blade 450x verkeerde rotation

hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleempje weet nu niet of het aan mij ligt of.. Ik heb gistere nieuwe servos op men blade 450x gezet (dit was de eerste keer dat ik dit gedaan heb dus:)) nu denk ik dat alles mooi afgesteld is dus de servoarmpjes 90° bij 50%. nu alleen ging ik hem testen daarstraks en merkte ik dat hij gewoon niet hoverde, hij blijft gewoon op de grond staan en maakt een raar geluid , dus ik begon alles wat na te kijke en ik zag opeens dat het lijkt dat de hele boel de verkeerde kant op draait kan dit ? Weet misschien iemand wat ik verkeerd gedaan heb ? :newbie:

Alvast bedankt!
Grtjs dennis

Ik heb bij mijn auto's wel eens gehad dat ik een nieuwe stuurservo gemonteerd had die de andere kant op draaide. Was wel één of ander habbiebabbie merk, maar die bewoog dus net contra. Dat was dus een kwestie van servo reversen.
Bij mijn heli's heb ik het nog nooit meegemaakt. Die bewegen allemaal hetzelfde. En daar heb ik toch ook wel hier en daar servo's omgewisseld.

Ik heb bij mijn auto's wel eens gehad dat ik een nieuwe stuurservo gemonteerd had die de andere kant op draaide. Was wel één of ander habbiebabbie merk, maar die bewoog dus net contra. Dat was dus een kwestie van servo reversen.
Bij mijn heli's heb ik het nog nooit meegemaakt. Die bewegen allemaal hetzelfde. En daar heb ik toch ook wel hier en daar servo's omgewisseld.

Maar het is niet de servo die de verkeerde kant op draait, het lijkt er op dat de motor gewoon de verkeerde kant draait.. dus hij draait nu met de klok mee ipv tegen de klok in :confused:

Bedankt voor de snelle reactie trouwens

Grtjs dennis

draait de rotor met de klok mee of tegen de klok in? door de one-way bearing is het namelijk moeilijk om hem inderdaad tegen de klok in te laten draaien. als hij wel met de klok mee draait dan moet je gewoon op je zender je pitch reversen, volgens mij is dat channel 6 maar dat weet ik niet zeker.

Maar het is niet de servo die de verkeerde kant op draait, het lijkt er op dat de motor gewoon de verkeerde kant draait.. dus hij draait nu met de klok mee ipv tegen de klok in :confused:

Bedankt voor de snelle reactie trouwens

Grtjs dennis

Ok heb dus net opgemerkt dat dit niet het probleem is. heb net de pitch reversed en het werkt. Eerste servo vervanging gelukt lijkt me zo !:cool:

Bedankt grtjs

Ok heb dus net opgemerkt dat dit niet het probleem is. heb net de pitch reversed en het werkt. Eerste servo vervanging gelukt lijkt me zo !:cool:

Bedankt grtjs

Check ook even aileron, elevatar en rudder. Als die nog de goede kant opgaan bij het sturen.
En ook als ze de goede kant opgaan bij het tilten van de heli. Anders ga je nooit hoger dan 20cm geraken voordat de heli zichzelf in de grond boort.

Check ook even aileron, elevatar en rudder. Als die nog de goede kant opgaan bij het sturen.
En ook als ze de goede kant opgaan bij het tilten van de heli. Anders ga je nooit hoger dan 20cm geraken voordat de heli zichzelf in de grond boort.

Heb hem daarnet gehoverd in de tuin en da ging prima alles werkt zoals het moet. alleen moet ik een ander servo armpje zoeken dat op men elev past want de 2 servo links staan niet meer parallel kan dit kwaad (servos zijn niet origineel) ?

En allemaal bedankt voor de reacties natuurlijk. :D

Kun je de swashplate niet trimmen met de beastX? Niet in de zender uiteraard maar op de FBL unit zelf. Mijn servo armpjes staan ook niet 100% perfect, maar de swash is wel mooi level uitgetrimt in de vbar software.

