapotte tandjes is het simpel, duidelijke oorzaak.
     
  14. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Hmmm,
    Servo's vernieuwd met metal gears en opnieuw beast x doorgelopen..
    Maar helaas probleem blijf :(
    Ik weet het even niet meer, iemand nog suggesties?
    Zou het aan de beastx zelf liggen?
    Alles is welkom...
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je hebt meer heli’s met dezelfde soort controller. Deze wisselen met een andere?
     
  16. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Een spare beastX kost wat, eentje lenen mss. Of kan je proberen met een cheap K-bar ofzo.
     
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Nou ja, als je het dan toch echt niet meer weet............

    Naast een andere controller is het misschien een idee om een nieuw model aan te maken in je zender. Soms sluipt er wel eens een foutje in de instellingen. Ik denk het haast van niet hoor, maar niet geschoten....................................................en tja, je moet toch wat.;) Ik heb in het verleden wel eens op die manier een probleem getackeld. Ja wel.

    Grt Helixer
     
  18. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Bedankt voor de ideeën,
    Maar...ik heb geen spare beastx,ga deze ook niet van mijn goed vliegende heli's halen om een blade 450 goed vliegend te krijgen... :)
    Heb al een nieuw model aangemaakt met de zelfde specs en instellingen van mijn logo's en goblin die goed vliegen...
    Ik zet hem even in de hoek en probeer over een tijdje nog een poging met een frisse kijk,
    We hebben nog een lange winter voor de boeg ..
    Mvg.andre
     
  19. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Niet je zender resetten, maar je Beast op de pc resetten lijkt mij de eerst stap.
    Heeft bij mij ook al een paar keer geholpen bij “vreemd” vlieg gedrag .
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    servo's vervangen, zou dan daar niet aan moeten liggen.
    BEC kan een uitdaging geven, maar niet zo'n specifieke.

    ff wat stoms: is die beast al een keer van zijn plek geweest?
    zit er potentieel een onbalans in de staart?

    Ik heb vanuit meerdere experimenten gemerkt dat estabs (los van merk, eigenlijk alle stabilisaties) erg gevoelig zijn voor hoogfrequente trilling.
    alleen is de ene er vatbaarder voor dan de ander. de 3g van align was toendertijd vrij vatbaar..
    tegenwoordig is hardware en software verbeterd. komt niet zo vaak meer voor.

    Dus staartaandrijving/ staart zelf, motor. de hoofdrotor valt onder laagfrequent, die gaat niet hard genoeg. en meestal is laagfrequent niet zo'n probleem voor de estab.
    Als zo'n hoogfrequente trilling overeenkomt met de eigen frequentie van 1 van de gyro's, kan het zijn dat de estab een beweging ziet die er feitelijk niet is.
    maar door de samenvallende (en dus versterkende ) trilling, gaat hij toch corrigeren.
    het is alleen zeldzaam tegenwoordig.

    Motortrilling, misschien kapotte lagers.
    misschien zit de estab met de zijkant tegen het frame?
    zitten de kabels tussen frame en unit?
    enigste contact tussen heli en unit moet de plakker eronder zijn.
    ook opletten dat de kabels niet gitaarstrak staan, dat brengt ook trilling over..

    qua staart, kromme as? onbalans in de staartbladen?
    Torque tube.. of snaaraandrijving?
     

Deel Deze Pagina