Blade MSR of meteen de mCPX?

• Topicstarter Topicstarter ilya
  • Startdatum Startdatum
I

ilya

Guest
Hallo allen,

Ik ben nieuw aan dit forum en ben net begonnen met het vliegen van RC helicopters. Na het co-axiaal vliegen was ik toe aan wat meer uitdaging en momenteel heb ik een walkera cb100 van marktplaats gekocht.
Nu wil ik de overstap maken naar de MSR blade series van e-flite maar ik vroeg mij af of ik niet beter meteen voor een mcpx kan gaan. Weet iemand of die mcpx set zo stabiel vliegt als de msr als ik alleen 2d vlieg?Of denken jullie dat je echt wel wat meer ervaring moet hebben om een mcpx stabiel in de lucht te blijven houden.Verder vroeg ik mij ook af of ik veel duurder uit ga zijn met het kopen van reserve onderdelen voor de mcpx versus de msr.

Grt

hi ilya, ik heb onlangs een test gelezen van de mcpx en daar werd vermeld dat deze niet geschikt is voor beginners, omdat hij klein en snel reageert op stick-inputs.
Wel is hij vrij robuust wat betekent dat hij niet erg snel stuk gaat als je eens een keer crashed.
De mcpx schijnt relatief wel stabiel te hooveren voor zo'n klein formaat heli.

Op zich is het best het proberen waard zou ik zeggen, gewoon meer expo programmeren (daar wordt de besturing wat 'milder' van ). Ik weet niet wat je leeftijd is maar jonge mensen pakken dit over het algemeen toch wel erg snel op hoor !

Lukt het je uiteindelijk toch niet dan verkoop je hem, het is immers een populaire heli

Bas
ps. met de msr heb ik wel eens gevlogen maar die is erg 'lui' en traag in zijn bewegingen, het vliegt soorgelijk als je coaxiaal heli en is geen stap vooruit vanuit je 'coaxiaal ervaring'

hey,
ik heb de msr en ga de mcp x kopen.
de msr is een reuze heli, nog nooit stukken voor moeten veranderen en is heel stabiel, heb er nog elke dag plezier mee, zou zeker met de msr starten, vlieg sinds enkele weken cp en het is verdomt moeilijk.
de stap tussen fp en cp is vrij groot.
dus zeker met de msr starten als je de moed niet wil verliezen:D

[...]
Wel is hij vrij robuust wat betekent dat hij niet erg snel stuk gaat als je eens een keer crashed.
De mcpx schijnt relatief wel stabiel te hooveren voor zo'n klein formaat heli.
Dat vind ik ook, heb er zelf wel een, en de flybarless stabilisatie helpt daarbij. FBL neemt je toch wat werk uit handen omdat het als een heading hold gyro voor de rotor werkt waar een flybar enkel dempt en je dus meer zelf moet sturen. FBL maakt het ook mogelijk 'm opzij op een skid of de voorkant van de canopy zetten en dan te laten staan zonder te sturen, gewoon geinig dat het kan :p Het is echter geen systeem dat als vanzelf hovert omdat ie in hover toch van z'n plaats gaat drijven.
Als je boven (hoog) gras vliegt en toch crasht komt ie er meestal schadeloos vanaf.

Als je een spektrum zender hebt kan je genoeg instellen om de heli toch wat rustig te lagen reageren, toch is het heel anders dan een coax of msr omdat ie gewoon sneller en wendbaarder is.
Misschien bied de RTF set ook mogelijkheden om 'm wat rustiger te laten reageren, heb daar eens iets over gelezen maar weet niet precies hoe het zit.

heb de mcp x eindelijk gekocht, ben er toch van verschoten hoe stabiel hij is.
heb toch al zware crash gehad dus raad toch aan om buiten te beginnen.
en niet als ik op een kleine zolder.
de idle up is super goed in overgang en durf toch te zeggen dat je met deze kan starten als je al een beetje ervaring hebt.

het verschil tussen de msr en de mcpx is wel groot hoor. Volgens mij zou het wel eens kunnen tegenvallen om meteen de mcpx te kopen, hij vliegt vrij direct tegenover een FP, ik bedoel dan dat hij helemaal niet meer lui is maar eerder agressief :)

verder is het wel een top heli, zeker de moeite waard om aan te schaffen

Volgens mij is de mcpx net zo stabiel en rustigin te stellen als de msr. Ik heb de mcpx nu gevlogen in 3D setting, en in beginnersetting. Dat is echt een wereld van verschil.

Bedankt voor de reacties!

Het is uiteindelijk eerst de de walkera cb100 (2ehandje) geworden. Dit ding vloog voor geen meter stabiel. Ik heb volgens mij alle kuren die zo een mini rc kan hebben met dit ding meegemaakt. Zo onstabiel als de neten maar ik heb ermee leren vliegen. Een maand later toch maar de stap genomen en een nieuwe MSr met dx6i gekocht. WAT EEN VERSCHIL! Super stabiel dingetje en na die harde leerschool van die gammele cb100 kon ik vrijwel meteen met de advanced swashplate settings vliegen. Sinds een week of 2 heb ik de mcpX. Ik moet zeggen dat die mcpX mij meer doet denken aan die cb100 die toch wel snel afstraft maar wel zo stabiel in de lucht blijft hangen als een msr. het is wel constant input geven ipv de tamme msr.

Ik kan mij heel goed voorstellen waarom mensen zeggen dat dit geen goede heli is om mee te beginnen, als is het alleen maar om je meubilair te besparen. Een rotor tik van een mxpx betekent schade aan je rotor en het geslagen object. (in mijn geval mijn arme plasma scherm ) gelukkig tegen het frame en niet op het scherm.

Nu moet ik wel zeggen dat die mcpx buiten op een grasveldje vrijwel onverwoestbaar is. Ik heb dat ding met volle vaart met de neus het gras in geboord maar het gras veert zo goed mee dat je nooit schade maakt. Een enkele crash op beton heeft tot nu toe ook geen schade aangericht dus ik ben zeer te spreken over de mcpx (ook over de msr trouwens). En die cb100.. Tja ik heb toch leren vliegen met die cb. iedere crash betekende wel dat hij weer net ietsje anders vloog totdat er gewoon geen (stabiel) vliegen meer mogelijk was.

Back