Bladen vervangen (EP Concept SR)

Hallo,

Sinds kort zijn wij in het bezit van een Kyosho EP concept SR, aangeschaft om het helicoptervliegen te verkennen. De bijgeleverde hoofdrotorbladen zijn echter behoorlijk uit balans (enkele grammen verschil) en van niet al te indrukwekkende kwaliteit.

Via hier ben ik op zoek naar advies m.b.t. het vervangen van deze bladen.

Ik weet dat kyosho ooit dit model van een upgrade heeft voorzien, bladen van hout danwel fiberglas waren enige tijd beschikbaar. Nu de kyosho shop deze items al lang niet meer in stock heeft vraag ik mij af hoe ik deze "foamy" bladen het beste kan vervangen.

Tips welkom :)

p.s. bij gebrek aan een betere link, het gaat om dit model:
Works Polar Bear EP-Concept SR

Bij bladen voor een RC heli zijn maar een paar dingen van belang om goede vervangers te vinden:

- De lengte van het blad, meestal gemeten van boutgat tot de tip
- De Root dikte van het blad (platte stuk met boutgat), moet in de bladhouder passen, dikker kan niet maar dunner is evt. uit te vullen met vlakke ringen (liefst staal).
- De maat van het boutgat moet overeen komen met de boutmaat in je bladhouder.

Met deze gegevens kan je vast en zeker vervangende bladen vinden voor dit model, tenzij ze enorm afwijken van het "normale"

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie, Eric.

Enkele maanden van zo-nu-en-dan zoeken verder beginnen wij de hoop op een fatsoenlijke replacement te verliezen. Even de bevindingen tot dusver:

1. Na wat experimenteren blijken de originele blades vrijwel niet juist te willen tracken. Bij 0 pitch gaat het prima, wat niet verassend is, maar bij toenemende pitch begint 1 van de bladen significant hoger te lopen ten opzicht van het andere blad. Wij hebben de pitch van de bladen vergeleken in stationaire toestand, dit komt overeen.

Bij nazoeken op internet blijkt dat zeer veel mensen last hebben van vibraties veroorzaakt door de foamy bladen die standaard bij dit model werden geleverd. Als oorzaak word aangedragen dat het materiaal te flexibel is.

2. Kyosho zelf heeft ooit houten en carbon (# EH-123) bladen gemaakt om de foamy blades te vervangen, die zijn echter niet meer in productie.

3. Andere vendors (Mah, ModelSport) hebben wel bladen gehad die voldoen, maar ook deze lijken niet meer in productie te zijn.

De afmetingen:
Lengte: 395mm nut to edge (de standaard 430 is echt geen optie)
Dikte bij nut: 5 mm (max 8 )

Ik ben nog steeds zoekende naar een setje carbon bladen die passen op de EP concept SR. Weet iemand nog een adresje of heeft iemand toevallig een ingeving :) ?

p.s. Het plaatsen van een setje 325's lijkt ons ondermaats voor dit model?

mvg,

Stefan

*edit*

het is alsof de duivel ermee speelt:
http://www.mscomposit.com/cat~395-cm_3.htm

MS-20395, ik zal hier laten weten hoe de uitkomst is :)

Laatst bewerkt:
395 nut to edge.. 425 zou moeten passen dan..... alleen die zijn 10mm dik bij de root..

MS composit zijn goede blades iig.

395 nut to edge.. 425 zou moeten passen dan..... alleen die zijn 10mm dik bij de root..

MS composit zijn goede blades iig.

Dat was de hoop.. de staartrotor staat dit echter niet toe, bij een lengte groter dan 410mm loopt het al verdacht dicht op elkaar.

Misschien maakt dit plaatje duidelijk waarom veel langere bladen geen optie zijn:
image004.jpg

En daarbij merkt U juist op dat 10mm root te dik is voor de kop.

Het is een oud model van wat mindere kwaliteit, maar we gaan moeite doen om het geheel mooi stabiel te krijgen.

- bladen vervangen
- head + bladegrips vervangen
- swashplate vervangen
- servo koppelingen vervangen met een spelingloze variant (dat hele s-bochtje door heuveltje blijft hopeloos)

- tzt de brushed / nimh vervangen met brushless / LiPO

Wie weet kunnen we er zo toch wat leuks van maken :)

youtube brengt in ieder geval hoop:
[media=youtube]X4Ih8QY32b4[/media]

Voorlopig ben ik echter tevreden als ik de bladen fatsoenlijk kan laten tracken, om zo eindelijk van die hinderlijke vibratie af te zijn.

*edit*

de kop, zoals te zien is het allemaal erg 80's:
kyoe023802a.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back