Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Jammer dat hij niet aan je verwachtingen voldoet. Kun je er niet mee terug om zeker te weten dat ie wel goed is? Ik herken het verlies van power namelijk totaal niet..
Over de rest kan ik weinig zeggen. Tís m'n eerste CP en ben er best heel gelukkig mee..

Bert eindelijk aan de echte electronische flybar :D

De eflite accus zijn niet echt joepie, bestel een paar hyperions of nanos

Main motor: heb je al eens gevoeld hoeveel cogging dit ding heefT?!
Voordat dat opgangis..

Hopelijk volgend indoor seizoen een BL-versie.

Yup! En ik weet nu al: NOOOOIIIIIT weer! Zelfs het door mij zo verfoeide maar ondertussen veel gevlogen Solo Pro gebakje, geeft tenminste feedback.... dit ding totaal NIET.

Mischien dat ik het ding nog eens een setje nieuwe accu's geef, maar daar zal het ook mee ophouden denk ik.

Inderdaad wel een beetje een misser dat het ding geen brushless motor heeft, maar dat is nu eenmaal niet anders.

Groet, Bert

Ik ben een totale beginner maar heb de Solo Pro, Walkera V100D01 en de mCPX sinds kort en de laatste is toch echt degene die de meeste feedback geeft. Ik vrees dat er dus echt wat mis is met jouw exemplaar..

Jammer dat hij niet aan je verwachtingen voldoet. Kun je er niet mee terug om zeker te weten dat ie wel goed is? Ik herken het verlies van power namelijk totaal niet..
Over de rest kan ik weinig zeggen. Tís m'n eerste CP en ben er best heel gelukkig mee..

Tsja, als je het mes al in de bladen gezet hebt, denk ik niet dat men hem graag terug wil nemen....

Ik ben wel hoofdzakelijk brandstof gewend, maar ook de KDS 450 blijft gewoon door jassen. Ik krijg ook de indruk dat er in het simpele standaard zendertje maar een curve zit: vol open..... dan hou je dat, maar ik vind dat gewoon heel erg vervelend.
Hij blijft wel goed klimmen tot aan het eind van de accu, maar in het begin vliegt hij met veel toeren, op het laatst niet. Door die FBL merk je daar weinig van in stabiliteit, maar wel in pitchreactie. Laat hem wat te vlot dalen bij te laag toerental, en je vangt hem gewoon niet meer op.

Als het je eerste CP is, kan ik me goed voorstellen dat je er gelukkig mee bent, en hij vliegt absoluut niet slecht hoor.
Ik ben geen 3D vlieger, en ik had absoluut niet verwacht hier moeiteloos mee te gaan 3D-en, maar ik had, gebaseerd op de filmojes wel een heli verwacht die wat voorspelbaarder zou vliegen.
Een strakke hoover doet ie zonder moeite, en buiten vliegt het ook probleemloos. Daar ligt het niet aan.
Mischien ben ik wel gewoon zo'n ouderwetse l*l die per sé met acoustische afstandbediening en stoomaangedreven heli's wil vliegen:p

Maar hoe dan ook, mijn ding is het niet.

Groet, Bert

Drupje olie op motorlagers en tandwieltje.
Motor moet bij jouw nog loskomen.

Deze DX4 zender is plat basic, en dat merkt t board bij t binden.
Dan gaat ie zijn eigen voorgedefinieerde curves ed gebruiken

Lezen we binnenkort een "te koop " advertentie ;)

Vriend wil wel zon basic zender erbij als trainer.
Ikke wil evt de heli wel,
heb je een deel van je centen weer in je zak..

Laatst bewerkt:
Ik ben een totale beginner maar heb de Solo Pro, Walkera V100D01 en de mCPX sinds kort en de laatste is toch echt degene die de meeste feedback geeft. Ik vrees dat er dus echt wat mis is met jouw exemplaar..

Nou, daar kan ik vrij kort over zijn: Als iets electronisch gestabiliseerd is, KAN het niet echt feedback geven. Niet in de zin van dat je aan de stuurreacties kunt "voelen" of je bijvoorbeeld dwarswind hebt....
Dat is gewoon een technische onmogelijkheid.....

Want hoe wil jij iets "voelen", als de FBL electronica een windvlaag volledig opvangt, of de Heading hold gyro een zijwind volledig compenseert?
Ik denk dat jij doelt op de duidelijkheid van de stuurreacties. Die is van dit ding inderdaad wel veel beter als van de Solo Pro en de Walkera.

