Blade mCPx voor beginner

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door minibike12, 14 jun 2011.

  1. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    LOL inderdaad.

    Maar hij vliegt wel zoveel beter nu met die nieuwe rearservo. Pitch is veel beter te doseren en hij trilt totaal niet meer.

    De nieuwe servo's zijn van Spektrum, misschien zetten ze er wel goedkope clones op de stockversie in Chinatown :confused:

    Maar ik kan ernaast zitten.

    Het blijft een machtig apparaat ondanks alles.
     
  2. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik heb de grommet op de swashplate erafgehaald, hij trilt af en toe nog heel licht maar is prima mee te vliegen.

    Ik zit te twijfelen of ik die grommet er weer op zal zetten, het lijkt me beter om zolang mogelijk zonder te vliegen i.v.m servobelasting of klopt dat niet?

    In ieder geval, voor mij is nu bekend welke oorzaken de vibraties kunnen hebben. Of de servo of de swashplate/servo's.

    Tenminste, bij mijn exemplaar dan.

    EDIT:

    Of misschien een halve grommet? Ik heb wel geen alu-SP maar toch, het lijkt op een goeie demping over het algemeen:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
  4. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @Niek,

    Hey spanks! Ik wist niet eens dat ze een wiki hadden voor dit mooie machientje?

    Of is het een hint dat ik moet STFU-en LOL?
     
  5. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    100 flights, 0 crashes/spares needed FTW yay!

    Ik heb een halve grommet op 1 SP/servo-link gezet maar toch nog ietsiepietsie trillen bij sommige collective bewegingen dus maar weer een hele opgezet (of de 2 halve dan maar dan met de buitenkant tegen elkaar). Het trillen is weer compleet verdwenen en ik ben een happy mens dat ik nog steeds geen spares nodig heb gehad op die servo na.

    Ik merk dat ik het ding steeds beter onder controle heb en niet gauw voor verrassingen sta, dat is erg fijn. Af en toe doe ik een beetje side en nose in maar het is te klein in mijn huis voor dat mooie speeltje mocht ik moeten corrigeren. Maar een paar 360s achter elkaar en weer terug naar hoverposition begint ook al aardig te lukken.

    Ik train mijn reet af en wacht met smart op de extra Turnigy 300 mAh LiPo's die ik heb besteld. Ik wil graag buiten oefenen en weet een paar perfecte plekjes om te kunnen experimenteren. Helaas is dat net iets te ver lopen om maar met 2 LiPo's heen te gaan, het lopen of rijden duurt langer dan ik met die 2 meegeleverde LiPo's doe.

    En Niek, thanks voor de wiki-link! Er staat een hoop wat ik al wist over b.v die rearservo-pushrod. Ze adviseren om een andere pushrod te gebruiken en daar wat Z-vormen in aan te brengen om de eventuele klappen wat op te vangen.

    Hoe meer ik vlieg met dit machientje, hoe meer ik ervan ga houden.
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2011
  6. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    NVM...
    ben er uit...

    Met anderen woorden, ik heb u'm in mijn bezit :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jul 2011
  7. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik heb net de 2 LiPo's van Turnigy ontvangen, dat scheelt efkes een partij.

    Hij vliegt veel stabieler omdat de power output beter is, ik had wel eens last van dat ie opeens wilde zakken omdat de RPM omlaag ging en hij de pitch aanpaste. Maar daar heb ik helemaal geen last meer van met deze Nanotechjes.

    Ook de flighttime is langer.

    Af en toe vibreert ie nog wel eens met sommige collectivebewegingen. Maar ik ga dan even met de compressor over de servos en is het weer weg.

    uberyay deluxe!
     
  8. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Goed te horen dat de NanoTech's aan de verwachtingen voldoen.
    Heb vorige week ook 4 stuks NanoTech's ontvangen maar nog niet gebruikt.
     
  9. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @ Danny

    Je zult er geen spijt van krijgen. Pas dan komt de mCPx tot zijn recht en de RPM blijft veel stabieler.

    Ik denk dat ik er nog 2 bij ga halen, voor 10 euri inc. shipping kun je niet misschieten.

    Dacht ik....
     
  10. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Voor mij zijn die Turnigy 1S 300Mah 35C packies inmiddels ook al bewezen goed.
    2 andere vliegmaten vliegen ook met die Turnigy packs.Naar alle tevredenheid.
    Als we dat afzetten tegen de stock Eflite 1S 200Mah 20C packs van een tientje per stuk, dan is het verschil duidelijk merkbaar.
    Oja..........ik betaal ±4 euro inclusief verzenden voor die Turnigy packies vanuit HobbyCity.
    Super dus.
    Vr Gr E
     
  11. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hmmm, net een heerlijke vlucht gehad met de mCPx.

    Ik stijg op en doe wat pirouetjes om erin te komen. Dan een minuutje 1 side in hoveren, daarna 1 minuut de andere side.

    Daarna nose in voor bijna 1 minuut, proberen zoveel mogelijk positie te maintainen etc.

    Ik beloon mezelf iedere keer als ik de side en nose in goed doe met weer een paar pirouetjes en/of een beetje rond te vliegen en dan is het tijd om te landen.

    Het leven is goed...:cool:
     
  12. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik had Horizon Hobby gemaild en ze verteld over de servo-issues die ik had.

    Ze zijn bereid me gratis 2 nieuwe op te sturen voor het ongemak dus mocht er weer een servo failen dan heb ik replacements.

    Erg goede service, moet ik zeggen
     
  13. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Dank voor deze link. Maakt een hoop duidelijk.

    Ik heb net een mcpx gekocht en had ontzettend veel problemen met binden. Was uiteindelijk wel gelukt maar een betere beschrijving in de handleiding is wel nodig.

    Na het binden heb ik in de hand alle functies getest en tot mijn verbazing kwamen de servo's, als de motor draait, niet terug in de nulstand. Ik durfde hier niet mee te gaan vliegen. Dacht dat er wat stuk was. Ook dat hadden ze wel in de handleiding mogen zetten.

    Ik heb nog een vraag over de stunt mode option.
    De handleiding zegt dat in stunt mode de throttle constant open staat. In stunt mode off zou de throttle regelbaar zijn met de stick.

    Ik merk, zo vanuit de hand getest, (DX4E zender) in beide modes wel een verschil maar kan het nog niet duiden. Ik nam aan dat men bedoelde dat in stunt mode off de throttle helemaal gesloten kan worden bij stick down maar dat is niet zo.

    Kan iemand dit verschil uitleggen en welk mode kun je het beste gebruiken voor de eerste vlucht.

    Wat is de computer mode waar over gesproken wordt in de handleiding en waar je in terecht komt als het binden mislukt.
     
  14. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @ Be-El

    De bindprocedure in de manual klopt inderdaad niet. Je moet de DX4e uit hebben staan en dan de (volle)accu in de heli prikken.

    Dan wacht je totdat het blauwe lampje in de heli knippert, houd de Throttle Hold/Trainer-knop ingedrukt terwijl je de zender aanzet.

    Dan de linkerstick naar rechts houden, seconde of 2 wachten en dan laat je de TH-knop los. Als het goed is moet ie dan gebind zijn.

    Die computermode is volgens mij als je een computerzender (DX6i b.v.)hebt en geen ding zoals de Dx4e, geloof ik...

    Maar ik kan ernaast zitten
     
  15. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Eindelijk, prachtige avond om wat vluchtjes in de achtertuin te doen vanavond.:)
    Juist terug in huis Lipo's laden, in de achtertuin eerst 3 Lipo's leeggevlogen met de Funcopter, vervolgens 4 met de MCPX en als afsluiter nog 4 met de 120SR.:)
     
  16. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @ Danny

    Lekker is dat he, in je eigen tuin een beetje knallen. Ik heb vorige week mijn tuin eens gedaan, het leek wel het Amazone-gebied.

    Het gras heb ik express wat hoger gelaten, zo kan ik mooi oefenen met de mCPx en nooit hard crashen.

    Lekker op een stoeltje, beetje zoeven met dit mooie speeltje.

    I like it alo-uh...
     
  17. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    @ FlyingCheese,

    Gras laten groeien in je tuin, ja we moeten er wat voor over hebben. Zo wordt je nog een echte 'Bushflyer' Mooi excuus trouwens, die mcpx, om het gras niet te moeten maaien.
     
  18. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Ik vond het binden op de dx4e erg makkelijk maar kan wel weer aan mij liggen,
    eerst maar FF die anderen bladen er op gooien....
    "RTF" LOL .....

    laatste keer dat ik iets zo koop, kan u'm toch zelf weer uit/in mekaar zetten ..al vind ik dat niet zo heel erg...

    @ FlyingCheese,
    ik wou dat mijn tuin wat ruimte (en dus gras) had maar staat vol met troep :(
    daar in tegen heb ik een loods (opslag caravans) waar ik kan vliegen :cool: (mits de eigenaar thuis is) ..
     
  19. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Grote griebelende grutten, weer iets gevonden omtrent de servo-issues.

    Ik merkte dat ie bij sommige collective bewegingen de mCPx toch een beetje trilde/vibreerde. Dus ik denk, laat ik de servo die het waarschijnlijk veroorzaakt eens uit elkaar halen en zien of ie schoongemaakt moet worden.

    Ik haal de 4 schroefjes los van de spindle op de print en wat zie ik?

    Dat metalen kammetje op de spindle as dat op de print drukt, er stond 1 tandje omhoog i.p.v naar beneden zoals alle anderen. Ik heb hem teruggebogen en de servo schoogemaakt alhoewel er bijna geen vuil inzat. Dat schoonblazen met perslucht werkt dus toch goed want ik heb er nu al 2 weken mee gevlogen zonder servocleanen.

    Dus ik schroef de hele meuk er weer op en wat denk je? Alle vibraties COMPLEET ver-dwe-nen.

    Hjj vliegt uberstrak nu yay!
     
  20. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Haha ja, 2 vliegen in 1 klap

    Ik vraag me alleen af of de buren niet gek worden van dat gezoem in de tuin maar ja, ik wacht het wel af.:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina