Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Hoe bedoel je, dat hoort zo?
Had het gisteren in de woonkamer nog (hoge snelheden of turbulentie dus uitgesloten)

Mag ik hier als beginner even op reageren :) Maar in de woonkamer heb je veel meer last van wervelingen dan buiten. Ik heb de mCPX nog niet binnen gevlogen maar wel mijn Walkera V100D01 en het verschil is best enorm voelbaar. Zo strak als ik deze buiten kan hoveren zoveel meer moeite kost het mij binnen. Lukt wel maar moet veel meer corrigeren..

Kon mij de mogelijkheden niet laten ontgaan om wat tegen stokpaardjes te duwen :)

Hahaha.... "schobbejak! Ondeugende schavuit!":p

Groet, Bert

PS: wanneer kom je weer eens langs? Kun je een paar echte Rigids zien vliegen en hoe dat stuurt zonder electronica! (kon ik me ook even niet van weer houden....)

Mag ik hier als beginner even op reageren :) Maar in de woonkamer heb je veel meer last van wervelingen dan buiten. Ik heb de mCPX nog niet binnen gevlogen maar wel mijn Walkera V100D01 en het verschil is best enorm voelbaar. Zo strak als ik deze buiten kan hoveren zoveel meer moeite kost het mij binnen. Lukt wel maar moet veel meer corrigeren..

Tuurlijk mag je hier als beginner op reageren. Graag zelfs! Daar is het een forum voor toch?

Wat je zegt klopt, in een kleine afgesloten ruimte heb je meer last van wervelingen... met een paddelstang/fixed pitch heli. Echter.... met een electronisch gestabiliseerde heli leid dat hooguit tot wat ongewenste verplaatsingen, NIET tot een plotselinge en onverwacht heftige reactie op een kleine stuuruitslag. Buiten kun je nog mogelijk windvlagen verwachten als je bijvoorbeeld tussen twee huizen op de oprit staat te vliegen. Dan is het (vanwege die stabilisatie) nog steeds niet te verwachten, maar zou het mischien een kleine mogelijkheid kunnen zijn. Binnen is DAT uitgesloten.

Niet lullig bedoeld, maar als beginner sta jij waarschijnlijk nog wat te traag en te heftig te sturen, en dan is binnen vliegen inderdaad uitdagender. Echter als je je heli goed vlak stuurt, zul je merken dat die mCPx eigenlijk hooguit wat in alle richtingen heen en weer of op en neer danst ten gevolge van die wervelingen. En dan met heel lichte correcties de heli wat in toom houden, niks aan het handje. Bij de mijne was het dan opeens bij een lichte correctie een zwieper van een graad of 30, en daarna wil hij er toch wel rap vandoor. dan moet je fors corrigeren, en als de doseerbaarheid van die correctie te wensen overlaat.... tsja.... (tot nog toe geen brokken, maar ik heb een oude bodywarmer die over de stoel hing al aardig toegetakeld)

Groet, Bert

Niet lullig bedoeld, maar als beginner sta jij waarschijnlijk nog wat te traag en te heftig te sturen

Ook helemaal niet lullig opgevat hoor ;) Ik ben een beginner.. Klaar. Ik kan niet vliegen. Ik kan gelukkig wel hoveren en daarin heb ik al veel plezier. Ondertussen haal ik bakken informatie van het forum :)

Wat ik wel weet is dat het vreselijk verslavend is. En het leerproces gaat met ups en downs. Soms zie je het niet meer zitten. Maar dan lukt het opeens weer en ben je de rest van de dag in een roes..

Wat ik wel weet is dat het vreselijk verslavend is. En het leerproces gaat met ups en downs. Soms zie je het niet meer zitten. Maar dan lukt het opeens weer en ben je de rest van de dag in een roes..

Pas maar op.... dat is het echt, ongeacht waar je mee vliegt.....
Ik heb een kleine 30 jaar geleden met ongelofelijke crap moeten leren vliegen (zelfs voor die tijd was dat heli-tje van mij belabberde zooi) en kijk nou.... ik vlieg nog steeds!

Gewoon doorgaan met plezier hebben, daar draait het allemaal om.

Maar.... in al die jaren heb ik nooit kunnen ontdekken WAT en WAAROM het nou zo leuk is......:yes:

Groet, Bert

Ik begon 6 weken geleden met een Solo Pro. Kijken of het wat is naast m'n andere hobby fotografie.. Sindsdien ben ik verslaafd. Dacht dat ik RTF zou blijven doen maar inmiddels heb ik ontdekt dat ik repareren en bouwen minstens zo leuk vind. Heerlijk om te prutsen aan een helicopter. Nu maar leren vliegen en kijken of ik het vliegen met fotografie kan combineren. Dat zou mooi zijn ;)

Ik begon 6 weken geleden met een Solo Pro. Kijken of het wat is naast m'n andere hobby fotografie.. Sindsdien ben ik verslaafd. Dacht dat ik RTF zou blijven doen maar inmiddels heb ik ontdekt dat ik repareren en bouwen minstens zo leuk vind. Heerlijk om te prutsen aan een helicopter. Nu maar leren vliegen en kijken of ik het vliegen met fotografie kan combineren. Dat zou mooi zijn ;)

Wacht dan maar met angst en beven af tot je aan de 600 grootte toe bent, of erger, tot je een keer een grote schaalkit gebouwd hebt.

De kick die je krijgt als je na een jaar (of langer) bouwen je schaal heli voor het eerst de lucht in brengt, die is echt onbeschrijfelijk. Want dat is wat anders dan een verzameling onderdelen tegen elkaar te schroeven, dan bouw je het airframe min of meer zelf. En die kick blijft, iedere keer dat hij opnieuw de lucht in gaat....:yes:

Groet, Bert

De eflite accus zijn niet echt joepie, bestel een paar hyperions of nanos

Om hier nog even op terug te komen:
Ik heb zojuist even wat gesoldeerd (meten is weten) en de originele accu's (200 mAh 25C), opgeladen met het bijgeleverde ladertje, aangesloten op het IMax B6 gevalletje.

Ontladen met 1 A tot 3V geeft een ontladen capaciteit van 235 mAh.... toch niet slecht dacht ik zo....
Nu kijken wat er weer in gaat op 0.7 A (volgens de handleiding moet je ze daarmee laden, al kan ik daar niks over vinden op het accu-tje zelf), dat blijkt 238 mAh te zijn.

Daarna het andere accu-tje, ook geladen met het originele ladertje op .7 A, leeggevlogen tot de heli zichzelf land (zojuist gemeten, in vlot tempo rond vliegen, en de laatste minuut veiligheids halve hooveren: 7 minuut 30 sec tot mijn verbazing!) en eens kijken wat daar in gaat. Dat blijkt 236 mAh te zijn...

Daarna eens kijken wat er in gaat als ik ze met 0.2A laad.... (word vervolgd...)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik ben me recent terug voor modelbouw van het coole type gaan interesseren. Ik dacht eerst aan een e-vliegtuig en kwam via wat omwegen op de trex100 en uiteindelijk op deze. Dit is nice!

Enkele jaren terug heb ik me geamuseerd met een picooz maar na een maand niet meer naar omgekeken.

En in feite ben ik ook een ancien want ik heb ook nog met de eerste mscomposit Hornet geklooid (gehooverd zeg maar).

Ik zou eerst braaf een FP kunnen kopen maar ik denk voor deze CP te gaan. Het zal moeilijk zijn maar t'is gewoon te VET. :-p

En wachten op de trex100 3g heeft weinig zin...
Voor € 180,- kun je weinig verkeerd doen toch!?

Is de zender in de RTF versie voldoende van kwaliteit? Ik heb het dan op de joysticks.

Ik ben me recent terug voor modelbouw van het coole type gaan interesseren. Ik dacht eerst aan een e-vliegtuig en kwam via wat omwegen op de trex100 en uiteindelijk op deze. Dit is nice!

Enkele jaren terug heb ik me geamuseerd met een picooz maar na een maand niet meer naar omgekeken.

En in feite ben ik ook een ancien want ik heb ook nog met de eerste mscomposit Hornet geklooid (gehooverd zeg maar).

Ik zou eerst braaf een FP kunnen kopen maar ik denk voor deze CP te gaan. Het zal moeilijk zijn maar t'is gewoon te VET. :-p

En wachten op de trex100 3g heeft weinig zin...
Voor € 180,- kun je weinig verkeerd doen toch!?

Is de zender in de RTF versie voldoende van kwaliteit? Ik heb het dan op de joysticks.

Tsja, je houd ze toch niet tegen.....

Ik kan dit niet echt een beginnersmachientje noemen, maar het moet er wel mee te doen zijn als je voorzichtig bent. Mijn grootste bezwaar om met een machientje als dit, is toch wel de wat venijnige pitch.... Als je dat wat onder de knie weet te houden lijkt me dat je hier wel mee moet kunnen leren vliegen.

Het zendertje wat er bij zit heeft gewoon normale sticks, is niks op aan te merken.

Maar ik blijf er bij, dat het beter is om toch eerst met een wat grotere machine met paddelstang eerst eens écht een bepaalde basisvaardigheid op te doen, voordat je met electronisch gestabiliseerde heli's in de weer gaat. Ten eerste vliegt een grotere heli zelfs zonder electronische hulp toch makkelijker, en die FBL electronica maskeert toch wat zaken die je bij de overstap naar een grote heli wel eens op zouden kunnen breken, zoals de invloed van wind en dergelijke.

