Blade mCPx voor beginner

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door minibike12, 14 jun 2011.

  1. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Yay, de tailservo trilt niet meer bij full pos pitch. Ik heb de taliservo eraf gehaald en eens schoongemaakt. Ik stond versteld van het vuil wat er toch nog ondanks alles inzat.

    De behuizing om de motor was bijna gesmolten was maar verder werkt de servo nog steeds. Het is maar goed dat ik op tijd de accu heb losgekoppeld anders was ie naar alle waarschijnlijkheid doorgefikt.

    Hij trilt ook een stuk minder nu, op wat stuurcorrecties en snel up/down-moves na.

    Ik ga de andere servo's ook efkes schoonmaken en dat gaat een stuk makkelijker dan die andere. Wel tof dat er wat schroevendraaiertjes bijzaten, ook al heb ik zelf genoeg gereedschap.

    Ik neem aan dat de servokabel naar de print ONDER de tailrotorkabel moet, alhoewel dit niet zo heel veel uitmaakt volgens mij. Het zit er allemaal weer mooi op en wederom een bewijs van de geniale opbouw van de mCPx. Zelfs onderhoud is prima te doen.

    Wat een hobby, i love it. Ik zit nu wel met een nieuwe servo maar iets zegt me dat ik die nog wel een keer nodig ga hebben voor de gerepareerde.

    Ik begin knutselen aan die meuk ook steeds leuker te vinden, wel zo handig.
     
  2. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    hmmm, ik heb net weer een paar LiPo's gevlogen en de tailservo bounced soms weer bij full pos. pitch. Wat me ook opviel was dat het vuil wat je in de servo's tegenkomt niet zomaar "huis, tuin en keuken"-vuil is maar eerder een soort zwart poeder.

    Nu zag ik die zwarte koolstof-achtige baantjes in de servo's en ik heb het idee dat het vuil grotendeels daar vandaan kom. Ze liggen immer vlak naast de metaal-banen dus misschien geven die koolstof-baantjes wel al die "roet" af.

    In ieder geval, hij trilt soms nog steeds in-flight en ik prik de nieuwe servo die ik heb besteld er toch maar op. Het handige is dat de je de servo-spindle+motor en print uit elkaar kunt schroeven dus misschien zet ik eerst alleen de spindle-motor erop als de nieuwe binnenkomt.

    Verder wil ik een keer een nieuwe swashplate+lager erop zetten, ik denk dat alle trillingen dan wel weg zullen zijn. Ik heb nog geen een keer gehad dat de gear moest worden aangedrukt op de mainshaft in ieder geval dus ik denk dat alles daar nog okee zit. Er zit ook geen speling op deze shaft, ook niet de feathering-shaft op de normale speling na.

    Het blijft amazing, deze technologie.

    Mocht iemand andere ideeen hebben over het zo snel vergaren van vuil in de mCPx-servo's, we horen het graag.

    Misschien is er een stof die we kunnen aanbrengen op de servo-print zodat deze minder "roet"afgeeft? Ik denk dat dit de hoofdoorzaak is van alle problematiek omtrent het servo-cleanen op deze machine.

    Of ga ik te ver met dit soort gedachten?:newbie:
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Met je gedachten is niets mis!!
    Zelf heb ik bij rond de 70 vluchtjes alle drie de servo banen schoongemaakt.
    Niet een klus die ik elke week wens te doen eerlijk gezegt.
    Zit nu op vlucht 130 en af en toe nog last van een lichte trilling in het toestel.
    Maar nagenoeg alleen in hoover en dan rond een bepaalde stick stand.Heb de bof dat ik veelal rondvlieg en nauwelijks hoover.
    Zit soms zwaar te wijfelen ofdat het trillen daadwerkelijk wordt veroorzaakt door vervuilde servos.
    Kan ook andere oorzaken hebben en andere Mods na op de elastiek Mod heb ik tot op heden nog niet gedaan.
    Oja, die Grommet Mod tussentijds even.Maar dat boodt geen meerwaarde en de heli vloog er eigenlijk slechter van.Dus snel weer die grommets eraf gehaald.
    Vanmiddag maar weer eens proberen inverted te gaan met deze kleine telg.
    Heb gisteren de Canopy in hooggeel gespoten.
    Wilde graag een beter zicht op de heli houden.
    Voorheen was het een zwarte Canopy en dat was vaak slecht te zien.
    Fijne vliegdag allen.
    Het is een heerlijk dag.
    Vr Gr E
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    het wisselt ook echt per persoon volgens mij. ik ben al ruim over de 100 accu's heen en er zit nog geen trilling in. Ik vlieg wel vooral binnen moet ik daar bij zeggen.
     
