Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Ik mocht van jou als beginner wat melden :) Daarom de vergelijking. Ik snap je punt wel maar je moet denk ik wel in staat zijn meerdere modellen te vliegen met verschillende eigenschappen.. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen ;)

Joh, het was niet kwaad bedoeld, en inderdaad, mag je wat melden... hehehe, in dat opzicht vroeg ik er zelf om....:p

Euh... Ik vlieg naast die mCPx afwisselend ook nog in volgorde van grootte:
een Solo-Pro,
een electro 450, (lesheli)
een nitro 450,
een paddelstang .60 brandstof trainer (lesheli),
een drieblads rigid ongestabiliseerde trainer (lesheli),
tweeblads ongestabiliseerde rigid gestuurde schaalheli,
een 10 kilo benzine schaalheli 2blad paddelstang,
en een 12 kilo benzine schaalheli 4 blads rigid ongestabiliseerd....

Lijkt me afwisseling genoeg, en allemaal vliegen ze verschillend. Zitten links en rechtsdraaiende heli's tussen.

En geen van die heli's tast mijn reflexen t.o.v. de anderen echt aan. Maar die Estab van de mCPx... da's toch andere koek. Daar moet je toch echt je reflexen gedeeltelijk voor uitschakelen omdat die Estab zelf dingen doet die je niet in de hand hebt, en je eigen reflexen onbedoeld de boel dus alleen maar verstoren. Zodra ik merk dat dat mijn vliegen met de rest gaat beïnvloeden (weet ik nog niet maar ik heb dat ding ook nog maar sinds gisteren), gaat ie op de plank. Als blijkt dat ik er geen last van heb, dan niet uiteraard.

Groet, Bert

PS: ik ben niet bang dat ik die grote heli niet meer kan vliegen, zo'n vaart zal het niet lopen: Maar ik heb er weinig behoefte aan om een dergelijke dure heli de grond in te jassen omdat ik op een kritiek moment een verkeerde reflex vertoon, die ik dan blijkbaar aangeleerd heb van een andere heli.

Laatst bewerkt:
We zijn van dezelfde leeftijd zie ik :) Jij vliegt al lang. Ik nog maar net.. Tijden veranderen. Vroeger was heli vliegen een ding wat voorbehouden was voor een een select gezelschap van doorzetters en technische puristen. Nu wordt de markt overspoelt met heli's uit China die in de ogen van puristen rommel zijn waarschijnlijk maar wel gewoon werken. Mijn zoontje is 5. Hij groeit op met spelcomputers en kan nu al een 4 kanaals coax vliegen. Die vliegt me dus over een jaar gewoon voorbij. Dat is nou eenmaal de ontwikkeling van techniek. Ik zie dat niet als een bedreiging. Tís geen wedstrijd. Tís gewoon zoals dingen gaan. Ik ben een digitale fotograaf en lid van de fotobond. Heb je enig idee hoeveel oudere leden nog bezig zijn met chemicaliën en werkelijk denken dat het beter is? Dat is echt achterhaald. Maar goed. Iedereen z'n ding. Ik heb heli vliegen altijd al leuk gevonden maar zag het traject niet zitten. Dat is nu door de Chinezen makkelijker gemaakt. Je kunt erover denken wat je wilt maar veranderen doe je het niet. Dus er zullen heel veel wijsneuzen op het forum de waarheid komen uitleggen. Ook al is dat vaak niet de waarheid :) Die ligt namelijk meestal in het midden..

Laatst bewerkt:
Nou denk ik toch dat je me verkeerd begrijpt hoor.

En ik denk dat je die ouwe fotografen ook verkeerd begrijpt. Mogelijk denken die dat het inderdaad beter is, en héél theoretisch valt daar mischien wat voor te zeggen als je tenminste ook van mening bent dat analoge muziekweergave beter is als digitale. Daar gaat het niet eens om: die ouwe fotografen zijn bezig met iets wat ze begrijpen.

Wat jij omschrijft (het traject niet zien zitten) is gewoon niets meer of minder dan iets willen maar er niet teveel moeite voor willen doen. Daar spreek ik ABSOLUUT geen oordeel over uit, dat is jouw keuze.