Maar dit dingetje laat ook niks merken als je snelheid maakt.
Ik ben gewend met de grote rigids en ook de paddelsystemen, dat je aan het vlieggedrag kunt merken wat er gaande is. Die info ben ik nu kwijt en dat vind ik uiterst onprettig vliegen.

Groet, Bert

Deze DX4 zender is plat basic, en dat merkt t board bij t binden.
Dan gaat ie zijn eigen voorgedefinieerde curves ed gebruiken

Lezen we binnenkort een "te koop " advertentie ;)

Vriend wil wel zon basic zender erbij als trainer.
Ikke wil evt de heli wel,
heb je een deel van je centen weer in je zak..

Haha, nee, zover is het nog niet. Al is het maar leuk om zo'n klein CP-tje op de plank te hebben staan.

Maar ik geef het nog niet op, ik heb alleen mijn verwachtingen wat bijgesteld, en een mening over electronisch FBL bevestigd gezien. Het is vrijwel exact hetzelfde gebrek aan gevoel als bij Heading Hold, waar ik ook een pesthekel aan heb, alleen dan op de tuimelschijf.
Als er nu ook nog een slimme electronicus komt die met behulp van accelleratiesensors een stabilisatie op de pitch weet te fabrieken, dan hoeven we straks helemaal niks meer te voelen.

Groet, Bert

Is dr al,
Jij zult ook echt niet met zon volledig geautiomatiseerde quadkopter moeten gaan vliegen,
zoals de parrot drone met iphone of pad, of de multiwii.

Wij zijn gewoon van de 'oude' garde, die nog hebben aangeklooit met een picco

Ik snap het.. Ik ben nog maar 6 weekjes bezig dus ben allang blij als ik geen schade vlieg :)
Hier m'n 3e vlucht met de mCPX van vanmorgen..

[URL="
- ‪E-Flite Blade mCPX 3rd flight‬‏[/URL]

Ziet er toch heel netjes uit? Helemaal gezien je nog maar 6 weken bezig bent.
Lekker zo doorgaan, voorzichtig aan. Je merkt vanzelf wanneer je aan "meer" (vliegen, moves, andere heli, wat dan ook) toe bent.

Overigens: grappig dat je zegt helemaal niks van vermogensverlies te merken.... Je filmpje duurt iets meer dan twee minuten en ik hoor het toerental bijna per seconde dalen. En die van jou zakt ongeveer even veel in als die van mij gezien naar de vliegtijd.
Dus moet jij je geen zorgen maken, en zal er met die van mij ook niet zo heel veel mis zijn, ben ik gewoon een (met brandstofheli's verwende) zeikerd... :p:p:p:p

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Is dr al,
Jij zult ook echt niet met zon volledig geautiomatiseerde quadkopter moeten gaan vliegen,
zoals de parrot drone met iphone of pad, of de multiwii.

Wij zijn gewoon van de 'oude' garde, die nog hebben aangeklooit met een picco

Weet dat 't er al is voor die quads, maar ik doelde eigenlijk op een kastje a la V-stabi wat je in je grote Vario schaalheli kunt hangen en dan helemaal niks meer hoeft te kunnen, behalve bouwen (of veel geld hebben, want tegenwoordig levert Vario op aanvraag ook kompleet gebouwd en gespoten zag ik laatst.....:()

Maar wat nou oude garde.... ik heb nog aangeklooid met de oude Bell 47G van Graupner (bouwjaar 1983) en dat was alle nadelen van een slecht vliegende piccolo maar dan gecombineerd met de geneugten van een niet voor het doel geschikte gloeiplugger. Onder de 10 graden kreeg je het ding niet of nauwelijks gestart, boven de 20 graden hield het "koelsysteem" het niet bij en crashte je door uitvallende motor. En Gyro's bestonden toen ook nog niet echt....
Waar mensen nu bij wijze van spreken 3 weken over doen, kostte me destijds 3 jaar.....

En toch.... Die goeie ouwe tijd.... zucht!:yes:

Groet, Bert

Dat was blijkbaar een gouden tip.
Bij gebrek aan goede olie een klein drupje brandstof op het motor-asje gedaan en effe laten uitdampen. Verder een heel klein beetje titaanvet op het tandwiel, en van de ene vlucht op de andere bleef het toerental veel constanter, en gevoelsmatig toch gauw een minuutje meer vliegtijd.
Accu leek ook wat minder warm aan het eind dan voorheen.

Dat begint er qua vliegduur wat meer op te lijken.
Ik blijf nog steeds vervelend vinden dat je iedere minuut minder vermogen ter beschikking hebt, maar tijdens hooveren en rustig je rondjes vliegen is het al een stuk constanter.