Groet, Bert

Grote machine onder begeleiding is beste optie. Ik heb die weg niet bewandeld om mijn eigen redenen. Maar om nu zomaar een mcpx te kopen om te leren is gewoon geen optie. Dan kun je ook 180 euro overmaken aan mij. Dan heeft tenminste iemand er lol van..

Het kan wel natuurlijk. Maar dan moet je eerst gaan simmen.. En heel veel simmen. Ik was ook eigenwijs na de Solo Pro en vloog m'n Walkera uit de doos binnen 40 seconden kapot. Heb toen alles weg gelegd en ben gaan simmen met een simpele esky usb TX en Heli-X (ik zit op een Mac). Dan kan het wel.. Alle andere opties kun je vergeten. Zo simpel is het.

Laatst bewerkt:
[...]
Had me nog zo voorgenomen om nu eens in het echt een flip o.i.d. te proberen (op de sim gaan die moeiteloos, net als tic-tocs) maar ik krijg zelfs met dit goedkope dingetje die interne knop niet om. Blijkbaar is mijn voorgeprogrammeerde "niet-crashen!!!!" stand toch nog steeds te sterk. Maar ja dat heb ik er dan ook bijna 30 jaar in lopen rammen....
Zoals je al had gemerkt is er weinig vermogen beschikbaar dus je kan moeilijk even wat pitch geven om 'm met minimaal hoogte verlies op kop laten gaan of een flip te maken. Geef je te veel pitch dan kakt de rotor ver in en/of blijft ie draaien om z'n als alsof de gyro de weg kwijt is.

Van rechtop naar op z'n kop doe ik als een halve looping. Een roll vind ik ook lastiger dan met de 450, gewoon omdat je veel voorzichtiger moet zijn met de collective. Maak ik een fout qua 'collective management' dan is er niet die bak vermogen beschikbaar om er uit te komen. Twee keer een 180 graden roll maken gaat mij gemakkelijker af.
De eerste twee minuten gaat het verder wel goed maar daarna inderdaad hard bergafwaards met het vermogen; die lipo's laten te wensen over wat dat betreft.

Ik heb het een en ander zonder estab gevlogen (he, brutus..), en ik ben het wel met brutus eens

De electronische waakhond heeft af en toe, bij een beetje rustig rondtoeren waarbij je scherpe stuurbewegingen maakt nog wel eens de neiging in een soort "stall" situatie terecht te komen
Oftewel, hij gaat dan opeens van bestuurbaar naar een vallend stuk onderdelen, en met wat geluk komt hij er weer uit voor hij bij de grond is

Zonder estab geeft een heli een hoop feedback, met estab kunnen ze dat ook...
Is maar net wat voor computer je eraan hangt
De mcpx is inderdaad wat ongevoelig, en zeker bij de standaard zender heb je gewoon veel stick uitslag nodig om iets te doen
De drie van mij met estab geven mij voldoende gevoel terug, kan ook zijn dat ik gewoon zo goed weet wat hij gaat doen dat ik al vooraf corrigeer (maar ja, hoe kun je werkelik iets voelen in een draadloze verbinding... Denk dat wat brutus bedoelt en wat ik bedoel redelijk bij elkaar ligt?)

Ik gebruik hem tegenwoordig om mn pitch management goed te krijgen
Zeker bij flips is dit ontzettend belangrijk, is dit niet goed klapt de staart eruit of zakt de motor in(of je knalt onbestuurbaar op de grond, zoals ik deed)
Ook loopings is dit belangrijk, zij het iets minder
Is het bij de mcpx goed, gaat het bij de grotere heli's zeker goed
Ik merk nl al dat ik bij de grotere makkelijker over de kop ga..

Het zou inderdaad maar heel goed kunnen, dat ik de heli onbedoeld in een gedeeltelijke bladestall stuur. Aangezien de Estab net zo lang blijft sturen als de heli volgen wil, krijg je dus geen waarschuwing dat je meer of minder moet sturen voor een bepaalde beweging en dus de grenzen nadert. Dat is inderdaad de feedback die ik bedoel.

