Blade balancing

Hoi,

k Had een vraagje ivm het balanceren van mijn rotorbladen.
Ik heb net mijn Trex 600 afgewerkt en ben begonnen met het balanceren van mijn bladen.
Nu hebben mijn hoofdrotorbladen een verschil in gewicht van een halve gram. En om mijn zwaartepunt goed te krijgen moet ik op het lichtste blad 1,5 gram bij plakken. Het zijn de originele bladen van align.
Is dit normaal?
Hoeveel plakken jullie er zoal op?


groeten
 
Hoi,

k Had een vraagje ivm het balanceren van mijn rotorbladen.
Ik heb net mijn Trex 600 afgewerkt en ben begonnen met het balanceren van mijn bladen.
Nu hebben mijn hoofdrotorbladen een verschil in gewicht van een halve gram. En om mijn zwaartepunt goed te krijgen moet ik op het lichtste blad 1,5 gram bij plakken. Het zijn de originele bladen van align.
Is dit normaal?
Hoeveel plakken jullie er zoal op?


groeten

Nooit je bladen wegen om te balanceren.
gebruik b.v. zo'n apparaatje zoals in het linkje hier onder.

H60110T Blade Balancer (4mm) - RC Heliparts
 
Nooit je bladen wegen om te balanceren.
gebruik b.v. zo'n apparaatje zoals in het linkje hier onder.

H60110T Blade Balancer (4mm) - RC Heliparts

Ben ik het niet helemaal mee eens! De bladen moeten wel allebei even zwaar zijn, anders krijg je trillingen. Daarnaast moet het zwaartepunt op ongeveer het zelfde punt liggen.

Bij Quartel ben ik eens teruggegaan met een setje wat niet te balanceren was (zat al een heel rolletje plakband om het zwaartepunt en dat is weer niet goed voor de aerodynamica :rolleyes: ). Ik kreeg hier direct een nieuw setje mee naar huis, want volgens Rob moeten ze voor 95/99% goed uit de fabriek komen. Ik zou ze dan ook terug sturen als ze niet met 1 of 2 plakkertjes te balanceren zijn.
Maar goed, dat is mijn mening en zoveel piloten zoveel meningen...

Groet en succes
Arthur
 
Ben ik het niet helemaal mee eens! De bladen moeten wel allebei even zwaar zijn, anders krijg je trillingen. Daarnaast moet het zwaartepunt op ongeveer het zelfde punt liggen.

Bij Quartel ben ik eens teruggegaan met een setje wat niet te balanceren was (zat al een heel rolletje plakband om het zwaartepunt en dat is weer niet goed voor de aerodynamica :rolleyes: ). Ik kreeg hier direct een nieuw setje mee naar huis, want volgens Rob moeten ze voor 95/99% goed uit de fabriek komen. Ik zou ze dan ook terug sturen als ze niet met 1 of 2 plakkertjes te balanceren zijn.
Maar goed, dat is mijn mening en zoveel piloten zoveel meningen...

Groet en succes
Arthur

Nee hoor.... bladen mogen gerust meerdere grammen verschil hebben, dat is gewoon simpele mechanica: als het ene blad lichter is maar het zwaartepunt ligt evenredig verder naar buiten, is een perfecte balans nog steeds mogelijk. Zoek gewoon de formules voor statische balans (kracht maal arm) en dynamische balans (ofwel "G-kracht"; gewicht, rotatiesnelheid en bochtstraal) maar op, en reken het door en je zult zien dat je exact gelijk uitkomt. Als dat niet zo was, zou bijvoorbeeld de krukas van een meercylinder motor ook niet uit te balanceren zijn....

Balanceren door ze uit te pendelen werkt gewoon.
Als je bladen exact even zwaar maakt en tegelijkertijd het zwaartepunt op exact dezelfde plaats weet te leggen, dan heb je inderdaad ook een goed balans. Dat was de methode die vroeger met de houten bladen eigenlijk de enige optie was, maar dan was je soms meerdere weken bezig om een setje bladen goed te krijgen (beetje lak op het ene of andere uiteinde, drogen, vlakschuren, wegen, weer een beetje lak, etc etc....).

Juist het rommelen met plakband is inderdaad slecht voor de aerodynamica, en bijvoorbeeld een reepje tape op een blad, levert op dat een blad iets meer weerstand heeft als het andere, en dan heb je altijd een secundaire onbalans (ten gevolge van de verschillende weerstanden).

Normaal gesproken hoef je bladen van een goede fabrikant niet echt na te balanceren, maar als je het toch doet, geef ik de voorkeur aan de bladen aan elkaar te schroeven en uit te pendelen, en het zware blad heel lichtjes weg te schuren aan de trailing edge. Geeft de minste verstoring aan de ligging van de zwaartepunten, en de minste invloed op de individuele bladweerstand.

Groet, Bert
 
... geef ik de voorkeur aan de bladen aan elkaar te schroeven en uit te pendelen, en het zware blad heel lichtjes weg te schuren aan de trailing edge. Geeft de minste verstoring aan de ligging van de zwaartepunten, en de minste invloed op de individuele bladweerstand.

Groet, Bert
...en zo leren we iedere dag weer....

Dat wegschuren, doe je dat op het zwaartepunt of meer aan de tip?
 
Heb een blade balance toestelletje in gebruik en de align super pro bladen.(originele bij het bouwpakket)
Het zwaartepunt lag een cm uit elkaar. Heb ze gebalanceerd volgens het "Finless" filmpje. Wel met plakkertjes. Zonder zat ik met een halve gram verschil. Eerst zonder geprobeerd op m'n heli en er zat behoorlijk wat onbalans in.
Ik heb het zwaartepunt gelijk gebracht en daarna had ik 1,5 gram verschil.
Dan met m'n toestelletje uitgebalanceerd. En nu doen ze het behoorlijk goed.
Er hangt wel een hoop plakband op nu:(
Mss toch is proberen te schuren dan, maar gaat dit ook op carbon blades? En idd een goede vraag doe je dit dan op het zwaartepunt..


Alleszins bedankt voor de uitleg.

groeten

Hopelijk gaat de wind vanavond een beetje liggen:)) want het waait hier nogal hard nu in België......
 
Ik weet niet wat de ervaringen van anderen zijn, maar ik heb wel eens het idee dat align de "mindere" setjes bladen in de bouwkits stopt..

Bij mn 450 en 600 zat er een aardige plak plakband op om alles goed te krijgen
Bij mn 600 was zelfs de staart uit balans

En een tweede setje aligns waren bijna perfect..
 
...en zo leren we iedere dag weer....

Dat wegschuren, doe je dat op het zwaartepunt of meer aan de tip?

Geen van beide: je pakt een schuurblokje en schuurt zo gelijkmatig mogelijk over de gehele lengte de achterrand wat weg. Als je aan de tip of wortel schuurt, verplaats je het zwaartepunt, als je alleen ter plaatse van het zwaartepunt schuurt, krijg je waarschijnlijk een zichtbare inham in het blad.
Aangezien die achterrand zelfs bij de beste bladen toch nooit helemaal messcherp is, volstaat het om gewoon licht rond te schuren.

Wat ik doe is ik leg de bladen met de wortels op elkaar en beide trailing edges naar me toe op tafel. Dan schroef ik ze aan elkaar beetje stevig (maar niet té) aandraaien, zodanig dat als je de bout beetpakt, de bladen niet meer naar beneden zwaaien. Dan zet ik ze met de trailing edge op een vlakke tafel zodat ze recht staan, en trek het boutje nog wat na voor de zekerheid.

Nu pak ik twee identieke glazen (Borrel, frisdrank, bierglas, maakt niet uit als ze maar identiek, recht en even hoog zijn) en zet die vlak naast elkaar. Leg de bout waarmee de bladen aan elkaar zitten over de twee glazen zodanig dat de trailing edge naar beneden wijst, en nu pendelt vanzelf het zwaarste blad wat naar beneden.
Nu kun je schuren tot de set bladen horizontaal tot rust komt, en preciezer dan dat kun je bij mijn weten niet balanceren.

Ik heb nog nooit zichtbare trillingen gehad met rechtsstreeks uit de verpakking gemonteerde Vario bladen, maar met deze methode haal ik er altijd nog wel een of twee honderdste gram uit. En dat is behoorlijk nauwkeurig bij een bladgewicht van 200 gram (beter dan 0.005% nauwkeurig om precies te zijn).

Groet, Bert
 
Ik ga er wel van uit dat je dat alleen doet met Houten hoofdbladen Bert?
Lijkt me niet op te gaan voor carbon bladen, je vergroot de kans op de-laminatie dan namelijk enorm.

De carbon bladen die je tegenwoordig koopt komen uit een mal.
En ze worden gematched op gewicht en eigen zwaartepunt.
De afwijkingen zijn vaak dermate klein dat een plakbandje al volstaat, mocht er uberhaupt een afwijking inzitten die de moeite waard is om iets aan te doen.

Carbon ingelegd in Epoxyhars is enorm sterk.
Zodra je het bindmiddel (epoxy) gaat beschadigen op de verkeerde manier, dan is het zwakste punt wat je maakt ook gelijk het sterkste punt van je rotorblad.

Wees er zeer voorzichtig mee.

Grt,
Eric
 
Nou, Hout moet je tegenwoordig met een vergrootgals naar zoeken voor alles boven de 450 size, en de eerste carbon bladen waar ik wat aan moest doen, moet ik nog tegenkomen (omdat ik nog maar één setje carbon bladen heb, voor mijn Protech Zoom 450 IC, en die waren perfect....:p), maar carbon is verder gewoon exact hetzelfde als Glasfiber, namelijk een vezelmat in een kunst hars. Dus kun je er nagenoeg net zo mee om gaan als met "gewone" bladen

Het gaat maar om héél smalle randjes he? je staat er niet gelijk een halve millimeter af te schuren....
Je staat letterlijk na iedere streek met het (fijne) schuurpapier weer opnieuw de balans te controleren, zo weinig haal je er maar af. Je zit dan nog lang niet in de vezellaag, en dus valt het met dat de-lamineren ook wel wat mee.

Groet, Bert
 
Ok gelukkig, :D
Wel goed om dat er even duidelijk erbij te hebben staan Bert.
Zie mensen al aankomen met afgevijlde bladen op de club, LOL ;)
 
Ik schreef het naar mijn bescheiden mening toch redelijk duidelijk dacht ik:

"Normaal gesproken hoef je bladen van een goede fabrikant niet echt na te balanceren, maar als je het toch doet, geef ik de voorkeur aan de bladen aan elkaar te schroeven en uit te pendelen, en het zware blad heel lichtjes weg te schuren aan de trailing edge."

Met de nadruk dan voor alle duidelijkheid op als je het toch doet.....

Een heel enkel keer, als een heli naar mijn smaak toch nog teveel trilt en ik heb verder alle assen etc gecontroleerd, dan balanceer ik wel eens na op deze manier, maar dat is eigenlijk meer voor het geweten dan voor het resultaat, want het is maar zo weinig dat die rest-onbalans eigenlijk de trilling niet kán veroorzaken....

Groet, Bert

PS: ik ben wellicht wel behoorlijk "old school", maar nu ook weer niet zo ouderwets dat ik nog met houten bladen vlieg hoor.... Op de woodies van die protech zoom na, is het laatste setje houten bladen toch al zeker 16 jaar geleden, hahaha
 
Laatst bewerkt:
Stond ook een ;) bij.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan zo, wel met houten vliegtuig propellers btw (in een grijs verleden).
Bedankt voor de tip :)
 
Back
Top