Vreemd, deze behandeling had bij de Solo Pro totaal geen merkbaar resultaat, en bij dit ding dus blijkbaar wel.

Mijn mening over het sturen blijft echter onveranderd: het vliegt (goed) maar het is niet mijn ding.

Groet, Bert

Ziet er toch heel netjes uit? Helemaal gezien je nog maar 6 weken bezig bent.
Lekker zo doorgaan, voorzichtig aan. Je merkt vanzelf wanneer je aan "meer" (vliegen, moves, andere heli, wat dan ook) toe bent.

Overigens: grappig dat je zegt helemaal niks van vermogensverlies te merken.... Je filmpje duurt iets meer dan twee minuten en ik hoor het toerental bijna per seconde dalen. En die van jou zakt ongeveer even veel in als die van mij gezien naar de vliegtijd.
Dus moet jij je geen zorgen maken, en zal er met die van mij ook niet zo heel veel mis zijn, ben ik gewoon een (met brandstofheli's verwende) zeikerd... :p:p:p:p

Groet, Bert

Ik ben een totale beginner dus dat soort zaken vallen me niet op of storen mij niet :) Ik ben allang blij dat ik dit in korte tijd kan ;)
Ik oefen alles eerst op de sim en daarna in de praktijk. Dus voorlopig gewoon hoveren tail in tot ik in de sim side en nose in beheers. Dan pas in de praktijk.

klassieke discussie tussen brandstof en electro ;) ben blij dat ik van beide geen verstand heb. :D

Merk het minder worden worden ook een klein beetje maar is absoluut niet storend.

klassieke discussie tussen brandstof en electro ;) ben blij dat ik van beide geen verstand heb. :D

Merk het minder worden worden ook een klein beetje maar is absoluut niet storend.

Haha, nee hoor, is geen klassieke discussie brandstof/electro....
Dat veel electrovliegers met een vlakke gascurve en zonder Governor vliegen, is hun zaak, en hun keuze....
Iedere wat verder gevorderde helivlieger weet dat een constant toerental gewoon ook een constanter en voorspelbaarder reagerende heli oplevert.

Ik vlieg mijn 450-jes met Governor en vraag niet vanaf het begin het toptoerental: Dan heb je ook met zo'n ding gewoon tien minuten lang een snaarstrak constant toerental, en kun je aan het eind nog net zoveel pitch geven als aan het begin, m.a.w blijft je heli de hele accu lang exact gelijk reageren. Dat je daarvoor je heli aanvankelijk wat tammer af moet stellen, is alweer, gewoon een keuze.... Mijn keuze. Het klimt tot het eind nog steeds gewoon hard genoeg. Kortom, de aandrijvingsvorm speelt geen rol, de afstelling wel.

Als het al een discussie is, dan eerder de discussie of 3D afstelling beter is dan "schaal" afstelling.
En wat dat betreft: Ik koop niks voor een heli die uitsluitend in het laatste kwart van de pitchstick vliegt (en dan nog kriebelig reageert ook), als ik gewoon wat hoover en rondvlieg. Voor rondvliegen is deze afstelling gewoon ronduit onprettig. Het zou al een stuk beter zijn als de pitchcurve zodanig aan te passen was dat het hooverpunt (zowel rechtop als inverted) wat dichter tegen midstick aan zou liggen. Nu hoovert hij bij driekwart van de positieve helft, klimt als een raket (en gaat door zijn hoeven) bij volgas maar komt al als een steen naar beneden bij half positief.... Dat zou wel wat vloeiender kunnen, helemaal als toch alles electronisch geregeld word....

Ik weet dat de standaard zender een simpel dingetje is, maar ik zou graag zien dat het ding bijvoorbeeld met het gas in normaal stand ook maar van -2 tot +10 zou geven inplaats van minimum tot maximum. Zou het ding een stuk vliegbaarder maken.

Groet, Bert

Had dan een fatsoenlijke spekkie zender met instelbare curves ed gekocht..
2.4 ook bruikbaar voor de heli vliegschool.

Had dan een fatsoenlijke spekkie zender met instelbare curves ed gekocht..
2.4 ook bruikbaar voor de heli vliegschool.

