Blade tracking (bladspoor) versus pitch

Walkera DF60
Ik heb mijn (plastic) rotorkop opnieuw opgebouwd ivm een kromme mainrotorshaft.
Mbt de pitch van de bladen zegt de handleiding het volgende:
Zet alle sticks in het midden. zet de zender in 3D mode en ook de throttle in het midden .... Nu moeten beide bladen 0 graden pitch hebben .... Als ik dit zo afstel, is mijn blade-tracking niet goed. Ga ik vervolgens mijn blade-tracking goed zetten, krijg ik een verschil van 2 graden ....
Wat kan ik het beste als leading nemen, mijn bladspoor (op het oog), of het gelijk zijn van de pitch (met de pitchmeter).

Bladspoor op het oog in flight is altijd goed, het afstellen met een goedkope pitchmeter is niet altijd zo heel nauwkeurig. In principe heeft de handleiding gelijk, beide bladen op 0 graden en dan moet je geen bladspoor hebben mits je het nauwkeurig kan meten.

Heb je ook de rest gecontroleert in de kop, geen kromme bladas en dergelijke, zijn de bladen in balans?

/edit
Helaas valt de meeting in Almere op mijn verjaardag :( De keer daarop wil ik er wel graag bij zijn en dan kan ik je even helpen met nakijken en afstellen....

Amstel76 zei:
Heb je ook de rest gecontroleert in de kop, geen kromme bladas en dergelijke, zijn de bladen in balans?
De as die krom was (rotorheadshaft) is vervangen. Ik heb de balans van de bladen niet gecontroleerd, maar voordat ik de kop uit elkaar had gehaald, had ik in het vlieggedrag geen onbalans.

Welke as heb je nu vervangen, de hoofdas, bladas of beide?

In je eerste post heb je het over de hoofdas namelijk, de bladas (het asje tussen je 2 bladhouders) gaat ook zo goed als altijd krom bij een crash. Je kan dit redelijk controleren door hem over een glasplaatje te rollen en er met een zaklantaarn onderdoor te schijnen. Ik doe dit eigenlijk nooit en vanwege de geringe kosten vervang ik beide bij een crash.

Bladen balanceren is wel noodzakelijk om dit soort problemen op te lossen.

Klopt, foutje van mij. Wat jij de bladas noemt, noemt Walkera de rotorheadshaft, inderdaad degene die beide bladhouders vasthoud. Deze was inderdaad krom, en dus vervangen. De mainshaft is recht. Ik zal vanavond/morgen eens de bladen blanceren en de rotorkop opnieuw afstellen (servo's/swashplate/paddles/pitch).

Een kop waar speling in zit kan ook zorgen voor bladspoor. Zeker in die zin dat je net perse de juiste pitch afleest voor het een en andere blad.

Balanceren is ook een must voor trekking problemen.

Ron

Back