Blade mCPx voor beginner

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door minibike12, 14 jun 2011.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Rond de 70 vluchtjes heb ik mijn 3 swash servo's schoongemaakt.
    Klusje van een 30 tot 45 minuten als het meezit met het weer monteren van de printplaatjes.
    Was in mijn geval geen overbodige luxe dat schoonmaken.
    Er zat behoorlijk wat vervuiling op.
    Let op dat er tijdens het demonteren en monteren van de servo printplaten geen boutjes weggschieten.
    Want die zijn wel ERG klein.
    Vr Gr E
     
  2. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik heb een compressor thuis, zou het helpen om na een paar vluchtjes de heli een beetje schoon te blazen daarmee?

    Om ophoping van stof of vuil te beperken?
     
  3. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
  4. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Ik zou zeggen ja,
    ik gebruik mijn air bus (normaal voor computers) elke keer als ik gevlogen heb, FF´ies erover blazen en klaar...

    compressor weet ik niet, ik dacht dat daar ook heel licht olie in zat of heb ik het nu mis ?
    ben al heel lang uit het metaal werk dus excuus als ik nu lekker dom over kom :p

    ongeveer dezelfde gebruik ik....
    http://cgi.ebay.nl/PRF-Perslucht-Luchtspray-Airspray-Schoonmaak-520-ml-/110677327873

    maar als je het met de compressor kan doen moet je het natuurlijk daar mee doen !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2011
  5. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @ExBB

    Ik snap.

    Je moet inderdaad oppassen want er komt wel wat mee met een compressor behalve lucht. Maar kleine zachtje bursts kunnen denk ik geen kwaad, we merken het wel over een tijdje.

    Als ik hem er vol op zet vliegen de parts je om de oren.
     
  6. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Wanneer je regelmatig dingen vanuit HongKong laat komen krijgt de Douane er lucht van en gebeurt het wel eens dat je (in België althans) voor zo'n dingen met lage waarde 10 euro aan hun moet extra betalen.
    Dat is dan spijtig genoeg 10 euro weggegooid geld.:(
     
  7. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @Danny,

    Er moet hier in de buurt (BeNeLux) toch wel iets soortgelijks te krijgen zijn? Die cam van Gravity bv met wat betere specs?

    Ik zie ze wel eens voorbijkomen en ze zitten vaak op de 75 euri of hoger als je een beetje beeldkwali wilt.
     
  8. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
  9. MrJohien

    MrJohien

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Boeien
    Lijkt veel op de mijne; Ik heb ooit deze gekocht in Hong Kong voor nog geen 8€ incl. verzenden zonder SDcard. Hij doet het maar vooral binnen is de beeldkwaliteit matig.
     
  10. MrJohien

    MrJohien

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Boeien
    Het valt ook niet mee in het begin, zelfs niet met een mSR. Het gaat allemaal veel sneller dan binnen mogelijk is. Eerst leren hooveren, daarna pas stunten ;) Veel plezier ermee, een erg goede en hele sterke micro- heli.
     
  11. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Dag 2 dat ik met de MCPx bezig ben en weer vallen me een paar dingen op. Misschien ben ik aan het muggeziften maar tis me teveel waard om dit mooie spul verkeerd te behandelen.

    In de manual staat dat me de Celectra-lader de 200 mAh Lipo's moet laden met 0,7 A. Maar van iedereen hoor ik dat dat te hoog is en hem maximaal op 0.5 of 0.6 moet zetten?

    Hoe komt dit? Ik heb de andere MCPx-threads doorgespit maar er nog niks over kunnen vinden.

    Ook het overnieuw binden heb ik effe mee lopen frutsen want de manual klopt ook daar niet. Na wat hulp van Stef en MiniB weet ik nu wel hoe het moet (geloof ik LOL) maar je zult toch maar geen internet hebben.

    Ik heb ook dat tegen de tijd dat de accu leger begint te raken dat ie ineens gaat vibreren, het is dus bij een bepaald vermogen of toerental. Nu heb ik zelf al wat rondgesnuffeld en gehoord over die oplossing met elastiek en servos cleanen.

    Maar ik vind het te vroeg om dat nu al te doen aangezien hij nog perfect vliegt en het probleem zich alleen maar op het laatst voordoet.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik laad gewoon met de aanbevolen 0.7 A....
    Ik vlieg vrijwel elke lipo leeg tot het ding zichzelf land.... dan zit er bij meten nog ongeveer 3.3 tot 3.4 V in, en bij mij gaat er dan in de standaard accu's ongeveer 230 mAh (varieert tussen 233 en 225)
    en dat doe ik al een week of zes, weliswaar niet iedere dag, maar als ik het schatten moet, heb ik toch wel minimaal 40 x beide packs leeg gevlogen,
    als het niet (veel) meer is. Kan niet echt zeggen dat de packs slechter worden.

    De eerste "snelle" bladen heb ik zelf verziekt door ze smaller te snijden en dat werkte niet. Daarna de "rondvlieg-bladen" (die met die lulletjes er aan) en die zagen er na een paar weken behoorlijk afgekauwd uit (hoeken en deuken, stukken er uit) en nu weer de "snelle" bladen omdat er niks anders op voorraad was, maar ik vind die bladen met die gewichtjes eraan, verreweg prettiger vliegen. Rustiger, stabieler en in zijn algemeen prettiger.

    Het shaken komt wel steeds vaker voor en de servo's even inspuiten met remmenreiniger en dan alle servo's flink bewegen helpt, maar maar tijdelijk.
    Daarna begint het weer.
    IIk heb de indruk dat buiten vliegen dit schudden verergert, en vliegen met bladen met onbalans ook.

    Tot zo ver mijn ervaring en ideëen

    Groet, Bert
     
  13. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik kreeg ook steeds meer last van vibreren.
    Maar ik heb een fix gevonden.
    Zie filmpje :
    [URL=" - ‪Blade MCP X Vibration-Free Mod‬‏[/URL]

    Uitgebreid getest, en alle vibraties zijn verdwenen :)

    Edit :
    Net nog een stukje gevlogen, en moet zeggen dat hij nu echt heel veel strakker vliegt.
    Ik kan de mCPX nu gewoon stil in de lucht laten hangen op 1 plek, en hij stuurt ook veel strakker.
    Kon net heel beheerst op minder dan 1m² rond hoveren.
    Dit is echt een must have :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Super!!
    Die Mod kende ik nog niet.
    Weer iets geleerd dus.
    Ik vlieg nog steeds met die elastiek Mod.
    Werkt voor mij heli super en tot op heden nog geen last gehad van gefrituurde servo printplaatjes.
    Moet er wel bij vermelden dat ik dus het elastiek Mod zekers NIET al te straf heb zitten.
    Let erop indien deze elastiek Mod gedaan wordt, dat het allemaal NIET te straf moet gaan lopen voor de servo's.
    Ik vlieg nu al dik 70 vluchten met die elastiek Mod en heb de heli nagenoeg trillingsvrij.
    Soms steekt het even de kop op, maar dat heeft vast de reden van bovengenoemde Mod van dat You Tube fimpje.
    Vr Gr E
     
  15. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb de elastiek mod er ook 2 minuutjes opgehad.
    Haalde de trilling inderdaad ook grotendeels weg.
    Maar ik ben er toch niet echt een voorstander van, dus lekker verder gezocht.
    Hierop uitgekomen, en dat werkt toch wel erg goed.
    En je belast de servo's (naar mijn denken) een stuk minder dan met de elastiek.
     
  16. jesuisbonbon

    jesuisbonbon

    Lid geworden:
    27 mei 2011
    Berichten:
    19
    Ik zag bij Hobbyking lipo 's voor de mcpx ($4.99) meteen een handvol besteld :)
    Heb ook een keer voor m'n msr lipos daar besteld, die dingen zijn super.
    Laat het wel weten hoe ze bevallen :)
     
  17. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    @jesuisbonbon

    Klopt jah.
    Turnigy Nano-Tech 1S 300mAH accu's ofniet?
    Heel veel mensen met een mCPX op dit forum hebben die accu's.
    Als je het draadje "Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!" even doorkijkt kun je ook de ervaringen van andere zien met oa deze accu's.
    Ikzelf heb er ook een paar besteld, en deze zijn vandaag verzonden :).

    Hoe lang heb jij de mCPX al, en hoe gaat het vliegen jou af?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. Thijs031

    Thijs031

    Lid geworden:
    27 aug 2007
    Berichten:
    717
    Ik heb in ieder geval goede ervaringen met de Turnigy accu`s.
     
  19. SToRM

    SToRM Guest

    Thanks, hier ga ik zeker nog veel plezier mee hebben! ;)
    Ik heb vanavond nog een aantal accu's leeg gevlogen, maar het is nog altijd vrij pittig moet ik zeggen. Morgen als het niet te hard waait ga ik eens buiten vliegen waar ik wat meer ruimte heb.

    Welke heb je toendertijd voor de mSR besteld? Ik heb ook op die site zitten kijken en kwam toen uit op 130mAh 25c accu's, maar ik heb geen idee of deze gaan passen zonder aanpassingen?
     
  20. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Thanks voor de uitleg, Bert.

    Ik ben weer een paar vluchtjes verder en ik heb een theorie over waarom mijn mCPx schudt als de accu leger raakt. Misschien zit ik ernaast en mocht dat zo zijn dan is alle input welkom.

    Ik denk dat naarmate de accu leger raakt, de heli steeds meer positive pitch gaat geven om toch in de lucht te blijven. De heli zal mischien een te laag toerental geven qua accuspanning en de pos. pitch compenseert dit volgens mij door naar maximaal te gaan. Door dat de lage toerental en het feit dat volgens mij de swashplate de uiterste servo-positie bereikt voor de pos. pitch gaat de heli mischien trillen?

    Ik hoorde een tijd terug al van een paar mensen, volgens mij ook van jou) dat de software/FBL een hoop dingen kan maskeren waardoor het lijkt alsof er niets aan de hand is. Ik wist toen nog niet eens wat een mCPx was maar het schoot me vandaag weer te binnen.

    In ieder geval, misschien is dit allemaal onzin maar kan het zo zijn dat de heli gaat vibreren door de volle uitslag van de servo en de/het te lage accuspanning/toerental waardoor er resonantie optreed ? Naast alle andere speling die er op andere parts zitten natuurlijk?

    Ik hoor het graag van iedereen.

    P.S Wat een heerlijk ding is het toch hee, kan er geen genoeg van krijgen en indoor vliegen zoveel als ik wil, yay! :p
     

Deel Deze Pagina