Nee joh!
Er is tegenwoordig niet veel fatsoenlijks meer te koop als je een pultzender gewend bent. Vlieg wel eens met zo'n handzender in een bakkie, maar ik vind dat niks. Zal hier ook wel iets meespelen, dat die Dx4 ook gewoon een handzender is.:yes:

Buiten dat, ik ben nog steeds niks tegen gekomen wat beter en veelzijdiger instelbaar is dan mijn FC 28.
Voor de helischool zitten we gewoon vast aan een standaard, want je kunt niet mensen bij les één lesgeven met zender A en een les later (bij een andere instructeur) met zender B. Om dan vanwege de aanschaf van zo'n lullig mCPx-je, alle zenders te gaan vervangen......:confused:

Groet, Bert

Enfin, als je A zegt moet je ook B zeggen natuurlijk....

Zojuist met twee volle accu's naar het lokale voetbalveld gereden en effe snel de pakketjes leeg gevlogen. Met de "rondvlucht-bladen", omdat ik de "gewone" bladen kapotgemodificeerd heb.

Dat veld ligt tussen de bomen, dus de wind die er staat is altijd een beetje turbulent, maar in elk geval had ik nu de ruimte om hem de sporen te geven, en werd ik nu opeens aangenaam verrast: zodra je een beetje gang zet en wat driftiger gaat sturen word het al een heel wat prettiger dingetje. Wel erg gevoelig op turbulentie door hele grote verticale stappen te zetten, maar voor de rest absoluut strak sturend. Bijna als een grote!
Wel erg lastig om de ligging te zien op afstand (mogelijk dat de kleur daarmee te maken heeft: het ding is rood en ik ben bijziend, geen goede combinatie)

Maar in elk geval heel goed de bocht om te krijgen nu, en ook goed te plaatsen. Waar ik wel mee blijf zitten is dat het net is alsof er expo op zit, zo nu en dan, als je wat grotere uitslagen op de tuimelschijf geeft, reageert hij opeens onverwacht fel.

Het blijft een feit, het is een beetje een "alles of niets"-ding, of je hoovert, of je moet STEVIG rondjassen, daar tussenin is het niet heel veel.

Had me nog zo voorgenomen om nu eens in het echt een flip o.i.d. te proberen (op de sim gaan die moeiteloos, net als tic-tocs) maar ik krijg zelfs met dit goedkope dingetje die interne knop niet om. Blijkbaar is mijn voorgeprogrammeerde "niet-crashen!!!!" stand toch nog steeds te sterk. Maar ja dat heb ik er dan ook bijna 30 jaar in lopen rammen....

Ik blijf onveranderd in mijn mening over electronisch FBL (gebrek aan feedback blijft ruk), maar mijn mening over de mCPx moet ik in positieve zin bijstellen. Die vliegt beter dan het zich liet aanzien.
Blijft een feit dat ik een 2 meter heli makkelijker in mijn achtertuintje (5 bij 5 met schutting en obstakels) hoover dan deze mCPx, en dat zegt ook wel weer wat over het dingetje.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Waar ik wel mee blijf zitten is dat het net is alsof er expo op zit, zo nu en dan, als je wat grotere uitslagen op de tuimelschijf geeft, reageert hij opeens onverwacht fel.

Dat HOORT zo Bert, wen je daar ook eens aan, jij als anti expo radicaal

Dat HOORT zo Bert, wen je daar ook eens aan, jij als anti expo radicaal

Hoe bedoel je, dat hoort zo?
Als ik een simpel niet instelbaar zendertje heb, verwacht ik ten eerste niet dat er stiekum toch expo op zit. Ten tweede, ik heb echt wel eens met expo gevlogen, dit voelt niet echt aan als expo. Expo is voorspelbaarder dan heb je altijd die "knik" in de respons bij dezelfde stick-uitslag.

Die felle reactie is niet alleen gewoon vervelend, hij is ook nog eens flink onvoorspelbaar. Het ene moment moet je flink roeren om de heli die kant uit te krijgen die je wilt, het andere moment denk je rustig te corrigeren en vlamt de heli opeens op zijn kant. Had het gisteren in de woonkamer nog (hoge snelheden of turbulentie dus uitgesloten) en dan ben je echt even flink aan het corrigeren omdat je rustig hoovert, licht corrigeert en opeens ligt de heli 30 tot 45 graden op zijn kant, en tegensturen levert net zon vervelende felle reactie op.... Net of die FBL-electronica er even helemaal mee ophoud, en je weer "met de hand" staat te sturen. Het lijkt wat op wat een Solo Pro doet as je de flybar vastzet (yup, reeds mee geëxpirimenteerd).
Het lijkt met die rondvliegbladen minder te zijn, en die lopen beduidend rustiger. Mogelijk brengen trillingen de gyro's wat in de war?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back