Blade MSR kapot/afstel probleem

Hallo,

Nadat ik al een tijdje met een coaxiale Jamara Alvis had gevlogen,
leek het mij leuk om een andere helicopter te kopen.
Toen kwam ik uit op de Blade SR.
Na wat rond te kijken en dergelijke kwam ik erachter dat het niet zo slim is om meteen daarmee te vliegen.
Daarom heb ik toen een Blade MSR gekocht om het wat beter te leren.
In de tussentijd kon ik dan ook mijn SR aanpassen met een riem ivm de uitvallende staart rotors. Dit lukt inmiddels al aardig, maar ik doe dit gewoon in alle rust.

Maar nu ben ik laatst in de heg gevlogen toen mijn msr opeens niet meer bestuurbaar was. Toen maakte de servo nogal een raar geluid en deed 1 servo het niet goed. De servo heb ik toen los gedraaid en daaronder schoon gemaakt met een beetje alcohol en er weer opgezet.
De armpjes deden het weer goed en ik had hem weer even binnen geprobeerd en ik kon er weer prima mee vliegen.
Totdat de muur in de weg stond 8O.
Nu vliegt de heli alleen naar links achter in de neutrale stand.
Ik heb hem geprobeerd bij te trimmen alleen dit helpt niet.
Toen heb ik gekeken naar die o rubbers boven bij de bladen.
Hier zat ruimte in en ik heb deze toen vervangen.
Verder heb ik de linker pushrod link wat langer gemaakt.
Maar dit hielp niet en toen ook maar met de andere aan het experimenteren geweest. Nadat niets hielp heb ik de swash plate gedemonteerd maar hier zag ik geen rare dingen aan. De pin die hem gecentreerd houd met het frame was er wel uitgegaan. Daarna de pushrods maar weer op dezelfde lengte gezet (geen id wat standaard is maar wel allebei gelijk).
Voor mijn gevoel zit de achterste pin wel erg omhoog.
De staart heb ik er ook uitgehaald en iets gedraaid maar dat helpt ook niet.
Na 3 uur prutsen weet ik het ook niet meer :(.
De bladen zie ik trouwens wel iets een afwijking in dat ze niet helemaal recht meer zijn. Maar daar kunnen toch niet alle problemen weg komen?.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met waar het probleem zit.
Ik heb eerst allemaal topics op internet bekeken maar ik kom er zelf zo niet meer uit.

Alvast bedankt

Hey

Heb je het speciale swashplate-afstel-dingetje gebruikt?

Bij mij gaat na een crash dat dingetje ertussen, en als dan alles goed staat, vliegt hij zo weer verder!!

Groeten

Met het trimmen van de pushrods moet je heel methodisch te werk gaan. Ik heb "maar" een Blade MCX maar had daarmee een soortgelijk probleem, dat is een heel gepiel geweest voor hij weer netjes stabiel vloog.
Telkens een klein stukje verdraaien en opnieuw proberen. Eén pushrod tegelijk verdraaien.
't Is me uiteindelijk gelukt, wel na meer dan 3 uur...

Ik heb het afstel plasticje meerdere malen gebruikt maar het helpt nu niet.
Bij de as heb ik net even gekeken en het tandwiel eraf geschoven, maar die zat al maximaal naar boven.
Zelf had ik ook het gevoel dat het in het afstellen ligt, maar die plaat dient normaal gesproken toch horizontaal gelijk zijn?. Het valt mij wel op dat de plaat vanaf de achterkant gezien erg omhoog loopt. Als ik dit gelijk wil krijgen dan moet ik beide pushrods heel erg omhoog stellen.
Heeft iemand toevallig nog de lengtes opgemeten van de pushrods?
Waar de centreer pin van de swash plate invalt die was wel iets verbogen.
Dit heb ik wat terug gebogen.
Maarja ik zal nog wel weer druk bezig gaan met verstellen in de hoop dat het goed komt :)

Tja je noemt nu een aantal dingen die ik niet ken, m.a.w. die bij de MSR dus anders zijn dan bij de MCX...
De swashplate ligt bij mij wel horizontaal ja. Weet je zeker dat die steun aan het frame nu weer de goeie vorm heeft? Want dat zou een boel verschil kunnen maken.
Desnoods een nieuw frame bestellen, dat kost niet veel.

Ik zit toch te denken aan andere bladen.
Wie weet ligt het daarin.
Net nog even bezig geweest en ik krijg hem iets beter als ik de linker pushrod (link) erg hoog stel en de rechter bijna helemaal omlaag.
Volgens mij zit er nog niet zo'n grote afwijking in het frame.
Naja hopen dat ik hem weer klaar krijg want ik heb hem nog geen maand 8O
Ik heb nu de main gear weer iets losser gezet.