Kun je de swashplate niet trimmen met de beastX? Niet in de zender uiteraard maar op de FBL unit zelf. Mijn servo armpjes staan ook niet 100% perfect, maar de swash is wel mooi level uitgetrimt in de vbar software.

Ja heb ik gedaan ook. nu ja volgens mij maakt het niet veel uit maar alles is wel mooi level dus, dat is het belangrijkste toch ?:D

Grtjs dennis

Ik heb net hetzelfde gedaan.
De originele servo's vervangen door mg servo's.
Vandaag even de heli terug ingevlogen. Eerst alles op't zicht pas gezet en dan gewoon met de beastx verder getrimd.

De 450x vliegt wel heel leuk moet ik zeggen :banana: .

Hopelijk beleef je er even veel plezier aan ;).

Ik heb net hetzelfde gedaan.
De originele servo's vervangen door mg servo's.
Vandaag even de heli terug ingevlogen. Eerst alles op't zicht pas gezet en dan gewoon met de beastx verder getrimd.

De 450x vliegt wel heel leuk moet ik zeggen :banana: .

Hopelijk beleef je er even veel plezier aan ;).

Zeker weten ! + de beastx is zoooo makkelijk :) alleen ben ik nog ergens niet uit. Mijn 450 heeft massas pitch (naar beneden weet de benaming nog niet juist) en bijna geen throttle (boven) weet er misschien iemand wat ik verkeerd gedaan heb ?:newbie:. Daarbij wou ik nog even kwijt dat ik rcd-55 servos heb gekocht, iemand al ervaring mee ? ik ben eigenlijk nog een beetje aan het rondzoeken voor nieuwe servo's. Originele is geen sprake meer van, heb ze besteld 3 weken geleden en heb ze nog altijd niet.. ik zoek eigelijk betere prestaties maar ook betere levensduur willen misschien dat iemand een ideetje heeft

Grtjs dennis

Bedoel je het dalen en stijgen van de heli?
Wat zijn de waardes die je in je zender hebt ingesteld?

Ik heb mijn 450x ook eerst loom ingesteld op mijn zender (dx6) om even te wennen (ik kwam van een mcpx) en toen moest ik ook goed opletten dat ik niet te snel daalde of ik smakte tegen moeder aarde. Nu staan mijn curves iets hoger (ik ken ze niet vanbuiten) en stijgt de heli stevig.

Greetz,
Niki

ds 410 van align, of de hitec 65 mg (analoog) of de hitec 5065 (digitaal)

wat je verkeerd gedaan hebt: waarschijnlijk je pitch (bladhoek) bij midstick (gasstick in het midden) niet op 0 gezet, en verder niet teveel gekeken..

dus, gasstick in het midden, pitch 0.
maximale pitch positief 10 graden in jouw geval, negatief 5
dus eerst zorgen dat je +10 hebt, dan in de normal vliegmode (die vliegmode waarin gas onderin motor uit betekend) de pitchcurve aanpassen om -5 te krijgen.

throttle curve stel je op 75%
dus punt 1 op 0, de rest op 75%
dus 0-75-75-75-75.

en stel de throttle hold af.. dan heb je een knop waarmee je de motor in 1 klap uit kan zetten als het misgaat
dit uitproberen doe je door even de motor achteruit te trekken, zodat deze het tandwiel niet raakt, en weer even vast te zetten.
als de motor dan volgas gaat lopen, drijft hij iig niet de heli aan

Even op inhaken, stiekem is dat camouflage. Ze zouden toch eigenlijk wel 99,9% recht moeten staan, 't mag niet zo zijn dat je bijvoorbeeld wegtrimt wat ook verholpen kan worden door de servohevel 1 tandje te verzetten.

Zeker weten ! + de beastx is zoooo makkelijk :) alleen ben ik nog ergens niet uit. Mijn 450 heeft massas pitch (naar beneden weet de benaming nog niet juist) en bijna geen throttle (boven) weet er misschien iemand wat ik verkeerd gedaan heb ?:newbie:. Daarbij wou ik nog even kwijt dat ik rcd-55 servos heb gekocht, iemand al ervaring mee ? ik ben eigenlijk nog een beetje aan het rondzoeken voor nieuwe servo's. Originele is geen sprake meer van, heb ze besteld 3 weken geleden en heb ze nog altijd niet.. ik zoek eigelijk betere prestaties maar ook betere levensduur willen misschien dat iemand een ideetje heeft

Grtjs dennis

Stiekem krijg ik het gevoel dat je nog niet al teveel bouw-ervaring hebt, laat 'm eens nazien door iemand? Inderdaad onder jouw post staat de manier, bij een neutrale trim moet je 0 graden bladhoek hebben (meten!) en je tuimelschijf moet min of meer waterpas staan, ook hier eventueel meten met een swash leveler. Beide bladen meten, zo kun je bladspoor mechanisch trimmen door de korte linkjes tussen bladhouder en blad langer of juist korter te maken, 1 volledige slag per keer, een linkje heeft een binnen- en een buitenkant. De kant waarbij de link het verste over het kogeltje gaat, is de manier waarop dat je 'm vast moet klikken.

Als bij midstick de bladen beide 0 graden hebben zet je de stick volledig open, maximale positieve bladhoek. Dit zou +10 graden moeten zijn, eventueel endpoints instellen in de BeastX en niet in de zender! Doe je dat in de zender dan lever je resolutie in. Als dat in orde is doe je hetzelfde maar dan met maximale negatieve bladhoek, dit wordt later je inverted. Dit moet ook min 10 zijn, eventueel +/-12 indien de heli dat toelaat.

Dan lineare pitchcurves van 0 tot 100% voor zowel normal, idleup 1 en 2.
Throttle curves voor normal 0-75-75-75-75, ter ondersteunign van de softstart in je regelaar of je hebt gestripte tandwielen.

IdleUp 1 pak je alle punten op 75%, dan kun je al inverted zonder toeren te verminderen. IdleUp 2 pak je op een waarde tussen de 75 en 85 maar wel lineair, voor het wat zwaardere 3D-werk. Dit allemaal met default endpoints in de zender, alle endpoints stel je in in de beastX!

Even op inhaken, stiekem is dat camouflage. Ze zouden toch eigenlijk wel 99,9% recht moeten staan, 't mag niet zo zijn dat je bijvoorbeeld wegtrimt wat ook verholpen kan worden door de servohevel 1 tandje te verzetten.

100% krijg je hem helaas nooit goed. Ik vouw m'n bladen dubbel en daar dan de rotor rond. In alle posities moeten de bladen mooi horizontaal staan en dan heb je 0°. Met de Vbar software kun je iedere servo apart trimmen, dus zo krijg ik mooi 0° bij midstick.

let wel ff op bij de 450 X.

Deze heeft trailing edge controle op de main grips. Positive pitch gaat de swash plate omlaag!!!!!!!!

En bij een FBL systeem als de beast X NOOIT trims en subtrim gebruiken!!!!!!

Is ook nergens voor nodig , als je de swash mooi recht afstelt in menu G heb je een perfect vliegende heli!!!!

Dat je 'm mechanisch niet 100% goed krijgt weet ik, daarom ook 99,9 ;) Maar 't mag niet zo zijn dat bouwkundig "falen" electronisch wordt gecamoufleerd.

En bij een FBL systeem als de beast X NOOIT trims en subtrim gebruiken!!!!!!
Behalve de subtrim van het FBL systeem zelf om de servo armen horizontaal danwel op 90 graden (afh van type heli) te zetten bij 0 graden pitch en dat enkel ook bij een kleine afwijking want anders moet je de armpjes verdraaien of andere gebruiken.
Op de zender inderdaad geen (sub)trim instellen. (is wellicht wat je bedoelt maar aangezien subtrim een onderdeel is van de fbl setup komt het misschien over alsof je die niet moet gebruiken)

Back