Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Ik ben nog een beginner dus inverted zit er nog niet in.. Kan straks wel vier weken lang elke dag met de mCPX in de weer.. Zal dus denk ik wel veel progressie boeken vermoed ik :)
Om dezelfde reden bouw ik nu een 250. Kan ook makkelijk mee. Alleen kun je die niet even laten vallen :)
Inderdaad, dat komt vast wel goed dan. Ik ben bijna 1,5 jaar geleden begonnen met een fp en ook nog wat een beginner die net de basic aerobatics redelijk kan vliegen. Met die mcp x ben ik ook wat teruggegaan naar hover oefeningen en dat heeft me toch geholpen om in het echt die nose-in eens onder de knie te krijgen, gewoon omdat het meestel niet erg is als je een foutje maakt en crasht.
 
Ik volg een vreselijk strak programma :D Ik doe echt alleen hovertraining. Freewheelen deed ik wel met de Solo Pro maar na de nodige reparaties aan m'n flybarless Walkera ben ik nu echt de stappen van dat Radd Flight school aan het volgen met die Walkera. Kan nu stabiel hoveren en vierkantjes en een M vliegen. Ben nu aan het worstelen met side. Nu hetzelfde ook met de mCPX doen alleen wil ik die pas proberen als ik meer ruimte heb dan de 4 x 4 in de woonkamer.. Dus hopelijk beter weer eind van de week bij gebrek aan een zaaltje ;)
 
Maidenflight gedaan in de tuin. Ging perfect. Kreeg hem in 1 keer strak in hover.. Ik ben blij..
 
Ik zit nu te spacen achter de laptop. Het viel namelijk 100% mee. Buiten is de mCPX makkelijker dan mijn Walkera V100D01 binnen.. (minder turbulentie effecten buiten).

Voorlopig is het hoveren, vierkantjes en M vliegen.. Flips, tictocs en inverted zit er nog niet in. Ben allang blij dat ik hem strak in hover kan houden :)
 
Kan me voorstellen dat je nu zit te spacen:D
Is wel evenkicken als je deze op een fatsoenlijke wijze dee lucht in krijgt, behoudt en weer kan landen in je eigen tuin.

Goed werk:)
 
Hallo allemaal,

Heb zojuist de versie mét zender gekocht. Vloog zo uit de doos op zich prima. Stuurt redelijk, zonder al te nerveus te zijn.
Wat is zo ongeveer de vliegtijd die er met de standaard accu-tjes te halen valt?
Ik kom op ongeveer 3 a 4 minuten, normaal hooverend en wat heen en weer vliegend.
Valt me eigenlijk een beetje tegen.
Zijn wel nog maar de eerste 3 a 4 acculadingen. Word dat nog beter?
Verder valt het mij op dat het net is alsof de motor tegen een enorme weerstand aan moet duwen voordat ie op gang komt: als je een klein beetje gas geeft begint de boel wat te piepen, en de staart begint alvast te draaien maar de hoofdrotor komt pas wat later, en dan vrij plotseling op gang. Is dit normaal voor dit machientje?

Heb de bladen ook al wat smaller gemaakt, maar merk eigenlijk weinig verschil t.o.v. origineel.

Vliegt verder wel leuk, maar je hebt eigenlijk alleen de eerste minuut fatsoenlijk toeren, daarna zakt het rap in.

Groet, Bert
 
Dat zijn de eerste vluchten op je batterij nog denk ik...

Ik heb op de originele batterijen nu een vlucht of 5 a 6 zitten, en haal ong 5 minuten met hoover en enthousiast rondvliegen

op mn hyperions doe ik 5 minuten, maar tot 7 minuten heb ik nog redelijk normaal vermogen

En ik heb ook de versie met zender, het geheel is nog volledig standaard
Zit wel te denken over de staartverlenging..
En ik heb mn servo's al een keer schoongemaakt, dat blijkt nodig te zijn af en toe
 
Waarmee maak je ze schoon? contactspray of iets dergelijks?

De servo uit mekaar halen en de metalen strips, wit en zwart, met een wattenstaafje gedrenkt in alcohol proper wrijven. Laten drogen en weer in mekaar zetten.
Vuile servo's zijn soms verantwoordelijk voor de vibratie op de heli:( waardoor de gyro dan weer van slag raakt.

@Brutus,

De vliegtijd gaat langer worden eens je lipo's een 10tal ladingen gehad hebben, ook je motor gaat soepeler draaien als de brushes ingelopen zijn.
Ik vlieg 'm met de DX6i en heb de throttle nu op 125% staan, daar krijg je nog iets meer power mee en de vliegtijd is 5minuten:yes:

Grtz Rudi
 
Mijn nieuwe mCP X trilt flink als ik wil opstijgen. Volgens mij komt dat doordat de hoofd as op en neer kan bewegen. Er zit dus wat speling op bij het grote tandwiel onder. Hoe kan ik dat oplossen?

