Blade nano cps met lastige storing

Hallo allemaal,

via dit draadje wil ik jullie advies vragen over een wat lastig probleem.
via een ruil met een andere heli vlieger, kreeg ik een Nano cps erbij.
het ding werkte prima, tot ik op een keer de main motor moest vervangen.

nu heeft ie een lastig stoor probleem waarvan ik de oorzaak niet kan vinden.
iedere keer als ik de zender en heli aanzet gaat alles goed, todat ik wat gas geef.
de verbinding valt vervolgens weg, en dat is dan dat.

een paar keer viel de verbinding weg, terwijl de motor aan het optoeren was.
gelukkig is ie er nog niet ongecontroleerd vandoor gegaan, maar van leuk vliegen is inmiddels geen sprake meer.

wie weet waar dit aan zou kunnen liggen?

het was een standaard rtf pakketje: cps heli met MLP6DSM zender.

Groet,
Hoogvlieger
 
Opnieuw binden kan helpen. Binden op minimaal 2 meter afstand van de helie.
Zijn de batterijen van de zender nog goed ?
 
de batterijen van de zender zijn prima ´´op spanning´´, maar als ik de heli bind, gaat het bij gas geven weer opnieuw mis :(
net of de throttle het radio signaal plat legt ofzo...
 
Hoj,

Het kan ook aan de vliegaccu liggen. als die niet meer optimaal is, dan zakt de spanning in bij belasting.

2e puntje is de motor. als ik het goed heb zijn dat brushed motortjes. deze kunnen ook de boel plattrekken als ze niet ok zijn.
Probeer eens met de motor los.
Is het een originele motor of een cloon? ik heb nl vroeger veel slechte ervaringen gehad met hk motortjes in een mcpx.
 
trek al die kleine stekkertjes even los en weer terug. Ze zijn vaak geborgd met een lijm of verfkleefstof. Doe op een speld een beetje contactspray en druppel die op de pootjes van de mannetjesstekker en steek de verbinding weer terug. Met een druppel bison of andere kleefstof fixeer je de bovenkant van de verbinding.
 
Je meld dat het is begonnen met het vervangen van de motor.
vaak zijn dit "brushed"motoren. Die borstels moeten vaak nog inlopen, waardoor ze meer vermogen vragen dan normaal.
Of er klopt iets niet met 1 van de borstels, dan vragen ze ook meer dan normaal.

Probleem is dan, dat de motor vermogen vraagt om op te toeren, de batterij het niet meer kan leveren, waardoor de spanning (voltage) zakt.

zakt dat te ver, stopt de electronica met werken. dus motor gaat uit, servo's stoppen met bewegen.
tot de accu weer een beetje is bijgekomen, meestal na een sec of 5 doet het weer wat.
dan werkt alles weer.. tot je de motor aanzet.

Die motor is de grootste stroomverbruiker aan boord.
kan makkelijk dat dit je probleem is.
 
Wat voor motor zat erin? Welke motor heb je erin gezet? Kv motor constante?

Is de motor ontstoord? D.m.v. drie keramische condensatoren. Altijd doen. Eventueel ook nog een (Schottkey)diode plaatsen.
Borstels die nog niet ingelopen zijn geven ook meer vonken = storing.

Accu-, regelaar- en motordraden voeren veel stroom, uit de buurt van andere bedrading leggen, en al helemaal niet evenwijdig eraan leggen.

Met "ergens in Nederland" kunnen wij je niet goed verwijzen, of iemand zeggen dat hij bij jou in de buurt woont
 
Hallo allemaal,

allereerst bedankt voor de reacties en het meedenken.
de nieuwe mainmotor is een origineel van blade. (exact dezelfde specs als kapot motortje)
de accu van de heli was het ook niet, bleek afgelopen middag.

om een duidelijk beeld te geven, had ik het idee om het euvel te filmen.
alleen ging dat bij de tweede poging (eerste keer was filmen mislukt) totaal anders dan bij vorige vlieg pogingen.
i.p.v. dat de heli stopte met optoeren, servo's etc. ging hij er bij het eerste signaal gelijk ongecontroleerd vandoor.
gevolg: drie rondes fullspeed door de woonkamer en met een smak in de hoek achter de bank ´geland´....
alles wel intact, op maingear na.

wat me inmiddels wel is opgevallen, is dat de antenne en draadjes voor de accu vrij dicht bij elkaar op het circuit bordje gesoldeerd zitten.
ik durf het ding na dit gebeuren niet meer te vliegen..
wellicht dat ik er later weer eens naar kijk/repareren, maar voorlopig verdwijnt ie in de vergeethoek.

vriendelijke groet,
Hoogvlieger
 
Laatst bewerkt:
Niet opzij zetten, maar de bladen eraf halen en in de hand optoeren en dan eens aan alle draadjes trekken en duwen. Als de accu goed is, ook nog eens opnieuw binden. Let op dat je dat op de juiste manier doet, met gasstick linksonder of rechtsonder (zoiets was het - weet het niet meer uit mn hoofd).
Nano's zijn te leuk om op de kast te laten staan.
 
inderdaad..
Denk je dat de helivliegers van nu zover zijn gekomen zonder enige schade of deuken in het ego :D

Bladen eraf.
heli vasthouden.
accu niet in de houder stoppen, maar onder de heli leggen. Stekker op standje "net wel"
gebeurt er iets, valt de stekker uit elkaar, valt de heli uit.

test eerst even met de motor los (stekker van de motor loshalen) of de heli zowieso wel de goede bewegingen maakt als jij de zender bedient.
dus de swash nakijken..
Kijk ook of de swash nog goed in elkaar zit. soms scheurt hij, dan komt de binnenring er nog wel eens een beetje uit. dat geeft nogal veel bijzondere effecten tijdens het vliegen..
Kijk of de pitch (hoek van de bladen) bij midstick op 0 staat. en dat hij na veel gerommel nog steeds op 0 staat. soms verschuift dat wel eens bij die kleintjes..