Ik ben inderdaad een "ouderwetse" helivlieger, maar voor alle keuzes die ik maak wat betreft uitrusting van een heli of methode van sturen heb ik gewoon goede redenen, meestal in de geest van dat die beter bij mij en mijn manier van vliegen passen, danwel, dat het een betere basis is om iets te leren (in mijn rol als instructeur).

Het is inderdaad geen wedstrijd, je vliegt voor je lol en voor jezelf.... niet voor wat een ander er van vind. En onder andere exact daarom, vlieg ik liefst zonder electronische hulp. Als mijn vliegbeeld er dan wat minder uitziet als van iemand met alle snufjes in zijn heli, dan is dat meer een probleem voor de toeschouwer dan voor mij: Ik vlieg op de manier waarop ik er lol in heb, en ik vlieg helemaal zélf.....

Sta ik er voor open? Waarom denk je dat ik dit dingetje gekocht heb?
Maar als het niet wat voor me is, dan staat het ook zo weer op de plank.

Wat ik wel jammer vind, is dat "de ontwikkeling van de techniek" zoals dat zo mooi heet, op alle vlakken en toepassingen over het algemeen leid tot een afname van het kennisniveau. Ik merk dat heel sterk in mijn eigen beroep, maar het geld helaas voor alle toepassingen van de techniek in meer of mindere mate. En voor RC helivliegen geld helaas geen uitzondering....

Groet, Bert

Ik vind dit een leuke discussie. En dat moet ook kunnen denk ik. Ik heb geen waarde oordeel over oude fotografen. Ze doen hun ding zoals ze het gewend zijn. En dat is vaak prachtig. De nieuwe fotografen doen ook mooie dingen. Het sluit elkaar niet uit namelijk. Wat me stoort is dat kampen elkaar wel gaan uitsluiten. Ze maken er dus een competitie van. Ik heb daar helemaal geen zin in. Als ik gelukkig ben met het hoveren van een Chinees prulletje heb ik net zoveel plezier als iemand die een grote nitro zelfbouw in de lucht kan houden. Het maakt namelijk helemaal niks uit.

Zodra je je eigen manier van vliegen gaat verdedigen t.o.v. anderen dan wordt het een wedstrijd. Dat schiet niet op denk ik.

Ik sta overigens ook open voor old skool. Tís niet voor niks dat ik een 450 overweeg om verder mee te gaan. Lag niet in m'n planning maar snap best wel dat het een legitieme keuze is..

Tís een hobby. Het kost alleen maar geld en levert niks op. Dus plezier is het belangrijkste. Je kunt kicken op aerobatics in de keuken maar ook op het vliegen van grote schaalmodellen op een veldje. Wat is nou beter? Niks toch?

Oh en de afname van kennis?? Dat geld niet alleen voor heli's hoor. Ik ben een ouwe Unix man en er is bij de jeugd werkelijk geen kennis meer. Ze komen niet verder dan pingen op een Blackberry ;)

Oh en de afname van kennis?? Dat geld niet alleen voor heli's hoor. Ik ben een ouwe Unix man en er is bij de jeugd werkelijk geen kennis meer. Ze komen niet verder dan pingen op een Blackberry ;)

Oh f*ck!.... Unix.... dat heb ik ook ooit nog eens moeten leren....
Sorry, maar gelukkig ben ik daar alles over vergeten;);) wat had ik een pesthekel aan dat vak.

Maar je hebt wel gelijk, het is geen wedstrijd.
Uitsluiten is dan ook een verkeerd woord denk ik.
Ik geef les, "ouderwets", en met modern vliegen zoals 3D hou ik me niet bezig, geef ik ook geen les in. Zelfs al zou ik het zelf beheersen, dan nog niet. Ik leer iemand een goede basis, en van daaruit moet ieder zichzelf ontwikkelen. 3D is geen goede basis. Ik ken genoeg mensen die bij wijze van spreken de sterren van de hemel vliegen, maar bijvoorbeeld nauwelijks een minuut steady hoover vast kunnen houden. Of, ook wel belangrijk vind ik zelf, de heli langer dan twee weken heel kunnen houden.
Maar als zo iemand bij ons wil komen vliegen, dan is hij welkom op een voorwaarde: dat ie zijn heli niet in mijn nek parkeert:p

Als je het daar over hebt, dan is het bijvoorbeeld jammer dat vrijwel alles wat tegenwoordig in de instapklassen op de markt komt (incluis de mCPx) eigenlijk 3D gericht is. Er is wat dat betreft gewoon weinig keuze meer.

Groet, Bert

Bedankt voor jullie reacties. Dat filmpje met die ouwe met de grijze baard is een instant classic. Te geweldig en te traag.

Het is vooral het beperkte budget dat maakt dat enthousiaste leken warm lopen voor een goedkope micro met ongekende mogelijkheden.
En ongekende moeilijkheidsgraad...

Het kan lees ik. Een grotere heli is stabieler maar duurder en riscanter.

Wat betreft elektronische stabilisatie en compensatie.
Besef heel goed makkers, dat doormede snellere microcontrollers, dsp's en sensoren deze hulpmiddelen over enkele jaren zo optimaal zullen zijn dat van het metier van het heli vliegen weinig of niets meer over zal blijven. Het besturen van een (rc) heli wordt zo eenvoudig als dat van een auto.
Men zal niet teruggrijpen naar de klassieke bestuurswijzen evenmin als men nu teruggrijpt naar fm zenders, borstelmotoren en nicad batterijen.

Dit is een unieke periode. En tevens de laatste periode waarin klassiek rc heli vliegen mbt budget laagdrempelig is en per defenitie nog mogelijk is.

Gegroet helivrienden,
Een onstopbare helileek

Wat betreft elektronische stabilisatie en compensatie.
Besef heel goed makkers, dat doormede snellere microcontrollers, dsp's en sensoren deze hulpmiddelen over enkele jaren zo optimaal zullen zijn dat van het metier van het heli vliegen weinig of niets meer over zal blijven. Het besturen van een (rc) heli wordt zo eenvoudig als dat van een auto.
Men zal niet teruggrijpen naar de klassieke bestuurswijzen evenmin als men nu teruggrijpt naar fm zenders, borstelmotoren en nicad batterijen.

Dit is een unieke periode. En tevens de laatste periode waarin klassiek rc heli vliegen mbt budget laagdrempelig is en per defenitie nog mogelijk is.

Gegroet helivrienden,
Een onstopbare helileek

Dan is dit niet alleen maar een unieke periode: dan is het gewoon een aflopende zaak. Want een dergelijke heli, wie wil die nog vliegen?

Zitten er in zeilboten (geen zeewaardige zeiljachten bedoel ik) al
electrische winches en stuurautomaten? Zal ook niet gaan komen want dan is het zeilen dood.
Worden er in de wielrennerij al computergestuurde automatische versnellingen gebruikt? nee, want dan is de essentie van de sport dood en de wielrenner gedegradeerd tot een hersenloze bonk spieren.
Worden biljartkeu's uitgerust met laservisieren? Nee, want dan is iedereen een Ceulemans.
Ga je gewicht heffen met behulp van een takel?
De reageerbuisbaby bestaat ook al maar we doen "het" toch nog steeds??
Etc etc....

Er worden tegenwoordig robotjes gebouwd die met zijn allen een voetbalwedstijdje kunnen houden, en dat is leuk. Maar zodra dat team er staat, hoeveel wedstrijden denk je dat ze voetballen? Een, hooguit twee, om te bewijzen dat het kan. Daarna is het interessante eraf, en gaan de heren robotbouwers en programmeurs weer wat anders doen.
Dat gaat ook gebeuren als de heli-hobby té ver geautomatiseerd word: Mensen vinden het niet interessant meer, en het sterft een zachte dood.

Conventionele heli's als hobby zullen echter altijd blijven bestaan zolang er mensen geïnteresseerd blijven in RC-modelbouw en luchtvaart, net zo goed als dat er niemand meer op de weg in een T-ford rijd, maar er zat mensen zijn die zo'n ding restaureren en in rijklare staat houden.
Er zijn zat programma's waarmee je als leek muziek kunt maken met je PC, toch zijn er nog steeds véél meer mensen die een instrument spelen, dan mensen die hun muziek via de PC maken. Domweg, omdat zelf aan die snaren plukken LEUKER is.

Dat de FM zenders niet terug komen, dat is te verwachten. Dat de Estab en aanverwante beter gaan worden, ook. is ook niks mis mee.
Maar maak je geen zorgen, die "klassieke" manier van sturen, die zal 100% zeker blijven, simpelweg, omdat volledig geautomatiseerd vliegen niet meer interessant is.

Groet, Bert

Ff in de gaten houden wat eigenlijk het doel van de estab is..

Eigenlijk is het doel van zo'n ding om mensen de voordelen van fbl te geven, maar het vlieggedrag van een fb
Grote rigids hebben ook hun manier van reageren op de knuppels, maar des te kleiner de heli des te gevoeliger dit word (tot het punt dat je erg goed bezig moet zijn..)
Toendertijd heb ik estab op mn heli's gezet, omdat 1 heli (de 250) zonder estab gewoon echt erg moeilijk was om te vliegen (en ik vind het na een maand vliegen zonde om hem de grond in te vliegen omdat ik 1 tel niet oplet)
En ik wil, net als Brutus, dat de heli's geen al te gekke dingen tov elkaar gaan doen (dan ben je 2 batterijen bezig met aan de heli te wennen)

Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen..
Zelfvliegende heli's zullen er best komen, maar de meeste helivliegers die ik zie willen hem toch zelf vliegen, dat is de kunst van de hobby

Zo heb ik weer een mini titan aangeschaft, en heb hem fbl nieuw leven ingeblazen. Zonder estab
Kan ik misschien wat mensen in de club daar eens kennis mee laten maken, ze wilden mij eerst nl vertellen dat het onmogelijk was dat van de grond te krijgen..
Tot hij voor hun neus langsvloog :mrgreen:

@brutus:
Ik heb gemerkt dat als je bij die langzaamvliegende scherpe stuurreactie je input een beetje tempert, je de stall voorkomt
Hoef je geen nieuwe/andere dingen aan te leren, je moet hem vliegen alsof hij bijna geen power heeft (heeft ie ook niet ivm mijn andere 4 heli's), dan vliegt hij het beste
Ik vermoed dat de bladen een beetje verbuigen tijdens zo'n actie, en dan opeens terugbuigen in hun eigen vorm
Het zou iig wel de plotselinge rare acties verklaren

@brutus:
Ik heb gemerkt dat als je bij die langzaamvliegende scherpe stuurreactie je input een beetje tempert, je de stall voorkomt
Hoef je geen nieuwe/andere dingen aan te leren, je moet hem vliegen alsof hij bijna geen power heeft (heeft ie ook niet ivm mijn andere 4 heli's), dan vliegt hij het beste
Ik vermoed dat de bladen een beetje verbuigen tijdens zo'n actie, en dan opeens terugbuigen in hun eigen vorm
Het zou iig wel de plotselinge rare acties verklaren

Haha, die reactie (dat zoiets onmogelijk te vliegen is) krijg ik soms al als ik zeg dat ik met de gyro in normaalmode vlieg......

Dat is dus precies waar ik een beetje bang voor ben: ik vlieg nogal instinctief, en ik kan vrij makkelijk aan "andere" heli's aanpassen, gewoon omdat je tijdens hooveren vrij vlot voelt hoeveel correctie je nodig hebt.
Dat gevoel is bij dit dingetje dus weg... wat je gevoelsmatig denkt te moeten doen klopt niet helemaal in vergelijk met andere heli's. En dan moet je je een nieuwe reactie "aanleren" en daar ben ik wat huiverig voor, omdat het setje reacties waar ik nu (na 28 jaar) over beschik, geldig zijn voor alles van Solo Pro tot aan groot en zwaar en rigid.... En ik ben natuurlijk ook geen 16 meer.....

Vergeleken met mijn andere heli's is dit dingetje juist redelijk agressief op pitch en heeft ie power zat (met volle accu's dan....)
Wat dat betreft inderdaad jammer dat ik het standaard zendertje heb, want met curves valt er denk ik nog best wel veel aan te doen door pitch curve en vermogen wat beter op elkaar af te stemmen.

Groet, Bert

Persoonlijk vlieg ik ook erg op gevoel..
Ik zou niet eens kunnen vliegen als ik bij zou moeten houden hoeveel mm ik de stick moet bewegen om iets te doen
Toch heb k ondertussen de "stall" grens aardig in mn hoofd, en lukt het eigenlijk best aardig

En met de mini titan vloog dat best, tot ik de servo's nodig had voor mn Andere heli
Binnenkort dat ding weer eens in elkaar prutsen, kijken wat hij doet met andere bladen...

Ter vergelijk:
Mn originele align bladen waren 18,5 gram per stuk
De edge bladen fbl zijn 24,5 gram, en vliegen ontzettend goed
Ik heb nu radix bladen, die zijn iets over de 30 gram, ik vermoed dat de mini titan daar een heel stuk beter van gaat vliegen, met minder onvoorspelbare acties

Vermoedelijk zouden de mcpx'en het een heel stuk beter kunnen doen met harde, iets zwaardere blaadjes

Vanmiddag op het veld een stuk of wat accu-tjes leeg gevlogen (afgewisseld met de BO, de Cobra en de SkyFox EVO uiteraard)

Vooreerst lijkt de angst voor verkeerde reflexen wat ongegrond, en da's al weer heel wat.

Die rare reacties (die overigens ook gepaard gaan met het geluid van een natte scheet) zijn definitief een blade stall volgens mij.
Met flink snelheid rustig up geven en de heli komt keurig netjes in een opwaartse baan, iets teveel up, en met een natte scheet ter begeleiding valt het ding gewoon letterlijk stil in de lucht.... Er vervelend, omdat je niet aanvoelt wanneer het precies gebeurt. Maar mogelijk komt dat ook nog wel.

Wel vanmiddag een poging tot looping gewaagd. Was niet top, maar in elk geval niet tegen grote dingen (zoals de wereld) aangevlogen....

Jeetje, de derde heli-looping in mijn leven (en de vorige zijn alweer 16 of 17 jaar geleden.....)

Er is prima mee te vliegen, maar doe mij nog steeds maar gewoon een grote rigid, vliegt veel (echt veél) lekkerder....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Je noemt hier ook wel een verschilletje, de mcpx met zijn 50 (?) gram, tegenover de Bo van een kilo of 12 (?)

Niet zo heel gek dat de Bo dan wel een heel stuk beter vliegt
En zeker de grotere heli's "voel" je wat beter, vond ik..

Fraai is dat: staartboom gespleten.... blijkbaar een gevalletje van slecht carbon? Zo ontzettend vaak heb ik hem nog niet tegen de wereld gekwakt....
Balen, weer wachten op onderdelen....

Groet, Bert

Als ik mijn nederige mening mag geven :p

Interressante discussie tussen Brutus en Chow, ik snap allebei wel wat ze bedoelen. Brutus heeft gelijk dat het echte vliegen van de piloot moet komen, die leert de skills. Met de echte luchtvaart is het net zo, het wordt allemaal wel geautomatiseerd maar in een noodgeval zal de piloot toch op zijn ervaring, instinct en skills moeten vertrouwen. En inderdaad, ik zie dat mensen er niet slimmer op worden als technologie steeds meer taken gaat overnemen. GPS is daar een goed voorbeeld van, mensen worden lui en vertrouwen teveel op apparaten. MTV clip-bands vergelijken met oude bands zoals de Eagles(nee ik ben geen fan ook al zijn ze goed, het was een voorbeeld) of zo, dat zijn werelden van verschil. Maar toch krijgt de een tegenwoordig veel exposure en de ander niet, ook al zijn ze niet eens aan elkaar gewaagd muzikaal gezien.

Maar wat Chow zegt klopt ook, door de influx van nieuwe technologie die het vliegen toegankelijker maakt, krijgen meer mensen misschien interresse in de hobby. Je kunt al wat redelijke RTF setjes kopen overal en de drempel nu om het te proberen is erg laag.

