Blade SR vs Robbe Arrow Flybarless

Om een helder beeld te krijgen wat ik eigenlijk wil en wat nu het beste is open ik hiermee een nieuwe topic.

Ik heb nu een maand met de Nine Eagle Solo Pro gevlogen.
Aan het begin spannend, zweten en knikkende knieën maar vlieg er nu ook buiten mee met een beetje wind. Merk dat de Pro hoger een beetje begint te windsurfen en ik kan hem daar makkelijk uit halen.
Omdat ik de Pro in principe met 2 vingers in mijn neus kan vliegen, binnenkamers heb ik mij geörienteerd op 2 heli's.

Ik ben van plan om het heli vliegen mijzelf aan te leren en op dit moment zonder een simulator en als ik echt groter ga vliegen, laten we zeggen de 450 of hoger, wil ik de simulator erbij om te oefenen.

De twee heli's waar ik naar heb gekeken zijn de Robbe Arrow Plus Flybarless = FP en de Blade SR = CP.

Ik wil met deze voornamelijk buiten vliegen en met de Robbe zou ik tot windkracht 2 kunnen vliegen en met de Blade Sr waarschijnlijk tot windkracht 3 a 4.

Waarom wil ik nu nog even klein blijven vliegen?
Bij een eventuele crash.... die er ook zal komen, zijn de reperatiekosten op dit moment nog te handhaven voor een beginner als ik.

Het schijnt dat de Flybarless van Robbe net zo moeilijk vliegt als de CP van Blade maar met minder wind gevlogen kan worden.

Is mijn vraag; welke van deze beide heli's is een goede optie om buiten te leren vliegen?

Laatst bewerkt:
Ik heb een aantal rc shops benaderd over het gehele land.
Dit om een zo objectief mogelijk beeld te verkrijgen omtrent mijn vervolgstappen.

Van wat ik heb begrepen is dat de Robbe Arrow Plus Flybarless een hele mooie opstap is en behoorlijk agressief kan vliegen.
Wanneer je de Robbe beheerst kan vliegen, valt deze met wind aardig te vliegen. Dit door de agressieve flybarless eigenschappen.

Na de Robbe zou je in staat moeten zijn om verder te gaan met een 450 en wellicht de 600 en deze zelf te bouwen.

Door de verschillende adviezen van de rc winkels denk ik dat de Robbe een hele mooie opstap is of ik moet weer worden voorzien van ander advies.

Ik ben van plan om het heli vliegen mijzelf aan te leren en op dit moment zonder een simulator en als ik echt groter ga vliegen, laten we zeggen de 450 of hoger, wil ik de simulator erbij om te oefenen.
Als je een zender hebt waarmee je kan simmen kan je eens helisimRC of die heli-x eens proberen (zijn gratis), dat geeft in ieder geval een indruk van het vliegen met de sim en kan je zeker helpen om de orientaties en reflexen te onwikkelen.
De twee heli's waar ik naar heb gekeken zijn de Robbe Arrow Plus Flybarless = FP en de Blade SR = CP.

Ik wil met deze voornamelijk buiten vliegen en met de Robbe zou ik tot windkracht 2 kunnen vliegen en met de Blade Sr waarschijnlijk tot windkracht 3 a 4.
Mijn ervaring is dat windkracht 2 of minder niet zoveel voorkomt, ik woon nabij de afsluitdijk, en het kan frustrerend zijn als je vanwege de wind niet kan vliegen. Met de e-sky honey bee FP kon ik dan ook niet vaak buiten vliegen.
De blade MCP X kan voor zo'n kleine cp heli wel veel wind hebben (goede windkracht 3 schat ik) mits je al wat kan vliegen want rustig hoveren of het vliegen nog wat onder de knie krijgen is er dan niet echt bij. Hij is wel zo klein dat je dan binnen nog zou kunnen oefenen. Ergens tegenaan vliegen kan wel schade veroorzaken door de hoge headspeed.
Waarom wil ik nu nog even klein blijven vliegen?
Bij een eventuele crash.... die er ook zal komen, zijn de reperatiekosten op dit moment nog te handhaven voor een beginner als ik.
Dat kan ik me voorstellen, tevens de accu-kosten overigens, het is de reden waarom m'n eerste CP heli een e-sky king was en ik nu een 450 sport en blade mcp x vlieg :) Een goedkope HK 450 was qua stabiliteit al een vooruitgang tov de king maar qua duurzaamheid niet; op een gegeven moment crashes doordat er op de heli zaken versleten waren of stuk gingen..
Die mcpx komt er met een crash in het gras meestal schadevrij vanaf dus helemaal gunstig qua crashkosten :razz: als je onderdelen nodig hebt zijn ze echter niet goedkoop.
Aan de andere kant is het niet onwaarschijnlijk dat je een grote heli minder crasht omdat die beter te zien is, minder last heeft van de wind (stabiliteit) en over het algemeen rustiger stuurt. Maargoed, voor mij is dat enkel theorie en sim-ervaring.
Het schijnt dat de Flybarless van Robbe net zo moeilijk vliegt als de CP van Blade maar met minder wind gevlogen kan worden.