Hey

Bij mijn msr staat de swashplate ook niet helemaal recht! zie hier:
full

full

Ik heb de stuurarmpjes ook even voor je opgemeten! Deze zijn vanaf onderkant plastic tot aan bovenkant Z-bocht 18mm!

Hoop dat je er wat mee kan

Groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt,
daar heb ik wat aan.
Net weer mee bezig geweest en hoor ik wat vallen.
Nu is er bovenaan bij de bladen de bevestiging van een link afgebroken.
Geprobeerd te lijmen met seconde lijm, maar dat wordt niet wat.
Dus morgen maar eens kijken als ik zo'n nieuwe kan bestellen.
Dan haal ik ook meteen andere bladen op.
Vandaag was de winkel dicht.

Update:
Vandaag nieuwe onderdelen besteld.
Dus als het goed is heb ik die donderdag binnen.
Als ik er dan nog niet uitkom dan maak ik wel wat foto's.
Iedereen bedankt voor de goede tips.

Laatst bewerkt:
Druk bezig geweest met het vervangen van onderdelen en afstellen.
Zodra ik hem nu naar boven laat gaan dan blijft hij redelijk stil staan.
Alleen zodra ik echt ga sturen dan lijkt het alsof de staart wat zenuwachtige bewegingen maakt. Bij het vliegen wil hij dan ook raar reageren.
Een soort van zweverig alle kanten op vliegen.
De swash plate, de bladen en het propellertje zijn nu vervangen.
Zal mijn staartrotor het rare gedrag kunnen verklaren en dat deze niet constant dezelfde snelheid draait?
Hij heeft altijd al iets een bijgeluid gehad.
De verstel armpjes heb ik afgesteld zodat hij niet meer naar links of rechts draait (linker arm). De rechter arm heb ik zo afgesteld dat hij niet meer naar voren of naar achteren gaat.

Druk bezig geweest met het vervangen van onderdelen en afstellen.
Zodra ik hem nu naar boven laat gaan dan blijft hij redelijk stil staan.
Alleen zodra ik echt ga sturen dan lijkt het alsof de staart wat zenuwachtige bewegingen maakt. Bij het vliegen wil hij dan ook raar reageren.
Een soort van zweverig alle kanten op vliegen.
De swash plate, de bladen en het propellertje zijn nu vervangen.
Zal mijn staartrotor het rare gedrag kunnen verklaren en dat deze niet constant dezelfde snelheid draait?
Hij heeft altijd al iets een bijgeluid gehad.
De verstel armpjes heb ik afgesteld zodat hij niet meer naar links of rechts draait (linker arm). De rechter arm heb ik zo afgesteld dat hij niet meer naar voren of naar achteren gaat.

Hoe hoog laat je de heli komen? Als je te dicht bij de grond zit blijf je last houden van het grondeffect.

En zolang je niet aan de sticks komt blijft hij wel stabiel op dezelfde plek hangen?

Ik laat hem wel een heel stuk van de grond komen.
Hij hangt dan stabiel.
Soms zie je de staart zenuwachtig opzij bewegen.
Ik had vanavond wel, dat opeens weer verkeerd afgesteld lijkt te zijn.
Hij wil dan ook vooral naar voren en dan weer naar achteren.
Een beetje heen en weer effect. de swash plate balancer heb ik al meerdere keren gebruikt.
Weet iemand ook wat het effect is dat je krijgt met een slechte staart rotor?.
Mijn gevoel zegt toch dat het daar misschien wel in zit.
Als ik achteruit ga dan wil hij ook een bepaalde kant op trekken, terwijl hij bij stilstand eigenlijk gewoon blijft staan en niet draait.

Die van mij gaat ook heen en weer hoor als ik niets doe. Als ik bv naar voren ga en de stick los laat, dat hij naar achteren gaat trekken. Gewoon tegensturen, dan houd ik hem gewoon goed onder controle.

De staartrotor heb ik ook al meerdere keren verbogen gehad. Gewoon op het oog terug gebogen en hij werkt nog prima. Als die niet helemaal goed is zou hij rondjes kunnen gaan tollen.

Die van mij gaat ook heen en weer hoor als ik niets doe. Als ik bv naar voren ga en de stick los laat, dat hij naar achteren gaat trekken. Gewoon tegensturen, dan houd ik hem gewoon goed onder controle.

De staartrotor heb ik ook al meerdere keren verbogen gehad. Gewoon op het oog terug gebogen en hij werkt nog prima. Als die niet helemaal goed is zou hij rondjes kunnen gaan tollen.

Dat is het "pendulum effect" ja, daar heeft de MSR wel aardig last van. Als je stick naar voren drukt en dan los laat, schiet hij weer bijna terug naar de plek waar je vandaan kwam.

Back