blade msr lipo issue

Hallo

Als liefhebber van micro helikopters bezit ik al n hele poos een blade msr met 3 stock lipo'tjes.

Laatstleden stelde ik vast dat alledrie deze lipo'tjes me in de steek zouden gaan laten doordat plots de flight time zakte van de gewoonlijke 5 minuten naar 2 minuten tot, sjah, 20 seconden.

Ik gebruik de celectra lader van e-flite die meegeleverd was met de blade msr, waardoor ik dus steeds deze 3 batterijtjes samen oplaad.

Sowieso vind ik het onwaarschijnlijk dat 3 batterijtjes er plots tegelijk mee zouden ophouden, daarom heb ik deze namiddag gevuld met wat "quality time" en ben ik elk batterijtje apart beginnen laden en testvluchtjes gedaan.

1 minuut vliegen-herladen, 2 minuten vliegen-herladen enz.

1 batterijtje, dat de oudste was van de 3 (het batterijtje van mijn mcx2 die nog n half jaar ouder is dan de msr) kwam echt niet hoger dan 2-3 minuten. Ik had ook al langer in de gaten dat de vliegtijd met dit batterijtje langzaamaan n stukje minderde.
De andere 2 batterijtjes, die ik samen met de msr kreeg deden het stukke beter. Ik ben vandaag gestopt op 4 minuten vliegtijd en ik vermoed dat ze zeker nog de 5 minuten kunnen halen. Ik heb deze 2 eerst eens apart opgeladen en gevlogen, daarna eens samen opgeladen. En alles ging goed.
Hierdoor lijk ik tot de conclusie te komen dat het ene batterijtje die versleten raakte begon rond te zooien met mijn celectra lader en zo het laden van de andere batterijtjes in de war stuurde.

Kan deze conclusie kloppen? kan een slecht batterijtje de vliegtijd van goede batterijtjes in dezelfde lader beïnvloeden?

met dank
Robby

Ik vermoed dat ik een nogal idiote vraag gesteld heb vermits niemand er op kan antwoorden.
Nu goed, ik heb mezelf 4 hyperionnetjes besteld vermits mn 2 jongste lipo'tjes ook stilaan aan het wegkwijnen zijn. Ik hoop dat ze deze zondag nog bruikbaar zijn op de club in afwachting van mn nieuwe batterijtjes

mvg
robby

Nooit leeg vliegen tot de msr zelf inkakt.
Dat is de ondervoltage beveiliging.

Gewoon timer instellen ruim voor het inkak moment,

Als je iedere batterij apart laad, kan 1 batterij nooit de rest beinvloeden.

laad je ze allemaal tegelijk via 1 of andere mooie oplossing kan het wel.
1 lipo is versleten, voltage gaat als een raket omhoog naar de 4,2 en hoger, waardoor de lader denkt dat hij er al is en afslaat. De andere batterijen zitten dan dus nog niet vol.
De rest even apart laden dus

nu gaan goede lipo's (geld niet voor goedkope hk zooi dus) doorgaans 1 of 2 jaar mee, waarbij 1 jaar bij normaal gebruik normaal is, en 2 jaar best lang (al zijn er altijd uitschieters..)
ga je ze mishandelen, zoals tot de ondergrens leegvliegen (lipo mag in de heli eigenlijk maar tot 3,5 volt leeggevlogen worden) gaan ze echt heel erg veel korter mee.
ook te snel opladen is dodelijk, 1 of 2c kan, daarboven gaat het vaak snel achteruit. en even kijken wat men op de batterij zelf zegt natuurlijk.

Hallo

Kan deze conclusie kloppen? kan een slecht batterijtje de vliegtijd van goede batterijtjes in dezelfde lader beïnvloeden?

met dank
Robby

Als je de lipo accus onafhankelijk van elkaar laad met dezelfde lader dan kan het niet zijn dat de slechte lipos het laad proces van de goede lipos beinvloed!

Groet,

Etienne

Ik geef toe dat ik met deze lipo's nogal nonchalant ben geweest.
Meestal laad ik mijn lipo's allemaal samen op in een celectra charger, er is immers plaats voor 4 stuks.

Ik ben nu aan het wachten op 4 lipo's die ik besteld heb van hyperion. Ik heb er veel goeds over gelezen dus was de keuze snel gemaakt, ook doordat blade gestopt is met hun 120 mah lipo's en enkel nog maar die grotere van 150 mah verdelen. En deze hoef ik niet.

Met hetgeen ik de laatste maanden heb opgestoken over rc-vliegen zal ik deze nieuwe batterijtjes uiteraard veel zorgzamer behandelen. Ik heb n app op mn smartphone geinstalleerd die als "keukenwekker" fungeert en zo kan ik mijn vluchten timen, ik heb immers nog geen computerradio met deze functie.

bedankt voor de antwoorden

Robby

Back