P.S. De heli is net nieuw en ik heb nog geen grote crashes gemaakt. Wel een keer wat hard neergekomen. Daarna heb ik dit probleem.
 
Ja die moet je aandrukken tot je een klik voelt.. De mainshaft steekt dan een paar millimeter uit de maingear..
 
Na alle enthousiaste verhalen hier ook maar naar de winkel gereden. Heb nu een aantal weken geoefend met de Solo Pro en vond de mCPX een mooie opvolger. Heb nog wel een lange weg te gaan maar het begin is er.

[URL="
- ‪E-flite Blade mCPX First Flight‬‏[/URL]

[URL="
- ‪E-flite Blade mCPX Second Flight‬‏[/URL]

Als ik het exemplaar op deze video's hoor lopen, dan heb ik een maandagmorgen exemplaar: bij mij begint het toerental na 30 sec tot een minuut, al heel erg hoorbaar in te zakken en het is ook bij lange na iet zo constant.

Begin na één middag al een beetje behoorlijk mijn twijfels te krijgen bij dit apparaatje. Jammer. Maar we geven nog niet op....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet je 100% zeker dat ook bij jou de maingear echt goed zit?? Dat luistert namelijk best vrij nauw..
 
Als ik het exemplaar op deze video's hoor lopen, dan heb ik een maandagmorgen exemplaar: bij mij begint het toerental na 30 sec tot een minuut, al heel erg hoorbaar in te zakken en het is ook bij lange na iet zo constant.

Begin na één middag al een beetje behoorlijk mijn twijfels te krijgen bij dit apparaatje. Jammer. Maar we geven nog niet op....

Groet, Bert

Maandagmorgen exemplaren zijn zonder veel gesteggel bij dealer of horzion D inwisselbaar voor dinsdag exemplaar.

Bert eindelijk aan de echte electronische flybar :D

De eflite accus zijn niet echt joepie, bestel een paar hyperions of nanos

Main motor: heb je al eens gevoeld hoeveel cogging dit ding heefT?!
Voordat dat opgangis..

Hopelijk volgend indoor seizoen een v2 met BL
 
Laatst bewerkt:
Weet je 100% zeker dat ook bij jou de maingear echt goed zit?? Dat luistert namelijk best vrij nauw..

Yup, dat weet ik zeker: hij kwam uit de doos met iets speling op de as en daardoor wilde hij nauwelijks loskomen. Had iets gelezen over dat dat tandwiel kon verschuiven en heb hem op zijn plek gedrukt. Daarna klom hij goed.

Ik krijg de indruk dat de vliegtijd wat toeneemt, maar met name het inkakken bij pitch geven vind ik erg vervelend, want halverwege de vliegtijd is dat al zo erg, dat je, hoewel er nog prima te vliegen valt, je gewoon niet voldoende "oempf" hebt om even uit een lastige situatie te komen. Dat ken ik niet van een 450-er, waar je gewoon de hele acculading lang voldoende power hebt zonder inkakkend toerental.

Ik heb een setje bladen versmald omdat dat het inkakken tegen zou gaan, maar dat is alleen maar zonde van de bladen geweest. Het helpt niet tegen inkakken, en ondanks zuiver balanceren trilt dat setje, en hij klimt er minder van. Dus ik vlieg nu met die rare bladen met dat lulletje aan de voorkant. Vliegt ie wel duidelijk soepeler mee.

Verder: ik vlieg al een tijdje ongestabiliseerde rigids, en vergeleken daarmee vind ik dit dingetje maar raar en vooral "gevoelloos" vliegen: het ene moment denk je: ja, dit is een CP-heli, maar dan opeens verrast het ding je met een venijnige reaktie en heb je je handen vol om hem weer onder controle te krijgen. Ongestabiliseerd heb je dergelijke reakties alleen op snelheid, dit ding doet het ook als je gewoon rustig hoovert en per ongeluk iets teveel stuuruitslag geeft

Ik weet dat ik niet de vliegcapaciteiten om een dergelijk klein dingetje zonder stabilisatie te vliegen, maar om eerlijk te zijn: een ongestabiliseerde rigid vliegt toch echt stukken prettiger dan dit, en geeft vooral veel meer feedback over wat je aan het doen bent.

Het is toegegeven stukken meer heli dan een Solo Pro, maar om eerlijk te zijn, Als dit ook maar een klein beetje maatgevend voor FBL-systemen is, snap ik NIET waarom iedereen bij een meerblads schaalheli direct naar stabilistatie grijpt.... Zonder is ECHT beter, ook al kost het in het begin mischien wat meer moeite om te leren.

T'is alles bij alles een leuk dingetje om mee te spelen, maar echt de laatste heli die ik koop waar een FBL-systeem in zit. En als ik het geweten had, had ik de centen in mijn zak gehouden.

Groet, Bert
 
Back
Top