Staart kun je niet testen op de grond. dat moet je vliegend testen..
 
@ Student en Helikoper,

dank voor de schouderklop en de tips.
dat ik een flinke buts in mn heli ego opgelopen heb, was wel duidelijk ;)
maar de reden dat ik er voor even genoeg van had, is omdat toen hij er gisteren zomaar vandoor ging, ik 'm bijna in mn gezicht kreeg.
ook het continue maar zoeken naar de storing, zonder enkele clue, gaat op den duur irriteren.

enfin, hij staat inmiddels weer op mn hobbytafel op onderdelen te wachten (naast maingear blijkt nu ook een van de swash servo's prut te zijn)
en dan later (lees: wat meer vrije tijd) maar weer kijken of ie z'n baasje gehoorzamen wil.

groet,
Hoogvlieger
 
Laatst bewerkt:
Vaak als 1 gaat, gaan er meer..

Zoek voor de grap ook ff op reinigen servo's nano..
Beetje uit elkaar trekken zo'n ding, koolbaantje schoonmaken.
Op een gegeven moment ziet de servo niet meer waar hij uithangt, en gaat hij raar reageren.
 
Ik heb dit probleem ook al diverse malen gehad met mijn Nano CP S.
De verbinding met mijn TX valt ineens weg o.i.d.? (de heli reageert in ieder geval niet meer op welke input dan ook) maar de motoren blijven draaien. Meestal na een succesvolle connectie met mijn TX en als ik probeer op te stijgen. De heli maakt al toeren, maar stijgt niet op.en reageert opeens nergens meer op, ook niet op throttle cut.
Tot nu toe gelukkig steeds als de heli nog op de grond stond, zodat ik hem voorzichtig kon oppakken en de Lipo connector kon losmaken. Na mijn TX uitgezet en weer aangezet te hebben, de Lipo weer opnieuw heb aangesloten, is het probleem bijna altijd opgelost. Echter 1 keer in de zoveel tijd gebeurd dit soms.
Nog geen idee waardoor dit komt. Slechte Lipo's? IK heb er 6, dus ik zou ze moeten gaan labelen om te kijken of dit probleem zich bij 1 bepaalde Lipo voordoet o.i.d.
 
Vandaag deed het probleem zich weer voor, dus maar gelijk wat dieper in gedoken.
Na succesvolle connectie tussen mijn DX8G2 en Nano CPS, de heli op de grond gezet, gas gegeven, de heli gaat toeren maken en plots valt de verbinding weg. De heli reageert nergens op ook niet na uitzetten TX. De rotors blijven echter draaien, maar gelukkig bleef de heli op de grond staan, zodat ik de heli kon oppakken en de lipo kon losmaken.
TX uitgezet en heli uitgezet, opnieuw geconnect (niet echt opnieuw gebinded), zelfde probleem, nogmaals geprobeerd,, weer hetzelfde probleem.
Andere Lipo gepakt, geen enkel probleem, nogmaals een andere Lipo gepakt weer geen problemen.
De potentiele probleem Lipo opnieuw opgeladen en weer geprobeerd. en weer deed het beschreven probleem zich voor.
Ik weet dus bijna zeker dat het in mijn geval door een (slechte) Lipo komt. Nu is de betreffende Lipo slechts 3 weken oud. Het is echter de enige Beez2B 45C 180mAh die ik als proef had gekocht. Al mijn andere Lipo's zijn eflite 45C 150mAh of van dezelfde leeftijd of veel ouder. Deze geven het probleem dus niet. Ik heb tot nu toe alleen de meegeleverde USB lader gebruikt.
Geen idee of dat nog verschil kan maken (150mAh of 180mAh).
Ik ga de betreffende Lipo een sladen met de lader geleverd bij mijn 120SR en 180QX. Kijken of dat verschil maakt.
 
Lader mag geen verschil maken.
Het zal alleen een tikkie langer duren om te laden.

Lader slaat gewoon af op de 4,2 volt.

Ik moet zeggen dat dit wel iets ontzettend raars is.
Normaal, wanneer de verbinding wegvalt, gaat de hoofdmotor als eerste uit.
Vaak een voorgeprogrammeerd dingetje.
Zet je zender maar eens uit terwijl de heli aan staat. Motor zal uit gaan..
zo niet, fail safe in stellen in de zender, maar volgens mij kan dit niet eens bij deze heli's

Dan zou je bijna in exotische problemen gaan denken.
Iets met de printplaat wat is uitgefikt.
Wat het nog exotischer maakt, dat een bijna identieke accu de problemen niet geeft..

Kun je met die andere accu wel gewoon een paar minuten vliegen?
 
Ik zou haast denken dat er toch een stukje elektronika in de accu zit waardoor het niet wil.
 
Al mijn andere Lipo's halen de 4 min. op 1 na welke meestal na 2,5 min de geest geeft. De heli komt dan naar beneden, de motoren houden op met draaien, echter ik heb nog steed verbinding en er staat dan een lampje van de ontvanger te knipperen op de printplaat,.
Als ik het goed gezien heb brande er geen enkel ledje op de printplaat meer (rood/blauw of knipperen) toen het probleem zich voordeed. Ik had echt de indruk dat de Lipo veel te weinig power had.
Het is zoals gezegd wel vreemd dat de verbinding eerst weg valt en de motoren blijven draaien in plaats van andersom.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien je dit niet gaat vinden.. alle accu's werken, behalve die ene..

Wieberen die ene.
Verse halen.
 
Back
Top