Of mischien anders gezegd: Als ik met een paddelstang of rigid 50% uitslag geef, is de reactie van de heli onder andere afhankelijk van de situatie op dat moment (veel/weinig G's, veel/weinig snelheid, dwarswind of niet, etc etc). Door een onbewust vergelijk tussen stickuitslag en reactie, krijg je informatie terug, bijvoorbeeld over hoe ver je nog kunt gaan voor het uit de klauw loopt: na verloop van tijd ga je "voelen" hoe hard je er aan trekt. Aangezien de Estab bij een gegeven stickuitslag altijd met een zelfde rollrate WIL reageren en de daadwerkelijke servo-uitslag dus niet een vaste waarde is, ben je enerzijds die feedback kwijt, en anderzijds is de reactie er (voor je gevoel in elk geval) de ene keer wat eerder dan de andere keer. Dat maakt het wat "onzeker" of gevoelloos zo je wilt.
Verder merk ik inderdaad dat die Estab de boel heel lang in het gareel houd, maar je krijgt het ding ook moeiteloos over de grens van wat de heli nog wil volgen heen, en dan heb je dus van die rare onverwachte reacties.

Daar heb ik met bijvoorbeeld de grote BO (zonder Estab) geen last van, omdat ik enerzijds die feedback krijg, en anderzijds, omdat ik weet dat (en wanneer) er een grens aan zit te komen, wat beter een veilige marge aan kan houden.
Zie het maar als ABS in combinatie met stuurbekrachtiging op je auto. Doordat je wielen niet meer blokkeren en de feedback slechter is, lijkt het net alsof je meer grip tot je beschikking hebt, maar als je dan onverhoopt een keer te ver gaat krijg je ook geen waarschuwing, en ga je bij het remmend insturen van de bocht zonder waarschuwing toch rechtdoor.
Het kan natuurlijk maar zo zijn dat met een wat betere en krachtigere 3D heli die grenzen buiten het vliegbare bereik liggen en je er dan geen last van hebt, maar met de mCPx bereik je die grenzen blijkbaar relatief makkelijk.

Tot nog toe is het nog niet uit de klauw gelopen maar ik heb nu al regelmatig gehad, dat de heli onverwachts een rare beweging maakte, en ik weet echt wel wat ik ongeveer aan kan qua sturen, maar door de vreemde en onverwachte reacties waren het juist de (over???)correcties van mijn kant die me in de problemen brachten. Mogelijk dat als ik niks (of veel minder) gedaan had, dat het dan ook veel minder uit de klauw zou lopen, maar als dat zo is komt ie op de plank te staan: ik ben niet van plan met iets te gaan vliegen waarvan ik het risico loop dat ik na verloop van tijd mijn reflexen onderdruk of erger, verkeerde reflexen aan ga leren. Liever een mCPx van twee banken op de plank, dan een BO van vijf ruggen in de grond....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Vind dat wat te ver gaan hoor. Ik kan uitstekend rijden in m'n Landrover maar ook in de Toyota van mijn vrouw. Zijn niet te vergelijken maar ik ga niet de Aygo laten staan omdat ik bang ben dat ik de Landrover niet meer kan rijden. Is gewoon wennen aan de verschillende eigenschappen van verschillende modellen. Hier rij ik op de snelweg en in Suriname op bauxietwegen. Is gewoon aanpassen volgens mij ;)

Vind dat wat te ver gaan hoor. Ik kan uitstekend rijden in m'n Landrover maar ook in de Toyota van mijn vrouw. Zijn niet te vergelijken maar ik ga niet de Aygo laten staan omdat ik bang ben dat ik de Landrover niet meer kan rijden. Is gewoon wennen aan de verschillende eigenschappen van verschillende modellen. Hier rij ik op de snelweg en in Suriname op bauxietwegen. Is gewoon aanpassen volgens mij ;)

Zegt ie na al wel 6 weken helivliegen.....:yes:;)

Er zit wel wat verschil in het verschil tussen een toyota Aygo en een Landrover, of het verschil tussen een 45 grams kant en klaar heli-tje van 200 Euro en een 12 kilo zware NIET electronisch gestabiliseerde vierbladsheli van 5 mille.....

Kijk nog maar eens of het alleen maar wennen aan de eigenschappen is, en je nog net zoveel aan je reflexen hebt als je van een damesbrommertje op een Yamaha R-1 overstapt en je maakt een paniekstop.... dat is een iets beter vergelijk....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik mocht van jou als beginner wat melden :) Daarom de vergelijking. Ik snap je punt wel maar je moet denk ik wel in staat zijn meerdere modellen te vliegen met verschillende eigenschappen.. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen ;)
Bovendien ben ik niet begonnen om de 45 gram zware mCPX te vergelijken met een 12 kilo zware niet gestabiliseerde heli ;) Mij ging het er echt alleen maar om dat je niet moet willen vergelijken. De ene vliegt anders dan de andere. Dat lijkt me duidelijk. Zelfs voor een beginner moet dat duidelijk zijn.. Dus om een mCPX op de plank te leggen omdat je na een tijdje mCPX vliegen de 12 kilo heli niet meer kan vliegen vond ik wat te kort door de bocht.. Meer en anders bedoelde ik dus niet te zeggen ;)

Laatst bewerkt:
Back