Is mijn vraag; welke van deze beide heli's is een goede optie om buiten te leren vliegen?
Mja, je zit toch altijd met die wind he ;) het houd qua formaat niet over. edit: dus ze zullen best snel last hebben van de wind. Dit kwam ik tegen van de blade sr Blade SR outdoor test flight
dus dat schijnt wel redelijk te gaan.
Nu je de solo pro in de wind buiten kan vliegen zou ik andere FP heli's wat links laten liggen en voor een CP gaan, zeker als je toch van plan bent (bijna) 200,- uit te geven.
Het is overigens mogelijk om tegen betaling te lessen in Friesland dan kun je in ieder geval de basis goed onder de knie krijgen en dat scheelt vast een hoop: helischool-oldeberkoop

Laatst bewerkt:

Ha Pheter, voor mij is wel 1 ding heel duidelijk geworden, een FP met wat wind is een ramp, heeft niks meer met vliegen te maken. En om nou steeds afhankelijk te moeten zijn van (bijna) geen wind...

Mijn advies is dus een CP, ongeacht welke.

Als je een zender hebt waarmee je kan simmen kan je eens helisimRC of die heli-x eens proberen (zijn gratis), dat geeft in ieder geval een indruk van het vliegen met de sim en kan je zeker helpen om de orientaties en reflexen te onwikkelen.
Mijn ervaring is dat windkracht 2 of minder niet zoveel voorkomt, ik woon nabij de afsluitdijk, en het kan frustrerend zijn als je vanwege de wind niet kan vliegen. Met de e-sky honey bee FP kon ik dan ook niet vaak buiten vliegen.
De blade MCP X kan voor zo'n kleine cp heli wel veel wind hebben (goede windkracht 3 schat ik) mits je al wat kan vliegen want rustig hoveren of het vliegen nog wat onder de knie krijgen is er dan niet echt bij. Hij is wel zo klein dat je dan binnen nog zou kunnen oefenen. Ergens tegenaan vliegen kan wel schade veroorzaken door de hoge headspeed.
Dat kan ik me voorstellen, tevens de accu-kosten overigens, het is de reden waarom m'n eerste CP heli een e-sky king was en ik nu een 450 sport en blade mcp x vlieg :) Een goedkope HK 450 was qua stabiliteit al een vooruitgang tov de king maar qua duurzaamheid niet; op een gegeven moment crashes doordat er op de heli zaken versleten waren of stuk gingen..
Die mcpx komt er met een crash in het gras meestal schadevrij vanaf dus helemaal gunstig qua crashkosten :razz: als je onderdelen nodig hebt zijn ze echter niet goedkoop.
Aan de andere kant is het niet onwaarschijnlijk dat je een grote heli minder crasht omdat die beter te zien is, minder last heeft van de wind (stabiliteit) en over het algemeen rustiger stuurt. Maargoed, voor mij is dat enkel theorie en sim-ervaring.
Mja, je zit toch altijd met die wind he ;) het houd qua formaat niet over. edit: dus ze zullen best snel last hebben van de wind. Dit kwam ik tegen van de blade sr Blade SR outdoor test flight
dus dat schijnt wel redelijk te gaan.
Nu je de solo pro in de wind buiten kan vliegen zou ik andere FP heli's wat links laten liggen en voor een CP gaan, zeker als je toch van plan bent (bijna) 200,- uit te geven.
Het is overigens mogelijk om tegen betaling te lessen in Friesland dan kun je in ieder geval de basis goed onder de knie krijgen en dat scheelt vast een hoop: helischool-oldeberkoop

Ik weet niet of de zender die erbij geleverd wordt ook op sim kan, zou ik moeten informeren.
Hadf inderdaad erover nagedacht om een mcpx te nemen maar zou toch iets groter willen vliegen. In gemiddelde huiskamer lijkt mij deze nog iets te ruig en voor buiten nog te klein. In een sporthal zou deze volgensmij helemaal tot zijn recht komen. Ik hou deze optie open voor de herfstdagen.