  5. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Oke duidelijk.
    Het wisselt inderdaad per machine merkte ik ook al van wat ik zo lees her en der.
    Denk dat het veelal binnen vliegen zoals jij doet geen effect heeft op het wel of niet verkrijgen van trilling.
    De eerste 20 vluchtjes vloog ik ook alleen maar binnen met de mcp-X.
    Maar na 10 vluchtjes kwam de trilling er al in.
    Dat waren dus echt GEEN vervuilde servo banen.
    Na de elastiek Mod was het vrijwel weg.
    Slechts af en toe nog.
    Heli maat van me, had ook al last van trilling in zijn mcp-X.
    Kreeg zijn heli ook al vrij snel.
    Ook hij heeft de elastiek Mod uitgevoerd.
    Tegenwoordig vlieg ik alleen nog maar buiten met de mcp-X.
    Op het veldje voor het huis (50 meter lang en 15 meter breed) veelal normal mode vliegen.
    Op het grote veld (paar voetbalvelden groot) oefen ik 3D moves met de mcp-X.
    Vanmiddag weer met heli maten op het grote veld vliegen en de mcp-X eens flink inverted laten vliegen.(althans.....proberen)
    De KDS450SV gaat ook mee voor afwisseling.
    Fijne dag allen.
    Vr Gr E
     
  6. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Er moet toch een andere/betere oplossing zijn dan die elastiek-mod?

    Ik kan me niet indenken dat het ding alleen maar daarmee goed vliegt of er moet een totaal nieuwe swashplate-design komen.

    Ik wacht het nog even af totdat ik die nieuwe servo erop zet, dan kijk ik wel verder wat nou precies de oorzaak is en hoe het op te lossen.

    Speling is niet aanwezig, het kan alleen nog de servo of SP+lager zijn.

    Of er moet iets vreemds aan de hand zijn met mijn mainshaft of gear maar dat lijkt me tot nu toe sterk
     
  7. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik heb blijkbaar weer eens ontzettend veel pech. Nu begint de rechterservo ook al vreemd te doen. Soms komt er geen beweging meer in als ik met de sticks beweeg.

    Gaat lekker zo en dan ben ik nog niet eens zelf gecrashed. Ik vlieg zo'n 10 keer per dag met het ding maar na een week al zoveel issues met deze machine.

    Zou ik een maandagmorgen modelletje hebben? Of zou het aan mij liggen. Ik heb het ding toch goed onder controle en kan altijd landen voordat ik ergens tegenaan dreig te vliegen. De blades zijn ook nog totaal onbeschadigd of die knobbel-blades na.

    Zou het mainboard de servos niet goed aansturen of zoiets. Dat trillen begint me ook te irriteren, ik hoop echt dat het is opgelost met die nieuwe servo.

    Ik wordt er een beetje moe van, om eerlijk te zijn.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2011
  8. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Jeetje,

    Ik heb die cockpit-grommets op de swashplate gezet bij de nick-servo's. Dat scheelt me efkes een partij vibratie, poe. Hij heeft nog nooit zo stabiel gehoverd als nu, ook met het snel pos of neg pitch trilt hij een stuk minder.

    Ik vraag me alleen af of ik het ook zal doen met de tailservo-connector aan de swashplate. Die achterste servo is niet helemaal jofel maar sturen en vliegen kan nog wel goed merk ik.

    Ik zal eens een filmpie maken binnenkort.