Persoonlijk was ik altijd al gefascineerd door RC vliegen maar het was te kostbaar om erin te stappen in de jaren 80 en 90. Toch ben ik eraan begonnen door een paar speelgoedhelis te kopen en daardoor ook bereid meer te investeren of goed te leren vliegen.

Ik denk dat als mensen RC vliegen echt leuk vinden, ze er toch wel alles van willen weten.

Het kaf wordt automatisch van het koren gescheiden want als je het echt wilt, kom je er snel genoeg achter dat het niet alleen maar gaat om het kopen van een leuk apparaatje.

Min interresse in de luchtvaart uit mijn jeugd is ook weer helemaal aangewakkerd, juist door het makkelijke speelgoed.

Als iemand dit onzin vindt wat ik zeg dan hoor ik het wel :confused:

Laatst bewerkt:
Haha, nee hoor, dat is gewoon helemaal waar wat je zegt (en nog eens kort en scherp verwoord ook.....).

Je mist alleen een klein puntje: Het is niet het vliegen wat toegankelijker is geworden, dat is nog nagenoeg net zo moeilijk als voorheen. Het is het in de lucht hebben van een RC apparaat wat makkelijker geworden is. En dat is een klein, maar significant verschil.
Of beter gezegd, het kaf word inderdaad van het koren gescheiden, maar dat was vroeger al zo. De verhouding tussen kaf en koren is alleen veranderd....

Heb van het weekend met een Multiplex Funcopter (zo'n fixed pitch schuimding) gevlogen waarvan de hekgyro het niet deed... En hoewel de reactie op de tuimelschijf toch wel wat vlotter was dan die van mijn oude Graupner Bell 47 G uit 1983, vloog die funcopter maar marginaal beter. Dus zoveel is er in 30 jaar ook weer niet veranderd.... Maar prijs, crashbestendigheid en vooral "vandaag kopen, vandaag vliegen" is inderdaad een wereld van verschil.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend bij een indoor show een geleende mcpx voorgevlogen.

ts inderdaad een trucky dingetje, zolang je heel weinig met gevoel stuurd gaat t prima,
als je even grof moet sturen of er komt snelheid in gaat ie nog groffer uit te hand lopen.

T lijkt wel of nick en roll ook met hh software gestuurd zijn, ivp rate bijsturing.

Een ander ding vind ik een kardinale misser,
De blauwe mcx heeft een strakke hh staart, die je vol kunt oversturen (tolletje),
Bij de mcpx kan dit helemaal niet, (en daar hadden ze dezelfde software voor kunnen gebruiken)

Ik mocht helaas geen loopings en rolls uitproberen van de eigenaar :D

Laatst bewerkt:
Haha, nu moet ik wel even lachen Niek.....

Een hoop posts terug zei je nog: "Brutus ook eindelijk aan de E-FBL"

Maar die "heading-hold" op roll en nick, dat is nou precies wat een FBL systeem is, niet meer en niet minder!
Dat geld voor alle systemen die er op de markt zijn, ook al zitten er mogelijk wat algoritmes bij in die het wat natuurlijker aan laten voelen.

En dat is ook precies mijn bezwaar tegen die systemen....
De prestaties van de heli nemen toe, de prestaties van de piloot daardoor mogelijk ook, maar het gaat ten koste van het vlieggevoel.

Vergelijk het maar met bepaalde hulpstukken uit een andere tak van "sport".... centimeters meer en keihard, het ziet er mischien ook wel indrukwekkend uit, maar je voelt geen donder meer......:p

Groet, Bert

Brutus, je geeft les zoals je zegt. Wat zijn de kosten van een paar lessen als ik vragen mag? En waar zit je school ergens?

Of moet ik dat via PM vragen?

Brutus, je geeft les zoals je zegt. Wat zijn de kosten van een paar lessen als ik vragen mag? En waar zit je school ergens?

Of moet ik dat via PM vragen?

Nee hoor, mag je hier ook vragen.

Maar ik geef wel antwoord via PB, want ik wil het forum niet misbruiken

Groet, Bert

Back