Van wat ik heb vernomen... en dat is ook maar een advies...... is dat een aantal rc shops vertellen dat deze best aardig in de wind kan vliegen, mits je de heli onder controle hebt.
Dit is ook het feit waarom ik twijfel tussen de SR en de Robbe. Vanuit jou link, film, kon de SR aardig overweg met wat wind = 10mph. Volgens mij komt dit aardig in de buurt van windkracht 5?

RC Olderberkoop heb ik al eens over gelezen en die houden wellicht binnenkort een kennismakingsdag bij een rc shop waar ik dan wel kom.
Je hebt dan de mogelijkheid om één keer kosteloos te vliegen met een brandstof heli om te kijken of het heli vliegen iets voor je is.

De SR zou ik misschien nog wel durven te vliegen zonder training maar een 400 of 450 niet.
Uit jouw'n verhaal begrijp ik dat ik beter zou kunnen gaan voor de Blade SR CP?

Bedankt voor je advies.

MrJohien
Bedankt voor het advies. Waarom wordt er dan toch nog verteld dat de FP toch nog wel gevlogen kan worden met wat wind maar de praktijkdeskundigen hebben ondervonden van niet. Zou dit liggen aan de verkopers die geen heli kunnen vliegen en niet weten waar ze over praten?

Toch ook bedankt voor het advies

RC Olderberkoop heb ik al eens over gelezen en die houden wellicht binnenkort een kennismakingsdag bij een rc shop waar ik dan wel kom.
Een rc shop in Friesland waar ze heli (align?) kits/onderdelen verkopen? Ik ben er eens naar op zoek geweest maar ken er geen dus ben dan wel benieuwd welke en waar. Verder, als je een proefles kan doen is dat sowieso wel leuk en leerzaam toch? Met de ervaring van de instructeurs kan je er ongetwijfeld goed terecht voor hulp en advies.
De SR zou ik misschien nog wel durven te vliegen zonder training maar een 400 of 450 niet.
Ik vond het CP heli vliegen erg wennen tov een FP, alleen al om het toerental/headspeed wat die dingen doen maar ook dat went ;) verder hij hoeft de heli maar: hard te landen, om te vallen of iets te raken en je kan weer gaan repareren. Kom ik weer op die mcp ;) dat is wel wat een uitzondering qua 'crashbestendigheid' :)
Als je zelf aan de gang raad ik je aan kalm aan te doen en een plan te volgen als: IHeartHeli.com - Flight School Playlist en zo zijn er wel meer sites en video's (meestal engels dus als dat geen probleem is).
Die SR wordt in deze video wel gepresenteerd als de heli die je zoekt, marketing praatje maargoed YouTube - Blade SR

Ha Pheter, voor mij is wel 1 ding heel duidelijk geworden, een FP met wat wind is een ramp, heeft niks meer met vliegen te maken. En om nou steeds afhankelijk te moeten zijn van (bijna) geen wind...

Mijn advies is dus een CP, ongeacht welke.
+1 het probleem is vooral ook dat wind een heli meer lift kan geven, hij stijgt dan dus op maar een FP krijg je moeilijk naar beneden zonder de rotor langzaam te laten draaien. Het gevolg is dat de stabiliteit nog minder wordt en sturen ook weinig meer doet.
Een CP heli daarentegen kan je gewoon minder of wat negatieve pitch geven om 'm te laten dalen en blijft gelijk bestuurbaar, mits de heli daarvoor is afgesteld.

