Blade 700x

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door tommeke12354, 9 nov 2013.

  1. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    Nu het seizoen op zijn einde loopt is het tijd voor een nieuwe heli. De blade 700x stond op mijn verlanglijstje sinds ik op helimasters met de ontwerper, James Haley, heb gepraat. Het design is tot in de puntjes uitgedacht, resultaat: een enorm licht airframe met mooie vliegeigenschappen.

    Ik heb gekozen voor de supercombo met CC edge 120hv ESC. Standaard komt de supercombo met spektrum servo's, eflite 520kv motor en ar7200bx. Ik ben niet zo'n fan van beastx, dus gebruik ik een fullsize blackline vbar, aangezien ik die toch nog op overschot had.

    Leuke detail van de spektrum servo's: de servokabels kan je loskoppelen van de servo. Als je dus eens de servogears moet vervangen, moet je niet volledige bekabeling opnieuw doen.

    Mijn setup is dus:

    Blade 700x kit
    Eflite 520kv motor
    CC 120HV edge
    Spektrum cyclic servo's
    Spektrum tail servo
    Fullsize blackline vbar
    Edge 693mm blades
    (2) Haiyin 6s 5000mah 60c




    Let's start building :)




    De heli komt netjes verpakt in een gekleurde doos. De regelaar zat in mijn geval nog apart, aangezien de Horizon supercombo incl. regelaar toen nog niet beschikbaar was (nu dus wel).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    De Eflite motor is echt een schoonheid! Heel mooi afgewerkt, en de flatspots voor de setscrew van de pinion zijn al uitgesneden in de fabriek.

    [​IMG]




    Ik hou van de kleuren van de canopy! Heel goed zichtbaar op zowel bewolkte, als zonnige dagen. De kwaliteit van de canopy was niet perfect, maar zeker aanvaardbaar.

    [​IMG]




    De verschillende delen van de heli zijn netjes apart verpakt.

    [​IMG]




    De manual laat je eerst de kop bouwen. De kop is niet-dfc, hoera! Hij is super simpel te bouwen, alles staat netjes uitgelegd in de manual. De bladegrip-armen zijn bevestigd met een verticale en een horizontale schroef, zo is je bladegrip beter beschermd in het geval van een crash (bij een trex worden de 2 horizontale schroeven er gewoon uit getrokken, waardoor je de volledige bladegrip moet vervangen).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]





    Vervolgens is het frame aan de beurt. Er zijn 3 bearing blocks, maar slechts 2 van de 3 hebben er een bearing in zitten. No stress, dit is zo volgens design. 3 bearings zouden een vreemde resonantie veroorzaakt hebben bij een vroeg prototype.

    [​IMG]



    Het carbon van het frame is 2.5mm dik, en van hoge kwaliteit, hiervan was ik erg onder de indruk.

    [​IMG]




    Bearing blocks geïnstalleerd. Bij de middelste heb ik nog geen locktite gebruikt, omdat deze nog verschoven moet worden, zodat de servo's er perfect in zouden passen. Ook zijn er aan de onderkant wat aluminium tussenstukjes geïnstalleerd.

    [​IMG]





    Vervolgens wordt de andere kant van het frame geïnstalleerd.

    [​IMG]





    De skids zijn uit 1 stuk vervaardigd, ik hou niet zo van het uiterlijk, maar stevig is het zeker!

    [​IMG]





    Heb een 0.5mm shim moeten steken tussen de mainshaft collar en de bearingblock om de speling weg te nemen. De maingear is erg indrukwekkend, maarliefst 17mm dik! Deze krijg je niet gestript ;)

    [​IMG]





    Next up: de motor. Opnieuw weer erg simpel allemaal, 3 lange schroeven die door de counterbearing gaan en zo de motor vast zetten op de motormount. Niet vergeten om eerst de pinion te bevestigen :rolleyes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]





    Anti-rotation bracket. Plastiek is van mooie kwaliteit, Blade heeft hier duidelijk ervaring in ;)

    [​IMG]





    De tt gears en assen zitten apart verpakt. Je moet ze zelf op de as bevestigen met behulp van een klein pinnetje. In het geval van een crash, kan je de tt gears en assen apart kopen. Als je dus bijvoorbeeld de achterste tt gears stript, kan je die gewoon vervangen zonder dat je een nieuwe staartas moet kopen.

    [​IMG]





    tt gears geïnstalleerd in de boomblock.

    [​IMG]

    [​IMG]





    boomblock zit vast met 12 M3x8 schroeven. ALLE schroeven die in het frame gebruikt worden zijn M3x8, zo moet je geen 10 verschillende soorten schroeven in je gereedschapskist voorzien.

    [​IMG]





    Ook nog een extra gyro tray boven de boomblock.

    [​IMG]





    Neem even de tijd om dit kunstwerkje te bewonderen, de tailbox. De tailbox is vervaardigd uit een stuk, waardoor het erg simpel en licht is.