    EDIT: Ik scrollde net even terug en zag dat Dylan ook al de grommets een keer geplaatst heeft maar uiteindelijk weinig resultaat ermee heeft geboekt. Misschien kan ik het pas zeggen na een paar vluchten
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2011
  9. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi.
    Je zou eigenlijk eens mijn mcp-X in de handen moeten hebben en dan zelf voelen hoe het met de speling zit.
    Want die heb ik wel degelijk en dacht dat toen ook dmv die Grommet mod weg te halen.
    De speling was inderdaad weg na die Grommet mod ( op alle drie de servo's) maar de heli vloog bout.
    Nu zonder die Grommet mod maar wel met elastiek mod vliegt de heli nagenoeg strak en trillings vrij.
    Af en toe trilt ze nog iets.Maar alleen in hoover want met doorvlucht zie en merk ik er niets aan.
    Voor mij dus leefbaar.
    Als ik zie wat ik ermee vlieg en inmiddels al mee heb gevlogen (140 vluchten) en zie wat voor speling er op de parts zit dan is het een godswonder dat mijn mcp-X nog steeds zo goed vliegt.
    Ook de hoofdmotor en Tail motor houden het nog steeds uit.(nog de originele van begin af aan)

    Ik vlieg toch echt 10 Lipo packs achter elkaar door met regelmaat.
    En trek behoorlijk aan de heli kan ik zeggen, want vlieg er alleen nog maar buiten mee.
    Binnen hooveren en beetje heen en weer vond ik te saai worden.(gemiddelde woonkamer is al snel te klein voor deze mcp-X)
    Met een Gymzaal voorhanden zal dat natuurlijk een ander verhaal worden, maar dat gaat aankomende winter wel gebeuren.
    Mijn mcp-X verbruikt een 220Mah na 5 minuten hard vliegen in Normal Mode.
    Met Idle Up vliegen houdt ik maximaal 3 tot 4 minuten aan.
    Ik gebruik alleen nog maar de Turnigy 1S 300Mah 35C Lipo packs.
    Tot nu toe super en ik blijf daarbij steken.
    Hoef geen andere packs voor dit kleine wonder.
    Schijnt dat die Hyperion packs ook goed werken.
    Maar slechts 240Mah en 25C.
    En..........ander formaat en geen stock stekkertje eraan.
    Dus daar ga ik niet mee klooien.

    Zoals eerder gezegt heb ik de Tail Boom ook nog stock.
    Gisteren veel geoefend op het grote veld met 3D moves.
    De staart hield zich strak.
    Alleen met plotselinge pitch pumps breekt zij uit.
    Niet verwonderlijk voor een heli'tje met losse staart motor aandrijving en zo'n hoge Headspeed op de kop lijkt mij.
    Met doorgaans rondvliegen en dan echt hard, (haal het maximale aan snelheid uit deze heli) dan houdt de staart zich flawless in elke bocht.
    Inderdaad zowel met linkse bochten als rechtse bochten.Strakke staart en ik heb tot op heden nog geen last gehad van uitbreken van de staart.
    Oja, merk wel dat als ik het allemaal met beleid doe dat 3D vliegen de staart het ook makkelijk bijhoudt.
    Dus niet raggen en trekken aan de sticks op de zender, maar gewoon gentle doen.
    Ik heb de heli nu al vele malen laten gecontroleerd laten flippen en inverted laten hooveren.
    De staart geeft geen krimp en blijft strak.
    Ik verwonder me daarom elke keer weer over hoe goed deze Micro wel niet vliegt.
    En dat durf ik zonder blikken en blozen te zeggen.
    Vr Gr E
     
  10. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @Dylan,

    Je ziet me wel een keer verschijnen op het Loo.

    Ik heb nu weer een vluchtje of 12 eropzitten met 1 grommet op een van de nickservos en ik moet zeggen, hij trilt bijna niet meer.

    Het was fijn want ik heb daardoor me een beetje bezig kunnen houden met vliegen i.p.v kijken waarom ie zo slecht stuurde.