Chris,

Bedankt voor je advies. Dit heeft mij wel aan het denken gezet en heb ik nog mooi getwijfeld wat ik nu moets doen. Ik ga helemaal mee met jouw'n stelling. Het feit is alleen dat ik nu nog geen CP durf te vliegen.
Ga ik voor de SR, ben ik bang deze zo kapot te hebben gevlogen en dagt gaat ten koste van mijn motivatie en dat wil ik niet. De SR heeft geen snaarverbinding naar de staart en werkt dur op een motortje... is dat niet zo erg.

Ik heb nu dus gekozen voor de Robbe Flybarless. De EVO 180 SE Flybarless en exact dezelfde als de Robbe. Alleen is dit de Engelse uitvoering met een mooiere capony en deze kom je dan ook minder vaak tegen, dus wel zo leuk. De Robbe stond daar ook in het blauw. Foto's volgen nog.

Met deze heli ga ik niet zo snel erg hoog vliegen, max is denk ik wel 10 a 15 m. De bedoeling is dat ik deze eerst lekker leer vliegen om vervolgens naderhand zelf één te bouwen en dan ken ik de in en de outs van de heli.
Heb nog lang getwijfeld en gesproken met de rc shop.

Wat betreft de RC Shop, kijk een bij Nils Ester Modelshop in Oudega Smallingerland. Professionele begeleiding en hebben naar mijn insziens verstand van zaken maar laten jou de vrije keus.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt?

Voor zover ik heb begrepen werken ze samen met de vliegschool in Oldeberkoop.

Dit is de EVO 180 SE Flybarless

full
full
full
Hierbij mijn nieuwe aanwinst en hoop hier la nger van te leren dan de NE Pro waar ik overigens nog veel plezier aan beleef.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd man, mooie Century !!! :D
Nou veel plezier er mee beleven en heel houden!

Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen wat deze gekost heeft?

Gefeliciteerd man, mooie Century !!! :D
Nou veel plezier er mee beleven en heel houden!

Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen wat deze gekost heeft?

Gerard,
Bedankt.

Ik hoop ook zeer zeker dat ik deze heel hou en wil het rustig opbouwen, daar deze toch agressiever is dan de Pro.
Hopende dat deze over een aantal jaar nog vliegt en zou het ook weer een mooie opstap zijn voor mijn zoon die 6 jaar is.

Deze heli heeft mij €200 gekost.
Ik weet dat je deze goedkoper kan krijgen maar ik heb op deze manier de service en kennis van de RC Shop waar ik hem vandaan heb. En ben daar nog lang wezen plakken want de Blade SR stond nog vrij hoog op mijn verlanglijstje. Als ik deze goed kan vliegen wil ik de 450 a 600 gaan pakken.:D

Fraai model en mooie canopy. :cool:

Veel plezier ermee! Ben benieuwd naar je ervaringen.

Daar ben ik ook erg nieuwschierig naar. Alleen de zender ziet er al groots uit met allerlei knopjes. Eerst maar het boekje doorlezen en rustig een kijken hoe alles werkt. Vanmiddag nog boodschappen doen, kinderen ophalen en wanneer de kinderen vanavond liggen ga ik eens rustig proberen te vliegen, hoveren.:D

Vast wel maar voor die kosten zou ik het niet laten hem gewoon hier in nederland te kopen, die dingen kosten niks en dna kan je snel beginnen met oefenen, zonder kruis zou ik het namelijk sowieso niet doen!

Hierna kan je inderdaad groter gaan, gewoon rustigaan oefenen met deze, en als je deze met 2 vingers in de neus kan vliegen zal een andere heli ook niet een heel groot probleem worden

Vast wel maar voor die kosten zou ik het niet laten hem gewoon hier in nederland te kopen, die dingen kosten niks en dna kan je snel beginnen met oefenen, zonder kruis zou ik het namelijk sowieso niet doen!

Hierna kan je inderdaad groter gaan, gewoon rustigaan oefenen met deze, en als je deze met 2 vingers in de neus kan vliegen zal een andere heli ook niet een heel groot probleem worden

Had de rc shop gebeld maar deze hadden ze niet liggen.
Vanavond maar eens een andere proberen en hopen dat een ander rc shop deze wel heeft, bestellen duurt te lang.

Had het niet in de gaten dat ik een trainingskruis nodig zou moeten hebben voor deze heli:(
Ik dacht, het opstijgen en landen zal wel gaan.

Back