    [​IMG]





    Van de volgende stappen heb ik heelaas geen foto's, zie hier het resultaat.

    [​IMG]





    De TT wordt ondersteund door 2 bearings. Ik heb groene locktite gebruikt om de bearings vast te zetten op de TT.

    [​IMG]





    Ik vond het eerst wat vreemd om te zien dat er een metalen pushrod gebruikt wordt op een 700 size. Maar de pushrod zit erg mooi vast door het slimme ontwerp van de guides. De pushrod gaat door een klein blokje, en dit blokje wordt vast geklemd tussen de guides.

    [​IMG]






    almost finished!

    [​IMG]





    de laatste loodjes. Het plaatje om de esc op te monteren wordt vooraan geplaatst, en zorgt voor wat extra stevigheid van het frame. de bovenste rand is bedekt met elektrische tape, zodat de motor kabels niet beschadigd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]





    De battery tray wordt bevestigd op 2 aluminium tussenstukken. Je kan ervoor kiezen om de battery tray wat meer vooraan of achteraan te plaatsen, naargelang het gewicht van je batterijen.

    [​IMG]





    Daar staat hij dan :D

    [​IMG]

    [​IMG]




    De eerste vluchten verliepen niet vlekkeloos. De castle regelaar sloeg vaak voortijdig af, omdat hij te warm werd. Team Horizon heeft mij dan de Castle instellingen van James Haley doorgestuurd. Hiermee vloog hij al een stuk beter, maar nog altijd zoals ik het wou. Heb er dan nog wat meer mee gespeeld, en nu is het ongeveer goed. Ik gebruik de volgende instellingen:

    PWM rate: 8khz
    timing: 5
    governor gain: 7
    headspeed refresh rate: 17
    battery voltage: 50V
    IDLE1: 1750
    IDLE2: 1900
    IDLE3: 2000




    Zoals gewoonlijk, als je heli eindelijk goed vliegt, crash je bijna :cool:
    Geniet van het filmpje!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Derek

    Derek

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Is deze heli qua groten te vergelijken met de mikado 600Se?
    Voor de rest zeer net gebouwd en gevlogen :):)
     
  3. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    De heli slingert dezelfde rotor bladen als de logo 600se. De blade 700x is wel een stukje langer en hoger dan de 600se :)
     
  4. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Keurig bouwverslag.
    En super gevlogen.
    Ik wou dat ik op de helft was....
     
  5. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    Deze heli is zeker aan te raden als je eerste 700 size, Bas. De bouw is echt simpel. Ik durf zelf te zeggen dat hij zo smooth is als een logo :D. Lage headspeed is geen enkel probleem, je kan zo een goede 8 minuten vliegen.
     
  6. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Lange vliegtijd!!!!

    Heb vandaag met de 600 e pro 2 packs gevlogen.
    En ben dan blij als de timer gaat na 7 minuten.
    Sta dus heel erg gespannen en niet rustig.
    Is er iemand hier in de buurt die ook heli vliegt en me daarmee
    kan helpen.
    Ik wil dat namelijk wel weggewerkt hebben voor ik een 700 size aaschaf

    mvg


    bas
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Mooie bouwverslag en mooie fotos,

    ziet echt licht uit alles en vliegt mooi,
    ik zelf zou benieuwd zijn, wat b.v. servos enzv. doen na 10 vlieguren ..

    (die kritiek over servos van Blade heb ik in mijn eigen draadje gepakt)

    Groet, Uwe
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2013
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    mooi bouwverslag,

    heb 'm er ook mee zien vliegen op Heli Masters afgelopen jaar, deed zeker niet onder voor andere 700 sizers.
     
  9. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    spektrum servos worden gemaakt door savox, zijn dus dezelfde als align servos en dergelijke. Dat zijn allemaal top servos, deze spektrum servos zouden dus ook een lange tijd moeten meegaan
     
  10. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    Mijn excuses, Uwe en Bas. Onzinnige offtopic posts worden verwijderd.
     
  11. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    Nieuw filmpje van vandaag :)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi Tom,

    (excuus hoeft niet, je hebt gelijk,)

    man man wat leuk gevlogen, je durft echt wat,
    da zie je echt, dat de heli licht is,
    en die X helis zijn echt krachtig,

    houd hem heel, Uwe
     
  13. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat is het vlieggewicht van deze 700 incl. 12s 5000mah lipo ?

    Mvg bas
     
  14. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    ik beschik niet over een weegschaal die nauwkeurig genoeg is. Ik kan je wel zeggen dat het model van Jonas Schelpe 4,8kg weegt inclusief 12s 5000mah 40c.
     
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat is mooi aan de lage kant.
    Hoe zit de accu bevestigd? Zit deze op een aparte plaat die in het frame geschoven kan worden?
    Mvg bas
    Ps. Mooi gevlogen hoor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  16. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    blade heeft een enorm handige batterytray ontworpen voor de 700x. De accu kan bevestigd worden in één klik.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina