Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Indoorvlieger, 3 feb 2011.

  1. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Vrijdag heb ik mijn mCP X binnen gekregen.
    Ik had tot hiertoe vooral met een coax gevlogen en was eind vorige zomer begonnen met een 450. Deze stond tot weer aan de kant tot het weer mooier weer werd. Die mCPx was dus een mooie heli om binnen te oefenen.

    Uiteraard voorzichtig begonnen maar dit ging al redelijk vlug vrij vlot. Ik heb wel nog geen gekke toeren proberen uit te halen maar ik leerde de heli eerst kennen. Ik had wel al enkele crashes gehad maar altijd zonder schade. Aantal vluchten tot nu toe +-20 denk ik.
    Tot die laatste vlucht. Bij de landing kantelt de heli. Eigenlijk een vrij onschuldig crashje en bijlange niet zo erg als enkele voorhaande (altijd zonder schade). Bij deze laatste crash was echter een bevestigingbolletje van de swashplate afgebroken. De link van de achterste servo kan dus niet meer aan de swash verbonden worden. Over en out dus.

    Bij de winkel waar ik de heli kocht hebben ze nu echter die swashplate niet op voorraad. Weet iemand nog waar onderdelen voor deze heli in Be of NL te verkrijgen zijn en op voorraad. Waarschijnlijk zou ik dan ook nog wat andere reserve onderdelen (welke?) bestellen en wat lipo's.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2011
  2. micha

    micha

    Lid geworden:
    5 aug 2010
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zandvoort
    Borging

    Heb de boel inmiddels ook geborgd:
    [​IMG]
    [​IMG].

    Vandaag voor het eerst buiten gevlogen, vliegt heerlijk strak :D:D , heb inmiddels ook de Align lagers besteld.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    herstellen??

     
  4. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    In afwachting zal ik het dan maar proberen te herstellen.
    Maar dan moet ik waarschijnlijk eerst nog een 0.5mm boortje halen. Het kleinste dat ik nu heb is 1 mm denk ik.
    En dan wordt het preciesie werk. Dat bolletje is toch redelijk klein.

    Een metalen stangetje inlijmen? Dit kan dan niet veel meer zijn dan een kleine nagel (zonder kop).
     
  5. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Zoow vandaag een zakje met JST connectortjes binnen gekregen..
    En daar mooi laadkabeltjes van gemaakt :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Keuze genoeg, een naald, een paperclip, een veiligheidsspelt, een nietje,ect........

    Grtz Rudi
     
  7. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Hi,

    Vanmiddag weer wezen vliegen, was lekker weer en bijna geen wind perfect dus:cool:

    De MCPx heeft het schitterend gedaan, ongeveer 30 vluchten van 5minuten, wat achtjes en cirkels gedaan zelfs stall turns en ook overmoedig geweest en een loop geprobeert:rolleyes: niet helemaal wat ik voor ogen had maar met mijn 450pro dénk ik daar zelfs niet aan, véél te duur bij een crash:wink: om van de stress nog te zwijgen........

    Ben wel een tiental keer in het gras gedoken maar met 0,0 schade, absoluut niks gebroken of gebogen alleen een scheurtje in de canopy en mijn ego gekrenkt als ik 'm weer maar eens moest gaan oprapen van het voetbalveld:wink:

    Dankzij de Align T250 lagers ook geen problemen meer gehad met de bladegrips:D

    Ik heb de MCPx nu bijna een week en in totaal zo'n 60 vluchtjes gemaakt, reken dus maar in totaal 3 uur in de lucht gehangen, en de schade tot nu toe bedraagt, 1 landingsskid,2 linkjes, 4 lagers vervangen en een setje gebarsten blades, hooguit 20 euro dus. Goedkoper kan je niet CP vliegen:D
    Hoe hard het allemaal slijt zal nog moeten blijken.
    Bijna zo goedkoop als simmen, maar vééél leuker:banana:

    Me very happy, Rudi
     
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    kan er iemand een linkje plaatsen naar waar het over die kapotte lagers gaat op rc groups want het is daar zo groot:confused:
     
  9. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
  10. eracer99

    eracer99

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    omgeving Kortrijk
    Een vriend heeft vorig weekend ook een mCPx gekocht. Ik denk er zelf ook aan om er misschien een aan te schaffen om binnen te kunnen vliegen/oefenen.We hebben elk ook een size 450 heli en daar zijn we nog mee aan het oefenen.

    Die vriend gebruikt een spectrum DX6i met de mCPx heli. Gezien we beiden nog beginners zijn, vind ik dat de heli nogal fel reageert. Ik had hem liever wat tammer gehad. Wat verander ik hiervoor dan best op de zender? De D/R minder zetten of meer positieve EXP geven?

    Kan je voor die helitje ook een trainingskruis maken? Ik heb hier nog enkele carbonstaafjes liggen van nog geen 1mm dikte denk ik. Dit zal wel licht genoeg zijn denk ik. Als ik hiervan een kruis maak en dit eronder bevestig dan kan de heli al minder kantelen.
     
  11. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
  12. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Het helpt soms om de héle tread te lezen, kijk eens bij posting 72, 1 pagina terug, daar staat hoe je de MCPx wat tammer zet;)

    Grtz Rudi
     
  13. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Afgelopen 2 dagen +50 vluchtjes gemaakt mét de Align lagers, no problem !
    De Trex lagers zijn langs 1 kant open, ik heb ze alle 4 met de dichting naar de blades gemonteert. Ook de speling van de bladegrips op de spindle is hiermee opgelost:D

    Grtz Rudi
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
  15. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Vandaag ook het beestje ingevlogen, valt goed mee, ook naar stabiliteit toe.
    Enkel de lift off gaat niet zoals ik het me voorgesteld had of ligt het aan mij:confused: Al een paar keer aan throttle curve en pitch curve gesleuteld en vindt geen manier om zachtjes op te stijgen, iemand ideetjes daaromtrent?:teacher:8O
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Voel eens hoeveel 'cogging' / zwaar de hoofdmotor loopt...
     
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Hoe doe je dat??
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Draaien!
     
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    voelt nogal stroef aan, heb wel nog maar 5 tal vluchtjes?:???:
     
  20. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Komt doordat het tandwiel nogal strak tegen de motor aan zit, ik heb er al een 100 vluchten opzitten en heb nu wat speling op het tandwiel wat de vliegtijd ten goede komt, heb mijn timer nu op 6 minuten staan en heb nog voldoende stroom over:cool:

    Wat bedoel je met niet zachtjes opstijgen:confused: Omdat de heli FBL is kom ik niet aan de cyclic voor ik lift off heb in normal, eens 50cm boven de grond ga ik naar idle.
    Misschien staat je swash niet goed, Th hold aan en je linkerstick halfweg ( 50%) zetten, je blades moeten nu op 0° staan. Dus recht tegenover elkaar, als je de blades dichtplooit kan je dit goed zien. Indien niet de links 3 tot 4 toeren tegen de klok bijdraaien tot je wel 0° hebt. Eventueel kan je het laatste eruit trimmen door naar sub trim/pitch te gaan.
    Als dit gedaan is zou je heli een stuk rustiger moeten opstijgen:wink: Bij Travel Adj de pitch op 70% zetten, zowel pos als neg, zet je 'm hoger dan trekt de motor het niet meer na 2 minuten vliegen:(.

    Succes Rudi
     

Deel Deze Pagina