    Het ging erg lekker en ik merk dat ik steeds behendiger wordt in het opvangen mocht het misgaan. Ik heb er nu zo'n 60 vluchtjes opzitten zonder enige crash dan ook en ben zo blij dat ik hem iedere keer al zachtjes aan de grond kan zetten voor ie ergens tegenaanknalt.

    Ik heb 4 grote hoogpolige matten naast elkaar in de woonkamer geplaatst. Ze zijn rond en vormen daardoor ook mooie landings pads met oefenen in precisie-landings etc. Zogauw het misgaat weet ik hem altijd op die matten te landen.

    Ik vind het echt een machtig mooi ding, jammer van de pech die ik ermee heb maar de technologie en mogelijkheden zijn te amazing om niet onder de knie te krijgen.

    Ik ben nu aan het leren pirouetjes te draaien en hem op te vangen in welke hoek dan ook, het is een goede training en ik houdt hem niet al te hoog voorlopig.

    Het is echt verslavend soms..........
     
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goed bezig kerel.
    Doorzetten is het enige devies!
    Verslavend soms zegt hij................ha ha ha ha ha ha
    Laat dat woordje soms maar weg!!
    Vr Gr E
     
  12. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    O god.
    Ik heb nu ook problemen gekregen met de mCPX.
    En niet te zuinig :cry:
    Als ik de zender aan zet, en dan de accu aansluit op de mCPX.
    Begint deze gelijk op aardig hoge toeren te draaien.
    Dit hoort niet te kunnen, want het is al voordat de heli uberhaupt geïnitialiseerd is.
    Als de heli geïnitialiseerd is, reageerd deze wel gewoon op stick input (ook gas en pitch). Maar op Throttle zero blijft de motor op een best hoog toerental draaien.
    Als ik Throttle hold indruk, gaat de LED wel knipperen (ik sta in TH), maar dan draait de motor alsnog.
    Rebinden helpt ook niet, dus het ligt echt aan de heli.
    Is het logicboard kapot, of is een van de 2 powerregulators op het motortje zelf kapot?

    Ik heb alles al geprobeerd, maar ik kom er niet meer uit.

    Ik heb de mCPX nu 12 dagen, en volgens de nieuwe Nederlandse en Vlaamse wet mag je nu je geld nog terug vragen binnen 14 dagen. Dus ik ben nu aan het twijfelen om de mCPX om te ruilen voor een nieuwe, of geld terug vragen.
    En een 450 te gaan bouwen mbv dit draadje :
    namaak-t-rex-450-voor-35-dollar-66
    Ik wou eerst al graag een 450, maar dat lag een beetje buiten mijn budget.
    Zo is het wel mogelijk.
    Wat raden jullie mij aan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Jurjen Heli

    Jurjen Heli

    Lid geworden:
    5 jun 2011
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Den Haag
    spaar voor en Align T-rex 450 sport of pro.; op mijn club begint bijna iedereen met die heli. en is ook best goede kwaliteit :)
     
  14. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hier een filmpke van dingen die ik veel oefen op dit ogenblik. Het duurt een beetje lang met 3 minuten maar ik wilde tegelijk zoveel mogelijk oefenen. Ik probeer hem te hoveren, een 360 te maken en dan zoveel mogelijk de positie te maintainen. Ik weet het, het stelt niet veel voor en vlieg nog onrustig maar ik doe mijn best(tis moeilijk yo lol). De rearservo is niet helemaal jofel en dat kan misschien ook de oorzaak zijn dat ik soms loop te worstelen met de pitch.

    Ik moet hem eigenlijk net iets hoger houden maar ik compenseer de downwash wel zelf en zorg dat, als het dreigt mis te gaan, ik hem op de mat kan landen met throttle dicht. Misschien ben ik verkeerd bezig of kan ik het anders/beter doen, ik hoor het graag. Ik wil voorlopig niet dat ie van te hoog valt als ik de throttle dichtzet maar hoger vliegt ie wel beter in hover.

    Af en toe schiet ie nog wel eens weg , dat was erg slecht :snipersmile:. De draai linksom is altijd lastiger voor mij. Hij tikt op het laatst een keer de mat zachtjes aan na een te wilde correctie maar liever dat dan op het laminaat. Als ik alles maar kan opvangen dan ben ik daar niet zo bang voor.

    Het vreemde was dat ik toch nerveuzer was omdat er een cam aanstond en dat zie je aan het rondzwalken. Ik heb ook vaak dat als de accu wat leger raakt, hij de pitch aanpast en je de throttle ineens anders moet doseren. Ik weet niet of jullie daar ook last van hebben of werkt dat zo niet?

    En inderdaad Dylan, je hebt gelijk, het is gewoon verslavend, punt :p!





    EDIT: Ik hoor net dat hij beter/rustiger stuurt met Dual rate aan op de TX. Dat had ik dus weer efkes over het hoofd gezien want ik dacht dat het dan juist onrustiger stuurde.

    Weer wat geleerd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @Minibike

    Ik denk het mainboard, ik heb zelf ook servo-issues.

    Maar nogmaals, nooobmaster-flex hiero.
     
  16. SToRM

    SToRM Guest

    Leuk om eens te zien hoe een ander het vliegen onder de knie begint te krijgen.

    Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet helemaal waarin de mCPx nou zoveel moeilijker is als de mSR. Ze gaan beiden toch terug naar de horizontale positie als je niet stuurt? Of is daar bij de mCPx geen sprake meer van?

    Ik heb om te oefenen vandaag eens een kruk van 30 bij 30 midden in de huiskamer gezet en daarop proberen te landen met de mSR. Op de eerste accu lukte dat 1 keer, maar met de 2de accu al meerdere keren :)
    De moeilijkheid bij een kruk is dat als je ernaast zit dat je dan snel wat gas bij moet geven en in mijn geval heb ik dan ook dat de staart dan ietsjes kan uitbreken. Enkele dagen geleden had ik nog moeite om op een los stuk bank van 80 bij 80 te landen, maar na de oefening met de kruk heb ik daarmee ook bijna geen moeite meer :D
    En zolang ik niet te snel vlieg lukt het navigeren van de heli ook prima zonder dat het uitmaakt in welke richting de voorkant staat. Het snel vooruit vliegen heb ik eigenlijk nog weinig tot niet geoefend, maar dat lijkt me nog het moeilijkste.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jul 2011
  17. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Nee dat doet alleen de msr door de 45 graden flybar, de FBL MCP-X blijft in de laatste positie die je hem geeft hangen.

    Leuk is dat he die progressie? het is wel een belonende hobby
     
  18. SToRM

    SToRM Guest

    Het is heel erg lonend ja (en verslavend :D). Vorige week woensdag toen ik m net had durfde ik zelfs maar amper op te stijgen, maar je gaat je grenzen alsmaar verder leggen en meer proberen. Ik heb ook alsmaar minder 'crashes' (tot nu toe nog geen schade!) en probeer m nu ook altijd netjes en zacht te landen.
    Ik baal nu wel dat er de laatste dagen redelijk wat wind zit, want ik heb erg veel zin om eens buiten wat rond te kunnen vliegen. Nu blijft het eigenlijk meer bij wat hooveren in een bepaalde richting, soms wat sneller, maar echt snelheid durf ik in de huiskamer nog niet te maken. Ik heb wel familie met een loods, dus misschien dat ik daar binnenkort maar eens ga vliegen, dan kan ik wat oefenen met bochtjes maken enzo.
     
  19. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Holy hell, ik heb de dual-rate eens op high gezet.

    Dat stuurt een stuk makkelijker en directer hee. Corrigeren etc gaat een stuk sneller nu alsmede de 360s

    Thanks Stef!
     
  20. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Hi Minibike,

    Ik vrees dat je 3in1 om zeep is:(Bovenop de 3in1 zitten 3 zwarte rechthoekjes, de ESC's, als hier een klein bobbeltje opstaat zijn ze doorgebrand. Ze ruiken ook wat verbrand.

    Ik denk niet dat de winkel ze zal terugnemen maar je kan altijd proberen natuurlijk.

    Succes Rudi
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina